تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی چگونه است؟

 

تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی چگونه است؟

 
خودروهای برقی در مقایسه با مدل‌های بنزینی، کمتر به تعمیر و نگه‌داری نیاز دارند که آن‌ها را مقرون‌به‌صرفه می‌کند. بااین‌حال، برخی از سرویس‌های دوره‌ای برای خودرو الکتریکی ضروری است.
 
 
ممکن است خودروهای الکتریکی هنوزهم قیمت خریدشان بیشتری از نمونه‌های بنزینی باشد؛ اما با توجه به شارژ خانگی مقرون‌به‌صرفه، به‌طور کلی کم‌خرج‌تر هستند. همچنین، با توجه به هزینه‌های اندک تعمیر و نگه‌داری در درازمدت، خودرو الکتریکی سرمایه‌ی مالک خود را در حد متعارفی حفظ می‌کند. 
 
دلیل چنین تفاوتی بین خودرو احتراق‌داخلی با خودرو الکتریکی این است که مدل‌های برقی بیش از ۲۴ قطعه‌ی مکانیکی را حذف می‌کنند که معمولا به سرویس‌های دوره‌ای نیاز دارند. مالک خودرو برقی به پرداخت هزینه برای تعویض روغن، فیلتر هوا، شمع و انواع تسمه‌ها و سرویس سیستم خنک‌کاری و جعبه‌دنده نیازی ندارند. کارشناسان معتقدند مالکان خودروهای الکتریکی تقریبا یک‌سوم هزینه‌ی کمتری در مقایسه با مالکان خودروهای بنزینی برای سرویس‌های دوره‌ای منظم صرف می‌کنند.
 
 
با‌این‌حال، نگه‌داری و سرویس خودرو برقی رایگان نیست. تمام خودروسازان اصرار می‌کنند مالکان برای حفظ ضمانت‌نامه‌ی خودرو، حتما مجموعه‌ای از بازبینی‌ها و سرویس‌ها را به‌صورت دوره‌ای انجام دهند. در‌صورتی‌که مالکان طبق برنامه‌ی زمانی توصیه‌شده اقدام نکنند، وقتی خودرو برقی به تعمیر نیاز داشته باشد، نمایندگی مجاز خودروساز می‌تواند ارائه‌ی خدمات را تقبل نکند. 
 
به‌غیر از جابه‌جایی لاستیک‌ها، تعویض فیلتر هوای کابین و تیغه‌های برف‌ پاک‌کن و تنظیم میزان آب شیشه‌شوی، بسیاری از کارهای مربوط به تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی بیشتر در حد بازرسی مکانیکی اجزای مختلف باقی می‌ماند. خودروسازان توصیه می‌کنند صرف‌نظر از کارهای ساده مانند بررسی فشار باد لاستیک‌ها، تنظیم میزان آب شیشه‌شوی و شاید تعویض تیغه‌های برف‌ پاک‌کن، سرویس‌های دوره‌ای خودرو برقی را باید متخصص باتجربه در نمایندگی‌های مجاز انجام شود.
 
به‌عنوان مثالی از برخی کارهای موردنیاز، در اینجا نگاهی به برنامه‌ی تعمیر و نگه‌داری خودرو برقی شورولت بولت ۲۰۱۹ می‌اندازیم.
 
فشار باد لاستیک بررسی و درصورت نیاز تنظیم و میزان ساییدگی بیش‌از‌حد آن بررسی شود. میزان مایع شیشه‌شوی شیشه‌ی جلو بررسی و درصورت لزوم پر شود.
 
لاستیک‌ها باید جابه‌جا و سیستم خنک‌کننده برای باتری، بخاری کابین و مبدل، برق فرعی و ماژول‌های شارژر بررسی شود؛ نشت سیال از بخش‌های مختلف و ترمزها بازرسی شود و اجزای سیستم فرمان و تعلیق و شاسی برای عیوب احتمالی بررسی شود؛ عیوب احتمالی سیستم فرمان و میل‌پولوس‌ها و شفت‌ها بررسی شود؛ کیسه‌های هوا بررسی شود؛ اجزای بدنه ازجمله قفل‌های درها روغن‌کاری و پدال گاز ازنظر عیوبی مانند شلی یا سفتی بررسی شود و درصورت لزوم باید قطعه را تعویض کرد؛ کمک‌فنرها ازنظر ترک و سایر عیوب بررسی شود؛ در صورت استفاده از درزگیر لاستیک، حتما تاریخ انقضای آن بررسی شود.
 
 
شایان ذکر است نیسان دو برنامه‌ی زمانی تعمیر و نگه‌داری جداگانه برای خودرو الکتریکی لیف ارائه می‌دهد. برنامه‌ی زمانی اول برای شرایط فعالیت شدیدتر است که سفرهای مکرر کوتاه کمتر از هشت کیلومتر در دمای طبیعی یا ۱۶ کیلومتر در هوای سرد، توقف و رانندگی در آب‌و‌هوای گرم، رانندگی با سرعت کم برای مسافت‌های طولانی، رانندگی در شرایط گردوغبار یا در جاده‌های ناهموار و گل‌ولای و نمکی یا استفاده از باربند سقفی را شامل می‌شود.
 
برنامه‌ی زمانی دوم نیاز به تعمیر و نگه‌داری کمتری دارد؛ اما فقط به رانندگی بزرگراه در شرایط معمولی اختصاص می‌یابد. در بدترین حالت، بیشتر مالکان نیسان لیف به استفاده از خدمات برنامه‌ی زمانی اول نیاز دارند. 
 
 
شبیه موارد یادشده برای شورولت بولت برقی، این برنامه‌ی زمانی را می‌توان با کارهایی مانند جابه‌جایی لاستیک‌ها هر ۶ ماه یک‌بار یا ۱۲ هزار کیلومتر و تعویض فیتر هوای کابین هر ۱۲ ماه یک‌بار یا ۲۴ هزار کیلومتر انجام داد. علاوه‌بر‌این، روغن ترمز باید هر ۲۴ ماه یا ۵۰ هزار کیلومتر و مایع خنک‌کننده بعد از ۱۵ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر تعویض شود.
 
تعمیر و نگه‌داری کمتر به این معنی نیست که خودرو الکتریکی کاملا آسیب‌ناپذیر باشد. مالکان خودرو برقی درنهایت به تعویض لاستیک‌ها و سرویس ترمزها نیاز دارند و ممکن است لازم باشد برخی اجزای سیستم‌های فرمان و تعلیق، شلنگ‌ها، چراغ جلو، چراغ عقب و... را تعویض کنند. مانند هر نوع وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگر، اگر فرمان خودرو هنگام حرکت به یک سمت تمایل داشته باشد یا سایش نامتقارن لاستیک در آن مشاهده شود، تنظیم فرمان ضروری به‌نظر می‌رسد.
 
باید به بازرسی و نگه‌داری بسته‌ی باتری خودرو الکتریکی توجه کرد که یکی از گران‌قیمت‌ترین قطعات آن محسوب می‌شود. باتری‌های خودرو الکتریکی در طول زمان توانایی‌های خود را برای حفظ شارژ کامل از دست می‌دهند؛ هرچند این اتفاق به‌تدریج رخ می‌دهد. البته، باید توجه کنید که این مشکل بیشتر در خودروهای برقی قدیمی دیده می‌شود که باتری‌هایی با شعاع حرکتی ۱۳۰ کیلومتر دارند و در محصولات جدیدتر با ظرفیت پیمایش ۳۲۰ کیلومتر اختصاص ندارد. تنها تعداد انگشت‌شماری از چنین خودروهای الکتریکی تا‌به‌امروز به جایی رسیده‌اند که به‌دلیل کاهش ظرفیت حفظ شارژ، به تعویض باتری نیاز پیدا کرده‌اند.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودرو الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام منم سامانه یکپارچه شاهین دستی زدم ولی الان زده اتومات (ارسال ب خودرو ساز)ولی واقعا بودجه اتومات ندارم همون دستی میتونم پرداخت کنم ،حالا چکار کنم نمیدونم
گیجی گیج : تا الان که دادن تا آخر سال هم میدم
علی : سلام به بزرگواران راهنمایی کنید الان تاریخ چند فاکتور شد تاراv4 رنگ مشکی هستم تاریخ تحویل زده 1403/06/10 الان چند فاکتور شدن
J4 سفید اردیبهشت : ثبت نام J4 سفید ۱۷ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، ۲۶ شهریور فاکتور شده و الان در مرحله صدور پلاک هست.
علیرضا : سلام کسی می‌دونه تارا V1پلاس رنگ سفید تا چه موعودی فاکتور شده ؟
تارا v4lx : طبیعیه رنگهای نقره ای حدود یک هفته تا ۱۰ روز از بقیه رنگها عقب تره
وحید : چرت و پرت نگو مگه مدیر عامل سایپایی اینجور صحبت میکنی محکم
تارا v4lx : بستگی به رنگش داره ولی روالش اینه که نیمه اول بهمن تحویل میگیرین
تارا v4lx : تیتانیوم بین ۳۰ تا ۷۰ روز تاخیر داره
تارا v4lx : مشکلی نداره معمولا یه هفته ای زمان میبره تا ارسال مدارکی که نمایندگی ارسال کرده تایید بشه بعدش پیام میاد براتون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن : امروز تعطیلات چطور رفتی نمایندگی حجت جان
ایمان دوگانه اسفند : باز بودن؟چقدر مهلت پرداخت داریم؟
وحید : رسول جان، ماشینت چه رنگی بود؟
امیر : طلای24عیار فقط ال90 پارس
شیرازی : مبارکت باشه عزیز ایشالا به خوشی سوار شی کاکو
X22پرو : دوست عزیز شما که مبانی تاخیر رو میدونی برو با همون مبانی تاخیر سرگرم شو تا ماشینت بیاد،یا معنی تاخیر رو نمیدونی یا اینکه میخوای ادای باسوادا رو در بیاری،عزیزم اونجا اگه تاخیری هم بشه 1ماه فوقش تاخیر میخوره نه 8ماه که اینجا ملت اسیر شدن،یا پیام نزارید یا اگه پیام میزارید اعصاب مردم رو با دری وری بیشتر خورد نکنین
امیر : تشکر مجید جان
تیگو 8 : متاسفانه من هم چنین شرایطی دارم ثبت نام‌ 2اسفند. تحویل 26شهریور سه چهار روز دیگه نتیجه نگیرم مجبورم برم نمایندگی دزدیران خودرو
صفدر : تبدیل دوگانه به شاهین رو پنجشنبه تایید نهایی کردم هیچ اتفاقی نیافتاد والان که دباره میرم تو تغییر مدل و رنگ این پیغام میاد: شما یک رکورد تغییر رنگ و مدل ارسال نشده به سایپا دارید و امکان تغییر رنگ و مدل مجدد ندارید
X22 : اونایی که میان چرت و پرت میگن یا ماشین ثبت نام نکردن یا مبانی تاخیر رو نمیدونن پسرداییم تو لندن میگه اونجا هم صفر بخری شاید تاخیر بخوره و تو قرارداد میارن