رپورتاژ - در صنعت خودروسازی همیشه جا برای یک کپی برابر اصل وجود دارد. این کپی که میتواند متعلق به یک برند باشد که از روی مدل قبلی یک خودرو انجام میشود. بااینحال اگر این کپی از روی برندی دیگر باشد قضیه کمی پیچیده میشود. برای مثال خریدوفروش اپل آسترا باعث شد تا این برند سالها به تولدی مشابه دست بزند بیآنکه از کم شدن سود فروش آن بترسد. از همین رو برند بسیار بزرگ نظیر هیوندای نیز سعی کرد تا کمی از موفقیت اپل آسترا جدید را تجربه کرده و از همین رو دست به تولید خودرویی به نام النترا زد. این خودرو که تأثیر چندانی در بازار جهانی خرید اپل آسترا نداشت، تجربهای نیمه موفق بهحساب میآید. تجربهای که چندان بد هم نیست.
اپل آسترا جدید خودرویی با امکانات پایه و قدرتی مناسب مدل خود است. این یعنی در درجه اول هیچکس انتظار موتوری فوقالعاده از آن را ندارد. اما بااینحال اپل آسترا به 1364 سیسی بر پایه 4 سیلندره 16 سوپاپه بناشده است. از همین رو وقتی میگوییم این خودرو 140 اسب بخار نیرومحرکه دارد عملاً از بیشترین حد ممکن نیرو برای این خودرو صحبت میکنیم. حال از سمتی دیگر هیوندای النترا با افزایش این قدرتپایه سعی داشت تا اولین مشکل این مدل یعنی قدرت را حل کند. بهاینترتیب هیوندا النترا در سال 2011 مدل فیس لیفت شدهاش را با 1797 سیسی عرضه کرد. این خودرو 148 اسب بخار را حداقل با 2000 دور بیشتر موتور تولید میکرد اما نکتهای که باید به آن توجه کرد ترجمه این تغییرات فنی است. اپل آسترا بدون هر گونه تلاش اضافهای میتوانست به 204 کیلومتر بیشینه سرعت برسد اما النترا بااینهمه اضافهکاری با 2 کیلومتر کمتر همچنان عقب بهحساب میآمد.
نکته دیگری هم که باید در مورد این رقابت بدانید شباهتهایی است که النترا از بعد ظاهری با آسترا دارد. برای مثال ظاهر بزرگ، کشیده و برآمدگیهای النترا بهصورت واضح در آسترا به چشم میخورند و از همین رو خیلی از منتقدین در همان عرضههای ابتدایی آن را تقلید نامیدند. اوضاع تا حدی پیچیده شد که مدل فیس لیفت شده این خودرو بهصورت کلی جلوپنجرهای، چراغها، و حتی کاپوت این خودرو را تغییر دادند. اما بههرحال شباهتهای ظاهری همچنان غیرقابلانکار بودند.
بهغیراز این موارد با خرید یک اپل آسترا به امکانات بیشتری هم دسترسی خواهید داشت. امکاناتی که تقریبا یا هیوندا النترا برابری میکنند. برای مثال مجهز بودن به پیشرانه توربو شارژر دقیقاً نکتهای بود که در مدل فیسلیفت شده النترا به آن اضافه شد. یا مثلاً رینگهای آلومینیومی 17 اینچی بهصورت پایه در آسترا وجود دارند اما در النترا سفارشی هستند. البته النترا به سیستم صوتی و تصویری بسیار پیشرفتهای مجهز است که خودش بهتنهایی در کمتر خودرویی با این رنج قیمتی یافت میشود. این سیستم شامل ویژگیهای زیر است: « سیستم صوتی باقابلیت پخش CD و MP3 به همره 6 بلندگو - ورودی iPod و USB و AUX - آمپلیفایر 360 واتی - نویگیشن به همراه صفحهنمایش 7 اینچی - بلوتوث به همراه سیستم تشخیص صدا - دکمههای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان»
البته تمام اینها به کنار خرید هردوی این خودروها تصمیمی بسیار مهم است. قیمت اپل آسترا در بازارهای داخلی امان از 440 تا 460 میلیون تومان متفاوت است. این در حالی است که هیوندای النترا بسته به مدلش از 130 تا 300 میلیون تومان متغیر است. این موضوع هم تنها یک دلیل دارد و آنهم رپلیکا بودن این خودروست. هیوندا النترا در بهترین حالتش خودرویی رپلیکا بهحساب میآید و همین موضوع باعث میشود تا قیمت آن ارزانتر باشد. به همین دلیل خرید یک النترا ازنظر قیمتی بسیار بهصرفهتر اما ازنظر ساخت بسیار کمارزش است. از همین رو بهراحتی تمام میتوانیم مدل تصمیمگیری مناسب هر دو این خودروها را ارائه کنیم.
این یعنی هرکسی که قصد خرید خودرویی اصیل، خوشساخت و باکیفیت را داشته باشد بدون هرگونه شک و تردیدی به سراغ خرید اپل آسترا میرود. این خودرو در طی سالیان دراز اکثر آزمونوخطاهای ممکن را رد کرده است و خودرویی آبدیده بهحساب میآید. اگر هم کسی قصد داشته باشد خودرویی مشابه و کمهزینهتر خریداری کند قطعاً به سراغ هیوندا النترا میرود. بهاینترتیب به اکثر ویژگیهای النترا مجهز شده هزینه کمتری هم پرداخته است. اپل آسترا خودرویی کمنظیر است که د طول سالیان دراز رقبای کمی داشته است. نکتهای هم که این خودرو را از سایرین جدا میکند، بهتر بودن همیشگی آن از این رقبا بوده است.
منبع : ویرلن