سرنشین خودرو، موتورسوار یا عابر پیاده بودن؛ اگر قرار باشد از زاویه تصادفات به این سه موقعیت نگاه کنید، به نظرتان کدام یک میتواند خطرناکتر است؟ احتمالا شما هم مثل من اولین موردی که به ذهنتان خطور میکند، موتورسوار بودن باشد؛ اما آمارهای پزشکی قانونی و پلیس راهور چیز دیگری میگوید. این آمار نشان میدهد عابر پیاده بودن در شهری مثل تهران از همه موقعیتهای دیگر خطرناکتر است و احتمال کشته شدن شما را بیش از هر چیز افزایش میدهد.
معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فاتب از سهم ۷۰ درصدی موتورسیکلت سواران و عابران پیاده در تصادفات رانندگی خبر داد.
سرهنگ عدنان جلال معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فاتب گفت: بیش از ۷۰ درصد تلفات انسانی در سوانح رانندگی متعلق به رانندگان موتورسیکلت و عابرین پیاده است.
تصادفات رانندگی
سرهنگ جلال ادامه داد: استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبان و سرنشینان موتورسیکلت نقش مهمی در پیشگیری از مرگ ناشی از تصادفات این گروه از کاربران ترافیک خواهد داشت.
وی ضمن تاکید بر استفاده از تجهیزات ایمنی برای موتورسیکلت سواران به عابران پیاده نیز توصیه کرد به منظور حفظ جان خود به هنگام عبور از خیابان از گذرگاههای عابر پیاده و پلهای هوایی استفاده کنند.
با بررسی تصادفات رانندگی شهری مشخص شد که بخش قابل توجهی از آمار تلفات، ناشی از نبود جاده کمربندی یا کنارگذر در اطراف شهرهاست و نبود این معابر باعث می شود ترافیک خودروهای سنگین و سرعت بالای خودروهای شخصی محیط های شهری را تحت تاثیر قرار داده و صدمات و تلفاتی را ایجاد کند.
اما وجه دیگر این ماجرا، سهم 30 درصدی رانندگان خودروها در تصادفات شهری است. در واقع خودروهای ایرانی به حدی نا امن هستند که حتی در سرعت های پایین رانندگی شهری نیز رانندگان خود را به کشتن می دهند. از این رو لازم است تا ضمن توجه به بهبود شرایط تردد در فضای شهری، راهکارهایی نیز برای بهبود ایمنی رانندگان خودرو و موتورسواران اندیشیده شود.