ضرورت برنامه ریزی جامع برای عبور از پیچ تحریم/ حرکت خودروسازان با دنده سنگین

 

ضرورت برنامه ریزی جامع برای عبور از پیچ تحریم/ حرکت خودروسازان با دنده سنگین

 
ز سال گذشته و پیش از آغاز رسمی تحریم ها در صنعت خودرو، این صنعت پیشران با موانع و محدودیت هایی مواجه شد که تا به امروز و با گذشت نزدیک به یک سال هنوز نتوانسته خود را با آن ها سازگار کند به طوری که در کنار تعهدات باقی مانده خود به خریداران خودرو، شاهد تولید نصفه و نیمه خودروها و خوابیدن آن ها در کف پارکینگ های خودروسازان هستیم. 
 
در چنین شرایطی دولت و مجلس در کنار هم در تلاش برای کاهش اثرات محدودیت های ایجاد شده هستند به طوری که چندی پیش رامین نورقلی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه خودروسازان و برخی از نمایندگان از تلاش مجلس برای فراهم ساختن زمینه های لازم جهت رونق تولید یاد کرد و گفت: مشکلاتی که امروز صنعت خودرو با آن دست به گریبان شده تنها به خود صنعت مرتبط نیست بلکه مسائل بیرون از صنعت نیز در پیدایش این مشکلات دخیل بوده اند که مشکلات پولی و مالی و محدودیت های بین المللی که بر اثر تحریم به وجود آمدند را باید از جمله این مسائل دانست که شرایط تقریبا نا متعادلی را برای صنعت خودروسازی رقم زده است.
 
وی با بیان اینکه ما در کنار خودروسازی کشور قرار داریم و تمام تلاش خود را برای کاهش محدودیت ها انجام خواهیم داد، اظهار کرده که مهمترین اقدام مجلس و دولت در شرایط کنونی به کار گرفتن تمام تلاش خود برای تامین نهاده ها و مواداولیه است تا این روند طبق روال عادی جریان داشته باشد. در این میان هرچند محدودیت هایی در انتقال پول در سطح بین المللی وجود دارد که بر تولید و عرضه خودرو اثر گذار است اما امیدواریم این نوسانات به حداقل ممکن برسد.
 
سعید مدنی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به محدودیت های بین المللی ایجاد شده برای خودروسازان معتقد است که این محدودیت ها در صورت پیش بینی درست شرایط و همچنین دپوی محصولات می توانست اثربخشی کمتری داشته باشد اما در حال حاضر مشکلات خودروسازان بیشتر عامل بیرونی دارد و به عملکرد آن ها مربوط نمی شود .او در عین حال نیز تاکید می کند در شرایطی که خودروسازان با چنین محدودیت هایی مواجه هستند، باید برنامه ریزی اقتصادی شرکت ها، بنگاه های بزرگ اقتصادی و همچنین دولت مبتنی بر جنگ اقتصادی باشد. 
 
وی می افزاید: اگر مدیران شرکت های خودروساز که از ثبات مدیریتی بالاتری برخوردار هستند، در شرایطی که همه امور عادی بود اقدام به ذخیره سازی قطعات می کردند چنین موانعی به وجود نمی آمد چرا که تجربه نشان داده تحریم ها در بازه های زمانی مختلف هرچند با مذاکره رفع شده اما دوباره اعمال شده است. بنابراین با ذخیره سازی 6 یا 8 ماهه قطعات حساس وارداتی، با وجود تورم موجود امکان تداوم تولید وجود داشت.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که قطعاتی که در حال حاضر با چالش کمبود مواجه هستند در ردیف قطعات حساس و وارداتی قرار دارند، تصریح می کند: این قطعات که در حال حاضر شامل ایربگ، ECU و قطعات الکتریکی است در کل 10 درصد از قیمت یک خودرو را شامل می شود بنابراین در زمانی که ارز ارزان در اختیار خودروسازان بود باید به دلیل حساس بودن این قطعات و نقش آن ها در تولید خودرو، نسبت به ذخیره سازی اقدام می شد.
 
مدنی اظهار می کند: بخشی از مشکلات فعلی صنعت خودرو به تحریم ها و مشکلات خارجی بر میگردد و اگر تصمیم هایی که نهادهای اجرایی برای حل مشکلات صنعت خودرو می گیرند، به موقع وارد فاز اجرایی می شد نتیجه بخش بود چرا که برای هر مشکلی باید به موقع و بر اساس معیارهای جنگ اقتصادی تصمیم گیری کرد تا نتیجه بخش باشد. 
 
وی با بیان این که یکی از مشکلاتی که خودروسازان و سایر صنایع با آن مواجه هستند، حمایت از صنعت و تلاش برای خودکفایی در زمانی است که دچار مشکل و محدودیتی هستیم، می گوید: تلاش برای رسیدن به فناوری های پیشرفته بومی و رفع چالش ها و محدودیت های ناشی از تحریم ها، در زمان افزایش قیمت نفت و یا در زمانی که کشور به لحاظ درآمدهای نفتی در وضعیت مساعدی به سر می برد، به فراموشی سپرده می شود و نگاهی به گذشته نشان می دهد که همزمان با کاهش قیمت نفت و یا زمانی که فروش به حداقل می رسید کشور با برنامه ریزی درست تری اداره می شد زیرا به خودمان اتکا می کردیم اما به محض افزایش قیمت نفت و وارد شدن  درآمد آن به بودجه کشور شاهد افزایش نابسامانی ها، واردات غیرمنطقی و رانت ها بودیم .
 
مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر این که باید بتوانیم با یک فرایند ثابت روند توسعه را ادامه دهیم، می افزاید: این روند که از آن به عنوان توسعه پایدار یاد می شود در هیچ برنامه توسعه ای دیده نشده و به محض بهبود اوضاع همه چیز فراموش شده این در حالیست که صنعت خودروسازی، صنعت پیچیده ای است و تاثیرات بیرونی اثر چشمگیری بر روی آن دارد و در این شرایط کاری که باید در صنعت خودرو انجام شود اینست که اگر خواستار دستیابی به صنایع نوین و های تک هستیم با تکیه بر توان نخبگان داخلی و با تحقیقات انجام شده نسبت به تولید در تیراژ بالا اقدام کنیم و به توان یک گروه تکنولوژیست که متد تولید انبوه را تدوین می کنند اعتماد کرده و نسبت به تجاری سازی آن اقدام کنیم. 
 
مدنی یادآور شد: در این میان باید دغدغه قطعه سازان کوچک و بزرگ را درک کنیم زیرا در شرایطی که آن ها با چالش نقدینگی و محدودیت های بین المللی مواجه هستند برای ادامه تولید تلاش می کنند.
 
روزانه گزارش های متعددی از مشکلات خودروسازان در فرایند تولید که ناشی از محدودیت های بین المللی ایجاد شده بر اثر تحریم ها است را می شنویم. اظهاراتی که هرچند نشان از روزهای سخت صنعت خودرو دارد اما با برداشتن قدم های محکم در مسیر داخلی سازی، آینده این صنعت را تضمین می کند. هرچند برخی معتقدند این اقدامات باید در زمان مقتضی تری انجام می شد اما با این حال خودروسازان معتقدند این محدودیت ها که آن ها را در انجام تعهدات خود نسبت به خریداران بدقول کرده و در عین حال روزهای سختی را برای آن ها رقم زده، درهای بیشتری را به روی صنعت خودرو باز خواهد کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند s : همه سرمایشونو پولشونو دادن به اینا که صاحب ماشین شن اینام دارن ظلم میکنن به مردم به خدا انصاف نیست همه چشم انتظارن همه گرفتارن
X5تیر : کی شاسی شد براتون ؟
J7 دو مرحله ای اردیبهشت : سلام و احترام ، ثبت نام دو مرحله ای اردیبهشت ماه ( تحویل سیستمی ۳۰ آبان ) ، با یکماه تاخیر امروز ماشین رو تحویل گرفتم .
امیر : سلام میشه راهنمایی کنید واریز اولیه من ۱۲ مهر ۴۰۲ بوده دعوتنامه قرار بوده اخر اسفند ۴۰۳ بیاد ولی هنوز نیومده با این وضعیت کی دعوتنامه های مارو میفرستن؟
سهند مرداد : سلام دوستای عزیز میدونید این شماره برای کجاست 02184950000
X5 اقساطی تیر لرستان : شما کدوم شهر هستین ؟؟؟؟؟ منم 16 آذر ارسال مدارک زده و همش میگن در حال حمل هست اینا دارن به شعور ما توهین میکنن مدام میگن هفته آینده !!!!!!!!!!
X5 اقساطی تیر لرستان : ماشین منم تحویلش 10 آبان بود و پانزده روز بعدش یعنی 25 آبان پیام اومد که شاسی شده بعد حدود پانزده روز پلاک شد و بعد یک هفته ارسال مدارک و الان دو هفته از ارسال مدارک رسیده و همش میگن در حال حمل هست امروز تماس گرفتم گفتن تا آخر هفته میدن امیدوارم این یکی از حرفاشون راست باشه
سهند : با پول ما کار می‌کنند انبارشون پر سهند آزاد میفروشن
nima j4 : مبارک باشه بلاخره از استرس در اومدی
سهند s : چن ماهه گیرکرده تو مرداد ازیه ورم دارن ثبت نام میکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مازیار کو؟ : بچه ها کسی مازیارو ندیده ؟ ازبس زدید تو پر بچه رفت دیگه محوشد تو افق . نفهمیدیم همه طلاها را فروخته یا بخشی شا! ! شاسی پلمپ 84 خدایی خوب نترکونده شاسیا بعد 20واندی سال. نگرانش شدم ... مازی طلا کجایی؟
کوییک GXRL : من نمیدونم کمبود کدوم قطعه ؟ که سری R فاکتور نمیشه ، ما همه از سایت سایپا گرفتیم به ما چه که خط تولید دست پارس خودرو ، سایپا باید جوابگو باشه ، مملکت بی صاحاب
سمیرا : سلام من چندین برنامه فرستادم لطفا همگی انتشار بدید شاید با زیاد شدن عضو فرجی بشه
مسعود : سلام به همه کارشناسان که قیمت اکستندو پیش بینی کرده بودن سلام 🤣🤣والله گفتید بالله گفتید
اکستند : اکستند امروز 1400 اگهی کردن با چشمام دیدم بقران
محمد : اگه اشکی عزیز این اتفاق بیافته مطمین میشم که واقعا فرد بااطلاع از شرکت سایپا هستی
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : کاش برای من هم همین روزا دعوتنامه میومدچون اونموقع طلا قیمتش 10500 بود و 20 گرم طلای من شد 210 تومن .بقیشو یه وام 50 تومنی گرفتم ولی اگه الان میومد همون 20 گرم طلا برای تکمیل وجه کافی بود چون گرمی 13800 شده و اون وام 50 تومنی دیگه دست نخورده بود حالا من نمیدونم چرا این دوستان برای دعوتنامه اونقد عجله میکنن.
207اتو سقف فلز30دی : مهدی،آره متاسفانه به ماها که رسیده همچی برعکس شده!تاحالا سقف فلزوسفیدو قالپاق رو زودتر میدادن،حالا پاناوتیتانیوم و مشکی و رینگ رو زودتر دارن میدن...!آخر سراز کار ایرانخودرو در نیاوردیم
کوییکrs : سلام، دوست عزیزی که کوییک آراس تحویل مرداد ماه بوده و تحویل گرفتی میشه بگی چندم تکمیل وجه کردی
207اتو سقف فلز30دی : این دوسه روز بیشتر دنا فاکتور کردن،حالا خداکنه ازمارو همون 30 دی بدن زودتر نخاستیم