اجرای استانداردهای 85 گانه از اجبار تا عمل / استانداردسازی خودروهای داخلی در شرایط تحریم امکان پذیر است؟

 

اجرای استانداردهای 85 گانه از اجبار تا عمل / استانداردسازی خودروهای داخلی در شرایط تحریم امکان پذیر است؟

 
روز گذشته وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در نشست خبری ای که  در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد در مورد اجرایی شدن استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی عنوان کرد که اجرای این استانداردها برای خودروهای وارداتی از بدو ورود به کشور الزامی بود، اما آخرین مهلت برای خودروهای داخلی یکم دی ماه ۹۸ در نظر گرفته شد.
 
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران بر این موضوع نیز تاکید کرد که سازمان مجری مصوبه های شورای عالی استاندارد است و این مهلت را تمدید نخواهد کرد.
 
 او همچنین درخصوص تاثیرگذاری تحریم ها یا مشکلات ارزی بر اجرای برخی از این استانداردها و لزوم مهلت به خودروسازان، بیان کرد که ‌در این زمینه، مراجع و مسئولان ذیصلاح باید تصمیم گیری کنند.
 
مرندی مقدم همچنین تاکید می کند که ‌بررسی های سازمان ملی استاندارد برای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه از ابتدای دی ماه امسال آغاز خواهد شد و در این زمینه به نظر می رسد خودروهای قدیمی بیشترین مشکلات را داشته باشند.
 
در همین رابطه غلام محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس درباره وضعیت اجرای استانداردهای 85 گانه در تولید خودروهای داخلی، به خبرنگار خودروکار می گوید: « استانداردسازی خودرو های داخلی باید هرچه سریعتر توسط خودروسازان عملی شود تا مردم بتوانند از خودروهایی استفاده کنند که از ایمنی کافی برخوردار باشد.»
 
او ادامه می دهد: «خودرو باید استانداردهای لازم را به دست آورد تا کشش و اعتماد در جامعه نسبت به محصولات داخلی ایجاد شود،اگرچه برخی پراید را قاتل مردم ایران می‌دانند، اما برخی از تصادفات ناشی از اشتباهات رانندگی و جاده است.»
 
زارعی در مورد عدم توقف خطوط تولید پراید نیز عنوان می کند: «پراید بازار خوبی در کشورهای همسایه داشت از سوی دیگر بیشتر مصرف کنندگان این خودرو طبقه کم درآمد جامعه هستند و این خودرو منبع درآمد افراد زیادی است به همین دلیل حذف پراید از خط تولید، مسئولان را با تردید مواجه کرده است.»
 
او اضافه می کند: «خودروسازان باید خودرویی جایگزین پراید کنند که از یک سو از نظر قیمت برای قشر کم درآمد جامعه مناسب باشد و از سوی دیگر از استاندادهای لازم برخودار باشد.ا گرچه خودروسازان تمام تلاش خود را برای تولید محصولات متنوع به کار گرفته‌اند اما کُمِیت آنها در کیفیت لنگ می‌زند. باید به جای تنوع محصولات، خودرو باکیفیتی ساخته می‌شد که قابل رقابت با چهارچرخ های خارجی باشد.»
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: «خودروسازان تنوع خودروهای تولیدی را افزایش دادند اما برای کیفیت آنها اقدامی انجام ندادند، در واقع پلت فرم های مختلفی طراحی شده اما به کیفیت محصولات توجهی نشده است که خودروسازان نیز باید برای کیفیت خودروهای تولیدی خود اهتمام بورزند.»
 
علی دادمردی کارشناس اقتصادی نیز در مورد اجرای استانداردهای 85 گانه می‌گوید: «برای خودروسازان باید این کار منطقی، اقتصادی و اجرایی باشد. شرکت‌های خودروسازی سعی می‌کنند که خود را با شرایط جدید انطباق دهند اما باید این را در نظر گرفت که یکسری از استانداردها جدید است و تا جایی که بنده اطلاع دارم با شرایط موجود  و تحریم‌ها و مشکل انتقال ارز در برخی از موارد اصلاً امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد اما برخی از استانداردها که جزو حداقل های ایمنی سرنشینان است باید رعایت شود  و مردم انتظار دارند که جان و مالشان مورد توجه خودروسازان باشد.»
 
 او با بیان اینکه استاندارد‌های ۸۵ گانه، استاندارد‌های جدیدی است که در اتحادیه اروپا در حال اجرا است معتقد است رفتار سازمان استاندارد ۱۰ برابر سختیگرانه‌تر از اتحادیه اروپا است و این موضوع نتیجه مثبتی نخواهد داد.
 
این کارشناس اقتصادی می افزاید: «خودروهایی که امروز تولید می‌شوند حداقل استانداردهای 55 گانه را رعایت می کنند در غیر این صورت اجازه شماره‌گذاری به آنها داده نمی‌شود اما باید این موضوع را در نظر گرفت که در چند سال اخیر تعریف جدیدی از ایمنی ارائه داده شده و بسیار سختگیرانه‌تر شده است. به طور مثال استانداردهایی که امروز ما رعایت می‌کنیم برای 17 سال قبل است و این موضوع باید ارتقا یابد.»
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 رضا : سلام دوستانی که منتظر ماشین های پلاک شده هستن تحویل بگیرن مثل من . یه مشکلی پیش اومده فکر نکنم به این زودی تحویل بدن . زنگ زدم کرمان موتور اصلا براشون مهم نبود . دوستان مشکل خیلی بزرگه باید یه فکری کرد ببینیم راه چاره چیه
ساسان : سلام بزرگوار..آره تاجایی که تواین مملکت یاد گرفتیم خیلی چیزها می‌توان نوشت..وجالب اینکه ناراحت هم نمیشن چونکه به بی‌شعور بودن وبی لیاقت وبی کفایت وخیلی بی ها دیگه کاملأ باخبرن‌‌‌..تواین چندماه که مشکل پیش اومد یکی از این احمقها به خودش اجازه نداد که صحبت کنه ویه دلگرمی به مردم بده...واقعا لیاقت گاوچرونی هم ندارن......این نیز بگذرد.
تارا تیتانیوم : تکمیل وجه کی بودید؟
مسعود خزایی : سلام شما چه برجی ثبت نام کردین قرار بود چه برجی خودروتون رو تحویل بدن چند روز قبل از تحویل دعوت نامتون اومده خودروتون چیه ممنون
مسعود خزایی : کی ثبت نام کردین تحویلی چه برجی قرار بود بدن
قاسم صبپر : کسی نیست جواب بده . هرکس جای کم میاره حمله میکنه تو جیب مردم . دارن پول ضور میگیرن همون زمان اگه با این پول طلا می خریدم الان دو تا ماشین می شد گرفت . خدا لعنت کنه . کسانی که باعث این همه بد بختی مردم
شاهین پلاس : یه 12 سود تاخیر گفت یه 16 سود مشارکت
حمیدرضا : سلام دوستان کاش طرح تعویض بهمون میخوردبا هایما،تارا،دنا. از برج 12تا حالا منتظرم هیچ خبری نشد
امیر : سلام،این قانون آیا شامل ایرانخودرو و سایپا هم میشه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا17بهمن : سلام دوستان ماشین من روز شنبه پیامک تحویل حضوری اومد ک درخواست کردم تحویل حضوری باشه،روز دوشنبه پلاک شد،بازم پیامک میاد یا تماس میگیرن برا تحویل ماشین از کاشان؟
میلاد : اقا هفت خرداد بزارید منم‌بتونم بیام . سه خرداد نمیتونم
میلاد : چرا ماشینهای ما رو نداده . خودروی اطلس e با سهند . پیش فروش کرد دیروز پریروز ؟
ستاره : می تونید بگید تکمیل وجه چندم هستید و الان مبلغ تاخیر سود چقدر اومده ، ممنون
توحید ارومیه : اقا امید نیست.فقط بعد محاسبه و صدور شماره چک در وضعیا خودرو میشه 096550زنگ بزنی و کارشناس از سیستم مبلغ کلی تاخیر رو بگه.
توحید ارومیه : امین ساینا واریزی 1اسفند.موقع تحپیل خودرو هیچ گونه مدرکی به شما نمیدن به جز یه نصفه کاغذ داخلی شرکت .کارت ماشین و برگ سبز به ادرس شما ارسال میشه و برگ کمپانی و بیمه حدودا 1ماه بعد میاد نمایندگی که ازش بگیرید و. برای کارت سوخت هم جدا باید اقدام کنید
توحید ارومیه : اقا امید نه سیستم ایران خودرو به روزتر و بهتر هست مشخص میکنه تاخیر رو اما سایپا اینجوری نیست .فقط در سایپا پس از محاسبه مبلغ تاخیر و صدور شماره چک میتونی زنگ بزنی 096550 و مبلغ رو بهتون در سیستم نگاه کنه و بگه
توحید ارومیه : اقا امید نه سیستم ایران خودرو خیلی بهتر و به روز تر از سایپا هست.در سایپا پس از محاسبه و صدور شماره چک در وضعیت خودرو میتونی به 096550زنگ بزنی کارشناس مبلغ تاخیر رو بگه
توحید ارومیه : ساینا فوری.کارشناس های سایپا هیچی حالیشون نیست.30روز 30روز ممتد هست نه کاری.90روز90روز ممتد هست نه کاری.الکی اعصابتون رو خراب نکنید
توحید ارومیه : ساینا 23مهر .وکالت نامه رو بخون اگه نوشته که میتونی سودتاخیر رو شما هم از بانک مربوطه بگیری با همان وکاتنامه به شما هم سود تاخیر رو میدن.اگه ننوشته باشه باید مالک بره بانک بگیره به شما پرداخت کنه