این روزها تقلب در بازار لوازم یدکی و روانکارهای خودرو به یکی از معضلات بزرگ نه تنها خریداران و بلکه تعمیرکاران تبدیل شده است. علاوه بر تقلب، قیمت ها نیز افزایش یافته است که همین موضوع سبب می شود صاحبان خودرو در فواصل زمانی بیشتری نسبت به تعویض قطعات و روانکارها اقدام کنند. افرادی که روغن تقلبی به خودروهایشان آسیب زده معتقدند، این روغن ها سبب یاتاقان زدن موتور خودرو آن ها شده و خسارت میلیونی روی دستشان گذاشته است.
روغن موتور پس از بنزین، دومین ماده پرمصرف و حیاتی خودرو بوده و از طرف دیگر نیز از جمله اقلام مصرفی است که حاشیه سود بسیار زیادی برای متقلبان دارد. همین دو عامل سبب شده در بازار حجم روغن های تقلبی بیشتر از نمونه های اصلی باشد.
علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در خصوص قیمت و تقلبی بودن روغن موتورها در بازار گفت: «متاسفانه چهار شرکت اصلی روغنساز 70 درصد قیمتها را تغییر دادند و بسیار راحت قیمتها تثبیت شد. در حال حاضر روغنموتور با 70 درصد قیمت بالاتر نسبت به گذشته به فروش میرسد که این کار منجر شد تا شمار روغن موتورهای تقلبی در بازار مخصوصا در نمونههای خارجی به 2 برابر برسد. مشکلات زیادی نیز برای تعمیرکاران در نتیجه همین کار به وجود آمده چرا که صاحب خودرو ممکن است نمونه تقلبی را بخرند و پس از تعویض روغن موتور، پیشرانه خودرو با مشکل مواجه شود. در نهایت هیچ کس جوابگو نیست و نمیتوان سراغ فروشنده روغن رفت ضمن این که مالک نیز زیر بار هیچ حرفی نمیرود. این موارد به دادگاهها و بخشهای کارشناسی میرود و با صرف مدت زمان زیاد در نهایت باید به این نکته پی برد که روغن دارای مشکل بوده است.»
وی ادامه داد: «متاسفانه نمیتوان نکتهای در خصوص تشخیص روغن موتورهای تقلبی اعلام کرد و برای پی بردن به تقلبی بودن باید هر فرد یک آزمایشگاه داشته باشد که امکانپذیر نیست. بستهبندیها و چاپهای امروز به شدت نزدیک به نمونههای اصلی است و دستگاههای پیشرفتهای در این زمینه وارد کشور شده است. پیش از این مکانیکها میتوانستند نمونه تقلبی را از اصلی تشخیص دهند اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد. به طور کلی توصیه میکنم مردم از نمونههای ایرانی و تعویض روغنیهای دارای جواز خرید انجام دهند. جوازها نصب شده هستند ضمن این که اپلیکیشنی توسط انجمن ساخته شده که در آن لیست تعمیرگاههای مجاز وجود دارد و مردم میتوانند از آن استفاده کنند.»
رئیس اتحادیه تعمیرکاران در خصوص وضعیت روغن گیربکس در بازار اظهار کرد: «مابقی روانکارها از جمله روغن گیربکس نیز دچار افزایش قیمت شدهاند. بخش اعظمی از روغن گیربکس به صورت وارداتی است و به عنوان مثال ممکن است چهار لیتر از یک روغن بیش از یک میلیون تومان قیمت داشته باشد. در این نوع روغنها میتوان گفت تقلب 10 برابر بیشتر از روغن موتور صورت میپذیرد. در این رابطه با بازرسی اتاق اصناف هماهنگی انجام دادهایم تا از ورود نمونههای تقلبی جلوگیری شود.»
عرضه روغنهای تقلبی با شگردهایی مختلفی صورت میگیرد که عمدتا فروشندگان تک فروشی یا تعمیرگاههای تعویض روغن متوجه تقلبی بودن برخی از گالنهای روغن نمی شوند. افراد متقلب گالنهای تقلبی را که دارای هالوگرام نیز هستند را در کارتنهای شش عددی جاسازی میکنند؛ در واقع از هر شش عدد گالن روغن تعداد سه یا چهار گالن آن تقلبی و مابقی اصلی هستند.
وی در مورد خریداری قطعات و لوازم یدکی خودرو به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: «پیشنهاد میشود که قطعات ایرانی بر روی خودروها نصب شود چرا که از لحاظ بحث گارانتی شرایط مشخصی دارند و امکان پیگیری وجود دارد. قطعات خارجی که وارد بازار شده و شکل و شمایل آنها مشابه نمونههای اصلی است از نظر ما همگی رد هستند. نمیتوان گفت تمام قطعات خارجی تقلبی هستند اما این نکته را میتوان درباره بخش اعظمی از آنها اعلام کرد. هنوز موجودی بازار از قبل در انبارها وجود دارد اما بخش عمدهای از قطعات خارجی در این زمینه تقلبی هستند.»