کاهش‌تدریجی‌همکاری چینی ها در صنعت خودرو ایران/ چینی ها با وجود محدودیت های موجود از بازار ایران دست می کشند؟

 

کاهش‌تدریجی‌همکاری چینی ها در صنعت خودرو ایران/ چینی ها با وجود محدودیت های موجود از بازار ایران دست می کشند؟

 
هرچند دلایل متعددی برای خروج آن ها از بازار ایران وجود دارد اما در همین حال بهانه های زیادی نیز برای باقی ماندن در بازار پرطرفداری همچون ایران وجود دارد و چینی ها نیز با آگاهی از این موضوع نسبت به سرمایه گذاری های سنگین در ایران اقدام کرده اند.
 
در حال حاضر جز چند شرکت چینی همکار ایران که به صورت موازی با شرکت های آمریکایی نیز همکاری داشته و نیم نگاهی به بازار آمریکا داشته اند، باقی شرکای چینی فعالیت خود را با ایران حتی با وجود ممنوعیت ها ادامه می دهند. تاجایی که مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، با تاکید بر این که چینی ها همچنان بر ادامه همکاری با ایران تمایل دارند، می گوید:« در این مسیر موانعی همچون انتقال قطعات سی کی دی و نقل و انتقال منابع مالی وجود دارد اما به طور کلی چینی ها برای همکاری با ایران تمایل دارند». 
 
این اظهارات در حالی مطرح می شود که عدم نقل و انتقال منابع مالی به عدم همکاری بانک های چینی با ایران بازمی گردد و این روند نشان می دهد که تنها خواسته چینی ها برای همکاری با ایران کافی به نظر نمی رسد و لازم است دولت این کشور نیز شرایط را برای این همکاری مهیا کند. 
 
در همین حال شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هم اکنون شرکت های چینی به دو دسته تقسیم می شوند، می گوید:« یک دسته شرکت هایی هستند که چشم انداز آن ها برای سال های آینده، بازار آمریکا و اروپا است و این شرکت ها منافعی را در این کشورها دارند و قاعدتا نمی توانند این بازارها را از دست بدهند».
 
وی در تشریح دسته دوم شرکت ها می افزاید: « در همین حال شرکت هایی وجود دارند که نگاهی به بازار آمریکا و اروپا ندارند و بازار ایران برای این دسته از شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار است و بر این اساس در تلاش برای رفع موانع موجود در مسیر این همکاری نظیر مشکلات مربوط به نقل و انتقال منابع مالی و همچنین ارسال سی کی دی هستند و تا اندازه ای نیز در این مسیر موفق بوده اند».
 
وی با تاکید بر این که دسته دوم از این شرکت ها در هر شرایطی همکاری خود با ایران را قطع نمی کنند، تصریح می کند:« این شرکت ها همکاری خود را پایین ترین سطح ممکن می رسانند اما از قطع آن جلوگیری می کنند». 
 
آزادی با بیان این که در همین حال شرکت هایی که منافع خود را در بازار آمریکا و یا اروپا می بینند و نگاه این کشورها همواره به این بازارها است، اهمیتی برای ارتباط خود با ایران قائل نیستند و به مرور زمان ارتباط خود را با ایران به واسطه تحریم ها کاهش می دهند، اظهار می کند:« اما با این حال نمی توان به طور عمومی اظهار کرد که چینی ها مانند شرکت های اروپایی، بازار ایران را ترک می کنند و این خروج، بدون شک به صورت ناگهانی اتفاق نخواهد افتاد و تنها سطح این همکاری به حداقل می رسد».
 
وی ادامه می دهد:« بدون شک نمی توان ادعا کرد که بازار ایران برای این دسته از شرکت ها کاملا بی اهمیت است چرا که شروع صادرات بیشتر شرکت های چینی با صادرات به ایران آغاز شده است».
 
این کارشناس صنعت خودرو در خصوص احتمال ورود برندهای جدید چینی به بازار ایران در شرایط فعلی نیز می گوید:« در شرایط فعلی پیش بینی می شود برندهای اصلی چینی از ورود به ایران خودداری کنند.در همین حال باید به این نکته توجه کرد که از این پس دست ایران برای انتخاب شرکای چینی و امضای قرارداد با هدف مشارکت و تولید محصول باز نیست این در حالیست که پیش از این ایران اقدام به انتخاب شریک خود می کرد و در چنین شرایط این احتمال وجود دارد که در صورت ورود برند جدید چینی به ایران، شاهد ورود برندهای رده دو این کشور باشیم».
 
آزادی با تاکید بر این که محدودیت های به وجود آمده همکاری چینی ها با ایران تنها به دلیل تحریم ها بوده است، می افزاید:« نگاه شرکت های چینی همواره رقابت در بازار اروپا و آمریکا و همچنین ایران است و با توجه به چنین شرایطی تنها به بازار خود و یا ایران نگاه می کنند و از آن جا که به شدت بر روی فناوری و کیفیت خودروهای تولیدی خود کار می کنند به همین دلیل آینده و اتفاق هایی که در این باره رخ می دهد برای آن ها حایز اهمیت است بر این اساس به تحریم ها نگاه جدی دارند».
 
نظرات کارشناسان درخصوص همکاری شرکت های چینی با خودروسازان ایرانی در حالی مطرح می شود که در حال حاضر به دلیل خروج برخی شرکای چینی از بازار ایران، تولید این دسته از خودروها یا با چالش مواجه و یا متوقف شده که نیاز به برنامه ریزی گسترده در این زمینه است. اما آن چه مسلم است دسته ای از شرکت های چینی که بازار ایران را جایگزین بازارهای اروپا و آمریکا کرده اند ، به دلیل سرمایه گذاری های انجام شده در ایران به راحتی ایران را ترک نخواهند کرد و حتی در صورت دشوارتر شدن شرایط برای باقی ماندن در ایران، این حضور را به تدریجی کمرنگ خواهند کرد.  
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

روح الله
1

كدوم شركتا جز اولي هستند كدوم دومي؟
لطفا اعلام كنيد
13:42  1398/01/31
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : فکر نکنم کسی رفت تجمع ما که شهرستانیم
حسن : سلام تحویل چند خرداد هستید ؟
سینا : اخرین خبر نگاه کنید فیلم تجمع هست دم همتون گرم خدا خیرتون بده صدای هممون بودین
علیرضا ۱ : علی اقا خیلی مبارکه به خوشی استفاده کنی سخا رو کی دادین نمایندگی
شاهین جی سانروف : سلام دوستانی که رفتن تجمع توروخدا بگین چی گفتن لطفا؟؟؟
شاهین جی سانروف : سلام دوستانی که رفتن تجمع لطفا بگین چی شد توروخدا ؟؟
سامان : سایپا گول میزنه تبدیلی بهgl هم تحویل نمیده من گول خوردم تبدیل کردم ولی تحویل نمیده
جواد : متاسفانه سایپا به دروغ میگه نبدیل بزنین به gl سریع تحویل بدیم ولی خیلی تاخیر داره تحویل نمیده
جواب به فرشته : احتمالا همون تبدل به glبوده که باز هم اختياري بوده نگران نباشید
T9 : سلام وقت بخیر من من تفاوت واریز کردم ولی هنوز تکمیل وجه زرده آیا کسی تی 9 شاسی شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هومن پانا : سلام دوستان جهت اطلاع….داخل کاستوم نگاه کردم دیدم یه مرحله رفته عقب با نمایندگی تماس گرفتم گفتم جریان چیه برگشته عقب ردیف قرار داد رو گرفت بد گفت مشکلی نداره به روز رسانی کردم… الانم نگاه کردم دیدم بله تاریخ فاکتور شدن به روز شده اماده برای صدور فاکتور شده 3/3/1404
مصطفی : امروز اونجا بودم رئیس بخش حبیب زاده گفت کل مهر فاکتور شده، اگه از مهر کسی میومد دروغشون در میومد
31خرداد : میگم. جریان. چیه ک. تاریخ اماده برای صدور فاکتور هی تاریخش عوض. میشه تا 1خرداد بود امروز شد 3خرداد چرا؟
مصطفی : ای کاش همت شاهینی هارو اطلسی ها داشتن ، ایشالا که درست بشه همه چی، اگه نشد دوباره میریم
5دنده فوری تحویل مرداد : سلام دوستان عزیز یه نکته مهم" امروز اتفاقی کاستومر نگاه کردم یه مرحله برگشته بود عقب یعنی آماده برای صدور فاکتور داشت میچرخید درصورتی که دیروز فاکتور شد میچرخید ونوشته بود به دلیل عدم تکمیل وجه موعد تحویل مشخص نیست.بعد وارد سایت ایران خودرو شدم و واریز وجوه زدم که 112500بابت 1درصد تفاوت مالیات حساب کرده بودن که باید پرداخت میکردم.من فروش فوری دنا 5سرعته 17اردیبهشت 732250واریز کردم وموعد تحویل 14مرداد زده .این مورد را پیگیری کنید تا تسویه نکنید فاکتور نمی کنن .یا علی
اطلس 18مهر : من هنوز فاکتور نشدم رنگ مشکی . وای توگروه اطلس سواران تا22مهر فاکتور کردن
اطلس 21 مهر : حالا لطفا اگه کسی اطلاع داره بهم بگه که از فاکتور شدن اطلس تا تحویل خودرو چقدر زمان میبره؟ من شیراز هستم
محمد : زنگ زدم پارس خودرو قبلا آخر هفته یپش رو وعده داده بود الان میگه قطعه نداریم شاید دو هفته دیگه فاکتور بشه !! بنظرم این تعدادی هم که فاکتور کردن از دوستان رو به خاطر پیگیری های زیادشون بوده وقتی خیالشون راحت شده که اون تعدادی که خیلی پیگیرن فاکتور شدن دوباره شل کردن اگه ما پیگیری نکنیم و مدام زنگ و حتی مراجعه نداشته باشیم مطمئن باشید تو خرداد هم فاکتور نمیشیم دوستان حتما تماس بگیرید اگه نزدیکید حتما مراجعه کنید حضوری خیلی اثر دارهبه این شماره هم زنگ بزنید رضایی مسئول فروش 02148913891
اطلس 21مهر : سلام کسی میدونه از فاکتور تا تحویل چقد طول میکشه؟ممنونم
مصطفی : گفتن مشکل داره حل میشه تا اخر خرداد کل اذر فاکتور میشه