فاصله چشمگیر میزان تامین قطعه در زنجیره تامین با استانداردهای جهانی/ افت 11 درصدی شاخص تامین قطعات

 

فاصله چشمگیر میزان تامین قطعه در زنجیره تامین با استانداردهای جهانی/ افت 11 درصدی شاخص تامین قطعات

 
چرخی در بازار قطعات و پرس و جو از قطعات مصرفی و بدنه خودرو گویای اعداد و ارقامی خارج از تصور است. فعالان بازار نبود قطعه به دلیل تحریم ها و قطع همکاری شرکای خارجی را دلیل اصلی این روند می دانند و حتی به خریدار نیز تاکید می کنند که در صورت عدم تمایل به خرید، این قطعه را از دست خواهد داد چرا که حتی در نمایندگی نیز این قطعه وجود ندارد. 
 
گزارش ها حاکی از آن است که برای خرید بدنه تندر 90 باید مبلغی در حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کنید که این روند این پرسش را مطرح می کند که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که وظیفه رتبه بندی این نمایندگی ها را بر عهده دارد بر شاخص تامین قطعه تا چه اندازه تمرکز می کند؟ چگونه این امکان وجود دارد که یک قطعه در نمایندگی موجود است اما در بازار آزاد به قیمتی گزاف به فروش می رسد؟ 
 
سعید تاجیک، معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این باره می گوید: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد بر میزان عرضه قطعات در شبکه تامین نظارت داشته و یکی از شاخص های امتیازدهی به نمایندگی ها نیز شاخص تامین به شمار می رود.
 
وی با تاکید بر این که مقوله کیفیت قطعات با تامین آن دو مقوله جدا از هم است، می افزاید: این امکان وجود دارد که نمایندگی ها از تامین قطعه جلوگیری کنند اما نسبت به حفظ کیفیت آن بدون شک اقدام خواهند کرد چرا که در نهایت با اعتراض های موجود به زیان نمایندگی تمام خواهد شد بر این اساس کیفیت قطعات همواره تحت کنترل شرکت ها و نمایندگی ها قرار دارد تا مانع از بی کیفیتی شوند.
 
تاجیک با اشاره به امکان متغیر بودن میزان تامین قطعه در نمایندگی ها ادامه می دهد: با این حال تلاش برای حفظ کیفیت اولیه همواره در سرفصل های فعالیت نمایندگی ها قرار دارد و در تلاش برای دریافت قطعات از واردکننده و یا تولیدکننده اصلی هستند.
 
قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با یادآوری این که میزان تامین و همچنین کیفیت دو شاخص مورد بررسی در عملکرد نمایندگی ها است، تصریح می کند: بررسی ها نشان می دهد شاخص تامین، با افت 11 درصدی نسبت به سال 96 روبرو بوده که به نظر می رسد با موانع موجود در مسیر تامین قطعات و همچنین تحریم های اعمال شده این میزان در سال جاری با افت بیشتری روبرو باشد.
 
وی در پاسخ به این که آیا درصد مشخصی از ضرورت عرضه قطعه به شبکه تامین تعریف شده یا خیر می گوید: ضریب تامین در دنیا حدود 98 درصد تعریف شده که این رقم در ایران در حدود 73 درصد بوده که با میانگین جهانی حدود 25 درصد فاصله دارد این در حالیست که در  شاخص رضایت نیز 70 درصد هستیم که با استانداردها فاصله داریم.
 
تاجیک می افزاید: هم اکنون عدد مشخصی در این زمینه وجود ندارد و بر اساس قانون باید صددرصد قطعات وارد زنجیره تامین شود چرا که نمایندگی حق کار تجاری ندارد و باید سیستم خود را پاسخگو باشد قطعه ساز باید کار تجاری کند و در عین حال شرکت نمایندگی نیز نباید وارد حوزه تجارت شود بلکه باید نسبت به تامین نیاز قطعات اقدام کند تا منجر به شکایت بیشتر نشود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین خرداد : سلام دعوتنامه من 24 خرداده برای شاهین G بنظرتون کی پیامک تکمیل وجهش میاد؟ اگه تا ۳۱خرداد قرار باشه GL رو صفحم بمونه تکلیف G چی میشه من که منتظر میمونم پناه بر خدا
بهمن : الان دیماه فاکتور شدن همگی یا ن؟
رز زرد : سلام ببخشید شما بجز این ۲۵۲ که واریز کردی مبلغ قبلیتون چقدر بود...آخه یه ۲۹۶ و ۹۰۰ پرداخت کردن یه سری ۲۹۱...؟؟
ایمان ، شاهین زمستان ۱۴۰۳ : سلام کارت بنام کسی دیگه باشه واریز تکمیل وجه کنم مشکلی نداره کسی اطلاع داره؟
رز زرد : سلام مبارک باشه ، کی به سلامتی تحویل گرفتی؟
رز زرد : سلام باید حتما کارت متعلق به صاحب حواله باشه...چون تو ثبت نام شماره شبا فرد ثبت نام کننده هست،حواست باشه همون شماره شبا که ثبت شده...تا مشکلی پیش نیاد
ایمان ، شاهین زمستان ۱۴۰۳ : سلام کارت بنام کسی دیگه باشه واریز تکمیل وجه کنم مشکلی نداره کسی اطلاع داره؟
شاهین جی : بنده بعد ۴ماه در تاخیر در تحویل شاهین جی و پیامهای پیاپی شاهین جی ال.جی تحویل گرفتم صبر کنید فقط جی تحویل بگیرید و نترسید اگر قرارداد جی دارید مجبورن بدن.
Neda : مهلت پرداخت تا۳۱خرداد تحویل ۳۰نوشته یعنی سی روزکاری
پیش فروش تیرماه : سلام ۳۱ خرداد تحویلش نیست تا ۳۱ خرداد فرصت داری که پولو بریزی حساب تکمیل وجه بکنی بغل اونجا که نوشته ۳۱ خرداد بغلش زده ۳۰ یعنی ۳۰ روزه خودرو رو تحویل میدن که متاسفانه از ۳۰ذروز بیشتر طول میکشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نعیم : سلام رفقا ، امروز از دعوت نامه مرداد ماه خبری میشه!؟!
محمد : جواب اقای اصلانی چند روز ذیگه دعوت نامه مردادی ها میاد
اطلس اذر : سلام دوستان به بازرسی زنگ نیزنم گزینه ثبت شکایتو بزنم یا ارتباط با اپراتور؟
مجید : ببینیم امروز فاکتور داریم دیروز که نداشتیم اگر کسی بود خبر بده
مهران : سلامت باشی همچنین برای شما پر خیر برکت باشه چرخش براتون بچرخه ❤️
ضضضضضضضضضضضض : خوب برو نمایندگی ، بپرس ، وقت را از دست نده
لر بختیاری : در خواست باید بدی برو کافی نت یا دفتر پلیس 10 مدارک هم ببر با خودت
مرتضی آریزو 6پرو : سلام چندروز هست تو تاخیر. هستین؟
مهناز : 207پانا 31 خرداد فاکتور نشده
مصطفی : دوستان تو رو خدا منو راهنمایی کنین بنده موعود تحویلم 6 خرداده فروش فوق العاده هنوز فاکتور نشدم تمام پرداختی ها رو هم واریز کردم زنگ زدم تهران گفتن بخاطر اینکه سخا رو دیر تحویل دادی نه جریمه شاملت میشه ن خودرو فاکتور میشه بعد رسیدگی زدم برام بکنن امروز زنگ زدم گفت جواب نامت رو دادن اختملا مرداد فاکتور بشه