دانستنی های فرمول 1!

دانستنی‌های فرمول 1!

در این پست بر روی پنج ویژگی خاص خودروهای فرمول 1 متمرکز شده ایم، موارد بسیار جالبی که احتمالاً تا به حال در مورد آن ها اطلاعاتی نداشتید. این ویژگی ها تنها بخش کوچکی از آن چه که در این ورزش حرفه ای اتفاق می افتد را آشکار می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیش تری در رابطه با فرمول 1 بدست آورید.

 

1 . ماشین های بازار پیشرفته تر هستند!

دانستنی‌های فرمول 1!

خودروهای موجود در بازار جهانی حداقل از برخی جهات پیشرفته تر از خودروهای فرمول 1 هستند؛ حتی پیشرفته تر از خودروی "سباستین فتل" که او و تیم ردبول را به قهرمانی فصل 2013 رسانده است. سیستم هایی از جمله کنترل کشش، کنترل پایداری، ترمز ضد قفل و سیستم تعلیق قابل تنظیم که در اکثر خودروهای امروزی دیده می شود، از سوی فدراسیون جهانی اتومبیلرانی برای استفاده بر روی خودروهای فرمول 1 ممنوع شده  است!

 

2 . زیر خودروهای فرمول 1 یک تخته چوب نصب شده است!

دانستنی‌های فرمول 1!

در دنیای بسیار دقیق و پیش رو در صنعت خودروسازی فرمول 1، کم تر کسی تصور می کند که به زیر خودروهای مسابقه ای این ورزش یک تخته چوب پیچ شده باشد. در حقیقت تکنولوژی به کار رفته در زیر شاسی خودرو بسیار قدیمی است! اما این روش به نوعی بهترین راه برای کسب اطمینان از این است که تیم های سازنده، شاسی خودروی مسابقه ای را بیش از حد به زمین نزدیک نکرده باشند. اگر شاسی به زمین نزدیک باشد باعث افزایش سرعت می شود، اما از طرفی احتمال وقوع تصادفات را نیز بیش تر می کند. در پایان یک مسابقه اگر داوران متوجه شوند که سطح این چوب نصب شده بیش از اندازه خورده شده است، خودروی مورد بررسی را از آن گرندپری حذف خواهند کرد و امتیازات تیم خاطی را در نظر نخواهند گرفت.

 

3 . در فرمول 1 خبری از توربوشارژر نیست!

دانستنی‌های فرمول 1!

تمام خودروهای فرمول 1 از یک موتور هشت سیلندر خورجینی با حجم سه لیتر استفاده می کنند. در این موتورها نه از توربوشارژر و نه از سوپرشارژر استفاده می شود. اما با این وجود خودروهای مسابقه ای قابلیت تولید 750 اسب بخار را دارند. موتورهای نصب شده با دور موتور 18,000 دور در دقیقه این نیروی 750 اسب بخاری را تولید می کنند که دور موتوری دو برابر خودروهای معمولی زیر پای ما می باشد. در حین مسابقه و در بالاترین سرعت برخی از قطعات مستحکم موتور که از تیتانیوم ساخته شده اند به دلیل میزان فشار بالایی که به آن ها وارد می شود، کشیده تر می شوند!

 

4 . تحمل نیروی گرانش بیش تر در فرمول 1!

دانستنی‌های فرمول 1!

سفینه های فضایی ناسا و فضانوردان در زمان پرتاپ نیروی جاذبه را سه برابر تحمل می کنند. یعنی اگر یک فضا نورد وزنی معادل 65 کیلوگرم داشته باشد، در آن لحظه احساس می کند که وزنی برابر با 195 کیلوگرم دارد. این در حالی است که خودروهای فرمول 1 در برخی پیچ ها قابلیت تحمل نیرویی 5.5 برابر جاذبه را دارند. در این شرایط حتی آماده ترین راننده ها نیز به دلیل وزن بالای سر و کلاه ایمنی به سمت کناره های خودرو کشیده می شوند و تقریباً هیچ کنترلی روی حرکت بدن خود نخواهند داشت!

 

5. خودروهای فرمول 1 سازگار با محیط زیست هستند!

دانستنی‌های فرمول 1!

در تمام گرندپری های سال 2011 برنده، راننده ای بود که از یک خودروی هیبریدی مجهز به سیستم KERS استفاده می کرد. این سیستم ذخیره کننده انرژی حاصل از نیروی ترمز همانند سیستمی است که در تویوتا پیروس استفاده می شود. تنها با این تفاوت که در پیروس این نیروی ذخیره شده به صورت خودکار به کمک عملکرد خودرو می آید اما در فرمول 1 این راننده است که در زمان مورد نیاز و به صلاحدید خود از این نیرو استفاده می کند. اگر راننده دکمه KERS تعبیه شده روی فرمان خودروی مسابقه ای را فشار دهد، خودرو از یک نیروی 80 اسب بخاری اضافی به مدت 6.68 ثانیه بهره مند خواهد شد.

دانستنی‌های فرمول 1!

همان طور که پیش تر اشاره شد، این اطلاعات تنها بخش کوچکی از دنیای فرمول 1 را شامل می شود. مهندسان و رانندگان حاضر در این ورزش نیز با دنیایی پر از چالش دست و پنجه نرم می کنند. برای مثال تیم ها در هر فصل باید خودروی جدیدی را طراحی کنند، مدل هایی که  هر یک متشکل از 80,000 قطعه مجزا هستند. رانندگان حاضر در این رقابت حرفه ای نیز به صورت مداوم در حال تمرین هستند و رژیم های غذایی خاصی را دنبال می کنند که با رژیم های ورزشکاران المپیکی برابری می کند.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

دانستنی‌های فرمول 1!


منبع

Confused

برچسب : فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نیما
1

خیلی جالب بود ، ممنون.
11:35  1392/08/06
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : سلام دوستان ،ولا هماهنگ بشیم ، من باید از برازجون ۲۴ساعت تو راه باشم که برسم لطفا اگه خواستین جمع بشید تا آخر هفته همه هماهنگ بشید تا منم بتونم خودمو برسونم
شاهین جی : سلام دوستان ،ولا هماهنگ بشیم ، من باید از برازجون ۲۴ساعت تو راه باشم که برسم لطفا اگه خواستین جمع بشید تا آخر هفته همه هماهنگ بشید تا منم بتونم خودمو برسونم
شاهین جی : اگه شماره ای یا گروهی دارید که با هم هماهنگ بشیم بگید تا با شما تماس بگیرم ، و برای اعتراض خودمو حتما برسونم
سهند دی ماه : چرا داری دروغ میگی حتما خودت یکی از خودروساز ها هستی بعد از تکمیل وجه 31فروردین ماه واسه هیچ کس فاکتور نشده
شاهین جی : سلام دوستان ،ولا هماهنگ بشیم ، من باید از برازجون ۲۴ساعت تو راه باشم که برسم لطفا اگه خواستین جمع بشید تا آخر هفته همه هماهنگ بشید تا منم بتونم خودمو برسونم
خیری : سلام من ۱ مرداد پرداختی داشتم برای v1 تحویل ۳۰ روزه در حال فاکتور میباشد
زهرا : تارا تحویل مرداد فاکتور شد
احسان : سلام دادش فیش واریزی دارم ۳۷۰ ۶ شهریور ریختم که قرار بود ۲۹ اسفند تحویل باشه دعوتنامه نه اومد تا اردیبهشت اومد با کارت طلای و آبشناسان درگیرش که میگن بد ۲۰۰ متر خاموش میشه اگه دزد ببره ۴۳۵۳۰۰ واریز دوم شده گفتن ۳۰ روز بد میدیم من بدبخت ۲۰۶ فروختم واریزی دوم ریختم خدا ازشون نگذره کارم شده هر روز زنگ زدن تا یک هفته پیش میگفتن ده روز دیگه فاکتور میشه دیروز زنگ زدم میگن نگارن نباش سود تاخیر میدیم بخور تو سرتون سود من هم پولم رفته هم ماشینم چه خاکی تو سرم بریزم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهران اطلس20اسفند(آذر) : انشالا عجزوناتوانی و ناامیدی عزیزاشونوببینم فقط
ساینا اس : خوبه ماشالله ب مغزت
خودم : دوستان دنا 6 دنده فولادی 31 خرداد بودیم هیچ خبری نیست کسی هست فاکتور شده باشه
آخرین اخبار سایپا : از 21مرداد تا 25مرداد تعطیلات سایپا میباشد،15شهریور سایپا واگذار میشود یحتمل به کرمان موتور
نعیم : سلام پیام از ایساکو واسه کسی اومده !؟
آذر : من موندم چرا ماهایی که نیاز به ماشین داریم تحویل نمی‌گیرم ولی اونایی که فقط فکر فروش و سود بودن تحویل گرفتن و زدن توی دیوار با قیمت 630 . عجب شانس مسخره ای داریم
غلامعلی : سلام پیش فروش بوده اینجا عکس نمیشه فرستاد وگرنه حتما عکسشو میفرستادم
س : الان زنگ زدم سایپا میگه تو قطعه سانروف گیر کرده تا آخر شهریور واریزی اسفند ماه رو انشالله تحویل میدیم بازم کار کشید به اینشالله و ماشالله و آخر اون یکی ماه و.... این داستان ادامه داره دیگه واقعا خسته کردن ملت رو
.207.s. : سلام،، من همون روز ک دعوتنامه اومد تبدیل زدم،یعنی پنجم مرداد،،الان امکانشو برداشتن؟؟
علی تهرانپارس : داداش مگه فکر کردین این بنده خدا توحید از ارومیه از کارکنان شرکت یا کارشناس فروشه این بابا هم مثل همه ما خودش ثبت نام کرده اگه میبینی رنگ اسمش آبیه و میزنه کاربر بخاطر اینه که تو این سایت عضو شده شما هم بالای بالا صفحه رو ببینی میتونی عضو بشی اینقدر از این بنده خدا سوال های عجیب غریب میپرسن آدم شاخ در میاره این بنده خدا که علم غیب نداره والا من بیشتر از 10 بار زنگ زدم به کارخانه و شرکت سایپا همین سوال شما رو پرسیدم اونا خودشون هم میگن ما خبر نداریم 😂