فاصله چشمگیر میزان تامین قطعه در زنجیره تامین با استانداردهای جهانی/ افت 11 درصدی شاخص تامین قطعات

 

فاصله چشمگیر میزان تامین قطعه در زنجیره تامین با استانداردهای جهانی/ افت 11 درصدی شاخص تامین قطعات

 
چرخی در بازار قطعات و پرس و جو از قطعات مصرفی و بدنه خودرو گویای اعداد و ارقامی خارج از تصور است. فعالان بازار نبود قطعه به دلیل تحریم ها و قطع همکاری شرکای خارجی را دلیل اصلی این روند می دانند و حتی به خریدار نیز تاکید می کنند که در صورت عدم تمایل به خرید، این قطعه را از دست خواهد داد چرا که حتی در نمایندگی نیز این قطعه وجود ندارد. 
 
گزارش ها حاکی از آن است که برای خرید بدنه تندر 90 باید مبلغی در حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کنید که این روند این پرسش را مطرح می کند که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که وظیفه رتبه بندی این نمایندگی ها را بر عهده دارد بر شاخص تامین قطعه تا چه اندازه تمرکز می کند؟ چگونه این امکان وجود دارد که یک قطعه در نمایندگی موجود است اما در بازار آزاد به قیمتی گزاف به فروش می رسد؟ 
 
سعید تاجیک، معاون فنی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این باره می گوید: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد بر میزان عرضه قطعات در شبکه تامین نظارت داشته و یکی از شاخص های امتیازدهی به نمایندگی ها نیز شاخص تامین به شمار می رود.
 
وی با تاکید بر این که مقوله کیفیت قطعات با تامین آن دو مقوله جدا از هم است، می افزاید: این امکان وجود دارد که نمایندگی ها از تامین قطعه جلوگیری کنند اما نسبت به حفظ کیفیت آن بدون شک اقدام خواهند کرد چرا که در نهایت با اعتراض های موجود به زیان نمایندگی تمام خواهد شد بر این اساس کیفیت قطعات همواره تحت کنترل شرکت ها و نمایندگی ها قرار دارد تا مانع از بی کیفیتی شوند.
 
تاجیک با اشاره به امکان متغیر بودن میزان تامین قطعه در نمایندگی ها ادامه می دهد: با این حال تلاش برای حفظ کیفیت اولیه همواره در سرفصل های فعالیت نمایندگی ها قرار دارد و در تلاش برای دریافت قطعات از واردکننده و یا تولیدکننده اصلی هستند.
 
قائم مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با یادآوری این که میزان تامین و همچنین کیفیت دو شاخص مورد بررسی در عملکرد نمایندگی ها است، تصریح می کند: بررسی ها نشان می دهد شاخص تامین، با افت 11 درصدی نسبت به سال 96 روبرو بوده که به نظر می رسد با موانع موجود در مسیر تامین قطعات و همچنین تحریم های اعمال شده این میزان در سال جاری با افت بیشتری روبرو باشد.
 
وی در پاسخ به این که آیا درصد مشخصی از ضرورت عرضه قطعه به شبکه تامین تعریف شده یا خیر می گوید: ضریب تامین در دنیا حدود 98 درصد تعریف شده که این رقم در ایران در حدود 73 درصد بوده که با میانگین جهانی حدود 25 درصد فاصله دارد این در حالیست که در  شاخص رضایت نیز 70 درصد هستیم که با استانداردها فاصله داریم.
 
تاجیک می افزاید: هم اکنون عدد مشخصی در این زمینه وجود ندارد و بر اساس قانون باید صددرصد قطعات وارد زنجیره تامین شود چرا که نمایندگی حق کار تجاری ندارد و باید سیستم خود را پاسخگو باشد قطعه ساز باید کار تجاری کند و در عین حال شرکت نمایندگی نیز نباید وارد حوزه تجارت شود بلکه باید نسبت به تامین نیاز قطعات اقدام کند تا منجر به شکایت بیشتر نشود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس6 : آره اینا والا ژنو بچه شاید بشناسن
شاهین پلاس5 : منم میرم اعتراض میکنم تهرانم میشه زنم برد
شاهین : دوستان بخدا نامیده والا نمیده من میخوام برم اعتراض کنم بندرعباس هستم لطفا هر کی می‌تونه بگه
شاهین اتومات : بخدا من از دوسال پیش گیر افتادم فکر کردم حواله اش خوبه خیلی خوبه شاهین اتومات الان تحویل نداده انتظار دارین شاهین پلاس تحویل بده کاش میشد هیچوقت حواله نخرم
حمید هادی زاده : ببخشید ولی واقعا که من 3.4سال پیش اسم نوشتم هنوزم تحویل نگرفتم پولمم رفت رو هوا چندتا پروژه هم دارم ای کاش سایپا نبود
شاهین پلاس اتومات : چی زدی داداش
داریوش : الان ۲۶ اسفند در حال فاکتوره شما چطور میگی تکمیل وجه مرداد را تحویل گرفتی
داریوش : سلام مبارکه خرید شما چی بود شاهین پلاس شاهین جی نوع قرارداد چی بود
صبا : سلام دوستانه مرداد شهریور و مهر ماهی بنظرتون بهتر نیست تجمع داشته باشیم ؟!برا ماه های دیگه باز یکی دو ماه قبل پیام تبدیل رفت ولی دیگه مرداد به بعد رو ول کردن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلسی : اسفند ماه اطلس جی بودن
فوق العاده 23بهمن : عزیزان اینجا هیچکس اطلاعات خاصی نداره فقط تاریخ فاکتور شدن گذاشته میشه
علی : سلام تکمیل وجه اسفند که الان فاکتور شده اطلس Gبودن یاGLجایگزین؟؟؟
پیش فروش دهه فجر : روزانه چند تا فاکتور میکنن آخه وقتی ماشین ندارن چرا دوباره ثبت نام میکنن از بهمن نصف پولو زدیم از تیر هم تکمیل وجه کردیم یعنی داره پیش فروش از فروش فوری سبقت میگیره داداش اسمش روشه پیش فروش کمک به تولید بعد 15 روز از تکمیل وجه باید دست مردم باشه این مردمی که همه جا پشت شماست آدم حساب کنید این لگنشون رو بدید اگه میدونستم اینطوری مسخره بازیه قید 60 تومنو میزدم از بازار مستقیم میخریدم
علی : رو نمودار تو مرحله ی قاکتر شده است اما تو وضعیت خودرو مشتری نوشته تخصیص شده،این یعنی الان چی؟فاکتور شده یانه؟
اطلسی : مگه قراره باز جنگ شروع شه
پانا : یعنی پلاک شد
پانا فولادی 31مرداد : دوستان پانا رینگ فولادی تیر کسی مونده فاکتور نشده باشه
س ا ی ن ا : سلام،نه
معصومه : خدالعنتتون کنه مسئولین سایپا اینقدر ماشین روندادی که دوباره شیپورجنگ نواخته شده ودوباره خطر بیخ گوش ایران هست وسرمایه مردم بیچاره دردستان شماست چقدرباروح روان مردم بازی میکنید اوندوفعه اگه به سرعت فاکتورشده بودوماشین ها ازاون شرکت کثیف سایپا بیرون اومده بود اون اتفاق نمیفتاد الان هم اینقد لف دادی تاسرمایه مردم روبسوزونی خداریشه کن کنه هرچی ظلم رواز ایران