قیمت خودرو به سایت‌های خریدوفروش ایران بازگشت

 

قیمت خودرو به سایت‌های خریدوفروش ایران بازگشت

 
پس از چند ماه حذف قیمت خودرو و مسکن در وب‌سایت‌های فروش آنلاین، به‌تازگی دیوار و شیپور و باما باردیگر امکان درج قیمت انواع خودروها را برای کاربران فراهم کرده‌اند.
 
چند ماه قبل، زمانی‌ که تب قیمت در بازار مسکن و خودرو به‌شدت افزایش یافت، تنها نسخه‌ی مسئولان برای سامان‌دهی بازار، صدور دستور حذف قیمت آگهی‌ها از وب‌سایت‌های فروش مسکن و خودرو بود. به‌گفته‌ی جواد جاویدنیا، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور، قرار بود قیمت‌ها فقط دو هفته از سایت‌های آگهی حذف شود؛ اما این رویه سه ماه ادامه پیدا کرد تا اینکه چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته (دوم مرداد) تصمیم گرفته شد باردیگر قیمت در آگهی‌های مسکن درج شود. آگهی‌های خودرو هم با تأخیر چندروزه این کار را انجام دادند. در این باره، جاویدنیا در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت:
 
هدف دادستانی این بود که حذف قیمت از آگهی‌ها راهکار موقت باشد تا اینکه در این بازه‌ی زمانی، مرجعی برای تعیین قیمت‌ها مشخص شود. در‌صورتی‌که پلتفرم‌ها قیمت سقف و کف داشته باشند، این قابلیت را دارند که تنظیم‌کننده‌‌ی بازار شوند. با‌این‌حال، عملا سازمان یا نهادی حاضر نیست در‌زمینه‌ی ارائه‌ی قیمت به پلتفرم‌های آگهی با آن‌ها همکاری کند.
 
 
همان‌طورکه سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور اشاره می‌کند، پس از حذف قیمت‌ از آگهی‌های سایت‌های «دیوار» و «شیپور» و «باما»، دستگاه‌های مختلف ازجمله سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، اتحادیه‌ی مسکن، خودرو و کسب‌وکارهای اینترنتی و مرکز ملی فضای مجازی هم در مقوله‌ی تعیین دامنه‌ی قیمت ورود پیدا کردند. در‌این‌میان، یکی از سایت‌ها با انتشار بیانیه‎ای درباره‌ی همکاری با اتحادیه‌‌ی صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو و دست‎اندرکاران برای تعیین محدوده‌ی قیمت برای املاک و خودرو اعلام همکاری کرد. همچنین، برای کنترل قیمت اعلام کرد از درج مکرر آگهی رایگان جلوگیری می‎کند تا با این اقدام، امکان ایجاد هرگونه فضای تبانی در این پلتفرم از بین برود. بااین‌حال به‌گفته‌ی جاویدنیا، هیچ نهادی مسئولیت تعیین قیمت را نپذیرفت و درنهایت، خودِ پلتفرم‌ها طرحی برای بازگشت قیمت‌ها و کنترل التهاب‌ها ارائه دادند.
 
 
تعلل نهادهای تعیین‌شده برای همکاری با استارتاپ‌هایی مانند دیوار و باما و شیپور برای تعیین قیمت، تنها به‌نفع آن دسته از دلالان سودجو و کسب‌وکارهای سنتی است که بنای فعالیت خود را روی بازار غیرشفاف گذاشته‌اند. به‌هر‌حال، منزوی‌کردن استارتاپ‌ها نه‌تنها باعث بازگشت فضای پرتردید و نامطمئن گذشته به بازار مسکن و خودرو شده بود؛ بلکه در‌این‌میان، افرادی را دلسرد می‎کرد که توانسته بودند به‌واسطه‌ی پلتفرم به قیمت‌های واقعی دست یابند و با اطمینان خرید کنند. دراین‌بین، نسخه‌ی حذف قیمت خودرو و مسکن از آگهی‌های آنلاین چاره‌ساز نبود و باعث کاهش تب افزایش قیمت مسکن نشد. البته، این التهاب در بازار خودرو هم دست‌کمی از مسکن نداشت؛ چراکه فقدان سیستم قیمت‌گذاری شفاف و کارا و جای خالی بانک اطلاعاتی در این بازار باعث شده بود سوداگران و اخلالگران رویه‌ی قبلی خود را در بازاری نامعلوم پی بگیرند. بدین‌ترتیب، سودجویان بازار خودرو با سوء‌استفاده از فقدان سیستمی روشن در تعیین قیمت، به افزایش قیمت خودرو دامن زدند.
 
بازار خودرو پس از حذف قیمت
بازار خودرو نیز مانند بازار مسکن در روزهای ابتدایی حذف قیمت از آگهی‌ها پرالتهاب بود و تا اواسط خرداد، قیمت خودروها افزایش یافت، تا اینکه از نیمه‌ی دوم خرداد این روند برعکس شد. بازار خودرو این روزها آرام شده و نمودار قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته است. به‌گفته‌ی معاون گمرک ایران، به‌تازگی مهلت ترخیص خودرو‌های دپوشده در گمرک به‌پایان رسیده و بیش از ۶ هزار و ۶۵۳ دستگاه خودرو ترخیص شده است. اگرچه این تعداد در مقایسه با تقاضای بازار درخورتوجه نیست، با توجه به جوّ روانی‌ای که ایجاد می‎کند، بی‌تردید در کاهش قیمت خودرو بی‎تأثیر نیست.
 
اطلاعات ارائه‌شده خودروسازان به بورس نیز از رشد تولید خودرو در کشور حکایت می‌کند. درکنار این اخبار، راهکارهایی همچون پیش‌فروش و فروش فوری نیز برای عرضه‌ی بیشتر به بازار در دستورکار سیاست‌گذاران خودرویی کشور قرار گرفت. به‌هرحال، ترکیب این اخبار و جوّ روانی سبب شده است از یک سو، خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها از حضور در بازار خودداری کنند و از سوی دیگر، واسطه‌ها و دلالان خودروهای دپویی خود را از ترس کاهش بیشتر قیمت به بازار بیاورند و همین مسئله سبب کاهش قیمت خودرو در بازار شود.
 
 
اکنون باید تصمیم اخیر را اقدامی مناسب به‌منظور بازگشت شفافیت به بازار خاکستری خریدوفروش خودرو در شرایط اقتصادی این روزهای کشور توصیف کرد؛ چراکه در چند ماه گذشته، قیمت بسیاری از املاک یا خودروهای دست‌دوم عملا مشخص نبود و همین امر ضمن تشدید رکود، فضای غبارآلودی برای بهره‌برداری حداکثری واسطه‌ها ایجاد کرد که به نارضایتی خریداران و فروشندگان انجامید. حالا با بازگشت قیمت‌ خودرو به وب‌سایت‌های خریدوفروش آنلاین، امید است شرایط بازار به‌سمت شفافیت پیش رود و بساط واسطه‌گران از دو بازار مهم املاک و خودرو برچیده شود.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد