اجرای استانداردهای 85 گانه از اجبار تا عمل / استانداردسازی خودروهای داخلی در شرایط تحریم امکان پذیر است؟

 

اجرای استانداردهای 85 گانه از اجبار تا عمل / استانداردسازی خودروهای داخلی در شرایط تحریم امکان پذیر است؟

 
روز گذشته وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در نشست خبری ای که  در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد در مورد اجرایی شدن استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی عنوان کرد که اجرای این استانداردها برای خودروهای وارداتی از بدو ورود به کشور الزامی بود، اما آخرین مهلت برای خودروهای داخلی یکم دی ماه ۹۸ در نظر گرفته شد.
 
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران بر این موضوع نیز تاکید کرد که سازمان مجری مصوبه های شورای عالی استاندارد است و این مهلت را تمدید نخواهد کرد.
 
 او همچنین درخصوص تاثیرگذاری تحریم ها یا مشکلات ارزی بر اجرای برخی از این استانداردها و لزوم مهلت به خودروسازان، بیان کرد که ‌در این زمینه، مراجع و مسئولان ذیصلاح باید تصمیم گیری کنند.
 
مرندی مقدم همچنین تاکید می کند که ‌بررسی های سازمان ملی استاندارد برای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه از ابتدای دی ماه امسال آغاز خواهد شد و در این زمینه به نظر می رسد خودروهای قدیمی بیشترین مشکلات را داشته باشند.
 
در همین رابطه غلام محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس درباره وضعیت اجرای استانداردهای 85 گانه در تولید خودروهای داخلی، به خبرنگار خودروکار می گوید: « استانداردسازی خودرو های داخلی باید هرچه سریعتر توسط خودروسازان عملی شود تا مردم بتوانند از خودروهایی استفاده کنند که از ایمنی کافی برخوردار باشد.»
 
او ادامه می دهد: «خودرو باید استانداردهای لازم را به دست آورد تا کشش و اعتماد در جامعه نسبت به محصولات داخلی ایجاد شود،اگرچه برخی پراید را قاتل مردم ایران می‌دانند، اما برخی از تصادفات ناشی از اشتباهات رانندگی و جاده است.»
 
زارعی در مورد عدم توقف خطوط تولید پراید نیز عنوان می کند: «پراید بازار خوبی در کشورهای همسایه داشت از سوی دیگر بیشتر مصرف کنندگان این خودرو طبقه کم درآمد جامعه هستند و این خودرو منبع درآمد افراد زیادی است به همین دلیل حذف پراید از خط تولید، مسئولان را با تردید مواجه کرده است.»
 
او اضافه می کند: «خودروسازان باید خودرویی جایگزین پراید کنند که از یک سو از نظر قیمت برای قشر کم درآمد جامعه مناسب باشد و از سوی دیگر از استاندادهای لازم برخودار باشد.ا گرچه خودروسازان تمام تلاش خود را برای تولید محصولات متنوع به کار گرفته‌اند اما کُمِیت آنها در کیفیت لنگ می‌زند. باید به جای تنوع محصولات، خودرو باکیفیتی ساخته می‌شد که قابل رقابت با چهارچرخ های خارجی باشد.»
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: «خودروسازان تنوع خودروهای تولیدی را افزایش دادند اما برای کیفیت آنها اقدامی انجام ندادند، در واقع پلت فرم های مختلفی طراحی شده اما به کیفیت محصولات توجهی نشده است که خودروسازان نیز باید برای کیفیت خودروهای تولیدی خود اهتمام بورزند.»
 
علی دادمردی کارشناس اقتصادی نیز در مورد اجرای استانداردهای 85 گانه می‌گوید: «برای خودروسازان باید این کار منطقی، اقتصادی و اجرایی باشد. شرکت‌های خودروسازی سعی می‌کنند که خود را با شرایط جدید انطباق دهند اما باید این را در نظر گرفت که یکسری از استانداردها جدید است و تا جایی که بنده اطلاع دارم با شرایط موجود  و تحریم‌ها و مشکل انتقال ارز در برخی از موارد اصلاً امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد اما برخی از استانداردها که جزو حداقل های ایمنی سرنشینان است باید رعایت شود  و مردم انتظار دارند که جان و مالشان مورد توجه خودروسازان باشد.»
 
 او با بیان اینکه استاندارد‌های ۸۵ گانه، استاندارد‌های جدیدی است که در اتحادیه اروپا در حال اجرا است معتقد است رفتار سازمان استاندارد ۱۰ برابر سختیگرانه‌تر از اتحادیه اروپا است و این موضوع نتیجه مثبتی نخواهد داد.
 
این کارشناس اقتصادی می افزاید: «خودروهایی که امروز تولید می‌شوند حداقل استانداردهای 55 گانه را رعایت می کنند در غیر این صورت اجازه شماره‌گذاری به آنها داده نمی‌شود اما باید این موضوع را در نظر گرفت که در چند سال اخیر تعریف جدیدی از ایمنی ارائه داده شده و بسیار سختگیرانه‌تر شده است. به طور مثال استانداردهایی که امروز ما رعایت می‌کنیم برای 17 سال قبل است و این موضوع باید ارتقا یابد.»
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : نگران نباشید سفید شیری همون سفیده توی برگ سبز سفیدشیری مینویسه همه شاهینهای سفیدی که تو خیابون می‌بینید رنگشون سفید شیریه
خانعلی آچیلان : خونت خراب خانعلی تو که مارو کشتی خانعلی آچنگان
تارا اتو تحویلی اردیبهشت طرح فرسوده : سلام دوستان میشه راهنمایی کنید تارا اتو 26اردیبهشت پلاک شده ولی هنوز بارگیری نشده کسی اگه راهی بلده بتونم حضوری بگیرمش ممنون میشم راهنمایی کنید
خانعلی آچیلیان : محسن اسفند ماه من خانعلیم خانعلی بیا زابل بهت بگم کارت دارم من خان خانات زابلم
خانعلی اچنگان : مطالبه دارم از ایران‌خودرو زابلیم زابلی زابلیم زابلی خانعلیم خانعلی خانعلیم خانعلی مطالبه مطالبه مطالبه مطالبه خانعلیم خانعلی زابلیم زابلی آی ایران‌خودرو کجایی که خانعلی رو کشتن
خانعلی اچنگان : خانعلی اچنگان خانعلی اچنگان خانعلی اچنگان ماشین منو بدید برم درآ درآ درای را
طاهر : دوستانی که فاکتور شدن چند روز بعد ماشین رو تحویل دادن،حضوری یا نمایندگی رفتید،لطفا اعلام کنید ،من طرح نیمه شعبانم و تکمیل وجه و سخا ۹ اسفند،هنوز فاکتور نشدم
جی سون : سلام،دوستان به تازگی کسی جی ۷ تحویل گرفته؟!
اسفند با سهند : سلام اگر طرح تبدیل بزنم تا کی کوییک به دستم می‌رسه؟
سعید : موندم بین تارا و دنا پلاس و سورن کدوم رو انتخاب کنم از ظاهر تارا خوشم میاد ولی خیلی حرفای ضد و نقیضی هست یکی میگه خوبه یکی میگه بد، راهنمایی بفرمایید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا بهمن : آدرس بدم بیای قزوین از خجالت دربیایم
فوق العاده 28 بهمن : میگم داداش چیزی هم مابه تفاوت ازت گرفتن یانه پیام فاکتور برات اومد
207 پانا خرداد : سلام لطفا بگید 112 ت رو از چه طریق واریز کردید
مسعود : آره من آماده تحویل هست ولی بارگیری نشده
فوق العاده بهمن 6بهمن : بیمار کاش بودی 🖕 دوستان این بیمار بی محل کنید
ساینا : داداش چه ماشینی
نازی : سلام از طرح مادران فروش فوری رینک فولادی خرداد کسی از 20 تا 31 خرداد کسی فاکتور شده ممنون میشم دوستان خبر بدیت
زامیاد : سلام دوستان نیسان سوار آقا با دنده یک شروع به حرکت کنم یا با دنده 2 میشه تجربه بدین ممنون میشم از راهنمایی؟؟
17بهمن : بله راست میگم،خخخخخ
جلیل : اقا مهران شما هم طرح مادران فروش فوری پانا رینک فولادی هستین