براساس آمار و ارقام در حدود نیمی از ظرفیت سوخت رسانی جایگاه های CNG در کشور خالیست و در پی افزایش 200 درصدی قیمت بنزین آزاد ظرف روزهای گذشته، تقاضا برای تبدیل خودروهای تک سوز (بنزینی) به خودروهای دوگانه سوز با گاز CNG به شدت افزایش یافته و به مرز 30 هزار درخواست در هر روز رسیده است.
سخنگوی آتشنشانی تهران، عواقب خطرناک دستکاری خودسرانه در سیستمهای سوخت خودرو را تشریح کرد.
سید جلال ملکی ضمن هشدار درباره عواقب خطرناک دستکاری در سیستم خودروهای گازسوز، در این رابطه اظهار کرد: «دستکاری در سیستمهای سوخت رسان مخصوصاً سیستم خودروهای گازسوز منجر به ایجاد خطراتی میشود.»
این کارشناس آتشنشانی با اشاره به خطرات تزریق گازهای مایع خارج از جایگاههای مربوطه تصریح کرد: «برخی، با وارونه کردن سیلندر گاز مایع، مایع گاز خارج شده را به داخل کپسول خود تزریق میکنند که با توجه به غیراصولی و فوقالعاده خطرناک بودن این کار و استفاده از اتصالات، بستها و شلنگهای نامناسب، احتمال بروز حوادثی همچون آتشسوزی و حتی انفجار وجود دارد.»
مسئولان تاکید می کنند که نصب قطعات حساس سیستم گازسوز و پروسه تبدیل خودروهای تک سوز به دوگانه سوز حتما باید در واحد های مجاز انجام شود و متقاضیان باید از مراجعه به کارگاه های غیر مجاز خودداری نمایند چرا که احتمال رعایت نشدن استانداردهای سخت گیرانه ایمنی در این کارگاه ها وجود دارد که می تواند به وقوع حوادث بسیار تلخی منجر شود.
سخنگوی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی تهران با یادآوری بروز حوادث و آتشسوزیهایی که در پی دستکاری تعمدی سیستم خودروهای گازسوز روی میدهد، گفت: «تجربه نشان داده که در سالهای قبل نیز با سهمیه بندی بنزین، برخی از رانندگان به سمت استفاده از خودروهای گازسوز میرفتند.»
وی متذکر شد: «تغییر خودسرانه سیستمهای سوخترسانی خودرو، عواقب خطرناکی در پی دارد؛ برخی افراد سودجو، مخازن LPG یا CNG دست دوم را به عنوان سیستمهای کم کارکرد به فروش میرسانند یعنی مخازن گازسوزی که سالها در یک خودرو کار کرده و باید اسقاط شود، پس از رنگآمیزی و به عنوان سیستمهای گازسوز کمکارکرد به فروش میرسد.»
ملکی یادآور شد: «در جایگاههای سوخت، محیط ایمنی برای سوخترسانی تعبیه شده و اپراتورهای آموزش دیده و تجهیزات مناسب در آنها استفاده میشود.»