فاصله چشمگیر میزان تامین قطعه در زنجیره تامین با استانداردهای جهانی/ افت 11 درصدی شاخص تامین قطعات

 

فاصله چشمگیر میزان تامین قطعه در زنجیره تامین با استانداردهای جهانی/ افت 11 درصدی شاخص تامین قطعات

 
چرخی در بازار قطعات و پرس و جو از قطعات مصرفی و بدنه خودرو گویای اعداد و ارقامی خارج از تصور است. فعالان بازار نبود قطعه به دلیل تحریم ها و قطع همکاری شرکای خارجی را دلیل اصلی این روند می دانند و حتی به خریدار نیز تاکید می کنند که در صورت عدم تمایل به خرید، این قطعه را از دست خواهد داد چرا که حتی در نمایندگی نیز این قطعه وجود ندارد. 
 
گزارش ها حاکی از آن است که برای خرید بدنه تندر 90 باید مبلغی در حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کنید که این روند این پرسش را مطرح می کند که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که وظیفه رتبه بندی این نمایندگی ها را بر عهده دارد بر شاخص تامین قطعه تا چه اندازه تمرکز می کند؟ چگونه این امکان وجود دارد که یک قطعه در نمایندگی موجود است اما در بازار آزاد به قیمتی گزاف به فروش می رسد؟ 
 
سعید تاجیک، معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این باره می گوید: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد بر میزان عرضه قطعات در شبکه تامین نظارت داشته و یکی از شاخص های امتیازدهی به نمایندگی ها نیز شاخص تامین به شمار می رود.
 
وی با تاکید بر این که مقوله کیفیت قطعات با تامین آن دو مقوله جدا از هم است، می افزاید: این امکان وجود دارد که نمایندگی ها از تامین قطعه جلوگیری کنند اما نسبت به حفظ کیفیت آن بدون شک اقدام خواهند کرد چرا که در نهایت با اعتراض های موجود به زیان نمایندگی تمام خواهد شد بر این اساس کیفیت قطعات همواره تحت کنترل شرکت ها و نمایندگی ها قرار دارد تا مانع از بی کیفیتی شوند.
 
تاجیک با اشاره به امکان متغیر بودن میزان تامین قطعه در نمایندگی ها ادامه می دهد: با این حال تلاش برای حفظ کیفیت اولیه همواره در سرفصل های فعالیت نمایندگی ها قرار دارد و در تلاش برای دریافت قطعات از واردکننده و یا تولیدکننده اصلی هستند.
 
قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با یادآوری این که میزان تامین و همچنین کیفیت دو شاخص مورد بررسی در عملکرد نمایندگی ها است، تصریح می کند: بررسی ها نشان می دهد شاخص تامین، با افت 11 درصدی نسبت به سال 96 روبرو بوده که به نظر می رسد با موانع موجود در مسیر تامین قطعات و همچنین تحریم های اعمال شده این میزان در سال جاری با افت بیشتری روبرو باشد.
 
وی در پاسخ به این که آیا درصد مشخصی از ضرورت عرضه قطعه به شبکه تامین تعریف شده یا خیر می گوید: ضریب تامین در دنیا حدود 98 درصد تعریف شده که این رقم در ایران در حدود 73 درصد بوده که با میانگین جهانی حدود 25 درصد فاصله دارد این در حالیست که در  شاخص رضایت نیز 70 درصد هستیم که با استانداردها فاصله داریم.
 
تاجیک می افزاید: هم اکنون عدد مشخصی در این زمینه وجود ندارد و بر اساس قانون باید صددرصد قطعات وارد زنجیره تامین شود چرا که نمایندگی حق کار تجاری ندارد و باید سیستم خود را پاسخگو باشد قطعه ساز باید کار تجاری کند و در عین حال شرکت نمایندگی نیز نباید وارد حوزه تجارت شود بلکه باید نسبت به تامین نیاز قطعات اقدام کند تا منجر به شکایت بیشتر نشود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس ۵ : واریز ۱۹ فاکتور نشدم
شاهین پلاس ۵ : واریز ۱۹ فاکتور نشدم
داریوش : دوستان صدور فاکتور برای واریزی اسفندی ها کی تموم میشه؟
سامان : سکوت کن بهتره ممد گفت گرون میکنن
اکبر 5 : تمام شاهین ها داره توسط دلال ها تو بازار فروخته میشه بازار تا دلت بخواد صفرش تو بنگاه ها هست از کجا اومده ؟؟؟ اختلافش با بازار ۳۶۰ ت هر چقدر که بما سود تاخیر بدن بازم براشون میصرفه
اکبر 5 : ولی دیدید سایپا چ خوشگل از سه سال پیش هیچ شاهینی عرضه نکرده ما آخرین ها بودیم ک هنوز بعد از سه سال تحویل نداده همینجور داره ماشین هارو توسط دلال هاش تو بازار میفروشه تاریخ به خودش مثل اینا ندیده از اونور نمیذارن ماشین خوب سوار شی ماشین های استعماری تو پاچت میکنن از این طرف هم بعد سه سال ماشین تحویل نگیری
اکبر 5 : سایپا گوه خورد وقتی نمیتونه ماشین تحویل بده ثبت نام کرده مدیر عامل سایپا گوه خورد ک مردم الاف کرده باید استعفا بده گوه خورده
علی j7 : به داریوش: اینا جریمه تاخیری که صراحتاً تو قرارداد اومده رو نمیدن بعد میان به صورت خودجوش پولی که با هزار ترفند از مشتری گرفتن بر می گردونن؟؟! به نظر من شما دعا کن بازم پول ازت نگیرن، پول برگردوندنشون پیشکش!
علی : دقیقاً شهریور! علی از سویس!
X5 آبان سفید اصفهان : مبارک
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن موتور جدید 19 خرداد : سلام. آره افزایش فقط به مبلغی که الان باید واریز کنی میخوره. دوم هم وقتی کامل پول رو پرداخت کردی قرارداد رو بهت میده
سعید : یه الحاقیه اس با قیمت جدید و اینکه شما گردن میگیری که با رضایت داری دیون رو پرداخت میکنی!
محسن دنا اتومات : سلام..افزایش قیمت برای پیش فروش ها به میزان 50 درصد اعمال خواهد شد..براساس مصوبه قبلی شورای رقابت.
13تیر : سلام دوستان من دیروز تو کاستومر دیدم درحال فاکتور بروز شده علت چیه بنظرتون ؟
سمند : سلام به همگی من پیش فروش ثبت نام کردم سمند و 207 برای خودم و خانومم ، الان نصف پول رو دادیم ، افزایش قیمت فقط نصف بقیه پولی که ندادیم میخوره ؟ و اینکه نمایندگی گفت هر وقت دعوت نامه دوم آمد بیا قرارداد تحویل بگیر ، من تا حالا نمایندگی نرفتم مشکلی ایجاد نمیکنه ؟ گفت چون پیش فروشی اشکال نداره.
دنا پلاس 6 دنده : پس چرا هنوز یک نفر از اردیبهشت را فاکتور نکردند؟
محمد : جواب تارا هر کدوم برای تو راحت تر بگیر. از کارخونه تحویل بگیری 4 میلیون هزینه حمل رو بهت برگشت میدهند
فرید : بالاخره امروز تیک حمل خودرو هم زده شد. ولی جالبه مرحله قبلی یعنی صدور اسناد خودرو ضرب در خورده! طبیعی هست؟!
فرید : کلا اشتباه شد! توی سورن میخواستم نظر بزارم!
فرید : بالاخره امروز تیک حمل خودرو هم زده شد. ولی جالبه مرحله قبلی یعنی صدور اسناد خودرو ضرب در خورده! طبیعی هست؟!