از ساز و کار قیمت گذاری خودرو تا سودجویی دلالان از آشفتگی بازار

 

از ساز و کار قیمت گذاری خودرو تا سودجویی دلالان از آشفتگی بازار

 
چه تعیین قیمت در سازمان حمایت، چه ورود شورای رقابت به ماجرای قیمت‌گذاری و چه اکنون که قیمت گذاری بر عهده ستاد تنظیم بازار واگذار شده است  هیچ کدام تا به امروز نتوانسته است نیاز بازار خودرو را تامین کند و هربار با مسکن های موقتی التهاب بازار خودرو  خوابانده شده است.
 
همه  راهکار هایی که دولت برای تعیین قیمت خودرو تا به امروز در نظر گرفته است بازار به هیچ کدام واکنش مثبتی نشان نداد و اگر هم نشان داده است تنها برای مدت کوتاهی بوده است و پس از مدتی دوباره التهاب به بازار خودرو بازگشته است.
 
اکثر کارشناسان خودرویی و صاحب نظران این حوزه معتقدند که مادامی که قیمت گذاری دستوری در دستور کار باشد آشفته بازار خودرو هیچ گاه روی آرامش را نخواهد دید و اینکه عنوان می شود اگر خودروسازان عرضه را بیشتر کنند بازار به تعادل خواهد رسید نظر درستی نیست.
محمد صادقی کارشناس اقتصادی در این زمینه به خبرنگار می گوید: «سیاست‌های دستوری و سرکوب قیمتی دولت، بازار  خودرو را آشفته و خودروسازان را با زیان چند هزار میلیارد تومانی مواجه می کند. همین آشفته بازار سبب شده تا  بسیاری از مشتریان واقعی برای خرید و فروش خودرو دست نگه دارند و یا اصلا از میدان این بازار خارج شوند.»
 
او می افزاید: «چه آن زمان که صنعت خودرو تحریم نبود چه امروز که این صنعت با تحریم های آمریکا مواجه شده است همیشه و همیشه در موضوع قیمت گذاری خودرو بحث وجود داشته است و مسوولان دولتی هنوز هم نمی خواهند بپذیرند که قیمت گذاری دستوری دیگر در هیچ بازاری جوابگوی نیاز آن بازار نیست.»
 
 
صادقی تصریح می کند: «تا زمانی که که قیمت در بازار خودرو دو نرخی  باشد و فاصله‌ای چند میلیون تومانی میان نرخ کارخانه و بازار خودروها وجود داشته باشد دلالی و واسطه‌گری  در این بازار وجود خواهد داشت و باید منتظر التهاب در این بازار باشیم.»
 
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا این  موضوع درست که اگر عرضه خودروسازان  تداوم داشته باشد مشکلات بازار حل خواهد شد می گوید: «خیر. این که عنوان می شود راهکار مقابله با افزایش قیمت خودرو افزایش عرضه و تحویل به موقع است اصلا درست نیست. وقتی که زیر ساخت های قیمت گذاری یک حوزه درست نباشد فشار به خودروسازان برای عرضه بیشتر مشکل بازار را حل نخواهد کرد. سیاست های اشتباه  خودروسازان را با زیان چند هزار میلیارد تومانی مواجه کرده است و ممکن است آن ها را تا آستانه ورشکستگی پیش ببرد که سال گذشته شاهد این ضرر و زیان سالیانه خودروسازان بودیم.»
 
به نظر می رسد که وقت آن رسیده است  تا دولت بازار را به دست عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان آن بسپارد و از قیمت گذاری دستوری کوتاه بیاید. اگرچه آزادسازی قیمت ها همیشه مخالفین خود را هم داشته و عنوان می شود زیر ساخت ها و شرایط آن وجود ندارد اما شاید بد نباشد تا دولت این راهکار را هم امتحان کند. این روزها  دلالان همچنان در برابر کاهش قیمت‌ها در بازار مقاومت می‌کنند و مانع خرید و فروش خودرو با قیمت‌های پایین‌تر می‌شوند. حتی حذف قیمت ها از آگهی های سایت های خرید و فروش نیز نتوانست مانع از فعالیت آن ها شود.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد