هیوندای سوناتا در سال 2006 طراحی مجددی داشت و در سال 2009 باز هم دستخوش تغییر شد که شامل طراحی خارجی و داخلی کاملاً جدیدی بود. این شرکت باز هم این مدل پرفروش را تغییر داد، در حال حاضر دو سال از آخرین تحول در طراحی سوناتا می گذرد، طرحی که می توان آن را یک "تغییر" نامید.
1Carسوناتا در سال 2011 طراحی زیبا و مجددی داشت که هنوز هم نگاه ها را به طرف خود جلب می کند. این تغییرات سوناتا را در سطح جدیدی از رقابت با رقبا قرار داد. شرکت هیوندای از موتورهای چهار سیلندر با سوخت رسانی مستقیم و بدنه ای سبک تر در خط تولید این خودرو استفاده می کند که به آن اجازه می دهد همانند سدان های سایز متوسط دارای موتور V6 عمل کند. مدل های پایه مصرف سوختی معادل 8 لیتر در هر یکصد کیلومتر دارند و مدل توربو مصرف سوخت کمتری به میزان 7.5 لیتر دارد. بیشتر تولیدات این ماشین چهارسیلندر و 2.4 لیتری هستند.
موتور پایه سوناتا قادر به تولید 200 اسب بخار نیرو می باشد و دارای یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک است که برای این کلاس خودرو جعبه دنده ای بی نقص و بسیار کارآمد است. اگر مدل 2.0 لیتری توربو را سفارش دهید، سوناتای شما موتور کوچک تری خواهد داشت که نیرویی معادل 274 اسب بخار تولید می کند. سوناتا با نیروی گشتاور پایینی برابر با 269 نیوتن متر، در حالت اتوماتیک به گیربکس کمک بسیاری می دهد (البته اتوماتیک تنها حالت موجود است). باید اضافه کرد که موتور توربو تقریباً هیچ تاخیری ندارد و کاملا با موتورهای V6 رقبا برابری می کند.
سومین موتور انتخابی برای مدل سوناتا هیبرید بوده که امسال می آید. در این مدل موتور 2.4 لیتری به همراه موتورهای الکتریکی و یک باتری لیتیوم پلیمری قرار داده شده است. سوناتا هیبرید این امکان را دارد که در بزرگراه با سرعت بالا فقط از نیروی تولیدی باتری ها استفاده کند. به گفته شرکت هیوندای، این ماشین در 9.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد، این زمان برای کلاس سدان های خانوادگی زمان خوبی است. مصرف سوخت سوناتا هیبرید به ازای هر یکصد کیلومتر 8 لیتر در شهر و 7 لیتر در بزرگراه است. فرمان پذیری و حرکت سوناتا قابل توجه نیست اما آن را برای انجام دادن بیشتر امور خانوادگی مناسب خواهید دید. سوناتا برای ماشین بازها خیلی دلچسب نخواهد بود، چراکه در بزرگراه ها دائماً باید فرمان را به دست بگیرند و تنظیم کنند.
|
|
سوناتا خودرویی جادار است و با توجه به استانداردهای EPA می توان آن را بزرگ هم دانست. در ردیف جلو فضای پا و سر بسیار خوبی فراهم شده و صندلی های جلویی هم بزرگ و راحت هستند. ردیف عقب هم جادار است و سرنشینان سواری راحتی را تجربه خواهند کرد، به طوری که سر، بلندقدترین سرنشین هم به راحتی به سقف اتاق خودرو نمی رسد و یا اگر خم شود سرش به صندلی های جلویی ساخته شده از پلاستیک سخت نمی رسد.
افرادی که در وحله اول امنیت خودرو را مدنظر قرار می دهند، سوناتا را انتخاب مناسبی می یابند، چراکه سوناتا علاوه بر موارد امنیتی معمول در خودروها، دارای سیستم دوربین عقب است که در تیپ های بالاتر ارائه می شود و این که سوناتا باز هم توانست پنج ستاره امنیت را از آن خود کند. 1Car به شما پیشنهاد می کند که حتماً ویدئوی تبلیغاتی (دانلود) زیر را مشاهده کنید تا دید کاملاً بهتری از نمای داخلی و بیرونی سوناتا به دست آورید.
/uploads/2012 Hyundai Sonata Video Tour - Hyundai Video - YouTube.FLV
امکانات کمی به سوناتا اضافه شده و همان امکانات قبلی مانند بولوتوث، پورت اتصال USB، محل اتصال شارژرها، فرمان تلسکوپی و کروز کنترل در مدل پایه تعبیه شده است. صندلی های گرم کن دار امسال به عنوان یکی از امکانات استاندارد به سوناتا SE اسپرت اضافه شده است. مدل های SE و محدود، دارای سنسور پارک و دکمه استارت ماشین نیز هستند. سوناتا مدل محدود، به طور استاندارد دارای صندلی های گرم کن دار جلو و عقب، سان روف، دوربین دنده عقب، کنترل کننده آب و هوای اتوماتیک و یک آینه الکتروکرومیک است. این مدل همچنین دارای سیستم اطلاعاتی ابداعی شرکت هیوندای به نام "بلو لینک" است. به نظر شما کدام یک از خودروهای موجود در بازار ایران را می توان با سوناتا 2013 مقایسه نمود؟