تصمیمی به قیمت نابودی صنعت خودرو/ زیان انباشته خودروسازان افزایش می یابد

 

تصمیمی به قیمت نابودی صنعت خودرو/ زیان انباشته خودروسازان افزایش می یابد

 
رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان در حالی ممنوعیت تعیین قیمت روزانه فروش‌های فوری خودروسازان را اعلام و قیمت های حاشیه بازار بهمن سال گذشته را ملاک تعیین قیمت خودروسازان در شرایط فعلی عنوان کرده که پیش از این و به واسطه تاکید بر تحویل تعهدات خودروسازان با قیمت های نیمه نخست سال 97، زیانی در حدود 7 هزار میلیارد تومان به خودروسازان تحمیل شده بود.
 
به گفته عباس تابش و بر اساس بند ۳ مصوبه مورخ ۲۹/‏۰۵/‏۱۳۹۷‬ شورای عالی هماهنگی اقتصادی، هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ، ضوابط قیمت گذاری، تعیین سهمیه مقداری کالا و خدمات منوط به تأیید در ستاد تنظیم بازار بوده و تنها خودروهایی که سابقه قیمت گذاری توسط شورای رقابت داشته اند، قیمت گذاری آنها در دستور کار ستاد تنظیم بازار است و سایر خودروها که به تشخیص شورای رقابت، مشمول قیمت گذاری نبوده‌اند همچنان مطابق رویه قبل از سوی خودروسازان قیمت گذاری می‌شوند؛ بنابراین در شرایط فعلی قیمت فروش‌های فوری اعلامی توسط خودروسازان، بر مبنای قیمت حاشیه بازار بهمن ماه سال ۹۷ تعیین و از طریق شرکت اعلام شده و تعیین قیمت به صورت روزانه انجام نمی‌شود.
 
تاکید بر این تصمیم در حالیست که پیش از این و در سال گذشته همزمان با اعتراض خریداران خودروهای پیش فروش شده، وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تحویل خودروها با قیمت زمان خرید تاکید کرد که این امر بر زیان انباشته خودروسازان افزود و حال در شرایطی که در سال جدید حقوق و دستمزد بیشتر از هر سال دیگری افزایش یافته، تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار سال گذشته می تواند بر این زیان بیفزاید. 
 
شهرام آزادی، معاون فناوری های پیشرفته مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به اثرات منفی این تصمیم اظهار می کند: «هر تصمیمی که خارج از طبیعت بازار بوده و حالت دستوری داشته باشد این روند منجر به زیان دوطرف خواهد شد و نه تنها دستاوردی برای مصرف کنندگان نخواهد داشت بلکه در صورت زیان دهی خودروسازان در درازمدت و انجام ندادن تعهدات او به زیان مردم و مصرف کنندگان تمام خواهد شد.»
 
وی با تاکید بر این که تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار مفهوم مشخصی دارد، می افزاید: «قیمت در حاشیه بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود بنابراین از قیمتی که در داخل بازار تعیین می شود به عنوان قیمت تعیین شده در حاشیه بازار یاد می شود اما این که قیمت حاشیه بازار سال گذشته ملاک قرار گیرد، نمی تواند مبنایی برای تعیین قیمت باشد.»
 
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: «تعیین قیمت خودرو بر اساس قیمت حاشیه بازار سال گذشته از جنس تصمیماتی است که در گذشته اخذ و باعث زیان خودروسازان شده است.»
 
آزادی راهکار جلوگیری از زیان بیشتر خودروسازان را بازگذاشتن فضا برای تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا می داند و می گوید: «باید شرایط اقتصادی امروز و محدودیت های موجود در نظر گرفته شده و به جای حل دستوری مشکلات، تلاش کنیم با افزایش تولید، قیمت کاهش یابد. »
 
وی تاکید می کند: «نمی توان به قیمت های سال 97 برگشت مگر این که تعهدات خودروساز بر مبنای این موضوع بوده و حاشیه بازار مربوط به زمان خاصی باشد که بعید به نظر می رسد خودروسازان تعهد کرده باشند که ملاک تعیین قیمت را در تاریخ مشخصی، حاشیه بازار گذاشته باشند. »
 
معاون فناوری های پیشرفته مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا با بیان این که منطقی است که شرایط امروز برای تعیین قیمت ملاک قرار گرفته و اجرایی شود، تصریح می کند: «تمرکز خودروسازان و حامیان آن ها و همچنین تاثیرگذاران در بخش بازار خودرو بر افزایش تولید و کاهش هزینه های تولید از طریق افزایش تولید است نه شرایط غیرطبیعی که بر افزایش هزینه ها تاثیرگذار است.» 
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
7

خودرو ساز هیچ وقت نابود نمیشه . چون دولت تمام قد پشتش وایستاده . اگه شده تمام مردم ایران و قربانی می کنند . ولی نمی گذارند خودروسازها مشکلی براش پیش بیاد . و همیه ی این خبرسازیها جنگ زرگری برای اینه که سر مردم و گول بمالند . ما هم که صف اول پرداخت پول به خودروسازها هستیم بدون اینکه بدونیم چه ماشینی ، و چه زمانی ماشین تحویل ما میدن . از ماست که بر ماست
12:21  1398/04/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس6 : آره اینا والا ژنو بچه شاید بشناسن
شاهین پلاس5 : منم میرم اعتراض میکنم تهرانم میشه زنم برد
شاهین : دوستان بخدا نامیده والا نمیده من میخوام برم اعتراض کنم بندرعباس هستم لطفا هر کی می‌تونه بگه
شاهین اتومات : بخدا من از دوسال پیش گیر افتادم فکر کردم حواله اش خوبه خیلی خوبه شاهین اتومات الان تحویل نداده انتظار دارین شاهین پلاس تحویل بده کاش میشد هیچوقت حواله نخرم
حمید هادی زاده : ببخشید ولی واقعا که من 3.4سال پیش اسم نوشتم هنوزم تحویل نگرفتم پولمم رفت رو هوا چندتا پروژه هم دارم ای کاش سایپا نبود
شاهین پلاس اتومات : چی زدی داداش
داریوش : الان ۲۶ اسفند در حال فاکتوره شما چطور میگی تکمیل وجه مرداد را تحویل گرفتی
داریوش : سلام مبارکه خرید شما چی بود شاهین پلاس شاهین جی نوع قرارداد چی بود
صبا : سلام دوستانه مرداد شهریور و مهر ماهی بنظرتون بهتر نیست تجمع داشته باشیم ؟!برا ماه های دیگه باز یکی دو ماه قبل پیام تبدیل رفت ولی دیگه مرداد به بعد رو ول کردن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده 23بهمن : عزیزان اینجا هیچکس اطلاعات خاصی نداره فقط تاریخ فاکتور شدن گذاشته میشه
علی : سلام تکمیل وجه اسفند که الان فاکتور شده اطلس Gبودن یاGLجایگزین؟؟؟
پیش فروش دهه فجر : روزانه چند تا فاکتور میکنن آخه وقتی ماشین ندارن چرا دوباره ثبت نام میکنن از بهمن نصف پولو زدیم از تیر هم تکمیل وجه کردیم یعنی داره پیش فروش از فروش فوری سبقت میگیره داداش اسمش روشه پیش فروش کمک به تولید بعد 15 روز از تکمیل وجه باید دست مردم باشه این مردمی که همه جا پشت شماست آدم حساب کنید این لگنشون رو بدید اگه میدونستم اینطوری مسخره بازیه قید 60 تومنو میزدم از بازار مستقیم میخریدم
علی : رو نمودار تو مرحله ی قاکتر شده است اما تو وضعیت خودرو مشتری نوشته تخصیص شده،این یعنی الان چی؟فاکتور شده یانه؟
اطلسی : مگه قراره باز جنگ شروع شه
پانا : یعنی پلاک شد
پانا فولادی 31مرداد : دوستان پانا رینگ فولادی تیر کسی مونده فاکتور نشده باشه
س ا ی ن ا : سلام،نه
معصومه : خدالعنتتون کنه مسئولین سایپا اینقدر ماشین روندادی که دوباره شیپورجنگ نواخته شده ودوباره خطر بیخ گوش ایران هست وسرمایه مردم بیچاره دردستان شماست چقدرباروح روان مردم بازی میکنید اوندوفعه اگه به سرعت فاکتورشده بودوماشین ها ازاون شرکت کثیف سایپا بیرون اومده بود اون اتفاق نمیفتاد الان هم اینقد لف دادی تاسرمایه مردم روبسوزونی خداریشه کن کنه هرچی ظلم رواز ایران
Xu7p مشکی اسقاط : سلام خسته نباشید خدمت دوستان کسایی که خودشون یا اطرافیانشون موتور xup داشتن،مخصوصا اونایی که مدت زمان زیادیه که استفاده میکنن،ممنون میشم تجربتونو به اشتراک بزارید،همه اطرافیان میگن که ماشین دستم اومد بفروشم،نظر شما چیه