مدتی است که فروش قطعات تقلبی و دست دوم به جای قطعات اصل و نو در بازار لوازم یدکی رونق گرفته است. این مشکل که از سال قبل استارت آن زده شده بود در سال جدید نیز کماکان ادامه دارد.
وجود قطعات تقلبی حجم مراجعه مردم برای تعمیر خودروهایشان را نیز افزایش داده است. درحال حاضر سازندههای اصلی قطعات خودرو در حال تلاش برای رفع نواقص خط تولید شرکتهای خودروساز هستند و تمرکز زیادی بر بازار قطعات وجود ندارد به طوری که این کمبود توسط سوءاستفادهگران در بازار شناسایی و در تلاش برای فروش قطعات فاقد کیفیت خود در بازار هستند. این قطعات تقلبی به زعم و گفته کارشناسان برای مردم عادی قابل شناسایی نیست .برخی از این سودجویان قطعات دست دوم و بی کیفیت را با بسته بندی جدید به بازار لوازم یدکی عرضه می کنند و به جای قطعات اصل و نو به فروش می رسانند.
در همین زمینه علیرضا نیک آیین در گفت و گو با خبرنگار عنوان می کند: «هیچ تغییری در بازار لوازم یدکی از سال گذشته در این مورد رخ نداده و همچنان مشکلات کمبود قطعات به قوت خود باقیست».
او ادامه می دهد: «فروش قطعات و روغن بدون گارانتی در سطح بازار رونق گرفته و سازندههای اصلی قطعات خودرو تمرکزشان برای برطرف کردن نواقص خط تولید است تا تولید و عرضه خودرو در بازار با مشکل مواجه نشود. »
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران می افزاید: «کیفیت پایین و تقلبی بودن برخی قطعات به دلیل زیرپلهای بودن آنهاست؛ یعنی برخی با بازسازی و رنگ کردن قطعات دست دوم و بستهبندی مجدد، این لوازم را روانه بازار میکنند.»
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران تصریح می کند:«برخی دیگر از این قطعات بیکیفیت یا کمکیفیت از دیگر کشورها با آرم، لوگو و نشان تجاری شرکتهای بزرگ وارد میشود و نظارتی بر آنها نیز وجود ندارد.»
به گفته کارشناسان و فعالین حوزه قطعات یدکی خودرو از آنجایی که این روزها دامنه مشکلات در کشور بسیار گسترده شده است مسوولان وزارت صنعت، گمرکات، تعزیرات، سازمان استاندارد و... در عمل، نیرو و توان کافی برای نظارت بر همه مشکلات و بخشهای مختلف بازار را ندارند و بازار لوازم یدکی نیز از دید آن ها مغفول مانده است اما اگر به این بازار رسیدگی نشود با جان و مال مردم بازی شده است و توقع می رود تا سازمان های نظارتی کمی توجه شان به این موضوع جلب شود تاشاهد افزایش حوادث جاده ای و تصادفات و مشکلاتی از این دست نباشیم.