انتقال تنها 10 درصد دانش فنی شرکای خارجی به صنعت خودرو ایران

 

بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ انتقال تنها 10 درصد دانش فنی شرکای خارجی به صنعت خودرو ایران(

 
یکی از اصلی ترین شروط وزارت صنعت، معدن و تجارت در همکاری با شرکای خارجی در صنعت خودرو انتقال دانش فنی بود. بندی از قراردادها که طرف ایرانی را ملزم به انجام هزینه های هنگفت برای رسیدن به سطح استانداردهای جهانی در صنعت خودرو می کرد.
 
قطعه سازان و خودروسازان ایرانی که رویای خودروساز شدن را در سر می پروراندند با قبول صرف این هزینه ها در انتظار برای ورود و انتقال دانش فنی شرکای خارجی خود به صنعت ایران شدند، امری که به گفته کارشناسان آن طور که باید در عمل وارد فاز اجرایی نشد. 
 
هرچند خودروسازانی که سهمی از دولت داشتند قربانی خروج آمریکا از برجام شده و شاهد ترک یک شبه شرکای خارجی از ایران بودند که این امر هزینه ها و برنامه ریزی های انجام شده را به باد  داد اما این پرسش مطرح می شود که انتقال دانش فنی در بخش خصوصی صنعت خودرو که پیش از برجام نیز سابقه همکاری با خارجی ها را داشته، چگونه انجام شده است؟
 
آیا ورود مزدا، فولکس و حتی هیوندای به ایران در سال های گذشته بار مثبتی برای خودروسازان بخش خصوصی به همراه داشته است؟
 
ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که همکاری با شرکای خارجی در هر صنعتی از جمله صنعت خودرو در نهایت منجر به انتقال دانش فنی هرچند به میزان اندک می شود، می گوید: « این اتفاق نیز در چند سال گذشته در صنعت خودرو ایران رخ داده است، اما نکته اساسی که در این میان مطرح می شود میزان سطحی از دانش فنی است که صنعت خودرو ایران در همکاری با شرکای خارجی به دنبال آن است».
 
وی می افزاید:« باید مشخص شود که صنعت خودرو به دنبال چه سطحی از انتقال دانش فنی است و برای رسیدن به این سطح باید چه برنامه ای در نظر بگیرد».
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که تجربه در اختیار داشتن خط تولیدی که بتواند خودروی با کیفیت در ایران تولید کند در همکاری گروه بهمن با مزدا و یا هیوندای و فولکس با کرمان موتور محقق شده است، تصریح می کند: « به طور قطع همکاری با شرکای خارجی باعث می شود تجربه تولید خودرو با کیفیت در کشور و انتقال دانش تا حدی منتقل شود اما تقریبا در ابن بخش از دانش به اشباع رسیده ایم و در سال های گذشته تجارب خوبی در زمینه تولید خودرو در کشور شکل گرفته است و این همان راهی است که خودروسازان بزرگ و یا خودروسازان کره ای و چینی نیز آن را طی کرده اند، اما اشتباه صنعت خودرو ایران اینست که در هر نقطه توقف کرده ایم به طوری که اگر قرار باشد به سطح دانش فنی یک خودروساز از 100 امتیاز بدهیم بدون شک امتیاز اختصاص یافته در اندازه 10 باقی خواهد ماند».
 
خلخالی معتقد است که انتقال دانش فنی منتقل شده در حدود 10 درصد بوده و اظهار می کند: «قراردادهایی که صنعت خودرو ایران به امضا رسانده تنها به مونتاژ خودرو ختم شده و اگر بخواهد این قراردادها او را تبدیل به خودروساز کند باید دانش طراحی و توسعه محصولات بومی را به دست بیاورد و انتقال این دانش از یک خودروساز مادر به صنعت خودرو ایران نیازمند حل مساله هایی است که یکی از اساسی ترین آن ها برنامه ریزی و طراحی و توسعه محصولات جدید در موضوع همکاری ها و ایجاد جوینت ونچرهای خارجی است».
 
دانشیار گروه سازه و بدنه دانشکده مهندسی خودرو ادامه می دهد: « شرکت های کره ای در اروپا در 50 سال گذشته دفاتر تحقیقاتی با هکاری خودروساز اروپایی تاسیس کردند تا موفق به طراحی محصولات جدید و انتقال دانش فنی شدند و این همان موضوعی است که لازم است صنعت خودرو ایران انجام دهد تا بتواند صفر تا صد صنعت خودرو و انتقال دانش فنی را پیش بگیرد».
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حمید
0

این ده درصد هم دانش فنی تولید باد لاستیک هست.
19:04  1398/03/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Armin : سلام دوستان کدوم قسمت میزنه پلاک نصب شده من هرچی نگاه میکنم نوشته تخصیص پلاک
صالح : سلام تا جایی که یادمه از 1 اردیبهشت تا 15 اردیبهشت فرصت بود
شهریور-X5 : قابل توجه دارندگان X5: صفحات لمسی روی داشبورد به دلیل احتمال حواس‌پرتی راننده می‌توانند خطر ایمنی قابل توجهی باشند در حالی که برخی معتقدند که می‌توانند راحت باشند، تحقیقات به طور مداوم نشان می‌دهد که آنها توجه را از جاده منحرف می‌کنند. این حواس‌پرتی، به ویژه در سرعت‌های بالاتر، خطر تصادفات را افزایش می‌دهد. منبع: Kopac, Janez & Pušavec, Franci. (2019). TOUCH SCREEN CAR DASHBOARDS AS SERIOUS DANGER FOR CAUSING TRAFFIC ACCIDENTS. Mobility and Vehicle Mechanics. 45. 13-18. 10.24874/mvm.2019.45.04.02.
حمید : سلام برا من ۱۹ تکمیل وجه کردم ۲۰ سخا هنوز فاکتور نشده
مرتضی : سلام. تکمیل وجه و سخا ۱۶ اسفند انجام دادم. ۱۳ خرداد فاکتور شد. ۱۸ خرداد پلاک شد. از اونجایی که تحویل حضوری رو انتخاب کردم امروز یعنی ۲۰ خرداد پیامک تحویل حضوری برام اومد.
مقدم : سلام برای اطلاع بقیه دوستان 18 اسفند تکمیل وجه سه روز قبل از فاکتور شدن یک مرحله عقب و جلو رفتم و بعدش : 18 خرداد صدور فاکتور (ثبت سیستم) 20 خرداد صدور پلاک (ثبت شد)
مش نوروز : اقا الان زنگ زدم گفتن تا یک اسفند فاکتور شده از هفته اینده دوباره شروع میکنن به فاکتور کردن
بردیا پلاس : سلام شما سری دوم ارسال دعوتنامه بودید چندم براتون دعوت نامه آمد و تا کی فرصت پرداخت داشتین منم 15 اردیبهشت تکمیل وجه کردم
علی : دوستان مگه میشه یه ثبت نام دو بار افزایش قیمت اینا تحویل ماشین ۱۴۰۳ بوده به تعهدشون عمل نکردن هر دقیقه افزایش میدن این دزدان دریایی
محمد : تشکر میکنم از کسایی که رفتن تجمع کردند و باعث شدند برای ما دعوتنامه بیاد... هرکی جی ال تکمیل وجه نکنه ‌۲۰۰ اضافه بذاره کنار برای G.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیما : نکته:2 در این طرح، قیمت قطعی بوده و موعد تحویل خودروها حداکثر3 ماهه خواهد بود. نکته:3 در فروش فوق العاده ،در صورت تاخیر بیش از دوماه در تحویل خودرو موضوع قرارداد، انصراف امکان پذیر می باشد. نکته4 :در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در شرایط احراز متقاضی ) شرایط عمومی و اختصاصی (در هرمرحله تا قبل از تحویل خودرو، ثبت نام متقاضی کان لم یکن تلقی میشود و وجه مشتری حداکثر ظرف مدت 20 روز به شماره شبای معرفی شده، مسترد میگردد و هیچگونه مسئولیتی از بابت تحویل خودرو متوجه شرکت نخواهد بود.
اطلس بهمن : خخخ، اره برید 20 روز پیش این همه گفتن بیاید هیشکی نرفت جمعیت کم بود ، خیلی هاشون فاکتور شدن تعداد کم شده برید ببینم با دو نفر چیکار میکنید، حق اطلسی هاس بهشون ماشین ندن، واسه منم ندن دیگه تجمع برو نیستم، دوستان شما هم الکی نرید هیشکی نمیاد
توحید ارومیه : محمد مبارکه رنگ سفید شیری تولید کاشانه وسفید خالی پارس خودرو که امسال چیزی فاکتور نکرده
توحید ارومیه : انتهای مرداد یا اوایل شهریور شما هر دوره ثبت نام یک ماه در نظر بگیر واسش
امیر : من هم سرویس ویژه میخام ، کدوم نمایندگی برم ؟
توحید ارومیه : مصطفی انشالله اوایل مردادماه
علی 27 مهر : به جای ناله 25 خرداد پاشو بیا
ابراهیم اذرخش : منم 20اسفندتکمیل وجح کردم فروش فوق العاده
ابراهیم اذرخش : کدوم شهری ؟سلام
اریزو 6 جی تی : آقا میلاد آریزو 6 جی تی رو کی ثبت نام کردین کی فاکتور شده میشه تاریخ دقیق مراحلش رو بگید مدل چند