هر زمان که شرکت مرسدس تصمیم به عملی کردن طراحی های مدرن، در مورد کلاس های C خود کرده، در رقابت با شرکت BMW با مشکلات عدیده ای رو به رو شده است. مادامی که بنز کلاس C وجود دارد، بی ام و سری 3 هم برای رقابت با آن عرض اندام می کند؛ این مساله به این معنا نیست که خودروهای کلاس C همیشه در رتبه ای پایین تر از سری 3 قرار می گیرند، اما روی هم رفته مونیخ (شهر آلمانی که کمپانی بی ام و در آن قرار دارد) سایه سلطه خود را در تولید خودرو بر روی اشتوتگارت (شهر آلمانی که کمپانی مرسدس بنز در آن قرار دارد) گسترده است؛ ولی این مساله باعث نشده است که شرکت بنز از تلاش خود برای دستیابی به این مهم بکاهد.
20 سال پیش مرسدس های کلاس C اغلب توسط افراد اصیل رانده می شدند تا جوانان؛ اما دلیل این که چرا اکنون همه رده های سنی از این خودرو استقبال می کنند، علاقه این افراد به خودروهای سدان با کیفیت آلمانی است. در حال حاضر شرکت مرسدس امکان انتخاب موتورهایی با 8 قدرت متفاوت، از 136 اسب بخار تا 507 اسب بخار را در اختیار شما قرار می دهد؛ همراه با طراحی داخلی باسلیقه، فریبنده و هنرمندانه ای که تنها مخصوص خودروهای این کلاس است.
طراحی خارجی
زمانی که کلاس C با کد اتاق W204 از سوی شرکت بنز در سال 2007 به بازار ارائه شد، به خاطر طراحی چراغ های جلو چهره ای مکار از این خودرو در ذهن ها نقش می بست. این کلاس خودرو از طرفی برای افرادی که تا به حال تجربه خرید از این شرکت را نداشته اند و از طرفی دیگر برای کسانی که خودرویی بجز محصولات مرسدس را انتخاب نمی کنند، طراحی شده است؛ همین خطی مشی باعث شده است که بنز مشتریانی دائم و وفاداری را که نتیجه آن برداشت مالی خوبی نیز است برای این کمپانی به ارمغان آورد.
هم چنان یک سری از قسمت های این خودرو همانند موتور و فاصله بلند بین محور جلو و عقب صورت سنتی خود را حفظ کرده اند؛ که همین مساله باعث شده تولیدات جدید نیز همانند پلتفرم کلاس A و B، دیفرانسیل عقب تولید شوند. شرکت مرسدس ایجاد جذابیت بیش تر در این خودرو را مد نظر قرار داده؛ چرا که مشتریانی هستند که محصولات بی ام و و آئودی را نیز در لیست انتخاب های خود دارند، خوشبختانه طراحی عضلانی بدنه و ظاهری سخت و محکم این جذابیت خاص را به خوبی هرچه تمام تر ایجاد کرده است.
شرکت خودرو سازی بنز تولید خودروهای اسپرت خود را تا سال 2011، با جلو پنجره های مشبک به همراه آرم ستاره ای شکل بر روی کاپوت را کاهش داد و درمدل های جدید آرم خود را در وسط جلو پنجره طراحی می کند. تا آن زمان این شرکت تنها خودروهای سدان را تولید می کرد، اما اکنون مدل های کوپه و کروکی نیز در دسترس می باشند.
طراحی داخلی
اگر می خواهید بدانید که آیا شرکت مرسدس از شکست های گذشته درمورد طرحی های داخلی- تنها در خودروهای لوکس خود در قرن بیستم- درس گرفته است یا نه، کلاس C این مساله را به طور آشکار نمایش می دهد. پلاستیک بکار رفته در کابین خودرو از جنس مرغوب با بافتی بسیار نرم است؛ چرم کار شده برای تودوزی آن، ضخیم و با ماندگاری بالا است.
اما در این میان مشکلاتی هم در طراحی داخلی آن به چشم می خورد. وجود تنها یک دسته راهنما برای کنترل چراغ های راهنما و برف پاک کن ها، که در برخی مواقع با اهرم کروز کنترل تعبیه شده بر روی فرمان اشتباه می شود از جمله این مشکلات است. هم چنین نوع چاپ عددها بر روی صفحه کیلومتر شمار با سلیقه همه سازگار نیست. سیستم مسیریاب ماهواره ای Comand مرسدس بنز، هم چنان در مدل های جدید قابل استفاده است.در این کلاس، فضای عقب کابین در مقایسه با کلاس های پیشین و بی ام و سری 3 از فضای کمتری برخوردار است، اما حجم کافی برای صندوق عقب در هر دو مدل سدان و استیشن در نظر گرفته شده است.
عملکرد خودرو
شتاب مدل C200 CDI (که از موتور 2179 سی سی که در مدل های C200 و C250 نیز به کار رفته، استفاده می کند) خیلی کم به نظر نمی رسد ولی قابل توجه هم نیست. دنده دستی 6 سرعته با دو نوع موتور، دیزلی و مدل C180 بنزینی در دسترس می باشد و هم اکنون دنده 7 سرعته اتوماتیک نیز در تمامی سری ها موجود است (که پیش از این تنها دنده اتوماتیک 5 سرعته آن تولید می شد که از نقاط ضعف این دنده ها به حساب می آمد). سرعت این خودرو در مدت زمان 8.1 ثانیه از صفر به صد می رسد و حداکثرسرعت آن 229 کیلومتر بر ساعت ثبت شده است.دیگر موتورها عملکرد رضایت بخشی را ندارند؛ بدین ترتیب که در مدل C250 CDI تنها با توجه به شرایط جاده می توانید عملکرد مناسبی را از خودرو شاهد باشید؛ هم چنین آلودگی و صدای زیاد از دیگرمواردی خواهند بود که همراه همیشگی شما در هنگام رانندگی هستند.از نظر اقتصادی، موتورهای 4 سیلندر بنزینی بد به نظر نمی رسند، اما در کل، موتورهای دیزلی مقرون به صرفه تر هستند. شرکت مرسدس استفاده از موتورهای خورجینی 8 سیلندر قدیمی خود، با حجم 6.2 لیتر را به موتورهای 8 سیلندر خورجینی با حجم 5.5 لیتر با توربو شارژر ترجیح می دهد. علی رغم ظرفیت های بالای این نوع موتور، نیازمندی به دور موتور بیش تر و مصرف سوخت بالای آن از نکات منفی قابل توجه به شمار می روند.
کیفیت سواری و هندلینگ
در حالی که تولید مدل قبلی کلاس C در سال 2006 به صورت نا معلومی متوقف شد، سری جدید آن از بهترین شاسی ها برخوردار بودند تا این که نسل جدید سری 3 در سال 2012 روانه بازار شد. فرقی نمی کند که بیش تر تمایل به خرید کدام مدل از چه کلاس یا سری خودروهای این شرکت را دارید، همه آن ها هم از نظر زیبایی و هم از نظر کارایی در جایگاه خوبی قرار دارند؛ این ها از جمله خودروهایی هستند که از تمامی خصوصیات به ارث برده از نسلهای پیشین خود بهره ی لازم را می برند. اما این همان چیزی نیست که با اولین تجربه رانندگی با آن ها بدست آید. هندلینگ کلاس C در اکثر جاده ها امتحان خود را بخوبی پس داده، در حالی که مدل های قبلی آن در این زمینه ضعیف عمل کرده بودند. طراحی رینگ های ضخیم، بدنه مستحکم و جعبه دنده با ظرافت تمام انجام شده اند که نوید رانندگی با قدرت، آرام و بی دغدغه را به شما می دهد. کیفیت سواری در این کلاس بی نظیر است. طراحی کاملا مهندسی و بی نقص در سیستم تعلیق و هندلینگ، باعث شده است که امکان رانندگی در هر جاده ای وجود داشته باشد. در مقابل، سیستم کشش خودرو یکی از نکات محدود کننده در رابطه با هندلینگ به حساب می آید، اما در کل جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
مصرف سوخت و امکانات ویژه
زمانی که یک مرسدس بنز کلاس C می خرید، حس یک رانندگی راحت و پرقدرت را تجربه خواهید کرد. گارانتی 3 ساله این خودرو در مقایسه با شرکت های خودروسازی کره ای که تخفیف های ویژه ای را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند، خصوصیت چشمگیری نیست. زمانی که حرف از مصرف سوخت می شود تولیدات شرکت بنز همانند کابوس هستند. در این کلاس از مخزن بنزین با حجم هفت لیتر بیش تر از مدل های پیشین خود که ظرفیت 59 لیتری داشتند استفاده شده است.مدل های بنزینی در نظر گرفته شده برای این مدل مقرون به صرفه تر هستند. برای موتورهای دیزلی با حجم کم تر، این تصور که مصرف سوخت پایین تر دارند اشتباه است؛ به طوری که مصرف 5 لیتر در هر 100 کیلومتر با دنده دستی و اتوماتیک در مقایسه با مصرف 4 لیتر در هر صد کیلومتر با دنده دستی در مدل C220 CDI مقدار قابل توجهی است.
نظر نهایی
کلاس C از آن دسته خودروهایی است که شرکت مرسدس باید به آن افتخار کند. در نگاه اول کمی سنتی به نظر می رسد، اما وجود موتور و نیروی محرکه پرقدرت با طراحی و تکنولوژی پیشرفته، نشانه خوبی برای اثبات این مساله که این خودرو از نسل اتومبیل های امروزی است، کافی است. علاوه بر این، این شرکت همیشه شما را در این ضمینه که تا چه حد کلاس E و کلاس S می توانند بهتر باشند، کنجکاو نگه می دارد که همین مساله یکی از دلایل موفقیت و تلاش برای کامل بودن کمپانی مرسدس است. حتی کندترین و کم قدرت ترین مدل از این کلاس سواری لذت بخشی را به شما می دهد.
سخن نهایی، باز هم پای رقیب همیشگی بنز یعنی بی ام و را وسط می کشد؛ با درنظر گرفتن تمامی خصوصیات ویژه و خاص خودروی بنز، مرسدس C220 CDI در رتبه ی پایین تری از BMW 320d قرار می گیرد. در نتیجه باز هم بی ام و در میدان رقابت از مرسدس پیشی می گیرد.
با کلیک بر تصویر زیر و عضویت در خبرنامه ایمیلی می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.