نشست مشترک مدیرعامل ایران خودرو با معاون وزیر و رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با هدف بررسی وضعیت صنعت خودرو و تبیین چالشهای موجود در این صنعت برگزار شد.
مدیرعامل ایران خودرو در این نشست برنامهریزی برای افزایش کیفیت و توسعه عمق ساخت داخل را از رویکردهای مهم ایران خودرو اعلام و کمبود سرمایه در گردش را مهم ترین مشکل در این رویکرد دانست و گفت: افزایش هزینه تولید نیاز بنگاهها به سرمایه در گردش را افزایش داده است و سیاستهای حمایتی در این راستا، وضعیت صنعت خودرو را از شرایط فعلی خارج خواهد کرد.
مدیرعامل ایران خودرو
به گفته فرشاد مقیمی بهبود وضعیت فعلی تولید، نیازمند ابزارهایی مهمی از جمله تسریع در تزریق نقدینگی به شبکه تامین و صنعت قطعهسازی است، تا از این مسیر، موج تازهای در صنعت خودرو ایجاد شود.
مدیرعامل ایران خودرو در این دیدار، با تشریح مهمترین سیاستها و برنامههای این خودروساز، گزارشی از مشکلات و چالشهای پیش روی صنعت خودرو با توجه به افزایش نرخ تمام شده تولید و کمبود سرمایه در گردش پرداخت.
عباس تابش معاون وزیر و مدیرعامل سازمان حمایت از مصرفکنندگان نیز با تشریح مهمترین سیاستهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنعت خودرو، به آسیب شناسی وضعیت این صنعت در شرایط فعلی پرداخت.
وی دغدغههای جامعه نسبت به این صنعت و ضرورت ایجاد فضای مناسب برای حمایت از حقوق مصرفکننده و تولید کننده را مطرح و خاطر نشان کرد: نباید به هیچ وجه حقوق مصرفکننده مورد تعدی قرار گیرد، اجازه نمیدهم حقوقی از مصرفکننده در جیب تولید کننده باشد و یا حقوقی از تولیدکننده تضییع شود.
این اظهارات البته در شرایطی مطرح می شود که خودروهای تولید داخلی طی ماه های اخیر از نظر کیفیت و حذف آپشن ها دچار مشکلات جدی شده اند، اما اقدام خودروسازان به کاهش آپشن ها و ارزان سازی خودروها با واکنشی از سوی سازمان حمایت مواجه نشده است. از طرف دیگر، بسیاری از مشتریان و ثبت نام کنندگان خودرو نیز هنوز موفق به دریافت خودروهای ثبت نامی خود نشده اند و با این حساب درخواست حمایت برای ادامه وضعیت موجود نمی تواند محلی از اعراب داشته باشد.