هرچند دلایل متعددی برای خروج آن ها از بازار ایران وجود دارد اما در همین حال بهانه های زیادی نیز برای باقی ماندن در بازار پرطرفداری همچون ایران وجود دارد و چینی ها نیز با آگاهی از این موضوع نسبت به سرمایه گذاری های سنگین در ایران اقدام کرده اند.
در حال حاضر جز چند شرکت چینی همکار ایران که به صورت موازی با شرکت های آمریکایی نیز همکاری داشته و نیم نگاهی به بازار آمریکا داشته اند، باقی شرکای چینی فعالیت خود را با ایران حتی با وجود ممنوعیت ها ادامه می دهند. تاجایی که مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، با تاکید بر این که چینی ها همچنان بر ادامه همکاری با ایران تمایل دارند، می گوید:« در این مسیر موانعی همچون انتقال قطعات سی کی دی و نقل و انتقال منابع مالی وجود دارد اما به طور کلی چینی ها برای همکاری با ایران تمایل دارند».
این اظهارات در حالی مطرح می شود که عدم نقل و انتقال منابع مالی به عدم همکاری بانک های چینی با ایران بازمی گردد و این روند نشان می دهد که تنها خواسته چینی ها برای همکاری با ایران کافی به نظر نمی رسد و لازم است دولت این کشور نیز شرایط را برای این همکاری مهیا کند.
در همین حال شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هم اکنون شرکت های چینی به دو دسته تقسیم می شوند، می گوید:« یک دسته شرکت هایی هستند که چشم انداز آن ها برای سال های آینده، بازار آمریکا و اروپا است و این شرکت ها منافعی را در این کشورها دارند و قاعدتا نمی توانند این بازارها را از دست بدهند».
وی در تشریح دسته دوم شرکت ها می افزاید: « در همین حال شرکت هایی وجود دارند که نگاهی به بازار آمریکا و اروپا ندارند و بازار ایران برای این دسته از شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار است و بر این اساس در تلاش برای رفع موانع موجود در مسیر این همکاری نظیر مشکلات مربوط به نقل و انتقال منابع مالی و همچنین ارسال سی کی دی هستند و تا اندازه ای نیز در این مسیر موفق بوده اند».
وی با تاکید بر این که دسته دوم از این شرکت ها در هر شرایطی همکاری خود با ایران را قطع نمی کنند، تصریح می کند:« این شرکت ها همکاری خود را پایین ترین سطح ممکن می رسانند اما از قطع آن جلوگیری می کنند».
آزادی با بیان این که در همین حال شرکت هایی که منافع خود را در بازار آمریکا و یا اروپا می بینند و نگاه این کشورها همواره به این بازارها است، اهمیتی برای ارتباط خود با ایران قائل نیستند و به مرور زمان ارتباط خود را با ایران به واسطه تحریم ها کاهش می دهند، اظهار می کند:« اما با این حال نمی توان به طور عمومی اظهار کرد که چینی ها مانند شرکت های اروپایی، بازار ایران را ترک می کنند و این خروج، بدون شک به صورت ناگهانی اتفاق نخواهد افتاد و تنها سطح این همکاری به حداقل می رسد».
وی ادامه می دهد:« بدون شک نمی توان ادعا کرد که بازار ایران برای این دسته از شرکت ها کاملا بی اهمیت است چرا که شروع صادرات بیشتر شرکت های چینی با صادرات به ایران آغاز شده است».
این کارشناس صنعت خودرو در خصوص احتمال ورود برندهای جدید چینی به بازار ایران در شرایط فعلی نیز می گوید:« در شرایط فعلی پیش بینی می شود برندهای اصلی چینی از ورود به ایران خودداری کنند.در همین حال باید به این نکته توجه کرد که از این پس دست ایران برای انتخاب شرکای چینی و امضای قرارداد با هدف مشارکت و تولید محصول باز نیست این در حالیست که پیش از این ایران اقدام به انتخاب شریک خود می کرد و در چنین شرایط این احتمال وجود دارد که در صورت ورود برند جدید چینی به ایران، شاهد ورود برندهای رده دو این کشور باشیم».
آزادی با تاکید بر این که محدودیت های به وجود آمده همکاری چینی ها با ایران تنها به دلیل تحریم ها بوده است، می افزاید:« نگاه شرکت های چینی همواره رقابت در بازار اروپا و آمریکا و همچنین ایران است و با توجه به چنین شرایطی تنها به بازار خود و یا ایران نگاه می کنند و از آن جا که به شدت بر روی فناوری و کیفیت خودروهای تولیدی خود کار می کنند به همین دلیل آینده و اتفاق هایی که در این باره رخ می دهد برای آن ها حایز اهمیت است بر این اساس به تحریم ها نگاه جدی دارند».
نظرات کارشناسان درخصوص همکاری شرکت های چینی با خودروسازان ایرانی در حالی مطرح می شود که در حال حاضر به دلیل خروج برخی شرکای چینی از بازار ایران، تولید این دسته از خودروها یا با چالش مواجه و یا متوقف شده که نیاز به برنامه ریزی گسترده در این زمینه است. اما آن چه مسلم است دسته ای از شرکت های چینی که بازار ایران را جایگزین بازارهای اروپا و آمریکا کرده اند ، به دلیل سرمایه گذاری های انجام شده در ایران به راحتی ایران را ترک نخواهند کرد و حتی در صورت دشوارتر شدن شرایط برای باقی ماندن در ایران، این حضور را به تدریجی کمرنگ خواهند کرد.