توربو شارژر چیست و عوامل موثر بر خرابی آن کدام است؟

 

توربو شارژر چیست و عوامل موثر بر خرابی آن کدام است؟

 
امروزه توربو شارژر به یک عنصر اساسی و فراگیر در بسیاری از پیشرانه‌های احتراق داخلی تبدیل شده که ضمن کاستن از حجم پیشرانه، قادر است راندمان موتور را افزایش داده و از وزن آن بکاهد. با این حال عواملی نیز وجود دارند که می‌توانند خرابی توربوشارژر را در پی داشته باشند. در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا نحوه عملکرد و عوامل مخرب توربوشارژر را به حضورتان معرفی کنیم.
 
آقای کریس کامبوس مدیر کمپانی «توربو دایرکت» که از سابقه فعالیت ۲۰ ساله در صنعت ساخت توربوشارژر برخوردار است، در این زمینه می‌گوید: «توربو ها بسیار قابل اطمینان هستند». او با یقین این حرف را بر زبان می‌آورد و می‌افزاید که در طی این همه سال، تنها چند مورد مراجعه به گارانتی درباره خرابی توربو شارژ را مشاهده کرده است.
 
به نظر او اکثر مشکلات توربو شارژرها ناشی از عوامل بیرونی هستند و اگر مراقبت صحیح از این قطعه حساس به عمل نیاید، این بخش نیز مانند سایر قطعات مکانیکی دچار عیب خواهد شد.
 
 
هدف از کاربرد توربو شارژر چیست؟
 
به کارگیری توربو شارژر موجب کاهش حجم پیشرانه بدون از دست رفتن توان خروجی، کاهش مصرف سوخت و تقلیل آلاینده‌های مضر خواهد شد. از طرفی توان یک موتور احتراق داخلی به عوامل مختلفی از جمله میزان هوای ورودی و نسبت سوخت به هوا بستگی دارد؛ تزریق سوخت اضافی بدون وجود هوای کافی تنها موجب اتلاف آن خواهد شد.
 
 
توربو شارژر مانند یک دمنده هوا عمل کرده که انرژی خود را از نیروی گازهای خروجی از پیشرانه، در ابتدای مسیر اگزوز دریافت می‌کند. هوای فشرده با غلظت اکسیژن بالاتر وارد محفظه احتراق می‌شود و در پی آن، سوخت با کیفیت بالاتری سوزانده خواهد شد؛ بدین ترتیب انرژی بیشتری از سوختن مقدار مساوی بنزین یا گازوئیل به دست خواهد آمد.
 
توربو شارژر چگونه کار می‌کنند؟
 
با خروج گازهای ناشی از احتراق از محفظه سیلندر، پره‌های توربین توربوشارژر به چرخش درآمده و به دلیل هم محور بودن با تیغه‌های کمپرسور، موجب دوران آنها می‌شوند؛ چرخش کمپرسور موجب مکش هوای تازه و فشرده به سیستم شده که پس از عبور از رادیاتور خنک‌کننده (اینترکولر)، به همراه سوخت به درون سیلندر تزریق می‌شود؛ بدین ترتیب هوارسانی به موتور افزایش یافته، غلظت اکسیژن موجود در محفظه سیلندر بالا رفته و همین امر باعث ارتقای کیفیت سوختن بنزین و گازوئیل می‌شود که منجر به آزادشدن انرژی بیشتری خواهدشد
 
اجزای توربو شارژر
 
یک توربو شارژر از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که بایستی دماهای نزدیک به ۱۰۰۰ درجه سلسیوس را تاب بیاورند. همچنین پره‌های توربوشارژر با سرعتی بیش از ۲۰۰ هزار دور در دقیقه دوران خواهند داشت که همین امر متریال بسیار مقاوم و ویژه را برای ساخت آن ها طلب می‌کند.
 
 
 
مهمترین اجزای تشکیل‌دهنده یک توربو شارژر عبارتند از :
 
   1. هوزینگ
پوسته بیرونی توربوشارژر که فرم کلی این قطعه را تشکیل می‌دهد و سایر اجزا را درون خود نگاه می‌دارد، هوزینگ نام دارد.
 
  2. پره‌های چرخان
تیغه‌ها و پره‌های کمپرسور و توربین به منظور فشرده‌سازی هوا با استفاده از انرژی گازهای خروجی طراحی شده‌اند. عواملی همچون: نوع طراحی، سایز و فرم این تیغه‌ها، شدت جریان هوا، نسبت فشار، تعیین کننده راندمان کمپرسور و نیز توان توربین هستند. این تیغه‌ها بایستی از سازگاری کامل با یکدیگر و نیز با عملکرد موتور برخوردار باشند.
 
 
   3. شفت یا محور اتصال‌دهنده
این محور در میان بلبرینگ‌ها یا یاتاقان‌های روغنکاری شونده نصب شده و تیغه های کمپرسور و توربین را به یکدیگر متصل می‌کند.
 
   4. یاتاقان‌ها
این یاتاقان‌ها توسط روغن موتور روانکاری می‌شوند؛ در برخی مدل‌های سطح بالا نیز از بلبرینگ به جای یاتاقان استفاده می‌شود.
 
   ۵. بلبرینگ‌های شفت
این بلبرینگ‌ها نیروهای محوری وارده بر شفت را تحمل می‌کنند
 
   ۶. آب‌بندها
این آب‌بندها بیشتر شبیه به رینگ پیستون هستند و موجب عدم نشتی روغن از کمپرسور و یا توربین خواهند شد.
 
راه‌های مراقبت از توربو شارژر
 
مهمترین نکته در اینباره، انجام به موقع سرویس‌های ذکر شده در دفترچه نگهداری از خودرو است؛ همچنین باید دقیقا از همان روغن توصیه شده توسط کمپانی سازنده در پیشرانه استفاده شود. مشکلات موتور از جمله هر گونه نشتی‌ باید خیلی زود برطرف شود. جز در مدل‌هایی که از پمپ آبی الکتریکی بهره می‌برند، بایستی خودرو پیش از خاموش شدن یکی دو دقیقه به صورت درجا کار کند و سپس اقدام به خاموش نمودن آن کرد.
 
 
 
اگر توربوشارژر خراب شده، پیش از تعویض به جستجوی علت خرابی آن بپردازید. قبل از روشن کردن پیشرانه مجهز به توربوی نو، از صحت عملکرد سیستم روغن‌رسانی اطمینان حاصل کنید.
 
عوامل مخرب توربو شارژر
 
نکته‌ای که بایست مد نظر داشته باشید این است که نباید توربو شارژ را به عنوان یک قطعه مجزا و اضافه شده به پیشرانه همچون دینام در نظر گرفت؛ بلکه توربو شارژر یک بخش یکپارچه با موتور است و عوامل خارجی می‌توانند موجب خرابی آن شوند. در نتیجه پیش از تعویض آن بایستی علت خرابی را پیدا کرد تا قطعه جدید نیز به سرنوشتی مشابه با توربو شارژر قبلی دچار نگردد.
 
 
در ادامه با برخی از عوامل خارجی مخرب توربو شارژرها آشنا خواهید شد:
 
   1. فقدان روغن کاری مناسب
 
عدم روانکاری مناسب قاتل شماره یک توربو شارژر است. با توجه به سرعت دوران ۲۰۰ هزار دور در دقیقه، روغن‌کاری لایه مرزی یاتاقان‌ها امری ضروری و حیاتی است. اگر روغن به هر دلیل به این بخش‌ها نرسد، خرابی توربو شارژر غیر قابل اجتناب خواهد بود. استفاده از روغن نامناسب، خرابی پمپ روغن، گرفتگی لوله روغن‌رسانی نیز می‌توانند موجب عدم روانکاری توربو شوند.
 
اگر توربو شارژر عوض شده است، استارت خشک و عدم انجام دستورالعمل‌های لازم، می‌تواند موجب خرابی دوباره قطعه نو گردد؛ چرا که در حالت درجا نیز توربوشارژر حداقل با سرعت ۱۰ هزار دور در دقیقه دوران می‌کند.
 
   2. روغن آلوده
 
روغن‌رسانی به توربو شارژر امری لازم است اما کافی نیست؛ این روغن باید تمیز و عاری از آلودگی باشد. با توجه به سرعت بسیار بالای دوران شفت، هرگونه آلودگی می‌تواند بر روی عملکرد شفت، یاتاقان‌ها و بلبرینگ‌ها اثرگذار باشد و آنها را از دور خارج کند.
 
   3. شرایط کارکرد استثنایی
 
مواردی نظیر: سرعت دوران بیش از حد که می‌تواند باعث انفجار توربو شارژر شود، دمای کارکرد بالاتر از حد مجاز و خاموش‌کردن پیشرانه در دماهای بالا می‌توانند باعث بروز مشکل در عملکرد این بخش شوند.
 
 
 
   4. مشکلات ناشی از شیئ خارجی
 
تجسم کنید که یک تکه سنگ به پره های پنکه برخورد کند؛ نتیجه این امر درست مانند زمانی است که یک شی خارجی وارد توربو شارژر شود و می‌تواند آسیب زیادی به آن وارد آورد. عدم استفاده از فیلتر هوا حین روشن بودن پیشرانه باعث ورود ذرات گرد و غبار به توربو شارژر می‌گردد. حتی مواد درزگیر که در تعمیرات استفاده می‌شوند، به مرور خشک شده و ممکن است وارد مسیر تیغه‌ها گردند و آنها را با مشکل روبرو سازند.
 
 
علل نشت روغن از توربو شارژر
 
عواملی نظیر: خراب شدن رینگ‌های آب‌بندی، مسدود شدن لوله بازگشت روغن، وجود روغن بیش از حد در پیشرانه و نیز عدم توازن فشار گاز بین کمپرسور و توربین، از جمله مواردی هستند که باعث نشت روغن خواهند شد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , توربو شارژر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : بله رفیق دقیقا هینجوریه.من فروردین ثبت نام کردم هنوز خبری نیست
مرتضی : پیش فروش تارا اتومات مشکی با موعد تحویل سی آبان، دیروز سیزده ام فاکتور شدم. امروز متوجه شدم، پیامک نیومد. خودتون برید چک کنید. ان شاالله به زودی قسمت همه دوستان.
امیر،اردیبهشت : دوستان این چند روز کسی فاکتور نشده ببینیم چقدر مونده نوبتمون شه
طاها : سلام منم مثل شما ۱۲ مهر پیشنهادی جی ال آمد قبول کردن گفتم شاید بدن ناشینو دیروز تماس گرفتم گفت اگر تا ۱۸ابان دادن بهتان دادن ندادن میخوره باز ب تخیری من واقعا خسته شدم یک ماشین چی هست دوسال خوردی شده هنوزم دستم نرسیده
احسان : سلام اینجور که ما می‌بینیم اگه هم نباشه اینا میگن هست دیگه کسی هم باور نمیکنه هنوز به ما ماشین ندادن این سایپا کلاه بردار هر یک روز رو دو هفته طول میده تا فاکتور کنه اینجوری تا عید هم به ما که 12 اردیبهشت هستیم نمیرسه نعلت به پدر مادرتون اول اخرتون بیاد
محمد : یه مقدار دیگه طاقت بیاری مال ما هم میاد فقط عجله نکن لطفا
X5 : سلام دوستان.یه راهنمایی بدید.به نظرتون برا تحویل باید کارشناس رنگ ببرم با خودم؟
نازنین : سلام دوستان مال من اومد مال شما چی هنوز نیومده؟؟؟؟پیام تکمیل وجه رومیگم
فریبا : مگه شما تبدیل نزدی به شاهین ال جی ؟؟؟؟؟؟ چطور دوباره براتون پیام تبدیل به کوییک اومده !!!!
X5تیر : مبارکتون باشه من هرچی دقت میکنم از گفته کسانی که ماشینو تحویل گرفتن حدودا هشت ماه بعد ثبت نام تحویل داده شده ماشین.من که دیگه اسفند منتظرم مگه اینکه فکر کنم معجزه بشه🤦
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن : دیروز تکسوز پلاک شدم پذیرش 6/31 إن شا الله مشهد بخوان بفرستند چند روز زمان می بره ؟ کسی کار سراغ داره پخش مشهد لطفا آدرس بده بیام ممنون
کوییک : منم مردادم فک کنم تیر کسی نیس
اتومات سقف فلز 30 اذر : فک نکنم من تحویل 30 آذرم هنوز فاکتور نشدم
207 فرسوده تحویل آذر ماه : دوستان طرح فرسوده بی زحمت چک کنید ببینید دعوتنامه صادر نشده من دسترسی به سایت ندارم
علیرضا : سلام دوستان کسی میدو نه فو ق العاده تا چه تاریخی فاکتور شده ؟
اطلس خسته بهمن : منم برای یکشنبه مرخصی گرفتم.....انشالله با تجمع دوباره فاکتور و شروع میکنیم.
حسینی : یکشنبه 18 آبان تجمع ( تحویل خودروی اطلس ) شکایت و پیگیری قضایی یادتون نره
کارشناس شاهین : سلام دوستان ماشینهایی ک جلوی آنها اس بی آزردند نه ک وجودندارد اینارمزگزاری شدست یعنی معیوب هستند بایدرفع عیب شوندبرمیگردندکارخونه ویاکدشماره گذاری شده بدنه یاشاسی باهم مطابقت نداره این عمل کرددرکارشناسی اس بی ار میگن
24بهمن پیش فروش : منم هفته چهار مهرم 1 شهرویرم تکمیل کردم ولی فلن خبری نیسسس
تکسوز : سلام فاکتور 23 شهریور ، پلاک 12 آبان چراغ تحویل امروز روشن شد. نمایندگی گفت شنبه تحویلت میدیم.