ضرورت متناسب سازی خدمات آزادراهی با پرداخت عوارض/ ساخت آزادراه با هزینه های فعلی زیان ده است

 

ضرورت متناسب سازی خدمات آزادراهی با پرداخت عوارض/ ساخت آزادراه با هزینه های فعلی زیان ده است

 
گلایه ها از اعتراض نبود خدمات مناسب آزادراهی متناسب با پرداخت عوارض در حالیست که مسئولان وزارت راه معتقدند در بسیاری از موارد ساخت آزادراه نه تنها سوددهی ندارد بلکه در بسیاری از موارد همراه با زیاندهی است.
 
براساس قرارداد BOT‌ که ساخت، بهره‌برداری و واگذاری است و بین دولت‌ها و سازمان‌های متولی اقتصادی از یک طرف و شرکت‌های بخش خصوصی از طرف دیگر منعقد می‌ شود سالانه ۸۵ درصد از رقم مورد نظر سرمایه‌گذار از عوارض جاده‌ای برای استهلاک اصل و سود سرمایه تامین می شود، بنابراین درآمد حاصل از عوارضی‌های موجود در کشور علاوه بر تامین قسمت مالی سرمایه‌گذار در بخش تعمیر و نگهداری جاده، حقوق کارکنان راه‌سازی و عوارض گیرنده صرف می‌شود.
 
این در حالیست که شرایط جاده، مسیر و نوع امکانات نیز از جمله مهم‌ترین عواملی است که در تعیین نرخ عوارض جاده‌ای تاثیر‌گذار است و میزان تعرفه عوارض به موارد مختلفی نظیر نوع وسیله نقلیه، میزان قدرت و وزن آن متفاوت است.
 
اساسا به دلیل پرهزینه بودن ساخت آزادراه ها، دولت به صورت مشارکتی با بخش خصوصی اقدام به ایجاد آزادراه می کند یعنی دولت 50 درصد ساخت هزینه را پرداخت می کرد اما در طول چند سال گذشته بیشتر آزادراه ها به بخش خصوصی واگذار شده و تنها وظیفه دولت نظارت است که وضعیت فعلی نشلن می دهد چندان دقتی بر روی آن انجام نمی شود.
 
در این میان این پرسش مطرح می شود که چرا عوارض آزادراهی متناسب با خدماتی که ارائه می شود نیست و این هزینه پرداخت شده صرف چه مواردی می شود؟
 
یوناتن بت کلیا، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به ساخت و احداث آزادراه های مشارکتی از سوی بخش خصوصی، می گوید: بازگشت سرمایه سازنده آزادراه ها به مدت 18 تا 21 از محل حق اخذ عوارض از خودروهای تردد کننده در آزادراه ها خواهد بود.
 
وی در خصوص نحوه هزینه کرد عوارض دریافتی می افزاید: سرمایه گذار و متولی آزادراه برای نگهداری جاده ها و ارائه خدمات می تواند متناسب با بهبود کیفیت، عوارض دریافت کند اما هم اکنون بسیاری از آزادراه‌ها با مشکلات عدیده مواجه هستند.
 
نماینده مسیحیان و آشوریان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رفع نقاط حادثه خیز، نصب علایم لازم و بهبود وضعیت مسیر‌ها از محل پرداخت عوارض انجام می شود و این هزینه ها افزایش نرخ عوارض را توجیه می کند.
 
وی با تاکید بر این که ۱۵ درصد از هزینه ساخت و نگهداری عوارض از سوی دولت به بخش خصوصی پرداخت می شود، اظهار می کند: خط کشی جاده ها یکی از الزامات راهسازی است و به ازای هر کیلومتر بیش از 20 میلیون تومان هزینه صرف می شود این در حالیست که مبلغ پرداختی از سوی دولت در برخی آزادراه ها تنها 50 درصد هزینه خط کشی است و برای برآوردن خواسته ها و مطالبات مردم نیاز به هزینه کرد و ارائه خدمات متناسب با هزینه ها است.
 
دولت پرهزینه بودن ساخت آزادراه را دلیلی برای واگذاری به بخش خصوصی می داند و معتقد است در برخی محورها نه تنها احداث آزادراه نفعی ندارد حتی منجر به ضرر خواهد شد این امر باعث می شود مردم تنها هزینه پرداخت کرده و خدمات مناسبی دریافت نکنند. بنابراین نظارت بر نحوه عملکرد بخش خصوصی و همکاری و هماهنگی لازم با این بخش و رفع چالش ها و مشکلات عدیده موجود تنها راه بهبود کیفیت خدمات رفاهی در جاده های کشور است اما با روند فعلی نمی توان چندان توقع بهبود شرایط داشت.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , آزادراه تهران , شمال






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : سلام دوستان اگر تبدیل بزنیم اول اینکه اختلاف قیمت شاهین جی با شاهین جی ال چقدر به ما برمیگردونن من آذر 1403پول اولیه ریختم و اردیبهشت تکمیل وجه کردم دوم اینکه این اختلاف رو موقع تحویل ماشین میدن یا شش ماه بعد ممنون جواب بدید
شهریور ستم کش : دمت گرم داداش برو صحبت کن تبدیل بیاد زودتر.
TA : قیمت کارخانه ماشین تارا دستی ۸۸۵میلیون است
شاهین اتومات زمستان1403 : سلام خدمت دوستان تجربه نشون داده وقتی دعوت نامه میاد می زنن پیشنهادی اکثرا اجباری هست ..اینقدر دعوت نامه جایگزین می فرستم که مشتری مجبور بشه قبول کنه ،دقبق مثل شاهین g تو دیوار نگاه کنید گهی شاهین g 1404صفر به ندرت میبینید بنظرم اگر قرار بود شاهین اتومات cvtب این زودی ها بدن تبدیل ب gl نمیزدن ، نظر شخصی من اینه بزودی تولیدش متوقف میشه ،فقط یه شاهین دنده ای GL میمونه و یه اتومات پلاس.... سانروف و گیربکس cvt وارداتی هست ، قطعا با مشکل واردات مواجه شدن ..
شاهین cvt : بله کاملا درسته فقط میخان به مشتریان یه ماشینی تحویل بدن. از سر خودشون باز کنن.
اطلس : کوکا فیلم بگیر رسانه ی کن بفرست شبکهای اجتماعی
رضا : روز دوشنبه هفت نفر باخودم از همدان میارم جلو ویران مونده سایپا تحویل شاهین جی شهریور هستم فقط بشینید و تماشا کنید چکار میکنیم هر که تونست بیاد بعد از دو سال وقت تحویل که شد دوباره پیش فروش کرد برای شهریور الان هم که هیچ خبری نیست اونوقت برای تحویلیهای مهر پیام فرستاده . تف به همه ی سران کثیف سایپا
Mehdi : خب اینجور که معلومه اگر واقعا تولید نمیکنن باید به همه مشتری ها اطلاع رسانی کنند که توقف تولید خورده و ی ماشین دیگه بهمون بدن،نه اینکه ۱۰ ماه طرفو اللاف کنند به خدا دیگه خسته شدیم از بس تو خونه موندیم پاییزم داره میاد لعنت به مدیران کثیف سایپا
Saeed : سلام من واریز ۶ اردیبهشت واریزیم بوده چرا فاکتور نمیکنن شورشا در اوردن دیگه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
RA : سلام تاریخ صدور فاکتور برا همه بروز میشه مهم تاریخ دریافت پرونده هست اگر بروز شد یعنی دارید فاکتور میشید
محمد : باشه چشم دستت درد نکنه از اینکه اطلاع دادی
... : سلام دوستان از کجا متوجه میشید که ماشین مال کدوم سایت هست؟؟ ماشین من تارا اتومات با شماره شاسی NAAY21H5ESDL از کجا میشه فهمید؟کسی میدونه؟
31مرداد مریم : سلام نه والا در مرحله اماده حمل چقدر طول میکشه که برسه دست نمایندگی؟
مهمدی : پرداختی 25 فاکتور شدن همگی
لر با اصالت : سلام اقا علی لطف کن اگه برات مقدوره شماره قراردتون رو یزارید ممنون
امیرعلی : پیامک برات میاد فکر کنم تا بیستم مهلت داشت
اکبر : 31مرداد مریم ..ماشین تحویل گرفتی
GXRLهادی : اون احتمالا طرح فرسو.ده بوده یا الکی فاکتور کردن که دلمون خوش بشه، من خودم طرح مادران هستم تازه اولویت با طرح مادران هستش ولی کو کوییک gxrl
علی : سلام دوستان تاریخ 1403/11/11اولین پرداختی تاریخ 1404/04/24تکمیل وج دنا 6دنده رینگ فولادی تحویل 31شهریور الان نگاه کردم تاریخ صدور فاکتور بروزشدآیا امکان داره فاکتوربشه