انتقال تنها 10 درصد دانش فنی شرکای خارجی به صنعت خودرو ایران

 

بازخوانی استراتژی ایران در صنعت خودرو/ انتقال تنها 10 درصد دانش فنی شرکای خارجی به صنعت خودرو ایران(

 
یکی از اصلی ترین شروط وزارت صنعت، معدن و تجارت در همکاری با شرکای خارجی در صنعت خودرو انتقال دانش فنی بود. بندی از قراردادها که طرف ایرانی را ملزم به انجام هزینه های هنگفت برای رسیدن به سطح استانداردهای جهانی در صنعت خودرو می کرد.
 
قطعه سازان و خودروسازان ایرانی که رویای خودروساز شدن را در سر می پروراندند با قبول صرف این هزینه ها در انتظار برای ورود و انتقال دانش فنی شرکای خارجی خود به صنعت ایران شدند، امری که به گفته کارشناسان آن طور که باید در عمل وارد فاز اجرایی نشد. 
 
هرچند خودروسازانی که سهمی از دولت داشتند قربانی خروج آمریکا از برجام شده و شاهد ترک یک شبه شرکای خارجی از ایران بودند که این امر هزینه ها و برنامه ریزی های انجام شده را به باد  داد اما این پرسش مطرح می شود که انتقال دانش فنی در بخش خصوصی صنعت خودرو که پیش از برجام نیز سابقه همکاری با خارجی ها را داشته، چگونه انجام شده است؟
 
آیا ورود مزدا، فولکس و حتی هیوندای به ایران در سال های گذشته بار مثبتی برای خودروسازان بخش خصوصی به همراه داشته است؟
 
ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که همکاری با شرکای خارجی در هر صنعتی از جمله صنعت خودرو در نهایت منجر به انتقال دانش فنی هرچند به میزان اندک می شود، می گوید: « این اتفاق نیز در چند سال گذشته در صنعت خودرو ایران رخ داده است، اما نکته اساسی که در این میان مطرح می شود میزان سطحی از دانش فنی است که صنعت خودرو ایران در همکاری با شرکای خارجی به دنبال آن است».
 
وی می افزاید:« باید مشخص شود که صنعت خودرو به دنبال چه سطحی از انتقال دانش فنی است و برای رسیدن به این سطح باید چه برنامه ای در نظر بگیرد».
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که تجربه در اختیار داشتن خط تولیدی که بتواند خودروی با کیفیت در ایران تولید کند در همکاری گروه بهمن با مزدا و یا هیوندای و فولکس با کرمان موتور محقق شده است، تصریح می کند: « به طور قطع همکاری با شرکای خارجی باعث می شود تجربه تولید خودرو با کیفیت در کشور و انتقال دانش تا حدی منتقل شود اما تقریبا در ابن بخش از دانش به اشباع رسیده ایم و در سال های گذشته تجارب خوبی در زمینه تولید خودرو در کشور شکل گرفته است و این همان راهی است که خودروسازان بزرگ و یا خودروسازان کره ای و چینی نیز آن را طی کرده اند، اما اشتباه صنعت خودرو ایران اینست که در هر نقطه توقف کرده ایم به طوری که اگر قرار باشد به سطح دانش فنی یک خودروساز از 100 امتیاز بدهیم بدون شک امتیاز اختصاص یافته در اندازه 10 باقی خواهد ماند».
 
خلخالی معتقد است که انتقال دانش فنی منتقل شده در حدود 10 درصد بوده و اظهار می کند: «قراردادهایی که صنعت خودرو ایران به امضا رسانده تنها به مونتاژ خودرو ختم شده و اگر بخواهد این قراردادها او را تبدیل به خودروساز کند باید دانش طراحی و توسعه محصولات بومی را به دست بیاورد و انتقال این دانش از یک خودروساز مادر به صنعت خودرو ایران نیازمند حل مساله هایی است که یکی از اساسی ترین آن ها برنامه ریزی و طراحی و توسعه محصولات جدید در موضوع همکاری ها و ایجاد جوینت ونچرهای خارجی است».
 
دانشیار گروه سازه و بدنه دانشکده مهندسی خودرو ادامه می دهد: « شرکت های کره ای در اروپا در 50 سال گذشته دفاتر تحقیقاتی با هکاری خودروساز اروپایی تاسیس کردند تا موفق به طراحی محصولات جدید و انتقال دانش فنی شدند و این همان موضوعی است که لازم است صنعت خودرو ایران انجام دهد تا بتواند صفر تا صد صنعت خودرو و انتقال دانش فنی را پیش بگیرد».
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

حمید
0

این ده درصد هم دانش فنی تولید باد لاستیک هست.
19:04  1398/03/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خانعلی اچنگان : خانعلی هستم از زابل چهارم خرداد جلو ایران‌خودرو خودم را آتش خواهم زد ساعت 12 خانعلی اچنگان از زابل
اکبر : این چه مسخره بازی درآورید وقتی برج ۱۱ سال ۱۴۰۳ کل پول ماشین و نقد دادم و ۹۰ روز کاری تحویل ماشین بوده حالا موقع تحویل میگید دیون دولتی باید ۱۰۵ میلیون بدم خدا ازتون نگذره این قانون باید شامل کسانی که امسال ثبت نام می‌کنند بشه چه ربطی به ما داره ...
تارادستی‌سفید : موعدتحویلم‌فروردین،
پویا : سلام موعد تحویل خودرو شما کدوم ماهه?
مجید : من پروفایل ثبت نام خودمو چک میکردم از مرحله شماره شاستی هم گذشته بود پرداختی هم تکمیل زده بود چطور تیک ✔️ ها رو یک شبه برداشتید این دزدی نیست پس چیه هزار رحمت به دزدهای که زحمت می‌کشند از دیوار بالا میرن از دزد هم دزدترید خدا لعنت کنه مردم آزارها رو
مجید : وقتی ما با قیمت قطعی خرید کردیم چه دیونی باید بدیم این پول زوره که به زور دارید میگیرید این افزایش از قیمت بازار هم بیشتر میشه پول ما چند ماه دست شرکت این کار یع دزدی آشکاره چرا موقع ثبت نام نگفتن قراره ۲۳۰ میلیون دوباره بگیرن که ما همون موقع با پولمون تو بازار خرید میکردیم لعنت بر باعث و بانیش باعث بد نامی مدیران خودرو با این کار همه بنام دزد ایران خودرو میشناسن
سوم بهمن : سایتش به نظرم بیخود مینویسه چون پارسال افرادی که موعد تحویلشون ۳۰ اسفند بود ولی برای تکمیل وجه همون روز اول انجام دادن سریع فاکتور شدن و تحویل دادن
M. شاهین جی آبان : سلام دوستان اعتراض بدرد میخوره جواب میده؟
مقداد : ادما با چ پولایی مثل این شاهین پلاس ک به زندگی نمیرسنا تو سرت🤦‍♂️
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پیش فروش مرداد : سلام دوستان 207 پانا پیش فروش تحویل مرداد هستم بنظرتون کی پیامک میاد برا تکمیل کردن وجه؟؟ و اینکه بنظرتون افزایش قیمت میخوره برا واریز وجه؟؟
مجید : تو سایت مدیریت بازرسی خیلی راحت ثبت شکایت کنید
محمد : سلام آقا توحید سود پیش فروش ساینا چند درصده؟
داود : ارباب صبر پیشه کردیم که اینکار رو با مشتری میکنن پس سازمان حمایت از مصرف کننده کجاست پس سازمان قیمت گذاری چه میکنه مردم ارزشی ندارن هر جای که به نفع خودشون باشه سکوت میکنن
ساینا 90 روزه 6بهمن تکمیل وجه : 90 روز کاری 5شنبه جمعه ها حساب نمیشه و روزهای تعطیل حتی روزهایی که برا گازادارات تعطبل بوده حساب نمیشن
مجید : دیون دولتی یه بهونه برای گرفتن پول زور از کسانی که خرید قیمت قطعی داشن هست مفهوم قیمت قطعی اینکه هیچ هزینه ای به مبلغ قرارداد اضافه نمی شود اگه دولت هم قرار باشه بگیره از تاریخی که اعلام کرده نه برای کسانی که سال 403 ثبت نام کردن مدیران خودرو بدترین دروغگو ترین شرکت خودروی هست اول تحقیق کنید چه بلای سرتون قراره بیاد بعد ثبت نام کنید پارسال ثبت نام کردیم و پول دادیم با قیمت قطعی ولی به قیمت روز باید تحویل بگیریم بر باعث و بانیش لعنت
سوم بهمن : سلام موعد تحویلتون کی بوده؟
شادمهر : خوده کارمندهای بانک یا کافی نت های معتبر اول اعتبار سنجی کن در مرات بعد که اعتبار داشتی بعد خرید کن که اون مرحله مرات در بعض مواقع طول میکشه
مهدی : شما چه ماه بودید اردیبهشت تکمیل وجه کردید
قاسم قلعه نوی : سلام آقا توحید ما واریزی فوق العاده23بهمن هستیم تقریبا از کی پلاک میشیم ممنون از راهنماییتون