هرچند سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو همواره عرضه قطره چکانی را دلیل اصلی افزایش قیمت ها عنوان می کنند اما توجه به این نکته ضروری است که در حال حاضر دارندگان خودروها، خود تبدیل به ملاک قیمت گذاری شده اند و تعیین قیمت ها تبدیل به امری سلیقه ای شده است. موتمنی معتقد است که برای داشتن بازاری آرام، عرضه باید به میزان کافی صورت گیرد چرا که هم اکنون شاهد هستیم حتی در صورت وقفه یک روزه در عرضه، هفته ها زمان برای جبران و بازگشت قیمت ها به حالت عادی نیاز است.
این در حالیست که فعالان بازار نظر دیگری دارند و معتقدند که دارندگان خودروها به دلیل حفظ سرمایه خود نسبت به افزایش نرخ خودروها همپا با تورم و نرخ دلار اقدام کرده اند.
کاظم محمدی نیکخواه، فعال بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار درخصوص دلایل افزایش بی رویه قیمت خودروها در بازار می گوید: « قیمت دلار در مقایسه با اسفند ماه حدود 4 هزار تومان افزایش داشته که این میزان منجر به بروز تورم بیشتری شده به طوری که قیمت خودرو در مقایسه با قبل عید به صورت نجومی افزایش یافته و حتی برخی خودروها تا 80 درصد افزایش قیمت داشته است».
وی می افزاید:« هم اکنون خودروهای خریداری شده پیش از عید و یا حتی در مرداد سال گذشته با قیمت روز وارد بازار می شود به طوری که هایما با قیمت 104 میلیون تومان خریداری شده بود، هم اکنون با قیمت 320 میلیون تومان خرید و فروش می شود که همانند نرخ دلار سه برابر شده زیرا خریداران خودرو نسبت به تبدیل سرمایه خود به نسبت تورم اقدام کرده اند و همگام با سه برابر شدن نرخ دلار، قیمت خودروهای فروشی را در بازار سه برابر افزایش داده اند».
این فعال بازار خودرو با تاکید بر این که ادامه این روند بازار را دگرگون خواهد کرد می گوید:« در حال حاضر دارندگان خودروها هشیار شده اند و حاضر نیستند که خودروهای خود را با قیمت قبل عرضه کنند بلکه نسبت تورم را نیز در نظر می گیرند این در حالیست که این دارندگان خودروها جزو دلالان نیستند بلکه تنها به دنبال حفظ سرمایه و دارایی خود هستند».
محمدی نیکخواه اظهار می کند: « در این شرایط می توان دارندگان خودروها را مقصر اصلی روند فعلی بازار و قیمت های نجومی اخیر دانست هرچند که به صورت منطقی این دسته از فروشندگان گران فروشی نمی کنند بلکه تنها به دنبال حفظ دارایی های خود هستند».
وی با تاکید بر این که نباید تولید خودرو به صورت قطره چکانی باشد، تصریح می کند:« باید برنامه خودروسازان افزایش شیفت های تولید باشد در این شرایط خریدار خودروی 80 میلیون تومانی ناگزیر به خرید آن از بازار آزاد و با قیمت های بیش از 100 میلیون تومان نخواهد بود».
این کارشناس بازار خودرو تنها راه بهبود شرایط را عرضه مناسب می داند و می گوید:« خودروسازان می توانند با بهبود میزان عرضه و جلوگیری از عرضه قطره چکانی و دولت نیز می تواند با نرخ بهره بانکی مناسب نسبت به جمع آوری نقدینگی از بازار اقدام کند».
محمدی نیکخواه دلیل اصلی قیمت های به وجود آمده در بازار خودرو را سایت های خرید و فروش خودرو عنوان می کند و می افزاید:« در شرایطی که خودروها پلاک شده و نمایندگی ها خالی از خودرو است، تعیین قیمت های کاذب از سوی این سایت ها را باید عامل گرانی خودرو دانست چرا که این سایت ها به ملاک تعیین قیمت تبدیل شده اند».
وی ادامه می دهد:« هم اکنون خریداران خودرو با مراجعه به چند فروشگاه و یا نمایندگی می توانند از قیمت ها آگاه شوند اما در حال حاضر بهترین راه، سایت های خرید و فروش هستند و اعلام قیمت های کاذب و جنایتی که این سایت ها در افزایش نرخ تورم در بازار خودرو کرده اند، در زمینه ارز و ساختمان بی سابقه بوده اما با این حال مشخص نیست چرا دولت اقدامی در جهت بستن این سایت ها نمی کند».
این فعال بازار خودرو معضل بزرگ فعلی اقتصاد را سایت های خرید و فروش می داند و تصریح می کند:« در حال حاضر اتحادیه فروشندگان خودرو هیچ ابزار اجرایی ندارد در حالی که کنترل بازار باید در اختیار اتحادیه بوده و قیمت ها نیز از سوی او اعلام شود که در عمل این اتفاق رخ نمی دهد که باید نسبت به تحقق این امر و همچنین کنترل این سایت ها اقدام کرد زیرا در این صورت بازار به آرامش خواهد رسید».