از تداوم غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس تا خطر واردات اتوبوس های دست دوم

 

از تداوم غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس تا خطر واردات اتوبوس های دست دوم

 
بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید 42 هزار و 623 دستگاه انواع خودرو در ماه نخست سال 98 است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال47.2 درصد کاهش نشان می دهد. در این میان اتوبوس نیز با تولید پنج دستگاهی در فرودین ماه امسال ۹۱.۲ درصد کاهش تولید داشته است؛ چراکه میزان تولید این خودرو در مدت مشابه سال گذشته ۵۷ دستگاه بوده است. با این وجود می توان گفت که تقریبا تولید اتوبوس به صفر نزدیک شده است. 
 
دی ماه سال گذشته بود که امیرحسین قناتی مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: تولید اتوبوس معطل تامین نقدینگی خودروسازان است.او بزرگترین مشکل شرکت های خودروساز برای ساخت اتوبوس تامین نقدینگی می داند و می گوید که باید از سوی شرکت های حمل و نقلی و سازمان شهرداری ها انجام شود.
 
به گفته این مسئول، توان ساخت داخل اتوبوس در کشور وجود دارد و در صورت تامین منابع مالی، شرکت های خودروساز آماده ساخت، تامین و تحویل آنها می شوند.
 
قناتی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که  دولت در طرح نوسازی ناوگان فرسوده تجاری تا 50 درصد قیمت خودرو را تقبل کرده است و اگر بتوان در تامین باقی مانده قیمت با تامین تسهیلات یا آورده نقدی متقاضیان اقدام هایی انجام داد، بطور حتم شرکت های خودروساز داخلی قادر به ساخت اتوبوس هستند.
 
اما با به صفر نزدیک شدن تولید اتوبوس در کشور و نیازی که وجود دارد از سوی شهرداری واردات اتوبوس های دست دوم نیز بر سر زبان ها افتاد. که مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس نیز همان زمان در این رابطه هشدار داد که  قطعا نمی توان به بهانه کمبود اتوبوس در ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری، اتوبوس هایی را وارد کرد که سال ها در دیگر کشورها کار کرده و امروز که فرسوده شده اند، با قیمت های کلان به کشور ما فروخته شود و پس از آن شاهد حوادثی همچون اتفاق دانشگاه علوم تحقیقات باشیم.
 
او با تاکید بر این که یکی دیگر از تبعات واردات گسترده خودروهای فرسوده، ورشکستگی کارخانه های تولید اتوبوس در داخل کشور است  و  با این اقدامات تولید اتوبوس دیگر توجیه اقتصادی ندارد عنوان می کند به نظر من بهترین راه کار برای رفع کمبود اتوبوس در داخل کشور، حمایت دولت و شهرداری ها از کارخانه های تولید اتوبوس در داخل کشور است، با این اقدام ضمن افزایش اشتغال در کشور، می توانیم اتوبوس های نو با استانداردهای قابل قبول را تولید کنیم.
 
در همین رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید: «برای آنکه تولید اتوبوس را به انبوه سازی اتوبوس و روزهای اوج خود برسانیم لازم است که سرمایه گذاری درست و هدفمندی در حوزه تولید اتوبوس و طراحی بدنه آن صورت بگیرد. این سرمایه گذاری به رغم آنکه در بحث جایگزینی خودرو های فرسوده بودجه آن دیده شد اما متاسفانه این بودجه و اعتبار تخصیص پیدا نکرد.»
 
کریمی سنجری می افزاید:« اینکه سرمایه گذاری در مورد تولید اتوبوس را مدام به تاخیر می اندازیم، توسعه این بخش که اتفاقا در حوزه داخلی سازی ماژول های اصلی این محصول شرکت هایی را در داخل کشور داریم تحت شعاع قرار می دهد. ما از توانایی تولیدانبوه سازی موتور و گیربکس که در داخل وجود دارد غافل می شویم و کار به جایی می رسد که ضرورت نیاز ایجاب می کند که محصولات را از خارج وارد کشور کنیم. تعبیر من این است که این موضوع غفلت از ظرفیتی است که در کشور وجود دارد.»
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , اتوبوس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 74 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نغمه : سلام علی اقا میشه شماره پذیرش و ردیف قراردادتو میگی چند بود
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز : والا چه عرض کنم من هم مثل شما گرفتار شدم ، اگر دقت کنید تحویلی های هفته آخر آذر ۴۰۳ تازه تموم شدن ، اینا دعوتنامه تکمیل وجهشون آبان ۴۰۳ صادر شده بود ، تازه نوبت تحویلی های دی و بهمن هست ، یه سری از اسفندی ها هم دعوتنامشون اسفند صادر شده و بعدش نوبت اوناست اینها کسانی هستن که تا ۵ مهر ۴۰۲ وجه اولیه رو پرداخت کردن، بنا بر این تکلیف ما که هفته چارم اسفند هستیم و هنوز دعوتنامه تکمیل وجه هم صادر نشده مشخصه ، من خودم واریزی اولیه ۱۱ مهر هستم چون پیامک دوم برام تا مهلت ۱۲ مهر تمدید شده بود ، یسریا هم بعد از ۱۲ مهر واریز کردن که دیگه ته صف هستن
یوسف : مبارکه داداش بسلامتی
امید : سلام دوستان همین الان نگاه کردم فاکتورشده تحویل اخرین هفته اردیبهشت بودم .۲۰ فروردین تبدیل به شاهین glواریزوجه کردم .الان دیدم فاکتورشده .برای همتون آرزو میکنم هرچه زودتر خوش خبرباشید
امید : سلام دوستان همین الان نگاه کردم برای من فاکتورشد تحویل اخرین هفته اردیبهشت بودم ۲۰فروردین طرح تبدیل انتخاب کردم امیدوارم برای شماهم خبرهای خوش نصیبتون بشه شاهین بدون سانروف
SA : سلام دوستان اگر تیتانیوم را تغییر بدیم سفید چند روزه فاکتور میشه تحویل خرداد
وحید : سلام مال منم تحویل 28 اسفند اما تغییر سیاست رنگ اومده به نظرتون مال منم تو این روزا میشه
جک s3 به sr3 : سلام ما پارسال sr3 برج ۴ ثبت نام کردیم هنوز تحویل ندادن خیلی دیر کرد دارن اصلا بد قول هست کرمان موتور به نظرم ثبت نام نکنید.
تارا تیتانیوم : سلام مبارکتون باشه دستی يا اتومات؟ واریزی چندم بودید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدامین : توی سایت فروش هم تا دیروز وقتی پرداخت وجوه رو میزدی می نوشت قرارداد تکمیل وجه شده ولی الان می نویسه این کلاس خودرو مجاز برای پرداخت نمی باشد
رانا فوری تحویل خرداد : نه هنوز همونطوریه
حمید x22pro : سلام تاریخ ثبت نامتون کی بوده
28بهمن : خبری نیست از فاکتور مثل اینگه
207پانا تحویل 24 خردادداش فاکتور شدی : داش فاکتور شدی تحویل چند خرداد بودی
هومن پانا : سلام سپیده با احترام به نظر شما….کاملان گفته شما اشتباه هستش کدهای 60027 دارای ترمزهای عقب دیسک هستش هرکس هم دوست داره وارد سایت ایران خودرو وارد بشه و مشخصات60027رو مطالعه بکنه و ایران خودرو هم تازه به تاریخ 24/1/1404به روز رسانی کرده مشخصات خودرو 207 کلاس 60027
207پانا تحویل 24 خردادداش فاکتور شدی : فاکتور شدی داداش عزیز
Milad : تأخیر های بی دلیل ایرانخودرو بس نبود حالا ناترازی برق و تعطیلی هم اضافه شده که کلا دیر فاکتور شیم و دیر تحویل بگیریم
قاسم. دوگانه سی اسفند75 لیتری : منتظر سلام. نوشته بودی 22 دی تکمیل وجه کردی و 25 پلاک شدی. تبدیل زده بودی؟
قاسم. دوگانه سی اسفند75 لیتری : محمد سلام،خوش خبر باشی. خبر نداری که تکمیل وجه های بعد از تو هم فاکتور شدن یا نه؟من22 تکمیل وجه کردم،بنظرت تو همین چند روز فاکتور میشم یعنی؟