سیستم ورود و استارت بدون کلید خودرو در برابر سرقت آسیب‌پذیر است

 

سیستم ورود و استارت بدون کلید خودرو در برابر سرقت آسیب‌پذیر است

 
جدیدترین نتایج آزمایش‌های انجام‌شده، آسیب‌پذیر بودن خودروهای مجهز به سیستم ورود و استارت بدون کلید در مقابل سرقت را نشان می‌دهد.
 
 
اگر نگاهی به رقم سرقت خودرو در کشور انگلستان در پنج سال گذشته بیاندازیم، متوجه رشد ۵۰ درصدی این معضل خواهیم شد. آمار ذکرشده از انگلستان در سال ۲۰۱۸، با به سرقت رفتن ۱۰۶ هزار خودرو در انگلستان و ولز، بیشترین میزان در ۸ سال گذشته را تجربه کرده است. این آمار به‌صورت میانگین، نشان از آمار سرقت یک خودرو در هر ۶ دقیقه دارد؛ در حالی که رقم پرداختی برای بیمه در انگلستان، روزانه به یک میلیون پوند (۱/۲ میلیون دلار) می‌رسد.
 
 
گسترش روزافزون سیستم ورود و استارت بدون کلید (Keyless)، یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش سرقت خودرو محسوب می‌شود. این سیستم با ردوبدل شدن یک یا چند کد میان کلید و آنتن نصب‌شده در بدنه‌ی خودرو، کار می‌کند. با این حال، امکان کپی‌برداری از کد وجود دارد.
 
 
بنابراین اگر با بازشدن در، الزامی به وجود کلید نباشد، امکان سرقت خودرو در کسری از ثانیه فراهم می‌شود. از جمله راه‌های مقابله با سرقت خودروهای مجهز به سیستم ورود بدون کلید می‌توان به غیرفعال کردن سیگنال کلید در صورت امکان، استفاده از پوشش مخصوص برای غیرفعال کردن سیگنال، دور نگه داشتن کلید از فاصله‌ی حداقل ۵ متری خودرو و نگه داشتن کلید در مکانی امن در داخل خانه و استفاده از قفل فرمان اشاره کرد.
 
What car به‌تازگی گزارشی را منتشر کرده است که نشان از ضعف ایمنی در برابر سرقت در بسیاری از خودروهای پرفروش بازار بریتانیا دارد. برخی از این خودروها به‌راحتی و در مدت کوتاهی به‌سرقت می‌روند. در فهرست منتشر‌شده، سه خودرو عملکرد ضعیفی در سیستم ورود بدون کلید داشته‌اند که ضعیف‌ترین آن‌ها، DS 3 کراس‌بک در کلاس خودروهای لوکس بوده است.
 
 
با استفاده از فناوری ربودن کد، DS 3 کراس‌بک تنها در مدت زمان ۱۰ ثانیه به‌سرقت می‌رود. آئودی TT RS رودستر هم در همین زمان به‌سرقت می‌رود؛ اما به‌شرطی که سیستم ورود بدون کلید فعال باشد و فناوری ضدسرقت، کلید خودرو را غیرفعال نکرده باشد. با درنظرگرفتن سیستم‌های ذکرشده، امکان ورود یا روشن کردن خودرو وجود نخواهد داشت.
 
 
لندرور دیسکاوری اسپرت ۲۰۱۸ عملکرد بهتری دارد؛ اما این خودرو هم ممکن است در مدت زمان ۳۰ ثانیه به‌سرقت برود. دیسکاوری اسپرت از جدیدترین فناوری باند فوق سریع رادیویی شرکت جگوار-لندرور بهره نمی‌برد. این سیستم، با ایجاد موج‌های بلند فرکانسی، از انعکاس سیگنال رادار کلید خودرو جلوگیری می‌کند. سیستم یادشده در تمامی خودروهای فعلی جگوار-لندرور نصب شده‌ است. خودروهایی که بهترین عملکرد را در آزمایش سرقت داشتند، بی‌ام‌و X3 و فورد فیستا بوده‌اند. متخصصان ایمنی نشریه What car برای هرکدام از خودروهای یادشده ۴۰ ثانیه زمان صرف ورود به کابین کردند.
 
 
افزون‌بر این، ۲۰ ثانیه دیگر هم صرف روشن کردن خودرو شده است. برخی خودروسازان همچون بی‌ام‌و، فورد و مرسدس بنز از فناوری شناسایی حرکت در کلید خودروهایشان استفاده کرده‌اند که سیگنال رادارد کلید را در زمان‌های غیرضروری از کار می‌اندازد. این سیستم، کار را برای اسکن کردن سیگنال توسط سارقان سخت‌تر می‌کند. از ۷ خودروی تست‌‌شده، هیچ‌کدام در حالتی که سیگنال رادار کلید آن‌ها غیرفعال بوده است، سرقت نشده‌اند.
 
 
شایان ذکر است که این فناوری تنها در کشورهای محدودی وجود دارد. استیو هانتینگ‌فورد از نشریه‌ی What car می‌گوید:
 
این شوکه‌کننده است که برخی از خودروسازان سیستم ورود و استارت بدون کلید را فارغ از ایمنی لازم مثل کلید‌های سنتی رایج، معرفی کرده‌اند. خبر خوشحال‌کننده‌ای است که برخی خودروسازان موضوع سرقت را جدی گرفته‌اند؛ اما هنوز هم کار بیشتری لازم است، مخصوصا برای خودروهای دست‌دوم.
 
 
مارک هاز، مدیرعامل سازمان SMMT، در پاسخ به آزمایش‌های انجام‌شده می‌گوید:
 
خودروسازان همیشه مشغول بررسی و توسعه‌ی سیستم‌های ایمنی جدید همچون کلید‌های دارای حسگر حرکتی و سایر فناور‌ی‌ها هستند. این موضوع با هدف پیشبرد مبارزه با جرایم است که امروزه هزینه‌های گزافی دارد. هیچ راه‌حل مشترکی برای تمامی خودروسازان وجود ندارد و برند‌های مختلف باید خود با اتکا بر مهندسی و انجام آزمایش‌ها گوناگون، به‌ این مهم دست یابند. در نهایت، فناوری‌ یک راه‌حل کامل نیست و به همین‌ دلیل، خودروسازان در تلاش هستند تا از فروش دستگاه‌هایی که موجب سرقت می‌شوند، جلوگیری کنند.
 
 
پیش‌تر در سال جاری، سازمان دتکم (Thatcham) سیستم امتیازدهی ایمنی جدیدی را معرفی کرد که با توجه به آسیب‌پذیری خودرو در مقابل سرقت، امتیاز «غیرقابل قبول» تا «فوق‌العاده» را شامل می‌شد. این سیستم ارزش‌یابی در مقابل افزایش سرقت خودروهای پارک‌شده، به‌لطف سیستم‌های ورود بدون کلید، معرفی شد. در ماه مه، سازمان ایمنی ترکر (Tracker) فهرستی از ۱۰ خودرو با بیشترین آمار سرقت در انگلستان را منتشر کرد که در این میان، بی‌ام‌و X5 و رنجرور اسپرت جزء اولین خودروها بودند.
 
 
این سازمان به مالکان خودروها هشدار داد که کلید خودروهایشان را در محلی دور از ورودی اصلی خانه نگه‌داری کنند. نتایج کامل آزمایش‌های نشریه‌ی What Car در زیر آمده است.
 
آئودی TT RS رودستر
 
در صورت غیرفعال بودن کلید: ورود و روشن کردن خودرو غیرممکن
درصورت فعال بودن کلید: ورود به خودرو ۵ ثانیه، روشن کردن خودرو ۵ ثانیه
بی‌ام‌و X3
 
در صورت غیرفعال بودن کلید: ورود و روشن کردن خودرو غیرممکن
در صورت فعال بودن کلید: ورود به خودرو ۴۰ ثانیه، روشن کردن خودرو ۲۰ ثانیه
DS 3 کراس‌بک
 
کلید استاندارد: ورود به خودرو ۵ ثانیه، روشن کردن خودرو ۵ ثانیه
 
فورد فیستا
 
در صورت غیرفعال بودن کلید: ورود و روشن کردن خودرو غیرممکن
در صورت فعال بودن کلید: ورود به خودرو ۴۰ ثانیه، روشن کردن خودرو ۲۰ ثانیه
لندرور دیسکاوری
 
کلید استاندارد: ورود به خودرو ۲۰ ثانیه، روشن کردن خودرو غیرممکن
 
لندرور دیسکاوری اسپرت:
 
کلید استاندارد: ورود به خودرو ۱۰ ثانیه، روشن کردن خودرو ۲۰ ثانیه
 
مرسدس بنز کلاس A:
 
در صورت غیرفعال بودن کلید: ورود به خودرو و روشن کردن غیرممکن
در صورت فعال بودن کلید: ورود به خودرو ۳۰ ثانیه، روشن کردن خودرو ۲۰ ثانیه
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , استارت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میلاد : بله اگر پیامک نیومده حتما پنل رو چک کنید
علی مدبر : من 25خرداد تبدیل زدم تا چه تاریخی فاکتور شده کسی داند
سجاد : سایپا سمندون مارو نخندون ....به حساب ازطرف سایپا هستی مونگل ..جوگیر
پلاس : تهدید میکنید رو چه حسابی ما مال باخته هستیم تجمع هم برای سیاست نیست صرفا مطالبه حقمان هست ..اتفاقا همین پیام شما رو میشه همه جا رسانه ای کرد که ببینیم کی هسته سینه سوخته سایپا شدی
داریوش : خاک تو سر سایپا که سخنگوی بی سوادی مث تو داره
S : حیف که نمیشه چندتا آبدار بهت بگم فیلتر چی داری میگی حرف مفت با روح و روان مردم داری بازی میکن شما از طرف شرکت سایپا نیستید میخواید مردم گول بزنی جهت تجمع
شاهین پلاس۱ : اخی ترسیدیم ماشینتو بهت کی تحویل دادن که انقدر بلبل زبونی این مردمی که حقشونو میخان از این شرکت بی وجدان و از کی میترسونی واقعا متاسفم برات
شاهین معر402 : تف نده آقای محترم هر کی هستی من یکی که راهم دور و نمیتونم بیام اگرم مجبور بشم بیام ببین چیکار میکنم با شمایی که زندگی منو بهم ریختید صبر بخوره توو سرتون قلط کردید و میکنید که پول میگیرید و مردم رو عذاب میدید کاش میشد.....
ایگل : منم تحویل سیستمی ۲۸ تیر بودم هنوز شاسی نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا فرسوده : سلام ما همون روز که ماشین رو تحویل دادیم و در سیستم ثبت شد اومدیم تو کاستومر دیدیم پول ماشین فرسوده ثبت شده
ب مبینا : چقدر زده فروش فوق العاده بوده
207 پانا فرسوده پیش فروش رینگ فولادی : سلام دوستان میشه لطفا اگه اطلاع دارید سوال منو جواب بدید. من وضعیت ماشینم اینطوری هست که 15 شهریور اماده برای صدور فاکتور تیک سبز خورد. الان مرحله فاکتور شدن نارنجی هست و نوشته در حال انجام. کسی میدونه ممکنه چقدر طول بکشه؟ یک از اشناها همون روزی که اماده برای صدور فاکتور تیک خورد مرحله فاکتور شدن هم تیک خورد و رفت جلو.
مهدی پانا رینگ مهر : منم فردا شاید تحویل بدن اگه تحویل دادن بگو امروز پلاک نصب و تحویل نمایندگی داره میچرخه کسی میدونه بگه کی تحویل میدن
ساینا پیش فروش : منم تقریبا نزدیک شمام پذیرشم 24تیر تکمیل کردم
علیرضا : نه بابا من 23 بهمنم هیچ خبرم نیس
کوییک اس : سلام.تیک تحویل خودرو فعال بشه چندروز بعد میاد؟
اطلس جان : اون یکی دیگه بود
پیش فروش اسفند : پیش فروش 6 اسفند کسی فاکتور شده؟
31 مردادتحویل15284843 : اگر کسی از عزیزان اطلاعاتی داره اینجا به اشتراک بگذارید تا همگی استفاده کنن.ممنون