آمار تفکیک نشده واردات قطعه دردسرساز شد

 

کشف 16 هزار لیتر سوخت قاچاق توسط ماموران گمرک

 
کارشناسان صنعت قطعه دلیل این امر را عدم انجام کار کارشناسی در زمینه تفکیک آمار قطعات وارد شده عنوان می کنند این در حالیست که پیش از این نیز مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در همین رابطه به خودروکار گفته بود که کالای مربوط به خودروهای وارداتی وجود دارد اما بسیاری از آن‌ها در گمرکات است و به خاطر مشکلات فراوان امکان ترخیص آن‌ها وجود ندارد. وی همچنین یارآور شده بود که برای شرکت های نمایندگی این امکان وجود دارد که بتوانند با ثبت سفارش اقدام به واردات قطعه کنند، در غیر این صورت باید به اتحادیه لوازم یدکی مراجعه کنید و بدون شک در چنین حالتی که راه‌ها بسته است، حتما قاچاق فرصت عرض اندام پیدا می کند.
 
مشکلات موجود بر سر راه واردات قطعات در حالیست که بر اساس آمار، قطعات زیادی وارد کشور می شود اما به دلیل نبود انجام کار کارشناسی از سوی گمرک، مشخص نیست که این قطعات در چه بخش هایی است و تنها عنوان می شود که براساس آمار، میزان واردات قطعات بالا بوده و نباید نگران ارایه خدمات پس از فروش شرکت ها به ویژه وارداتی ها بود.
 
در همین حال امیدرضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به آمارهای ارایه شده از سوی گمرک مبنی بر واردات تعداد زیادی قطعه اظهار می کند: این که صرفا گمرک آمار واردات قطعات را اعلام کند غیرقابل انکار است زیرا گمرک برای واردات هر بسته، سندی ارایه می دهد اما این که حجم قطعات وارداتی به قطعات OEM ، قطعات AFTER MARKET و یا قطعات بازاریدک اختصاص داشته باشد، در آمار ارایه شده از سوی گمرک مشخص نشده است.
 
وی با بیان این که هم اکنون بسیاری از شرکت های تجاری که پروانه تولید ندارند نیز نسبت به واردات قطعه اقدام می کنند، می افزاید: در بخش قطعه سازی برخی از قطعات ساخت داخل نشده که دلیل آن نبود دانش فنی، توجیه اقتصادی و توانمندی اجازه ساخت داخل بوده براین اساس نسبت به واردات آن اقدام می شود.
 
رضایی ادامه می دهد: در همین حال برخی از قطعات در ردیف قطعات زیرمجموعه به شمار می روند بنابراین ممکن است از این مجموعه کامل، بخشی از قطعات وارداتی و بخشی نیز داخلی سازی نشده باشد که برای تبدیل آن به قطعات زیرمجموعه کامل لازم است نسبت به واردات آن اقدام شود.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که گمرک این دسته از قطعات را در قالب قطعه در فهرست واردات دیده است، می گوید: بخشی از قطعات وارداتی صددرصد ساخت داخل نشده و در برخی قطعات نیز مواد اولیه نظیر آلومینیوم های خاص و فولادهای آلیاژی نیاز است که این مواد نیز در قالب قطعه وارد می شود در حالی که باید از این قطعا تحت عنوان قطعات نیمه ساخته یاد شود و آمار آن در آمار گمرک مجزا باشد. 
 
وی می افزاید: در همین حال برخی از قطعات به قطعه سی بی یو اختصاص دارد که بازار یدک برای کف بازار وارد می کند چرا که قطعه ساز به دلیل مشکلات نقدینگی، قادر به تامین نیاز خودروساز نبوده چه برسد به نیاز بازار یدک؟ بر این اساس این دسته از قطعات از سوی شرکت ها حتی با ارز نیمایی و آزاد وارد می شود .
 
رضایی ادامه می دهد: دسته سوم تامین قطعات برخی از خودروهای وارداتی است که به دلیل محدودیت در تیراژ، عمق ساخت داخل بالایی ندارد چرا که تولید آن ها اقتصادی نبوده در حالی که شرکت ها متعهد به ارایه خدمات پس از فروش تا مدت طولانی نظیر 10 سال هستند. بنابراین از آن جا که شرکت موظف به تامین این دسته از قطعات است، نسبت به واردات آن اقدام کرده اما ترخیص آن با چالش هایی روبرو است به طور قطع در صورت عدم تامین این دسته از قطعات، شاهد تامین آن با قیمت های گزاف و سرسام آور از سوی مشتری ها هستیم در حالی که تامین این قطعات در تعهد شرکت است.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که باید دید آماری که گمرک ارایه می کند، بر چه اساسی است، تصریح می کند: گمرک باید از مجموعه کارشناسی نسبت به تقسیم بندی سه وجهی اقدام کند چرا که قطعات نیمه ساخته، در تعهد قطعه ساز بوده و به دلیل عدم داخلی سازی آن نیاز به واردات بوده، بخشی دیگر متعلق به به بازار یدک و شرکت های واردکننده است که باید تفکیکی در این زمینه صورت گیرد.
 
آمارهای ارایه شده از سوی گمرک مبنی بر واردات قطعات در حالی نامشخص و در هاله ای از ابهام قرار دارد که این مرجع ارایه آمار کارشناسی در زمینه تفکیک قطعات وارداتی ندارد و نبود این شرایط باعث شده تا در کنار موانع موجود در مسیر ترخیص این قطعات، تامین برخی از قطعات با چالش مواجه شود. این در حالیست که به گفته رضایی، یکی از هدفگذاری های وزارت صنعت و دولت مشخص شدن میزان ارزبری خودروها است تا سالانه نسبت به ارتقای عمق ساخت داخل با هدف کاهش ارزبری اقدام شود براین اساس دسته بندی هریک از قطعات وارداتی در فهرست های مشخص می تواند مشکلات مربوط به هربخش در زمینه تامین قطعه را برطرف کند.
 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسن قلی : سلام فروش فوری۱۴۰۳ اسفند ماه با موعد تحویل خرداد کسی خبر کی فاکتور میشه
ممد : نمایندگی پرسیدم‌گف اسفندیا داره فاکتور میشه!!!!
شاهین ۴۰۴ : سلام امروز زنگ زدم ۹۶۵۵۰ مرد گفته تا ۴ آذر فاکتور شده
Heidar : سلام در پاسخ به سؤال دو نفر از دوستان، ثبت نامی پیش فروش عادی شهریور ۱۴۰۳ تکمیل وجه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۳ تارا دستی v1p رنگ نقره ای تیتانیوم با روکش نانوسرامیک و تاریخ تحویل ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ امروز فاکتور شد. نانو سرامیک را حذف نکرده ام و شرکت هم در این مورد چیزی نگفته است.
A5مشکلی شهریور : سلام به همگی دوستان بلاخره بعد از حدود ۹ ماه دیروز واسه من شاسی شد وتا مرحله بیمه جلو رفت من۴ فقره چک ۳ماهه داده بودم که چک دوم هم واسه 3/15 همین برجه،انشاالله واسه شما هم بزودی شاسی بشه.
ساسان : سلام ماکه ۱۱ آذر ماه بودیم هنوز خبری از چوپانان دروغگو نیست که اعلام کنن
جک s3 به sr3 : ثبت نام ۱۶دتیر ۱۴۰۳
تارا دستی شیراز : دوستان صدور اسناد چقدر طول میکشه که تیک سبز بخوره
دی ماه : سلام هیچکس خبرنداره این خراب شده پارس خودرو کی میخوان ماشین رو فاکتور کنند والا تابستون پارسال وعید امسال که خراب شد تابستون امسال حداقل ماشین داشته باشیم. از۲۶ام سخا وتکمیل وجه کردیم انگار نه انگار
نرگس : سلام آقا عارف واسه من سواله که چی هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : انگار صنعتی وسنتی رو با هم زدن حالشون خوب نیست معلوم نیست چطوره قاطی کردن یکی از اول یکی وسط یکی آخر دارن فاکتور می کنن ..زنگ هم زدم شرکت 7دقیقه پشت خط موندم آخرش هم وصل نشد که بپرسم جریان چیه؟؟؟؟
اطلس 17مهر : من هم نقره ای مشکی هستم هنوز فاکتور نشدم
13 خرداد : 30 اردیبهشت فاکتور شدم 2 خرداد پلاک 3 خرداد پیام تحویل حضوری برام اومده که لغو کردم سایت فارس
ساینا اس : داداش بخدا هی یاد نگیری بهتره خودتو درگیر این وضعیت نکن
مهدی آریزو 5 : من 20 دی ثبتنام نقدی آریزو 5 داشتم بدون پرداخت دیون امروز مجوز خروج خورده.دوستانی که آریزو 5 ثبتنام کردن گف تاخیر نداره و طبق موعد سیستمی تحویل میدن
اطلس 24مهر : منم 24مهرم فاکتور نشدم .چرا آنقدر قر و قاطی فاکتور میکنن.معلوم نیست چه خبره،.🙃🙃🙃
20 اسفند تکمیل وجه : فاکتور نشدم
پاریس کوچلو : دوستان من پذیرش اسفند 1402 هستم و تکمیل وجه 21 مهر رنگ نقره ای مشکی فاکتور نشدم هنوز،کسی هست تغییر رنگ یا مدل داده؟بعد من فاکتور شدن
اطلس آذر تکمیل اسفند : سلام منم 12 اسفند تکمیل وجه و سخا انجام دادم سفید مشکی و همچنان در انتظار
اطلس آذر تکمیل اسفند : سلام مسی هست که اذر ماهی باشه فاکتور شدت باشه؟