از ساز و کار قیمت گذاری خودرو تا سودجویی دلالان از آشفتگی بازار

 

از ساز و کار قیمت گذاری خودرو تا سودجویی دلالان از آشفتگی بازار

 
چه تعیین قیمت در سازمان حمایت، چه ورود شورای رقابت به ماجرای قیمت‌گذاری و چه اکنون که قیمت گذاری بر عهده ستاد تنظیم بازار واگذار شده است  هیچ کدام تا به امروز نتوانسته است نیاز بازار خودرو را تامین کند و هربار با مسکن های موقتی التهاب بازار خودرو  خوابانده شده است.
 
همه  راهکار هایی که دولت برای تعیین قیمت خودرو تا به امروز در نظر گرفته است بازار به هیچ کدام واکنش مثبتی نشان نداد و اگر هم نشان داده است تنها برای مدت کوتاهی بوده است و پس از مدتی دوباره التهاب به بازار خودرو بازگشته است.
 
اکثر کارشناسان خودرویی و صاحب نظران این حوزه معتقدند که مادامی که قیمت گذاری دستوری در دستور کار باشد آشفته بازار خودرو هیچ گاه روی آرامش را نخواهد دید و اینکه عنوان می شود اگر خودروسازان عرضه را بیشتر کنند بازار به تعادل خواهد رسید نظر درستی نیست.
محمد صادقی کارشناس اقتصادی در این زمینه به خبرنگار می گوید: «سیاست‌های دستوری و سرکوب قیمتی دولت، بازار  خودرو را آشفته و خودروسازان را با زیان چند هزار میلیارد تومانی مواجه می کند. همین آشفته بازار سبب شده تا  بسیاری از مشتریان واقعی برای خرید و فروش خودرو دست نگه دارند و یا اصلا از میدان این بازار خارج شوند.»
 
او می افزاید: «چه آن زمان که صنعت خودرو تحریم نبود چه امروز که این صنعت با تحریم های آمریکا مواجه شده است همیشه و همیشه در موضوع قیمت گذاری خودرو بحث وجود داشته است و مسوولان دولتی هنوز هم نمی خواهند بپذیرند که قیمت گذاری دستوری دیگر در هیچ بازاری جوابگوی نیاز آن بازار نیست.»
 
 
صادقی تصریح می کند: «تا زمانی که که قیمت در بازار خودرو دو نرخی  باشد و فاصله‌ای چند میلیون تومانی میان نرخ کارخانه و بازار خودروها وجود داشته باشد دلالی و واسطه‌گری  در این بازار وجود خواهد داشت و باید منتظر التهاب در این بازار باشیم.»
 
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا این  موضوع درست که اگر عرضه خودروسازان  تداوم داشته باشد مشکلات بازار حل خواهد شد می گوید: «خیر. این که عنوان می شود راهکار مقابله با افزایش قیمت خودرو افزایش عرضه و تحویل به موقع است اصلا درست نیست. وقتی که زیر ساخت های قیمت گذاری یک حوزه درست نباشد فشار به خودروسازان برای عرضه بیشتر مشکل بازار را حل نخواهد کرد. سیاست های اشتباه  خودروسازان را با زیان چند هزار میلیارد تومانی مواجه کرده است و ممکن است آن ها را تا آستانه ورشکستگی پیش ببرد که سال گذشته شاهد این ضرر و زیان سالیانه خودروسازان بودیم.»
 
به نظر می رسد که وقت آن رسیده است  تا دولت بازار را به دست عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان آن بسپارد و از قیمت گذاری دستوری کوتاه بیاید. اگرچه آزادسازی قیمت ها همیشه مخالفین خود را هم داشته و عنوان می شود زیر ساخت ها و شرایط آن وجود ندارد اما شاید بد نباشد تا دولت این راهکار را هم امتحان کند. این روزها  دلالان همچنان در برابر کاهش قیمت‌ها در بازار مقاومت می‌کنند و مانع خرید و فروش خودرو با قیمت‌های پایین‌تر می‌شوند. حتی حذف قیمت ها از آگهی های سایت های خرید و فروش نیز نتوانست مانع از فعالیت آن ها شود.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داریوش : خاک تو سر سایپا که سخنگوی بی سوادی مث تو داره
S : حیف که نمیشه چندتا آبدار بهت بگم فیلتر چی داری میگی حرف مفت با روح و روان مردم داری بازی میکن شما از طرف شرکت سایپا نیستید میخواید مردم گول بزنی جهت تجمع
شاهین پلاس۱ : اخی ترسیدیم ماشینتو بهت کی تحویل دادن که انقدر بلبل زبونی این مردمی که حقشونو میخان از این شرکت بی وجدان و از کی میترسونی واقعا متاسفم برات
شاهین معر402 : تف نده آقای محترم هر کی هستی من یکی که راهم دور و نمیتونم بیام اگرم مجبور بشم بیام ببین چیکار میکنم با شمایی که زندگی منو بهم ریختید صبر بخوره توو سرتون قلط کردید و میکنید که پول میگیرید و مردم رو عذاب میدید کاش میشد.....
ایگل : منم تحویل سیستمی ۲۸ تیر بودم هنوز شاسی نشده
شاهین G : شاهین G منتظر پیام تحویلی تیرماه
مریم : من مرداد هستم ۱۸ خرداد پیام تبدیل اومد ولی نزدم، ولی من از اولین های مرداد هستم چون ۱۹ آذر وجه اولیه رو واریز کردم.
امیر : سلام شما کی تکمیل وجه کرده بودید
محمد : بازم از ۳ شهریوریا سفید رنگ مونده که فاکتور نشده باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
S شهریور اول : سلام دوستان کوییک اس عزیز که امروز فاکتور شدید کی تکمیل کردین؟
soren : کرمانشاه نمایندگی کدوم شهری؟
علیرضا : من که تحویلم 30 آبانه هنوز نیومده دعوتنامه برام
ساینا خرداد : یادتونه خبر مثوق میگفت همه ی کسایی که 11 پذیرششون بود فاکتور شدن تا یکشنبه میشینه تو سایت؟ الان چهارشنبه هست و هنوز 11 بهمن تموم نشده اعتبار خبر های ایشون در این حده فقط دوستان یکی که یک خبرش شانسی درست درمیاد ازش بت میسازن
دوگانه 26اسفند. : عادی.
اخر تیر : منم 15 بهمن گول ریختم 24 پذیرش شدم اردیبهشتم تکمیل وجه 121697هست شماره پذیرش
جلال : فوق العاده های اسفند اعلام حضور کنند ببینیم تعداد زیاده یا نه
علیرضا : دعوتنامه مهر بیاد بنظرتون ماشینو کدوم ماه تحویل میدن؟
حسین کوییک s : پس این دعوتنامه کی میاد میخواهم پولامو بدم به سایپا جاش آمنه پیش اونها در ثانی من هر چقدر پول بگیرم میدم شما میدونید اگر سایپا نبود هیچکی خودرو نداشت هر چقدر بگیره پول بازم میارزه یه ماشین سوار میشی تا چند سال پیش کسی نمی دانست ماشین چیه سایپا بهتون یاد داد ماشین چی هست دهاتی بودیم همه ایران سایپا شهریمون کرد اصلا چوپون بودیم همه ایران اصلا آدم نبودیم سایپا آدممون کرد ممنون سایپا
مریم : از کجا میفهمید خودرو شما در چه سایت است مازندران یا غیره