از تداوم غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس تا خطر واردات اتوبوس های دست دوم

 

از تداوم غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس تا خطر واردات اتوبوس های دست دوم

 
بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید 42 هزار و 623 دستگاه انواع خودرو در ماه نخست سال 98 است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال47.2 درصد کاهش نشان می دهد. در این میان اتوبوس نیز با تولید پنج دستگاهی در فرودین ماه امسال ۹۱.۲ درصد کاهش تولید داشته است؛ چراکه میزان تولید این خودرو در مدت مشابه سال گذشته ۵۷ دستگاه بوده است. با این وجود می توان گفت که تقریبا تولید اتوبوس به صفر نزدیک شده است. 
 
دی ماه سال گذشته بود که امیرحسین قناتی مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: تولید اتوبوس معطل تامین نقدینگی خودروسازان است.او بزرگترین مشکل شرکت های خودروساز برای ساخت اتوبوس تامین نقدینگی می داند و می گوید که باید از سوی شرکت های حمل و نقلی و سازمان شهرداری ها انجام شود.
 
به گفته این مسئول، توان ساخت داخل اتوبوس در کشور وجود دارد و در صورت تامین منابع مالی، شرکت های خودروساز آماده ساخت، تامین و تحویل آنها می شوند.
 
قناتی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که  دولت در طرح نوسازی ناوگان فرسوده تجاری تا 50 درصد قیمت خودرو را تقبل کرده است و اگر بتوان در تامین باقی مانده قیمت با تامین تسهیلات یا آورده نقدی متقاضیان اقدام هایی انجام داد، بطور حتم شرکت های خودروساز داخلی قادر به ساخت اتوبوس هستند.
 
اما با به صفر نزدیک شدن تولید اتوبوس در کشور و نیازی که وجود دارد از سوی شهرداری واردات اتوبوس های دست دوم نیز بر سر زبان ها افتاد. که مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس نیز همان زمان در این رابطه هشدار داد که  قطعا نمی توان به بهانه کمبود اتوبوس در ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری، اتوبوس هایی را وارد کرد که سال ها در دیگر کشورها کار کرده و امروز که فرسوده شده اند، با قیمت های کلان به کشور ما فروخته شود و پس از آن شاهد حوادثی همچون اتفاق دانشگاه علوم تحقیقات باشیم.
 
او با تاکید بر این که یکی دیگر از تبعات واردات گسترده خودروهای فرسوده، ورشکستگی کارخانه های تولید اتوبوس در داخل کشور است  و  با این اقدامات تولید اتوبوس دیگر توجیه اقتصادی ندارد عنوان می کند به نظر من بهترین راه کار برای رفع کمبود اتوبوس در داخل کشور، حمایت دولت و شهرداری ها از کارخانه های تولید اتوبوس در داخل کشور است، با این اقدام ضمن افزایش اشتغال در کشور، می توانیم اتوبوس های نو با استانداردهای قابل قبول را تولید کنیم.
 
در همین رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید: «برای آنکه تولید اتوبوس را به انبوه سازی اتوبوس و روزهای اوج خود برسانیم لازم است که سرمایه گذاری درست و هدفمندی در حوزه تولید اتوبوس و طراحی بدنه آن صورت بگیرد. این سرمایه گذاری به رغم آنکه در بحث جایگزینی خودرو های فرسوده بودجه آن دیده شد اما متاسفانه این بودجه و اعتبار تخصیص پیدا نکرد.»
 
کریمی سنجری می افزاید:« اینکه سرمایه گذاری در مورد تولید اتوبوس را مدام به تاخیر می اندازیم، توسعه این بخش که اتفاقا در حوزه داخلی سازی ماژول های اصلی این محصول شرکت هایی را در داخل کشور داریم تحت شعاع قرار می دهد. ما از توانایی تولیدانبوه سازی موتور و گیربکس که در داخل وجود دارد غافل می شویم و کار به جایی می رسد که ضرورت نیاز ایجاب می کند که محصولات را از خارج وارد کشور کنیم. تعبیر من این است که این موضوع غفلت از ظرفیتی است که در کشور وجود دارد.»
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , اتوبوس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا سوار : مال من ۲۸ اردیبهشت پلاک شد ،هنوز هیچ خبری از بارگیری نیست
bac x3 : با سلام تفاوت مبلغ پرداختی بابت افزایش بیمه شخص ثالت خودرو ثبت نام آذر۱۴۰۳ و تحویل در خرداد ۱۴۰۴ چه مبلغی میباشد؟ دوستانی که خودرو تحویل گرفتند چه مبلغی پرداخت کرده اند؟
تف به شرکت سایپا : پول دزدیدن هیچی هم ندارن بدن ازآشنا پرسیدم میگه هیچ ماشینی ندارن واسه دادن
حامد : سلام کاکا بده یکم دلمون خوش بشه پوکیدیم 8ماهه
فاکتور cvt : شاهین cvt فاکتور شد امروز پرداختی 1 اسفند
شاهین پلاس اتوماتیک : سخارو۱۶ام انجام دادم ولی نمایندگی ثبت سیستم نکرده بوددوباره رفتم ۲۱ام ثبت کردن
شاهین : سایپا اصلا ماشینی برای تحویل نداره چه ارزونی یا گرونی 7 ماهه از من بدبخت 600 ملیون پول گرفته کاش برج 9 پارسال 200 ملیون وام می‌گرفتم یه ماشین نو از بازار میخریدم واقعا خاک تو سرما
تارا منقضی : روزی ۲۰۰ تومن سود تاخیر .😬😬 از منم فاکتور نشد . دیگ خسته شدیم بخدا
علیرضا x5 شهریور : عکس بارگیری X5 و A5 دارم کجا براتون بزارم ببینید؟
حسینj4 ۲۸ بهمن : سلام دوست عزیز چه رنگی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : پایان 90 روز از زمان قرار داد
سایناs : سلام دوستان بعد فاکتور شدن پیامک میاد واسه تخصیص خودرو یا نمیاد واسه من نیومده واسه هر کی بعد فاکتور شدن پیامک اومده اطلاع بده ممنون
سعید آریزو5 : برای منم تو سایت تاپ تک زده فاکتور شده. تحویلم 17 تیر هست
توحید ارومیه : حالا که اینجور شد هیچکدومتون آدم نیستین منم دیگه نمیام اینجا
X33اتومات : چجوری تاریخ خروج و ببینیم برا ما فقط فاکتور شده؟
علی احمدی : سلام به دوستان دعوتنامه ماه خرداد سال 1404 ارسال شده است.یعنی چی کسی میدونه ؟
اسیgxl : سلام gxlبود
سمندسورن 13اسفند : فروش فوق العاده تحویل 11خردادهنوزفاکتورنشده
کوییک gx تیر : پاسخ به احسان: تکمیل وجه چندم اسفند بودین ؟؟
محمد : برای منم از 22که فاکتورشده 24 پلاک 7هم حمل خودرو برای تحویل اسنادم صادرشده ولی کارت ماشین وخود ماشین هنوز نرسیده .جالبه که 6500تومان عوارض ازاد راهی اومده که پرداخت کنم فکرکنم پلاک ماشین نپوشوندن ولی ماشین نرسیده هفته پیش تهران بود ولی هنوز نرسیده تربت حیدریه خراسان