در 40 سال گذشته هر چند موضوع داخلی سازی همواره مورد تاکید بوده و پیگیری شده است، اما فقط در قسمتهای ساده خودرویی انجام شده است. داخلی سازی آنچه باقیمانده گر چه با پیچیدگیهایی همراه است اما قطعا توان کشور را در جنگ اقتصادی بالا می برد.
فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به الزامات قانونی جدید، نیاز بازار و روند تکنولوژی در گیربکس های جدید، طراحی و ساخت گیربکس اتوماتیک و بومی سازی آنها را ضروری دانسته و گفت: «در گام نخست، طراحی و ساخت گیربکس دستی شش دنده با هدف راحتی راننده و کاهش مصرف سوخت در دستور کار قرار گرفت.»
وی افزود: «نخستین مدل نمونهسازی گیربکس دستی شش دنده با دانش فنی ایرانی و با همکاری مرکز تحقیقات ایران خودرو، شرکتهای ساپکو و نیرو محرکه و بدون اتکا به شرکای خارجی و در شرایط محدودیت های بینالمللی در اسفندماه سال جاری رونمایی می شود.»
مقیمی تاکید کرد: «تولید این نوع گیربکس با 95 درصد ساخت داخل سال آینده آغاز می شود. همچنین تجهیز محصولات ایران خودرو به گیربکس 6 دنده نسبت به گیربکسهای پنج دنده فعلی 2 تا 5. 2 درصد کاهش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت.»
مدیر عامل ایران خودرو در خصوص تامین گیربکس اتوماتیک و بومی سازی فنآوری آن خاطرنشان کرد: «مطالعات بازاریابی نشان میدهد که حداقل 50 درصد نیاز بازار به گیربکسهای اتوماتیک است و بر همین اساس بومیسازی فنآوری تولید گیربکس اتوماتیک در نقشه راه توسعه محصول ایران خودرو دیده شده است.»
وی تصریح کرد: «برای تجهیز خودروی دناپلاس توربوشارژ به گیربکس اتوماتیک شش سرعته، گیربکس در ابتدا به صورت سی.بی.یو و در گام بعدی سی.كی.دی تامین می شود.»
وی تاکید کرد: «برای بومیسازی و ایجاد دانش فنی در زمینه گیربکسهای اتوماتیک و با توجه به زیرساختهای موجود در شرکت نیرومحرکه در ساخت شفت و انواع دندهها، پروژه طراحی و ساخت گیربکس اتوماتیک شش دنده (DCT) با همکاری شرکتهای دانشبنیان در دستور کار قرار دارد. ساخت این نوع گیربکس تا عمق 70 درصد داخلی سازی، هدفگذاری شده است.»
تحریمها سبب شد تا اقدامهای خوبی را از سوی وزارت صنعت، خودروسازان، قطعه سازان و واحدهای دانش بنیان در زمینه تعمیق داخلی سازی شاهد باشیم؛ اقدامهایی که به تدریج افزایش تولید و کاهش وابستگیها به خارج را به دنبال خواهد داشت.
وی ظرفیت تولید شرکت نیرو محرکه را روزانه دو هزار و 500 دستگاه انواع گیربکس عنوان کرد و افزود: «تولید گیربکس دستی و اتوماتیک شش دنده در این شرکت با آخرین فنآوری های روز و با کیفیت بالا صورت خواهد گرفت.»
مقیمی در خصوص گیربکسهای نیمه اتوماتیک (AMT) نیز اظهار کرد: «طراحی و ساخت این نوع گیربکس برای خودروهای اقتصادی در شرکت نیرو محرکه انجام خواهد شد. از مزیتهای این نوع گیربکس میتوان به پایین بودن قیمت آن نسبت به گیربکسهای اتوماتیک، کاهش مصرف سوخت آن و سادگی تغییرات اشاره کرد. امروز مسئولان پذیرفته اند که باید داخلی سازی اتفاق بیفتد، اما تحقق آن نیازمند یک اقدام ملی و هماهنگی همه دست اندرکاران است.»