از تداوم غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس تا خطر واردات اتوبوس های دست دوم

 

از تداوم غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس تا خطر واردات اتوبوس های دست دوم

 
بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید 42 هزار و 623 دستگاه انواع خودرو در ماه نخست سال 98 است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال47.2 درصد کاهش نشان می دهد. در این میان اتوبوس نیز با تولید پنج دستگاهی در فرودین ماه امسال ۹۱.۲ درصد کاهش تولید داشته است؛ چراکه میزان تولید این خودرو در مدت مشابه سال گذشته ۵۷ دستگاه بوده است. با این وجود می توان گفت که تقریبا تولید اتوبوس به صفر نزدیک شده است. 
 
دی ماه سال گذشته بود که امیرحسین قناتی مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: تولید اتوبوس معطل تامین نقدینگی خودروسازان است.او بزرگترین مشکل شرکت های خودروساز برای ساخت اتوبوس تامین نقدینگی می داند و می گوید که باید از سوی شرکت های حمل و نقلی و سازمان شهرداری ها انجام شود.
 
به گفته این مسئول، توان ساخت داخل اتوبوس در کشور وجود دارد و در صورت تامین منابع مالی، شرکت های خودروساز آماده ساخت، تامین و تحویل آنها می شوند.
 
قناتی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که  دولت در طرح نوسازی ناوگان فرسوده تجاری تا 50 درصد قیمت خودرو را تقبل کرده است و اگر بتوان در تامین باقی مانده قیمت با تامین تسهیلات یا آورده نقدی متقاضیان اقدام هایی انجام داد، بطور حتم شرکت های خودروساز داخلی قادر به ساخت اتوبوس هستند.
 
اما با به صفر نزدیک شدن تولید اتوبوس در کشور و نیازی که وجود دارد از سوی شهرداری واردات اتوبوس های دست دوم نیز بر سر زبان ها افتاد. که مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس نیز همان زمان در این رابطه هشدار داد که  قطعا نمی توان به بهانه کمبود اتوبوس در ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری، اتوبوس هایی را وارد کرد که سال ها در دیگر کشورها کار کرده و امروز که فرسوده شده اند، با قیمت های کلان به کشور ما فروخته شود و پس از آن شاهد حوادثی همچون اتفاق دانشگاه علوم تحقیقات باشیم.
 
او با تاکید بر این که یکی دیگر از تبعات واردات گسترده خودروهای فرسوده، ورشکستگی کارخانه های تولید اتوبوس در داخل کشور است  و  با این اقدامات تولید اتوبوس دیگر توجیه اقتصادی ندارد عنوان می کند به نظر من بهترین راه کار برای رفع کمبود اتوبوس در داخل کشور، حمایت دولت و شهرداری ها از کارخانه های تولید اتوبوس در داخل کشور است، با این اقدام ضمن افزایش اشتغال در کشور، می توانیم اتوبوس های نو با استانداردهای قابل قبول را تولید کنیم.
 
در همین رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید: «برای آنکه تولید اتوبوس را به انبوه سازی اتوبوس و روزهای اوج خود برسانیم لازم است که سرمایه گذاری درست و هدفمندی در حوزه تولید اتوبوس و طراحی بدنه آن صورت بگیرد. این سرمایه گذاری به رغم آنکه در بحث جایگزینی خودرو های فرسوده بودجه آن دیده شد اما متاسفانه این بودجه و اعتبار تخصیص پیدا نکرد.»
 
کریمی سنجری می افزاید:« اینکه سرمایه گذاری در مورد تولید اتوبوس را مدام به تاخیر می اندازیم، توسعه این بخش که اتفاقا در حوزه داخلی سازی ماژول های اصلی این محصول شرکت هایی را در داخل کشور داریم تحت شعاع قرار می دهد. ما از توانایی تولیدانبوه سازی موتور و گیربکس که در داخل وجود دارد غافل می شویم و کار به جایی می رسد که ضرورت نیاز ایجاب می کند که محصولات را از خارج وارد کشور کنیم. تعبیر من این است که این موضوع غفلت از ظرفیتی است که در کشور وجود دارد.»
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , اتوبوس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 74 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی سانروف : اخه هنوز ۱۲ و۱۳ فاکتور نشدن چطور ۱۴ شده
محمدی v1pتیتانیوم : سلام آقا سید حسن خودرو شما چه رنگی است؟ وچه شهری هستید؟ و اگه مایل به معاوضه ای چه مقدار سر میخوای؟ تا با هم معامله کنیم
مهدی از نیشابور : سخا همون روز ۱۳ آذر و پرداخت ۱۳ آذر پذیرش ۱۴ آذر رنگ سفید شیری
مهدی از نیشابور : سخا همون روز ۱۳ آذر و پرداخت ۱۳ آذر پذیرش ۱۴ آذر رنگ سفید شیری
شاهین جی : من که میگم سیاه بازی بیشرفا هست چون می‌دونن شنبه قرار تجمع بشه میان اینجوری مینویسن
A.M : ای خدا ، من منتظرم که شاید تا یکی دو هفته دیگه ماشین در بیاد ولی اینطور که کاربر شاهین اتومات ....... گفتن حالا حالا ها خبری نیست 😔
bac x3 : سلام ثبت نام چند آذر بودید؟ شماره قرارداد چند است؟
سامان : من نمی‌فهمم تاریخ سخا چه اهمیتی تو فاکتور شدن داره؟؟؟ الزام سخا فقط بابت این هست که مدارک خودرو به آدرس درست مالک بره. اگر سایپا داره همچین چیزی رو تو اولویت تخصیص لحاظ می‌کنه واقعا جای تعجبه
سیدی : باسلام من پذیرش 13اذرهستم ،میخواستم بگم درسردرسایپاومعاونت فروشش بایدچکارکرد شمامی دانید
bac x3 : سلام ثبت نام چند آذر بودید؟ شماره قرارداد چند است؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : من دوبار شکایت کردم شکایت به سایپا رفته چون پیامش امد
پانا فولادی تحویل 19 خرداد : سلام این چیزی ک تا الان دیدیدم رنگ سفید رو دارن زودتر میدن من مشکی بودم 18ام تبدیل اومد به سفید و رینگ نزدم اما دیروز تبدیل رنگ اومد به سفید مجبور شدم بزنم چون از پیاما مشخص بود مشکی و تیتانیوم رو با تاخیر میدن همین پایین تر دوستمون تیتانیوم تحویل 30 اسفند هنوز فاکتور نشدن مشکی هم همینطوره
احمد : اقا توحید عزیز من 30 بهمن تکمیل وجه کردم سخا رو یک اسفند تحویل دادم و پیش فروس بودم که توی قرار داد نوشته 12 درصد تاخیر سالیانه بعلاوه 16 در صد سود مشارکت الان مثلا 3 خرداد فاکتور بشه چقدر سود تاخیر بهم تعلق میگیره ممنون میشم جواب بدید
پیش فروش سورن تحویل 31خرداد : تکمیل وجه 19 فروردین فاکتور 29 اردیبهشت در انتظار پلاک
207 پانا خرداد : سلام نه طرح مادران پیش فروش تبدیل هم نزدم به رینگ آلیومنیوم ریگ فولادی هستش
رضا : سلام منم تحویا 9 خردادم تیتانیوم پانا ارتقا فاکتور نشده
اطلس بهمن : دوستان به کل خبرگزاری ها برید اعلام کنید اینترنتی ثبت درخواست کنید. من انجام دادم بذارید تعداد خبرها افزایش پیدا کنه
ماندانا : جواب به رضا ما هم تیتانیوم هستیم تحویل 10خرداد. چندبار تغییر رینگ و رنگ امد ولی استفاده نکردم. معلوم نیست کی فاکتور مییشه؟؟
مهسا 28بهمن : مرسی زحمت میکشین تشکر
ALI GXL : ممنون از تبریک دوستان . در پاسخ به GXL : منم تکمیل وجه 22 اسفندم . بخدا سر درنیاوردیم از کار سایپا . یه بار فک میکنیم بر اساس شماره پذیرشه . یه بار فک مکنیم بر اساس تحویل سخا و تکمیل وجه . هیچ چیزی تو این مملکت هیچ وقت واضح و روشن نبود و نیست . منم در جریان نبودم از دوستان ظهر اعلام کردن فاکتور شدن شماره پذیرشش نزدیک من بود . رفتم چک کردم دیدم چراغ فاکتور روشن شده .