تولید ماده ای انقلابی برای صنعت خودرو؛ کامپوزیت آلومینیومی (AMC)

 

تولید ماده ای انقلابی برای صنعت خودرو؛ کامپوزیت آلومینیومی (AMC)

 
تا به امروز شرکت های مختلف خودروسازی از 3 ماده برای کاهش هرچه بیشتر وزن وسایل نقلیه تولیدی خود استفاده می کردند. قطعات آهنی با درجه سختی بالا نخستین ماده اند. ماده دوم آهن دارای آلیاژ آلومینیوم است که سبک تر از آهن خالص است. سومین ماده فیبرکربن است که از آهن و آلومینیوم سبک تر اما گران قیمت تر بوده و عموما استفاده محدودی از آن می شود.
 
حال ماده جدیدی با نام کامپوزیت آلومینیومی (AMC) بر سر زبان ها افتاده است. گفته می شود این ماده جدید که با نام اختصاری  "AMC" خوانده می شود در راستای ایجاد تحول اساسی در آینده صنعت حمل و نقل و به خصوص وسایل نقلیه برقی استفاده خواهد شد.
 
 
 
"AMC" ترکیبی از آلیاژ آلومینیوم با رشته های بلند و یا کوتاه فیبر است. ایده اولیه چندان این ماده مشابه ایده فیبرکربن ساخته شده از پلاستیک است. در واقع فرآیند تولید یکی بوده و تنها بجای رزین پلاستیکی از آلومینیوم استفاده می شود.
 
این ماده می تواند تا 50 درصد سفت تر و 300 درصد استحکام بیشتری به نسبت فیبرکربن داشته باشد. به علاوه در برابر آسیب های شدید مقاومت تر بوده و تقریبا از نیمی از مشتقات فولادی قدرت بیشتری دارد در حالی که وزن آن کمتر از نصف فولاد است.
 
این ماده انتقال دهنده خوبی برای هدایت گرما است اما زمانی که داغ شود حرارت بسیار بیشتری به نسبت فولاد و یا آلومینیوم پیدا می کند که هنگام ساخت قطعات با دقت بالا اهمیت زیادی پیدا می کند. "AMC" برای کاهش لرزش و سر و صدای اضافی (NVH) ماده یک انتخاب کاملا مناسب است.
 
protean-electric-360-degree-wheel-motors (7)
 
 
 
با وجود این که فیبرکربن سبک و مقاوم است اما مناسب استفاده در محل هایی که امکان سایش و اصطکاک وجود دارد نیست.
 
به همین دلیل فیبرکربن در بخش سیستم تعلیق خودروها استفاده نمی شود زیرا بشدت آسیب پذیر است. همچنین فیبرکربن در برابر حرارت نیز مقاومت بالایی از خود نشان نمی دهد. در نتیجه استفاده از فیبرکربن محدود به قطعات خاصی از خودرو مانند بدنه آن شده است.
 
حال مهندسان شرکت "Alvant" به پتانسیل عظیم این ماده جدید برای استفاده در موتورهای الکتریکی پی برده اند. این ماده با فرآیند تولید اختصاصی موسوم به (ALPF) تولید می شود. در این فرآیند از مایع تحت فشار که مناسب قطعات فلزی با نقطه ذوب پایین همانند آلیاژ آلومینیومی است استفاده می شود.
 
AMC
 
در این فرآیند می توان ذرات کاربید سیلیکون را با فلز ذوب شده  مخلوط کرد تا هزینه تولید AMC بشدت کاهش پیدا کند. گران قیمت ترین فرآیند تولید در صورت استفاده از فیبرهای مشتق شده از اکسید آلومینیوم بدست خواهد آمد. در این روش الیاف از قبل آماده می شود و همراه با فلز مذاب به درون قالب تزریق می شوند.
 
این قطعات را می توان به طور کامل و یا بخش هایی از آن را از AMC ساخت که تحت فشار زیاد دچار خستگی یا از هم گسیخدگی می شوند. هدف از انجام چنین کاری کاهش هزینه و استفاده از این ماده در بخش هایی است که بیشترین نیاز به آن وجود دارد و باقی بخش های قطعه می تواند از یک فلز معمولی ارزان قیمت تهیه شده باشد.
 
شرکت Alvant به طور تخصصی در حال کار بر روی یکی از قطعات موتورهای الکتریکی یعنی "شار محوری" است که بر روی بخش روتور (آهنربا) قرار می گیرد. این شرکت در همکاری مشترک با شرکت Yasa انگلستان توانسته یک روتور جدید بسازد که 40 درصد به نسبت روتورهای معمول وزن کمتری دارد.
 
از آنجا که AMC بسیار سخت است. می توان فاصله هوایی بین روتور و استاتور را کاهش داد تا وزن کلی موتور الکتریکی کمتر شود. در نتیجه می توان موتور الکتریکی با وزن مناسب با قابلیت قرار گیری مستقیم درون هر چرخ را تولید کرد. همچنین از این ماده می توان در ساخت باتری های جدید نیز استفاده کرد. AMC همانند یک ماده ضد گلوله برای محافظت از باتری ها کاربرد دارد. در این صورت باتری وزن و ابعاد کمتری نیاز دارد و هزینه ساخت آن نیز کاهش می یابد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کامپوزیت آلومینیومی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر:  ‌ ‍ ‌‌‌‌ ‌‌‌‌ ‌ ‌‌‌‌                ‌ ‍ ‌‌‌‌ ‌‌
0

تو ایران از همین ماده و مواد هم میدزدن و باز هم هیچی عوض نمیشه
22:27  1398/08/21
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : نگران نباشید سفید شیری همون سفیده توی برگ سبز سفیدشیری مینویسه همه شاهینهای سفیدی که تو خیابون می‌بینید رنگشون سفید شیریه
خانعلی آچیلان : خونت خراب خانعلی تو که مارو کشتی خانعلی آچنگان
تارا اتو تحویلی اردیبهشت طرح فرسوده : سلام دوستان میشه راهنمایی کنید تارا اتو 26اردیبهشت پلاک شده ولی هنوز بارگیری نشده کسی اگه راهی بلده بتونم حضوری بگیرمش ممنون میشم راهنمایی کنید
خانعلی آچیلیان : محسن اسفند ماه من خانعلیم خانعلی بیا زابل بهت بگم کارت دارم من خان خانات زابلم
خانعلی اچنگان : مطالبه دارم از ایران‌خودرو زابلیم زابلی زابلیم زابلی خانعلیم خانعلی خانعلیم خانعلی مطالبه مطالبه مطالبه مطالبه خانعلیم خانعلی زابلیم زابلی آی ایران‌خودرو کجایی که خانعلی رو کشتن
خانعلی اچنگان : خانعلی اچنگان خانعلی اچنگان خانعلی اچنگان ماشین منو بدید برم درآ درآ درای را
طاهر : دوستانی که فاکتور شدن چند روز بعد ماشین رو تحویل دادن،حضوری یا نمایندگی رفتید،لطفا اعلام کنید ،من طرح نیمه شعبانم و تکمیل وجه و سخا ۹ اسفند،هنوز فاکتور نشدم
جی سون : سلام،دوستان به تازگی کسی جی ۷ تحویل گرفته؟!
اسفند با سهند : سلام اگر طرح تبدیل بزنم تا کی کوییک به دستم می‌رسه؟
سعید : موندم بین تارا و دنا پلاس و سورن کدوم رو انتخاب کنم از ظاهر تارا خوشم میاد ولی خیلی حرفای ضد و نقیضی هست یکی میگه خوبه یکی میگه بد، راهنمایی بفرمایید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده 28 بهمن : میگم داداش چیزی هم مابه تفاوت ازت گرفتن یانه پیام فاکتور برات اومد
207 پانا خرداد : سلام لطفا بگید 112 ت رو از چه طریق واریز کردید
کاوه خان فروش فوق العاده 8 بهمن : دوستان منم امشب فاکتور شدم،بعد از 45 روز تاخیر بالاخره شد ایشالله قسمت همتون 💐🌹
مسعود : آره من آماده تحویل هست ولی بارگیری نشده
فوق العاده بهمن 6بهمن : بیمار کاش بودی 🖕 دوستان این بیمار بی محل کنید
ساینا : داداش چه ماشینی
نازی : سلام از طرح مادران فروش فوری رینک فولادی خرداد کسی از 20 تا 31 خرداد کسی فاکتور شده ممنون میشم دوستان خبر بدیت
زامیاد : سلام دوستان نیسان سوار آقا با دنده یک شروع به حرکت کنم یا با دنده 2 میشه تجربه بدین ممنون میشم از راهنمایی؟؟
17بهمن : بله راست میگم،خخخخخ
جلیل : اقا مهران شما هم طرح مادران فروش فوری پانا رینک فولادی هستین