یاتاقان زدن به چه معناست و چرا موتور یاتاقان می‌زند؟

 

یاتاقان زدن به چه معناست و چرا موتور یاتاقان می‌زند؟

 
یاتاقان زدن موتور ازجمله عیوب مهم و پر اهمیتی است که در صورت عدم توجه و رفع به موقع آن، می‌تواند خسارات سنگینی به دنبال داشته باشد. گاهی اوقات میزان آسیب به حدی است که پیشرانه از کار افتاده و دیگر روشن نمی‌شود؛ در چنین مواقعی کار از کار گذشته و بایستی موتور خودرو به طور کامل باز شده و از نو سر هم‌بندی گردد.
 
در ادامه این مطلب قصد داریم اطلاعاتی پیرامون عیب یاتاقان زدن موتور و علل وقوع آن را به اطلاع برسانیم. 
 
 
یاتاقان چیست؟
 
یاتاقان در واقع نوعی بیرینگ به شکل ورقه‌ فلزی نسبتا باریک است که ضمن تنظیم لقی میل لنگ و شاتون‌ها، حرکت روان آنها حین روشن بودن موتور را تضمین می‌کند.
 
یاتاقان‌ها در موتورهای احتراقی به دو نوع ثابت و متحرک دسته‌بندی می‌شوند؛ یاتاقانهای ثابت بین محل تماس میل لنگ با بلوک سیلندر و کپه‌های آن قرار گرفته و لقی عمودی میل لنگ نسبت به بدنه را تنظیم می‌کنند. یاتاقان متحرک نیز به گونه‌ای مشابه در محل تماس میل لنگ و دسته شاتون‌ها نصب شده و لقی شاتون نسبت به میل لنگ را تنظیم می‌کند. معمولا یک یا دو جفت بغل یاتاقان نعلی شکل نیز برای تنظیم لقی افقی میل لنگ در پیشرانه‌های احتراق داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
 
زمانی که موتور خودرو روشن می‌شود، لایه نازکی از روغن در فضای باریک میان یاتاقان‌ها و میل لنگ تشکیل شده و موجب از بین رفتن اصطکاک این قسمت‌ها می‌شود تا میل لنگ بتواند حرکت دورانی خود را به سهولت تداوم بخشیده و پیشرانه خودرو به کار خود ادامه دهد.
 
منظور از یاتاقان زدن چیست؟
 
هر عاملی که باعث دفرمه شدن یا آسیب دیدن یاتاقان‌ها شود، به طوری که یاتاقان به میل لنگ بچسبد یا بیش از حد از آن فاصله بگیرد، لایه روغن دیگر قادر نخواهد بود به درستی فضای خالی میان این دو را پر کند؛ اصطلاحا در این وضعیت گفته می‌شود که موتور یاتاقان زده است.
 
 
اگر یاتاقان با سطح میل لنگ تماس پیدا کند و به آن بچسبد، حرکت موتور (دوران میل لنگ) سنگین شده و در نهایت پیشرانه از کار خواهد افتاد. اگر یاتاقان‌ها در اثر خوردگی و سایش، ضخامت استاندارد خود را از دست بدهند و بیش از حد نازک شوند، میل لنگ دیگر نمی‌تواند بدون لرزش به کار خود ادامه دهد، چرا که لقی استاندارد آن از بین رفته و حین کارکرد همواره صدایی شبیه به تق تق یا لق لق از ناحیه یاتاقان معیوب شنیده می‌شود.
 
علت یاتاقان زدن چیست؟
 
هر عاملی که باعث شود روغن با شدت و مقدار کافی به یاتاقان‌ها نرسد، می‌تواند موجب آسیب رسیدن به یاتاقان‌های موتور گردد.
از جمله باید به عواملی همچون: خرابی پمپ روغن، کثیفی بیش از حد روغن موتور و فیلتر آن، وجود ناخالصی در روغن، آب و روغن قاطی کردن ناشی از سوختن واشر سرسیلندر یا هر دلیل دیگر، کمبود میزان روغن پیشرانه و... اشاره کرد.
 
 
همچنین هرگاه دمای کارکرد موتور بیش از حد افزایش یافته و این ازدیاد حرارت سریعا برطرف نگردد، نهایتا افزایش گرما منجر به انبساط حجمی بیش از حد میل لنگ و یاتاقان‌ها شده و فضای خالی میان آنها که بایستی توسط لایه باریک روغن پر شود، از بین خواهد رفت. بنابراین میل لنگ نمی‌تواند طبق روال همیشگی به حرکت دورانی خود ادامه دهد و این مسئله در نهایت پیشرانه را از کار خواهد انداخت.
 
قفل شدن ترموستات، خرابی رادیاتور، کمبود مایع خنک کننده، نشتی آب موتور، خرابی سامانه فن خنک کننده رادیاتور و غیره، از جمله مهم‌ترین علل افزایش دمای بیش از حد پیشرانه هستند که در صورت عدم رفع عیب، می‌توانند منجر به یاتاقان زدن موتور شوند.
 
در پایان توصیه می‌کنیم به منظور جلوگیری از بروز عیب در عملکرد یاتاقان‌ها، از روغن استاندارد در پیشرانه استفاده کرده و طی بازه‌های زمانی معین و حتی پیش از موعد نسبت به تعویض آن اقدام کنید. همچنین سعی کنید ضمن وارد نیاوردن فشار بیش از حد به موتور، همواره نسبت به عملکرد صحیح مجموعه سیستم خنک کننده و ترموستات و نیز کافی بودن میزان مایع روانکار و خنک کننده در پیشرانه اطمینان حاصل فرمایید.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , یاتاقان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آرمین : X5 مشکی دو مرحله ای ثبت نام فرودین تکمیل وجه ۱۸ شهریور صدور فاکتور ۱۴آبان
شاهین cvt : سلام به همه عزیزان شاهین cvt سانروف آیا کسی هست که تکمیل وجه 20 و 21 اسفند 1403 باشه و فاکتور نشده باشه؟؟؟؟؟ لطفا همه عزیزان اطلاع رسانی کنن.
موید : هنوز واسه شهریور و مهر دعوتنامه نرفته
شاهین بی شاهین : رفیقم 207 اوتومات سقف شیشه ای داشت 10 آبان فاکتور شد بدون هیچ تاخیری پریروز بش تحویل دادن چطوریه که ایران‌خودرو آنقدر سریعه ولی سایپا کند اگه مشکلی هست باید برای ایران‌خودرو هم باشه ی زحمت به خودتون بدین یک شنبه ی تجمع بکنیم بلکه سایپا به خودش اومد
شاهین آبان : سلام. ممنون میشم راهنمایی کنید من زمان صدور دعوتنامه ام هفته چهارم آبان هست. پیش فروش از سامانه یکپارچه بودم. چه زمانی پول میخوان؟
حمید : 105124214 این شماره چک من هست کی میدونه کی پول میدن
دستی تیتانیوم آذر : درود . مبارک باشه و خیرشو ببینین به امید خدا چندم تکمیل وجه کردین
تارا دستی : تارا دستی ۳ آبان فوق العاده نقره ای تیتانیوم فاکتور شد
J̌7 : سلام بر عزیزان دو مرحله اردبشهت کسی شاسی شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
30 ابان : سلام چه طرحی و چه روزی واریزی داشتی؟ و چه رنگی ؟
نیسان بی پلاک : سلام اول ابان، پلاک 16شهریورفاکتور
حامد نصرتی : تحویل 30 مهر 12 آبان فاکتور 14 آبان پلاک 207 اتو پانا مشکی
مبینا : ماشینهایی نمایندگی دررشت اوقات بیکاری ماشینا رومیان دورادور مخصوصاپسره چشم رنگیه شبارفیقاشووجمع میکنه ماشین میبرن بیرون
نگین : سلام خیلی ممنونم من ریگلاژ بلد نیستم باید بدم بابام برام درست کنه فکرم درگیری میخوام برم کارشناسی اگر چیز خواصی بود تو چنل میگم
کوییک آر اس : انشالله ولی خب فعلا روز به روز زندگیشون فقط بهتر میشه نامردا
دوگانه : صبر کن تا سال بعد
کوییک اس : در صندوق هم اون پیچ ها پلاستیکی سیاه تقریبا اندازه بند انگشته بچرخون و تنظیم کن هر موقع خوب بسته شد دست نزن . قفل در صندوق هم کمی گریس بزن
نیسان آبی : انگار اونایی که سوم پلاک شدن باید همچنان انتظار بکشم
30 آذر : تحویل 30 آذر کسی هست