توقف واردات لاستیک و دو برابر شدن قیمت تایر پراید؛ نتیجه اشتباه مهلک در تعیین تعرفه

 

توقف واردات لاستیک و دو برابر شدن قیمت تایر پراید؛ نتیجه اشتباه مهلک در تعیین تعرفه

 
تعرفه واردات لاستیک در سال 97 از 32 درصد به 40 درصد برای سواری و از 20 درصد به 26 درصد برای ماشین‌های سنگین افزایش یافت.
سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در خصوص آخرین وضعیت بازار این کالا در کشور گفت: در این حوزه واردات ما به صفر رسیده است و وارداتی نداریم. مطابق آمار منتشر شده از سوی گمرک نیز در سال 96- 97 واردات ما در حوزه لاستیک‌های سبک و سنگین 100درصد کاهش داشته است.
40 درصد لاستیک‌های سواری کشور و حدود 80 درصد از لاستیک‌های اتوبوسی و کامیونی رادیال از طریق واردات تامین می‌شود. همچنین، تمامی تایرهای صنعتی، را‌هسازی، معدنی و کشاورزی نیز از طریق واردات تامین می‌شود.
 
وی گفت: تعرفه 40 درصدی و اختصاص ارز نیمایی که به سختی می‌توان آن را تهیه کرد، باعث شده که واردات هیچ گونه توجیه اقتصادی نداشته باشد. این در حالی است که آقایان این تعرفه را به اسم حمایت از تولید داخل مصوب کرده‌اند. در حالی که اگر تعرفه پنج درصد باشد ارزانترین لاستیک وارداتی با گرانترین لاستیک تولید داخل 40 درصد تفاوت قیمت دارد و هیچ تهدیدی برای کالای داخلی محسوب نمی‌شود. اما الان بیش از 140 درصد تفاوت قیمت وجود دارد.
 
براساس آمار اعلامی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در هر یک از سال‌های 94 و 95 حدود 108 هزار تن و در سال 96 حدود 126 هزار تن لاستیک وارد کشور شده و به‌طور حتم مابقی نیاز هم از طریق قاچاق وارد کشور شده است.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان داخلی می‌توانند نیاز بازار را تامین کنند، گفت: برای جواب این سوال، بهترین کار رجوع به آمار است. در سال‌های اخیر ما به طور متوسط هر ساله بیش از 60 هزار تن لاستیک وارد می‌کردیم در حالی که نه تولید داخل در فروش مشکلی داشت و نه واردکننده مشکلی در فروش کالای خود احساس می‌کرد پس بازار این کشش را داشته است. اکنون که جلوی واردات گرفته شده قیمت لاستیک‌های پرمصرف مانند پراید با قیمت مصوب فروش دو برابر اختلاف دارد.
 
میرعابدینی در خصوص نحوه واردات لاستیک به کشور گفت: ژاپن و فرانسه از روز اول تحریم‌ها ارتباط خود را با ما قطع کردند و اکنون چین و کره تنها تامین کنندگان ما هستند. این در حالی است که تا قبل از تحریم‌ها هزینه هر کانتینر در چین 1300 دلار می‌شد اما الان باید 3300 دلار پرداخت کنیم. ضمن آنکه فروشنده شرط کرده است که پول باید از کشوری به غیر از ایران برای آنها حواله شود و آنها نیز کالا را به همان کشور فقط می‌فرستند. این در حالی است که ما مشکل انتقال ارز نیز داریم.
 
وی با بیان اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم نیازمند واردات لاستیک هستیم و باید قبل از اینکه به مشکل بر بخوریم اقدام به تامین نیاز بازار کنیم، گفت: با وجود تمام مشکلات بین‌المللی اما مشکل اصلی ما داخلی است به طوری که تحریم‌های داخلی بیشتر از تحریم‌های خارجی جلوی کار ما را گرفته است.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , لاستیک خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 64 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T9 ثبت نام ۱۳ آذر : منم هستم از اردبیل آذر T9 مشکی ۷ ماه گذشته حتی شاسی هم نشدیم
علیرضا : مردم نون شب ندارن دگ تموم شد بتونن همه ماشین بخرن، چی میگی انقد وضع مردم خوب شده همه هجوم میارن ماشیای کرمان موتور که از یک میلیارد شروع میشه بخرم🤣🤣🤣🤣🤣
شاهین : من پذیرش ۱۱ آذر بودم ۱۵ اردیبهشت فاکتور شده ۲۴ اردیبهشت ماشین و تحویل گرفتم ۳ خرداد فاکتور یا همون سند اولیه واسم ارسال شده که نوشته یک ماه بعد مبلغ تاخیرشو میگن
شاهین : توی فاکتور مبلغ تاخیر رو نزده فقط نوشته یک ماه بعد جریمه شو میدن
علی تهران : سلام من اسفند ۱۴۰۴قرارداد نوشتم و گفتن که ۹۰روزه کاری تحویل می‌دهیم الان خرداده و هیچ خبری نیس و ازم هم دویس ملیون خواستند
امیرمحمد x5 آبان : درود. ثبت نامی کی بودید؟ طبق بند 18 قرارداد در صورت تاخیر ، خسارت تاخیر تا تاریخ صدور فاکتور تعلق میگیره بهتون
علوی : به نظرم طرز رانندگی در خرابی دیسک و صفحه خیلی مهمه اینکه چقدر در ترافیک رانندگی می کنیم هم موثره هر چی کمتر پامون رو کلاچ باشه به طولانی بودن عمر دیسک و صفحه کمک می کنه
موسوی : من مارک هانژی خریدم ، خیلی خوب بود از فروشگاه چین یدک سفارش دادم تا حالا که خوب بوده و راضی هستم
تیتان ۲ دی : سلام شما ۵۰ درصد پول رو قبلا داده، این اضافه شامل ۵۰ درصد دوم می‌شه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : احیانا نگفتن بجای رانا باید بیای واشر ببری؟
سیروس دیماه : چرا برا من اطلس هفته چهارم دیماه هنوز دعوتنامه نیامده من حواله خریدم زنگ زدم طرف میگه نیامده
23 مهر شیراز : دوستان من 23 مهر تکمیل وجه کردم 4 خرداد فاکتور شد روند فاکتور شدن زیاد شده اما این اتفاق قبلا هم افتاده پیشنهاد میدم کسانی ک حداقل بهمن یا اسفند تکمیل وجه کردن اگه می خوام سریعتر ماشین تحویل بگیرند با اطلس جی ال تغییر دهند فکر میکنم سریعتر ماشین بهشون بدن البته در حد پیشنهاد هست اما خدایی حقمون این قدر اذیت شدن بابت یک ماشین پایین قیمت نبود
احمد : فعلا خبری نیست شیخ زاده مدیر سایپا ریده تو تمام طرحا متاسفانه
احمد : اونا پیش فروش هستن هنوز فوق العاده کسی فارغ نشده سایپا داره درد می کشه بچه تو شکمش چرخیده😂😂🤣🥴🥴
اطلس : ماشین نمی خوان بهت بدن ، پول ندارن حقوق بدن دارن از ملت پول می گیرن ، چند رو ز پیش اونجا بودم کارمنداش حقوق نگرفتن
اطلس : چند روز پیش داشتم خبری رو در مورد تاخیر در تحویل خودرو های سایپا می خوندم که در تحویل خودرو بیش از 100 روز از موعد تحویل خودرو به مشتریان در برخی محصولات عقب هستش امروز با پیامک بانک برای حساب وکالتی برای این شرکت شگفت زده شدم ، با این تعداد خودرو تحویل داده نشده بعیده میزان تولید بتونه تعهدات قبلی خودش رو برسونه پس دلیل ثبت نام و دریافت وجه از مردم چی می تونه باشه فرض کنیم تنها 20 هزار نفر بخواهند ثبت نام کنند و برنده این جعبه شانس (پوچ) بشوند ، میشه 8000 همت ، یکسال هم با این همه تاخیر حتی به یک نفر هم نمی تونه خودرو تحویل بده ، پس اگر غیر اقتصادی ترین کار رو هم بکنه هزار همت سود بانکی می تونه تو یکسال بگیره ، این بی شرفی که مدیران سایپا بلد هستند ، جنایت کار ترین افراد روی کره زمین باهاش نا آشنا هستند ، انشالله خودشون که نه ، این جنایتی که به مردم کشور کردن بسر خانواده مال حروم خورشون بیاره
تکمیل وجه 29بهمن م : اره عزیزم فاکتور شدیم
محمد : برو انصراف بده
29 بهمن ماه : با سلام خدمت همگی،فروش فوق العاده ساینا اس بنزینی 29 بهمن تکمیل وجه کردم اما تا الان فاکتور نشدم