ضرورت متناسب سازی خدمات آزادراهی با پرداخت عوارض/ ساخت آزادراه با هزینه های فعلی زیان ده است

 

ضرورت متناسب سازی خدمات آزادراهی با پرداخت عوارض/ ساخت آزادراه با هزینه های فعلی زیان ده است

 
گلایه ها از اعتراض نبود خدمات مناسب آزادراهی متناسب با پرداخت عوارض در حالیست که مسئولان وزارت راه معتقدند در بسیاری از موارد ساخت آزادراه نه تنها سوددهی ندارد بلکه در بسیاری از موارد همراه با زیاندهی است.
 
براساس قرارداد BOT‌ که ساخت، بهره‌برداری و واگذاری است و بین دولت‌ها و سازمان‌های متولی اقتصادی از یک طرف و شرکت‌های بخش خصوصی از طرف دیگر منعقد می‌ شود سالانه ۸۵ درصد از رقم مورد نظر سرمایه‌گذار از عوارض جاده‌ای برای استهلاک اصل و سود سرمایه تامین می شود، بنابراین درآمد حاصل از عوارضی‌های موجود در کشور علاوه بر تامین قسمت مالی سرمایه‌گذار در بخش تعمیر و نگهداری جاده، حقوق کارکنان راه‌سازی و عوارض گیرنده صرف می‌شود.
 
این در حالیست که شرایط جاده، مسیر و نوع امکانات نیز از جمله مهم‌ترین عواملی است که در تعیین نرخ عوارض جاده‌ای تاثیر‌گذار است و میزان تعرفه عوارض به موارد مختلفی نظیر نوع وسیله نقلیه، میزان قدرت و وزن آن متفاوت است.
 
اساسا به دلیل پرهزینه بودن ساخت آزادراه ها، دولت به صورت مشارکتی با بخش خصوصی اقدام به ایجاد آزادراه می کند یعنی دولت 50 درصد ساخت هزینه را پرداخت می کرد اما در طول چند سال گذشته بیشتر آزادراه ها به بخش خصوصی واگذار شده و تنها وظیفه دولت نظارت است که وضعیت فعلی نشلن می دهد چندان دقتی بر روی آن انجام نمی شود.
 
در این میان این پرسش مطرح می شود که چرا عوارض آزادراهی متناسب با خدماتی که ارائه می شود نیست و این هزینه پرداخت شده صرف چه مواردی می شود؟
 
یوناتن بت کلیا، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به ساخت و احداث آزادراه های مشارکتی از سوی بخش خصوصی، می گوید: بازگشت سرمایه سازنده آزادراه ها به مدت 18 تا 21 از محل حق اخذ عوارض از خودروهای تردد کننده در آزادراه ها خواهد بود.
 
وی در خصوص نحوه هزینه کرد عوارض دریافتی می افزاید: سرمایه گذار و متولی آزادراه برای نگهداری جاده ها و ارائه خدمات می تواند متناسب با بهبود کیفیت، عوارض دریافت کند اما هم اکنون بسیاری از آزادراه‌ها با مشکلات عدیده مواجه هستند.
 
نماینده مسیحیان و آشوریان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رفع نقاط حادثه خیز، نصب علایم لازم و بهبود وضعیت مسیر‌ها از محل پرداخت عوارض انجام می شود و این هزینه ها افزایش نرخ عوارض را توجیه می کند.
 
وی با تاکید بر این که ۱۵ درصد از هزینه ساخت و نگهداری عوارض از سوی دولت به بخش خصوصی پرداخت می شود، اظهار می کند: خط کشی جاده ها یکی از الزامات راهسازی است و به ازای هر کیلومتر بیش از 20 میلیون تومان هزینه صرف می شود این در حالیست که مبلغ پرداختی از سوی دولت در برخی آزادراه ها تنها 50 درصد هزینه خط کشی است و برای برآوردن خواسته ها و مطالبات مردم نیاز به هزینه کرد و ارائه خدمات متناسب با هزینه ها است.
 
دولت پرهزینه بودن ساخت آزادراه را دلیلی برای واگذاری به بخش خصوصی می داند و معتقد است در برخی محورها نه تنها احداث آزادراه نفعی ندارد حتی منجر به ضرر خواهد شد این امر باعث می شود مردم تنها هزینه پرداخت کرده و خدمات مناسبی دریافت نکنند. بنابراین نظارت بر نحوه عملکرد بخش خصوصی و همکاری و هماهنگی لازم با این بخش و رفع چالش ها و مشکلات عدیده موجود تنها راه بهبود کیفیت خدمات رفاهی در جاده های کشور است اما با روند فعلی نمی توان چندان توقع بهبود شرایط داشت.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , آزادراه تهران , شمال






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 26 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد x5 تهران : سلام من ۲۳ فروردین پلاک ۲۴ ام بیمه و تا الان هم منتظر صدور پلاک هستم. به نظرم این حجم از تاخیر منتسب به راهور نیست و مشکل سمت شرکت کرمان موتور هست. شاید به جهت اینکه بتونن زودتر طرح برای فروش بزارن، یکسری ها رو همینجوری فقط شاسی کردن و بیمه زدن .
حسین : سلام برا من تارا v1تحویل 30بهمن هنوز فاکتور نشده یعنی چی آخه
حسین : هرکی دروغ میگه خدا خیرش نده خدا بیابون گرم نصیبش کنه
نادر مطیع رنجبر دوست : سلام. من KMC t8 دارم پمپ بالایی کلاچ مشکل داشت تو نمایندگی بانیان خودرو خودکار کد ۱۰۰۲ قطعه فوق رو با گارانتی تعویض کردن و برخورد پرسنل این نمایندگی بسیار عالی بود و مشکل من رو ظرف چند روز رفع کردند و من بسیار ممنونم.
مریم j4 سفید مشهد : فکر کنم من و شما باهم کارامون انجام میشه چون منم دقیقا منتظر صدور پلاکم
علیرضا x5 شهریور : سلام ابو محمد من خودم امروز رفتم نمایندگی،مسئول ثبت نام نمایندگی داشت با دوتا از دلال ها صحبت میکرد،متوجه من نشدن داشتن نفری ۵ میلیون بهش میدادن که زنگ بزنه بارگیری کنن براش، متوجه من شدن من سر صدا کردم گفت برو خونه تا ظهر درست میشه،اومدم خونه ظهر دیدم ماشین پلاک شد و رفت برای ارسال مدارک دیگه نمیدونم کی بارگیری میشه،ولی ازشون آتو دارم،متأسفانه دلال ها کار رو خراب کردن داخل نمایندگی هم از خداشه ماشینی ۵ تومن میگیره،ما مصرف کننده ها گرفتاریم
اصغر ابان ۳ : سلام برای منم بعد از پیگیری وشکایت شماره چک صادر شد ولی فک کنم یه یک ماه طول بکشه پیامک بیاد بری بانک
علیرضا x5 شهریور : سلام مبارک باشه بخوای سوار بشی انشاالله، انشاالله قسمت بقیه دوستان هم بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
890 : منم اسفندم،فاکتور نشدم، رنگ ماشینت چیه
فردوس دنا اتومات مشکی : سلام 8روز پیش ماشینو به گفته خودشون تحویل قطار دادن تا بیاره هنوز نیومده .
ناصر : یکی دیگه پیدا کن بگیر. نذار تو‌ دلت بمونه
شیما همدان : سلام دنا 5 دنده مشکی پیش فروش تحویل تیرماه کی دعوتنامه میاد ممنون
محمد : سلام سنسور کمربند مگه نداشته که اعلا ماب التفاوت میخوان؟ من متوجه نشدم واقعا یکی توضیح بده چ اتفاقی افتاده که دوباره پول میخوان
دنا اپشنال شهریور : دوستان سلام به نظرتون دعوت نامه دنا اپشنال تحویل شهریور کی میاد ممنون میشم پاسخ بدین؟؟؟
22مهر : اگه تحویل بی افته سال 405 باید حتما 405 بهم بدن تا قبول کنم
9بهمن : شیدایی عزیز برگه کمپانی رو هم پست آورد ؟
29بهمن : مبارک باشه،فقط سود تاخیر دو میلیون تومان براتون زدن
محمد : سورن موتور جدید تحویل 3خرداد هنوز فاکتور نشده8م بابت بیمه پرداخت شده