تداوم گسترش لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار/ لزوم نظارت جدی دستگاه های نظارتی به بازار لوازم یدکی

 

تداوم گسترش لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار/ لزوم نظارت جدی دستگاه های نظارتی به بازار لوازم یدکی

 
چندی است که تعمیرکاران و رانندگان از گسترش لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار گلایه دارند و از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد به تنگ آمده اند. از سویی قیمت ها هم در بازار لوازم یدکی افزایش پیدا کرده و به نظر می رسد بازار لوازم یدکی کاملا رها شده است.
 
بسیاری از رانندگان چندین ماه است که با مشکل قطعات تقلبی و بی کیفیت  اما گران دست و پنجه نرم می کنند و هربار که به تعمیرکاران مراجعه می کنند ، تعمیرکاران آن ها را پی قطعات با کیفیت شرکت های خودروساز می فرستند، علت آن هم گسترش لوازم تقلبی و دست‌دوم در بازار عنوان می شود که به‌عنوان فابریک فروخته می‌شود.
 
 به نظر می‌رسد تحریم و مشکلات دیگر صنعت خودرو به بازار لوازم یدکی نیز کشیده شده و تحریم و رشد قیمت ارز باعث شده قطعات باکیفیت با قیمت‌های سابق فاصله زیادی بگیرند و از این رو، بسیاری از عرضه‌کنندگان این محصولات برای از دست ندادن مشتری و بازار خود، به سمت نمونه‌های درجه دوم رفته‌اند تا بتوانند از طریق ارائه یک ثبات نسبی قیمت، مشتریان خود را در این بازار ملتهب حفظ کنند.
 
چندی پیش علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران در رابطه با این مسئله در گفت و گو با خبرنگار خودروکار  عنوان  کرد:«در حال حاضر قطعات باکیفیت در بازار به‌ندرت پیدا می‌شود و از آنجایی که یک مکانیک متعهد باید نسبت به کیفیت و کارکرد قطعات اطمینان داشته باشد، تعویض قطعات را منوط به کیفیت آن می‌کند، چرا که در غیر این صورت با بروز هر مشکلی، اولین اقدام صاحب خودرو، شکایت از آن تعمیرکار و تقاضای خسارت از اوست.»
 
 او  اضافه کرد: «اکنون قطعات بی کیفیت در بازار باعث بالا رفتن تعداد تعمیرات شده است و  عمر تعمیرات عمر کوتاهی شده است. از سویی بسیاری از قطعاتی که در بازار وجود دارند قطعات بازسازی شده هستند و  رانندگان، تعمیرکاران و حتی فروشندگان و واردکننده‌های لوازم یدکی، دانش لازم را برای تشخیص قطعات باکیفیت و بی‌کیفیت ندارند؛
 
موضوعی که می‌تواند یکی از عوامل ورود این‌گونه قطعات به کشور باشد. این نبود دانش به همراه قیمت های کاذب و به‌تبع سود بیشتر، واردکنندگان را برای ورود به بازار قطعات خودرو به این سمت می کشاند.»
 
 او ادامه داد: «متاسفانه کیفیت قطعات تولیدی و حتی وارداتی اصلا مناسب نیست  و در مرحله بعدی با مشکل گارانتی دارند. یعنی متولی وجود ندارد که اگر قطعه تولیدی یا وارداتی مشکل داشت باشد به آن رسیدگی شود.
 
برخی تولیدکنندگان قطعات داخلی و واردکنندگان قطعات تنها دنبال سود بالا هستند و رضایت مردم برای آنها اهمیتی ندارد. ما نمی‌گوییم تولید داخل بی‌کیفیت است، اما نظارتی بر آنها وجود ندارد. دور اول تولید، جنس با کیفیت می‌سازند، ولی سطح کیفی آن در دورهای بعدی کاملاً متفاوت می‌شود.»
 
نیک آیین  در ادامه ادامه تصریح کرد: در گذشته پیش از اینکه خودرویی وارد شود، قطعات آن وارد می‌شد. در حال حاضر بهترین قطعات، آلمانی هستند و با اینکه چین هم قطعات درجه اول دارد، اما این واردکننده‌های ما هستند که اجناس بی‌کیفیت و ارزان خریداری می‌کنند. قبلاً بولبرینگ‌هایی وجود داشت که ۱۰ سال کار می‌کرد، اما الان نوع چینی آن وارد شده که در روزهای اول کار صدایش درمی‌آید.»
 
سیدمهدی کاظمی عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران  نیز در این باره گفت: «شاید فروشندگانی در تهران یا شهرستان‌ها که اقلام و قطعات یدکی طیف وسیعی از خودروها را می فروشند،
 
در برخی قطعات کسری داشته باشند، اما می توان گفت همه انواع قطعات و لوازم یدکی خودروها در مرکز کاری این صنف در محله های یاد شده هرچند با قیمت هایی بالاتر، یافت می شود. اما بازار قطعات استوک نیز گسترش یافته است»
 
کاظمی در خصوص خودروهای چینی، افزود:‌« اگر گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری بیشتری داشته باشند، اعضای این اتحادیه قادر به تامین همه انواع قطعات این خودروها هستند.»
 
او  تاکید کرد:‌ «در این خودروها، اگر قطعه ای تولید داخلی دارد باید به اندازه کافی تولید شود و در غیر این صورت باید اجازه واردات بیابد.»
 
اما محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  نیز درباره گرانی لوازم یدکی و قطعات بی کیفیت موجود در بازاربه خبرنگار می گوید: بازار کاملا به حال خود رها شده و ستاد تنظیم بازار هیچ عکس العملی نسبت به گرانی کالاها نداشته و می‌توان ادعا کرد وجود خارجی ندارد.
 
او اضافه می کند: باید با اقدامات سنجیده و حساب شده بازار را مدیریت کرد و از سوءاستفاده دلالان جلوگیری کرد به طور مثال باید با فروشنده‌ای که کالای ارزان قیمت خریداری کرده اما در شرایط کنونی  لوازم یدکی را با قیمت‌های گزاف به بازار عرضه می‌کند، برخورد شود.
 
منصوری می افزاید: افزایش قیمت لوازم یدکی باید متناسب با ارزبری آن و شرایط جامعه باشد در غیر این صورت دستگاه‌های مسئول با متخلفان و گران‌فروشان برخورد شود.
 
همانطور که قبلا هم در گزارش های پیشین  نیز اشاره کردیم در حال حاضر باید واحدهای نظارتی به بازار قطعات خودرو ورود پیدا کنند و ساماندهی لازم بازار را در برنامه های خود بگنجانند در غیر این صورت وضعیت بازار بلاتکلیف‌تر از روزهای گذشته خواهد شد و در این میان با جان و مال مردم نیز بازی خواهد شد.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لوازم یدکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

جمال
1

لوازم یدکی غیر اصل و با کیفیت پائین یه طرف ، طرف دیگه برخی تعمیرکارا و سرویس کارای خودرو هستن که انگار نه انگار این ماشینه و با سهل انگاری ممکنه جون مردم به خطر بیفته ، ضرر مالی هم که جای خود داره ، نمیدونن بیشتر مردم با قسط و قرض و قوله از زن و بچهشون زدن تا یه وسیله برای کارراه انداختن خانواده بگیرن ، با کمال تاسف باید بگم عده ایشون بی سواد ، بی تجربه ، سهل انگار و خرابکار هستناکردمنظورم قشر فنی و با وجدان و شرافتمند این کاروصنعت خدای ناکرده نیست ....
00:30  1398/07/08
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید 57 : منم مهر هستم هنوز دعوتنامه نفرستادن زنگ زدم پشتیبانی گفت 50 روز دیگه ،البته اونا خودشونو خبر ندارن همینجوری الکی یه چیزی میگن
J7 meshki : خسته نباشید واقعا زحمت کشیدید واسش
محسنj7 : دوستان عزیز در پیش فروش هایی که سود مشارکت لحاظ کردن فقط همون سود رو محاسبه میکنند طبق پیگیری های من و‌دوستان دیگر‌ که بر خلاف مصوبات 473 و 563و 744 شورای رقابت هست‌ . ک شخصا وزارا صمت و ۱۲۴ و بازرسی کشور شکایت کردم. ولژ تنها جوابی ک دادن اینه باید شکایت قضایی انجام بدین در دفاتر الکترونیک قضایی شهر با ارایه مستندات و اشاره به همین مصوبات قانونی. حنی پس از پرداخت دعوتنامه و‌تخویل خودرو هم امکان شکایت هست . فقط کپی برابر اصل مسندات را داشته باشین. موفق باشید.
X5 دی : دعوتنامه های تحویل آذر، 6 آذر اومده یک هفته دیگه باید صبر کنیم
ibo mehr plus : نه منم مهرم هنوز نیومده
محمد : آقای علی مدبر لطفا یه مقدار رعایت کنید وشئونات روحفظ کنید تواین سایت خانم هم هست پس لطفا مراقب حرف زدنتون باشید ...حالا متوجه شدم که هرچیزی راجع به شما میگن درسته
محمد لاماری مشکی : سلام دوستان خواستم یه اطلاعاتی بدم شاید بعدا بدرد کسی خورد که اگه خواست ثبت نام کنه تاریخ ثبت نام اولیه و واریز پیش پرداخت ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ تاریخ صدور دعوت نامه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ تاریخ تکمیل وجه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ تاریخ شاسی شدن ۱۸ آذر ۱۴۰۴ تاریخ تحویل هم ۳۰ آذر ۱۴۰۴ خب دوستان بلاخره ما هم امروز تحویل گرفتیم و خلاص شدیم بعد از حدود ۱۰ ماه انشالله همه دوستان هم بزودی تحویل بگیرن و به خوشی استفاده کنن خدانگهدار همگی
ناشناس : به ضرر خود شرکت سایپا هست منکه انصراف نمیدم اونوقت فاکتور تحویل نده باید چندصد میلیارد با سود پولمون که تا اخر سال که میشه سه سال تمام باید سود پول منو محاسبه کنه دیگه خود شرکت سایپا میدونه پس بهتر هست فاکتور تحویل بده شاهین جی ال سه ماه داره میگذره دوسال بخاط شاهین سی وی تی الاف شدم الان هم سه ماه برای شاهین جی ال انقد هم با روح روان مابازی نکنید
ناشناس : سه ماه تکمیل وجه خرید کردم شاهین جی ال
ناشناس : کسی زنگ نزده به شرکت سایپا مایکه 12 مهر 404 تکمیل وجه شاهین جی ال کردیم کی فاکتور تحویل میده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا : باسم من تبدیل به قالپاق اومدم زدم اشتباه کردم پس
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : مبارک باشه داداش . انشالله چرخش همیشه بچرخه.
207 پانا دی قالپاق : سلام.207 پانا مشکی دی قالپاق، 1 ابان واریز دوم،26 فاکتور،29 تخصیص پلاک و تیک حمل.کسی اطلاع داره چقدر طول میکشه برسه نمایندگی؟؟؟؟
پانا دی : ماله شما رینگ یا قالپاقه؟
207 سقف فلز دوره هفتم : برای بعضی هارو داخل خود نمایندگی پلاک میکنند و کاملا عادیه
کوییک جی : سلام مردادماهی ها کوییک جی ایکس ال کسی فاکتور نشد
پانا دی : من زنگ زدم میگه طبق نوبت فاکتور میشه تحویل های 30 دی تا 3 بهمن فرصت داده شده نمیدونم فرق رینگ و قالپاق چیه که انقد طول میدن انگار حالا حالاها باید منتظر باشیم
پیش فروش بهمن دهه فجر تکمیلی2مهر : من موندم چطور تند تند وانت دمپایی فاکتورمیکنن هروز هرروز فاکتورمیشن اصن تو تاخیر نیستن هیچکس ساینا تک فاکتورنشده؟
31 شهریوری تحویل 30 روزه : سلام پذیرش 31 شهریور شماره پذیرش 12355811 فعلا خبری از فاکتور نیست درست 90 روز هم گذشت ماشینی که قرار بود 30 روزه بده90 روز شده نتونسته بده یعنی یه شرکت به این بزرگی و امکاناتی و پر ادعا نمیتونه پراید وانت تولید کنه واقعا جای خنده داره
محمد سورن دوگانه پیش فروش : و اینکه بعد از تکمیل وجه باید چیکار کنم این سخا و اسکان و املاک و الان باید انجام بدم