مایع ادبلو AdBlue چیست؟

 

مایع ادبلو AdBlue چیست؟

 
اگر در طول 5 سال گذشته خودرویی دیزلی را خریداری کرده باشید احتمالاً شاهد استفاده از ادبلو در آن برای پاک‌تر شدن آلاینده‌های اگزوز خواهید بود. در واقع اگر خودروی شما از ادبلو استفاده کند بدون آن نخواهید توانست از خودرو استفاده کنید!
 
 
سؤال اساسی این است: ادبلو Adblue چیست؟ چگونه کار می‌کند و چگونه می‌توان آن را خرید و در خودرو مورد استفاده قرار داد؟ برای پاسخ به این سؤالات می‌توانید نوشتاری را که تهیه ‌شده مطالعه فرمایید.
 
هدف اولیه و اصلی از تولید پیشرانه‌های دیزلی یافتن راه‌حلی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی بود زیرا آن‌ها دی‌اکسید کربن کمتری در مقایسه با پیشرانه‌های بنزینی تولید می‌کنند. دولت‌ها حتی مالیات‌های کمتری روی این خودروها وضع کرده‌اند تا خریداران را به انتخاب پیشرانه‌های دیزلی ترغیب کنند.
 
البته درست مثل دولت‌ها، اجماع کلی تغییر یافت و پیشرانه‌های دیزلی دیگر محبوبیت قبلی را نداشتند. اگرچه این پیشرانه‌ها دی‌اکسید کربن کمتری تولید می‌کنند اما از طرف دیگر ذرات آلاینده و NO2 بیشتری را در مقایسه با پیشرانه‌های بنزینی تولید می‌کنند.
 
ادبلو راه‌حلی برای این مشکلات بوده و با معرفی قوانین آلایندگی یورو 6 در سپتامبر 2015، استفاده از آن به یک نیاز تبدیل شد. ادبلو به اگزوز خودرو تزریق شده و با گاز نیتروژن اکسید واکنش داده و آن را به عناصر بی‌ضرر نیتروژن و اکسیژن تبدیل می‌کند. میزان اثربخشی ادبلو چقدر است؟ خب در واقع باید گفت زیاد! در سال 2017 مطالعه‌ای توسط دانشگاه لیدز انگلستان انجام شد و دانشمندان به این نتیجه رسیدند که میزان نیتروژن دی‌اکسید سمی تولیدی توسط فولکس‌واگن پولو مجهز به پیشرانه 1.4 لیتری دیزلی به اندازه‌ی آلایندگی یک کامیون مجهز به پیشرانه دیزلی 13 لیتری دارای سیستم ادبلو می‌باشد!
 
ادبلو چه کاری انجام می‌دهد؟
 
بدون وجود ادبلو، میزان زیادی از خودروهای دیزلی جدید نیتروژن اکسید بیشتری نسبت به قوانین آلایندگی یورو 6 تولید خواهند کرد. این مایعی غیر سمی بوده و بخش اعظم آن را آب و اوره تشکیل می‌دهد. این ماده به عنوان بخشی از کاهش کاتالیتیک انتخابی SCR بکار می‌رود. SCR نیتروژن اکسید تولیدی توسط پیشرانه‌های دیزلی را می‌شکند. با تزریق میزان کمی ادبلو به داخل اگزوز شاهد تبدیل ذرات سمی به آب و اکسیژن خواهید بود.
 
آیا خودروی من به ادبلو نیاز دارد؟
 
اگر خودروی شما نیازمند ادبلو باشد (مثلاً خودروی دیزلی هماهنگ با قوانین آلایندگی یورو 6) و بدون آن از خودرو بخواهید استفاده کنید پیشرانه استارت نخواهد خورد. خوشبختانه اکثر خودروهای نیازمند به ادبلو دارای صفحه‌نمایش یا چراغ هشداری هستند که به شما می‌گوید چقدر در مخزن مربوطه ادبلو باقی مانده است.
 
چه زمانی باید ادبلو را پر کرد؟
 
میزان ادبلوی باقی مانده در مخزن به فاکتورهای زیادی همچون ابعاد باک ادبلو، سبک رانندگی و مصرف سوخت خودرو بستگی دارد. البته به منظور تخمینی حدودی باید گفت به ازای هر 1000 کیلومتر رانندگی، حدود 1 لیتر ادبلو مصرف خواهد شد.
 
پر کردن دوباره مخزن ادبلو مشابه پر کردن باک سوخت دیزلی یا بنزینی نخواهد بود. اگر تنها میزان کمی ادبلو به مخزن اضافه کنید آمپر مربوط به آن در خودرو درست کار نخواهد کرد. همچنین اگر شما یک بطری ادبلو بخرید باید از همه‌ی آن استفاده کنید زیرا باقی مانده آن در آینده قابل‌استفاده نخواهد بود.
 
چگونه باید مخزن ادبلو را پر کرد؟
 
پر کردن مخزن ادبلو شبیه پر کردن باک سوخت معمولی است. در اکثر موارد شما درگاه پر کردن باک ادبلو را زیر درگاه سوخت دیزل پیدا خواهید کرد. فقط کافی است مایع ادبلو را داخل این مخزن بریزید!
 
از کجا می‌توان ادبلو را خریداری کرد؟
 
بطری‌های ادبلو را می‌توان در اکثر پمپ‌بنزین‌ها مخصوصاً آن‌هایی که مربوط به شرکت‌های شل یا تگزاکو هستند پیدا کرد.
 
همچنین می‌توان ادبلو را از پمپ‌های موجود در جایگاه‌های سوخت تهیه کرد.
 
اگر خودروی شما در حال سرویس بوده و میزان ادبلو نیز کم است شاید تعمیرگاه مربوطه نیز این مایع را داشته باشد. همین موضوع درباره خرید خودروی صفرکیلومتر از خودروساز نیز صادق است چراکه برخی از آن‌ها میزان مشخصی از ادبلو را به‌صورت رایگان به خریدار اهدا می‌کنند.
 
موقع خرید ادبلو باید دقت کرد کد آن با ISO-22241 شروع شود زیرا معنی آن عدم آسیب‌رسانی به سیستم SCR خودرو است. تعمیر و تعویض سیستم SCR بسیار هزینه‌بر خواهد بود.
 
ادبلو قیمت متنوعی دارد. البته در اکثر موارد می‌توان یک بطری پنج لیتری این ماده را با قیمت حدود 5 پوند خریداری کرد. البته زمانی که این مایع را در زمان سرویس خودرو تهیه کنید باید هزینه بیشتری بپردازید بنابراین بهتر است خودتان آن را تهیه کرده و در خودرو بریزید.
 
آئودی ادبلو: محصولات آئودی دارای پیام هشداری روی صفحه دیجیتال خودرو هستند که کم شدن ادبلو را به راننده اطلاع می‌دهند. پر کردن این ماده در نمایندگی آئودی 1.5 پوند به ازای هر لیتر آب خواهد خورد.
 
ب ام و ادبلو: ب ام و ادعا می‌کند خودروهایش با یک باک ادبلو می‌توانند به‌صورت متوسط 15 هزار کیلومتر را طی کنند. اگر میزان ادبلوی باقی مانده کمتر از 1600 کیلومتر کارکرد خودرو باشد، هشداری روی صفحه‌نمایش خودرو نقش خواهد بست و شمارش معکوس کارکرد خودرو را به راننده نشان خواهد داد.
 
مرسدس ادبلو: اگر شما مایع ادبلو را از مرکز سرویس رسمی مرسدس خریداری کنید هزینه‌ای پرداخت نخواهید کرد. کم شدن مایع ادبلو نیز با یک پیام هشداری روی داشبورد به اطلاع راننده می‌رسد.
 
فولکس‌واگن ادبلو: این کمپانی یکی از معدود خودروسازانی است که باک ادبلو را در اکثر محصولات دیزلی خود نصب می‌کند. فولکس‌واگن پاسات مجهز به باک 13 لیتری باعث می‌شود تا 10500 کیلومتر نیازی به پر کردن باک ادبلو نداشته باشید. شاسی‌بلند توارگ از باک 19.5 لیتری استفاده کرده و با یک باک ادبلو می‌توان مسافت 11500 کیلومتری را طی کرد.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ادبلو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 29 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات طرح نیمه شعبان ۱۴۰۲ : دوستان کسی اطلاع داره دعوتنامه اذر تا چه تاریخی فرصت تکمیل وجه داشته ؟ با توجه به اینکه بعد از اون تاریخ دیگه دعوت نامه‌ای تا ۳۰ بهمن صادر نشد
تیتان 2 دی : رمز موفقیت یک دلال
امیر : بله به من هم گفتن تا ۱۵ اسفند تقریبا فاکتور شده البته من شاهین پلاس رو میگم.
فیلد : خطاب به شاهین پلاس اتوماتیک که تا ۱۶ اسفند فاکتور شده و اطلاع موثق داری اگر غیر حقیقت باشد اگزوز شاهین پلاس با اون منبع که از زیرش زده بیرون در مادر بزرگوارت
محبوبه : سلام خدمت همه دوستان..عزیزان سوالی داشتم....تارا اتومات مرغوبتره یا تارا دستی؟میخوام خرید کنم..کدوم بهتره..ممنون میشم جواب بدین.
akbar : ن داداش ماشین منم هنوز فاکتور نشده معلوم نیست میخوان چیکار کنن الان دیگه دوماه تاخیره
امیر : اسفند . من خودم ۲۵ اسفند تکمیل وجه کردم
سهند اذر : سلام وقت همگی دوستان بخیر سهند اس من یک ماه تحویل گرفتم خدای ماشین خوبی انتظار بیشتری از شرکت‌های ایرانی نمیشه داشت بیشتر به فکر سود خودشون هستن مشکلی که من با سهند دارم سرعت از 120کیلومتر که رد میشه کم کم دور موتور میر بالا روی 140که میرسه دور متر میاد روی 4500 صدای موتور خیلی روی اعصاب به موتور هم فشار میاد از دوستانی که تحویل گرفتین واسه شما هم همین مدلی
محمد : واریز اولیه 5 شهریور ، تکمیل وجه 16 اسفند هنوز فاکتور نشدم
یوسف : سلام نمیدونم خبر درست یا نه. میگن بابت اینکه نمیتونن سانروف رو تامین کنن خط تولید g متوقف شده. اگه مصرف کننده هستین براتون زیاد اهمیت نداره بنظر من تبدیل ب gl قبول کنین. باز خود دانین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : داداش ما هنوز ماشین نیامده که مدارکش بیاد😂😂😂
شهریار : داداش شاید اشتباهی ب تو بنز دادن
فردوس دنا اتومات مشکی : آذربایجان شرقی بناب
مروت : سلام کوییک دعوتنامه تیرماه کی میاد اگه دعوتنامه واریزشدخودروروکی میدن
امیر : درود تحویل کی بودی
اطلس بهمن : کستکار تو دلالی بیش نیستی
کستکار : سلام دوستان من تبدیل به کوئیک زدم 10 روز پیش فردا گفتن بیا تحویل بگیر تهران هستیم میخوام درب کارخونه بفروشم اگر کسی خواست تماس بگیره 480 هم میدم ممنون از شما
م : وقتی سخا ثبت میکنی با دقت بخوانید گفته راهور انتخاب کنید
207 پانا فروش فوق العاده : سلام اصلا مشخص نیست تو این چند روز کسی فاکتور نشده
شادمهر : بزار ماشین اومد واست میگیم