خودروسازها پیش از واگذاری تجدید ارزیابی شوند

 

خودروسازها پیش از واگذاری تجدید ارزیابی شوند

 
واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور که با موافقت شورای هماهنگی سران اقتصادی سه قوه با جدیت از سوی مقامات صنعتی پیگیری می‌شود، این روزها با چالش اهلیت خریدار روبه‌رو است.
 
در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که تنها قطعه‌سازان آمادگی خرید این سهام را دارند؛ این در شرایطی است که اختلافات پیدا و پنهانی نیز بین قطعه‌سازان برای تصاحب سهام دولتی خودروسازان شکل گرفته است. در همین راستا از هفته گذشته برخی از قطعه‌سازان در قالب تشکل‌های صنفی یا بخش خصوصی با برگزاری نشست‌های خبری به اظهارنظر در مورد اهلیت خریدار سهام خودروسازان پرداخته‌اند. دیروز نیز انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با برگزاری نشستی به بررسی دیدگاه‌های این انجمن در مورد خصوصی‌سازی دو شرکت تولید‌کننده خودرو پرداخت. در این زمینه مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ابتدای اظهارات خود با تاکید بر اینکه ارزش واقعی ایران خودرو بین ۵ تا ۶ برابر ارزش‌گذاری در بورس است تاکید کرد سهام خودروسازان باید به ارزش واقعی و روز خود واگذار شوند، به همین دلیل پیش از هر چیز باید دارایی شرکت‌های خودروساز تجدید ارزیابی شود.» وی که به‌نظر می‌رسد موافق خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز در شرایط کنونی نیست اظهار کرد که بررسی سابقه خصوصی‌سازی در کشور درخشان نیست و در عمل شرکت‌های خصوصی شده، دچار بحران مالی یا بحران کارگری شدند. بیگلو همچنین قطعه‌سازان را بهترین خریداران سهام خودروسازان خواند و تاکید کرد که سهام خودروسازان باید به ارزش واقعی واگذار شود. دبیر انجمن قطعه‌سازان در بخش دیگری از اظهارات خود میزان مطالبات قطعه‌سازان از دو خودروساز را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: از این مبلغ رقمی بالغ‌بر ۷ هزار میلیارد تومان سررسید شده که این رقم معادل همان رقمی است که قرار شد بانک مرکزی به قطعه‌سازان پرداخت کند تا از این وضعیت خلاص شویم.
 
این عضو انجمن قطعه‌سازان با اشاره به موضوع ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو نیز گفت: اگر قرار است شورای رقابت به قیمت‌گذاری بازگردد باید این بازگشت با فرمول جدید باشد؛ چرا که این شورا از سال ۹۰ با ورود به قیمت‌گذاری خودرو و انتخاب فرمول اشتباه، قیمت‌ها را سرکوب کرد که منجر به زیان انباشته زیادی برای خودروسازان شد. بیگلو همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتی مبنی‌بر ارزان شدن ارز و ارزان نشدن قطعات و خودرو افزود: قطعه‌سازان مجاز به استفاده از ارز دولتی نیستند و ارز مورد نیاز آنها از طریق ارز نیمایی تامین می‌شود که در حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت مواد اولیه نیز افزایش یافته است؛ بنابراین نه‌تنها ارز برای قطعه‌سازان ارزان نشده بلکه گران نیز شده است. بیگلو همچنین با اشاره به نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید ملی اظهار کرد: نمایشگاه ساخت داخل نمایشی از وفاق ملی بود، اما در عین حال از شرکت‌هایی که بیشترین مصرف ارزی را دارند و در این نمایشگاه شرکت نکردند نیز دلخور هستیم زیرا نفاق بین قطعه‌سازان در خصوص سهم بازار و خودکفایی پیش آمده که به نفع هیچ‌کس نیست. در ادامه این نشست فرهاد به‌نیا سخنگوی انجمن نیز به تسهیلات زمین مانده از سوی بانک مرکزی اشاره و تاکید کرد که با توجه به اینکه اعتبار مصوبه پرداخت این تسهیلات در خردادماه به اتمام رسیده، قرار بود مصوبه پرداخت تسهیلات ارزی به قطعه‌سازان تمدید شود که تاکنون خبری در این باره اعلام نشده است؛ حتی آخرین صحبت بانک مرکزی این بوده است که خودروسازان نیاز مالی خود برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را از جای دیگری تامین کنند.
 
 
 

source

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دزدان سایپایی شاهین جی مشهد : سلام داداش شماره تماس بزارید میام من دیگه صبرم تموم شده از این دزد ها تا ماشین تحویل نگیرم بر نمیگردم
ناشناس : سلام. امروز کسی سهند دی ماه فاکتور شده؟؟ تاریخ تکمیل وجه تا کی فاکتور شده؟؟
رضا شاهین پلاس : جلوی درب شماره 1 سایپا خیابان لشکری ساعت 9 صبح
حسین : احتمالا این نوبت دادن ها برحسب شماره پذیرش نباشه کارشناسا میگفتن براساس سخا ست
علی : مرد حسابی ما برج 9 پارسال کل پول ماشینو تحویل دادیم تا امروز 1404/05/06خبری از ماشین نیست بعد شما دنبال اینی دعوت نامه کی بیاد پول بدی؟ اون زمان که ما پول ماشین رو دادیم یه ماهه ماشینا رو تحویل میدادن گول خوردیم ولی شما ها ....
ستار : اره همیطوره اخه تحویلی های 30اسفند الان نزدیک یک ماه فاکتور شدنشون شروع ولی متأسفانه هنوز نوبت ما نشد
شاهین ۱۴ اردیبهشت : سلام ادرس و ساعت ؟
Pari : مبارکتون باشه. شما مدل ماشینتون G بود یا GL؟
حمزه شاهین جی : داداش من که قرارداد که خواندم نوشته ٪36سودتخیر هسته.... شاهین جی فروش فوری جریان چی هسته
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آنیا : کجا نوشته پلاک نصب شده؟ برا من پلاک آورده که چنده اما جایی ننوشته نصب شده 3روزه رو صدور اسناد گیر کرده
ار اس : سلام 27اردیبهشت پرداخت وجه فروش سی روزه پذیرش 28اردیبهشت موعد تحویل 23 خرداد هنوز فاکتور نشده
207فلزی : خردادی ها تا 3 تیر همه فاکتور شدن . به بعد هم خدا می داند اگر اتفاقی نیفته
اطلس : سلام نه اگر یکم رو 210 بزار شاهین بگیر اطلس و 207 آنقدر فرقی نداره
س : سلام میشه
سارا : سلام دوستان دعوتنامه مهر اومده میخوام وارد سایت شم برا تکمیل وجه و تبدیل به رینگ الومینیوم سایت بالا نمیاد میخوام ببینم برا کسی این مشکل پیش آمده؟
حسن رانا : سلام من تحویل 31 مردادماه هستم پس تبدیل نمیخوره..
محمد شهریاری : سلام توحید جان به نظر شما ساینا اومد بفروشم پارسt5 مدل 96بخرم یاساینا نگه دارم دوم اینکه آینده طلا چطور میشه بهترین سرمایه گذاری چیه تشکر خیلی زحمت دادیم همیشه کمک بودی
توحید ارومیه : از هفته بعد هم شروع نشه مطمینا از 10.12روز دیگه شروع میشه فاکتور فروش فوق العاده ها.فقط باید تولید و تکمیل خودرو امارش بره بالا تا سرعت فاکتور و تحویل بیشتر بشه.وگرنه وضعیت همینطوره.هر10 .12روز واریزی یک روز رو فاکتور میکنن
jinjer : من رو براحتی میتونید پیدا کنید سرچ کنید تو دیوار حواله کوییک تحویل فوری من اهواز هستم