تصمیمی به قیمت نابودی صنعت خودرو/ زیان انباشته خودروسازان افزایش می یابد

 

تصمیمی به قیمت نابودی صنعت خودرو/ زیان انباشته خودروسازان افزایش می یابد

 
رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان در حالی ممنوعیت تعیین قیمت روزانه فروش‌های فوری خودروسازان را اعلام و قیمت های حاشیه بازار بهمن سال گذشته را ملاک تعیین قیمت خودروسازان در شرایط فعلی عنوان کرده که پیش از این و به واسطه تاکید بر تحویل تعهدات خودروسازان با قیمت های نیمه نخست سال 97، زیانی در حدود 7 هزار میلیارد تومان به خودروسازان تحمیل شده بود.
 
به گفته عباس تابش و بر اساس بند ۳ مصوبه مورخ ۲۹/‏۰۵/‏۱۳۹۷‬ شورای عالی هماهنگی اقتصادی، هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ، ضوابط قیمت گذاری، تعیین سهمیه مقداری کالا و خدمات منوط به تأیید در ستاد تنظیم بازار بوده و تنها خودروهایی که سابقه قیمت گذاری توسط شورای رقابت داشته اند، قیمت گذاری آنها در دستور کار ستاد تنظیم بازار است و سایر خودروها که به تشخیص شورای رقابت، مشمول قیمت گذاری نبوده‌اند همچنان مطابق رویه قبل از سوی خودروسازان قیمت گذاری می‌شوند؛ بنابراین در شرایط فعلی قیمت فروش‌های فوری اعلامی توسط خودروسازان، بر مبنای قیمت حاشیه بازار بهمن ماه سال ۹۷ تعیین و از طریق شرکت اعلام شده و تعیین قیمت به صورت روزانه انجام نمی‌شود.
 
تاکید بر این تصمیم در حالیست که پیش از این و در سال گذشته همزمان با اعتراض خریداران خودروهای پیش فروش شده، وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تحویل خودروها با قیمت زمان خرید تاکید کرد که این امر بر زیان انباشته خودروسازان افزود و حال در شرایطی که در سال جدید حقوق و دستمزد بیشتر از هر سال دیگری افزایش یافته، تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار سال گذشته می تواند بر این زیان بیفزاید. 
 
شهرام آزادی، معاون فناوری های پیشرفته مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به اثرات منفی این تصمیم اظهار می کند: «هر تصمیمی که خارج از طبیعت بازار بوده و حالت دستوری داشته باشد این روند منجر به زیان دوطرف خواهد شد و نه تنها دستاوردی برای مصرف کنندگان نخواهد داشت بلکه در صورت زیان دهی خودروسازان در درازمدت و انجام ندادن تعهدات او به زیان مردم و مصرف کنندگان تمام خواهد شد.»
 
وی با تاکید بر این که تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار مفهوم مشخصی دارد، می افزاید: «قیمت در حاشیه بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود بنابراین از قیمتی که در داخل بازار تعیین می شود به عنوان قیمت تعیین شده در حاشیه بازار یاد می شود اما این که قیمت حاشیه بازار سال گذشته ملاک قرار گیرد، نمی تواند مبنایی برای تعیین قیمت باشد.»
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: «تعیین قیمت خودرو بر اساس قیمت حاشیه بازار سال گذشته از جنس تصمیماتی است که در گذشته اخذ و باعث زیان خودروسازان شده است.»
 
آزادی راهکار جلوگیری از زیان بیشتر خودروسازان را بازگذاشتن فضا برای تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا می داند و می گوید: «باید شرایط اقتصادی امروز و محدودیت های موجود در نظر گرفته شده و به جای حل دستوری مشکلات، تلاش کنیم با افزایش تولید، قیمت کاهش یابد. »
 
وی تاکید می کند: «نمی توان به قیمت های سال 97 برگشت مگر این که تعهدات خودروساز بر مبنای این موضوع بوده و حاشیه بازار مربوط به زمان خاصی باشد که بعید به نظر می رسد خودروسازان تعهد کرده باشند که ملاک تعیین قیمت را در تاریخ مشخصی، حاشیه بازار گذاشته باشند. »
 
معاون فناوری های پیشرفته مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا با بیان این که منطقی است که شرایط امروز برای تعیین قیمت ملاک قرار گرفته و اجرایی شود، تصریح می کند: «تمرکز خودروسازان و حامیان آن ها و همچنین تاثیرگذاران در بخش بازار خودرو بر افزایش تولید و کاهش هزینه های تولید از طریق افزایش تولید است نه شرایط غیرطبیعی که بر افزایش هزینه ها تاثیرگذار است.» 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
7

خودرو ساز هیچ وقت نابود نمیشه . چون دولت تمام قد پشتش وایستاده . اگه شده تمام مردم ایران و قربانی می کنند . ولی نمی گذارند خودروسازها مشکلی براش پیش بیاد . و همیه ی این خبرسازیها جنگ زرگری برای اینه که سر مردم و گول بمالند . ما هم که صف اول پرداخت پول به خودروسازها هستیم بدون اینکه بدونیم چه ماشینی ، و چه زمانی ماشین تحویل ما میدن . از ماست که بر ماست
12:21  1398/04/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی : تارا دستی ۳ آبان فوق العاده نقره ای تیتانیوم فاکتور شد
J̌7 : سلام بر عزیزان دو مرحله اردبشهت کسی شاسی شده
x5 سفید : جهت اطلاع دوستان ثبت نام ۲۵ فروردین دو مرحله ایی تکمیل وجه ۱۱ شهریور شاسی ۲۸ مهر و امروز فکر میکنم بیمه شده رفته برای صدور پلاک
x5 سفید : من‌هم‌دقیقا شرایط شمارو دارم و ماشین ظاهرا بیمه شده رفته برای صدور پلاک
جواد : چجور وارد اینجا شدی ک این مشخصاتو اورد؟
شاهین : چه جالب نازنین سفید رنگ خیلی عالی بود حال نازی رو گرفتی جان برار
f x5 : سلام دوست عزیز وقتتون بخیر کامنت شما رو خوندم در خصوص خسارت خوب چرا از زمان شاسی تازه خسارت رو حساب کردند اگر مطابق قرارداد هم بخواهیم در نظر بگیریم تو قرارداد نوشته از زمان تکمیل وجه ظرف ۳۰ روز کاری باید خودرو رو تحویل بدن خب بعد از ۳۰ روز کاری وقتی خودرو تحویل ندادند بعد از پایان ۳۰ روز باید خسارت حساب بشه الان برای بنده ۲۰ روز از آن ۳۰ روز کاری هم گذشته هنوز شماره شاسی نشده یعنی ۲۰ روز اینجا باید خسارت به من بدن اگه قرار باشه الان شاسی کنند و من زمان شاسی تحویل بگیرم خب اینا زیر یک ماه ممکنه تحویل بدن و خسارت قابل توجهی دست من رو نمی‌گیره اگر شما اطلاعات بیشتری دارین ممنون میشم ارائه بدید که دوستانم استفاده کنن
شاهین پلاس۱ : داداش برو بپرس ببین چند نفر جلوتن چرا فاکتور نشدی
شاهین : اگه کسی فاکتور شده این دو روزه لطفا بگه ببینیم ادامه داره یا نه
شاهین پلاس۱ : من رفتم امور مشتریان شرکت سایپا شماره ملی دادم گفتم چند نفر جلومن گفتن انقدر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 اتو سقف فلز تحویل 30 دی : سلام منم تبدیل بودم واسه من فردای تحویل مدارک تیک مدارک خورد و روز بعدشم فاکتور شد
ماهان : سلام دوستان بعد از اینکه فاکتور بشه حداکثر چقدر طول میکشه ماشین به دستمون برسه؟؟
پیمان 151 شهریور : سلام دوستان به نظر شما چرا پراید وانت 414 میلیونی تو قیمت کارخانه هنوز هست والی همین بدون کفی تو قیمت کارخانه زده توقف تولید جریان چیه دوستان ممنونم ❤️
207 پانا فولادی : منم وضعیتم دقیقا مثل شماست اردبیهشت ثبت نام کردم شهریور اسقاط تا الان بی دعوتنامه واقعا ویران خودرو هست اون خراب شده
من : سلام وقتون بخیر کسی هست که تحویل حضوری گرفته باشد یاپیامک زده باشن براش اومده باشد لطفا اگه بزرگواری هست تاریخ پلاک رو بگویید تشکر منم سوم پلاک شدم خبری نیست تحویل حضوری زدم
نگین : میشه لطفا جواب بدین خیلی فکرم رو مشغول کرده اخه اولین ماشینم هست خیلی نگرانم به خدا ازناراحتی حتی ناهار نخوردم
فرسوده اذر : دوست عزیز من هم طرح فرسوده اذر ماه هستمباز کامستر چک کنید ببینیددعوتنامه نیامد من حواله گرفتم اگر به نام خودتون زنگ بزید به شرکت خراب شده بببینید کی میفرستند
اهورا : دوست عزیز کاملا درکتون میکنم من به مرحله ای رسیدم از بس کاری ازم بر نمیاد دیگه میزنم زیر گریه. خدا ریشه این سایپا خشک کنه. از بس خدا هم صدا زدم و کاری نکرد خسته شدم.
کوییک آر اس : جهت اطلاع دوستان: خودم کوییک آر اس ثبت نام 24 دی 403 تکمیل وجه 23 تیر و سها بیست و چهارم هنوز فاکتور نشده و همچنین دوستم کوییک اسم ثبت نامش ردیبهشت فکر می کنم بود تکمیل وجه 27 تیر پلاک 5 روز بعدش چراغ تحویل امروز روشن شد و همچنین یکی دیگه از دوستانم کوییک GX-L با ترمز ESC و SBR پذیرش 19 دی 403 و تکمیل وجه 21 خرداد کوییک حدودا دو هفته است فاکتور شده اما پلاک هنوز نه.
نگین : یک اقای نوشته بودن از نمایندگی رشت تحویل گرفته بود ماشین تصادف داشت منم روز دوشنبه از همون نمایندگی کوئیک اس تحویل گرفتم صندوق عقب ماشینم خوب بسته نمی شود انگار درز صندوقش بازه یعنی یک طرف خیلی بزرگه یک طرف خیلی کوچیک ؟؟؟ باید چی کار کنم ؟؟ از داخل نگاه کردن بعدش پیش صندوق طاقچه عقبش به اندازه دو بند انگشت ریختگی رنگ داره ؟؟ به نظرتون مشکل داره