خطر تعدیل نیروی انسانی در صنعت خودرو با افزایش دستمزدها/ زیان انباشته خودروسازان تشدید می شود؟

 

خطر تعدیل نیروی انسانی در صنعت خودرو با افزایش دستمزدها/ زیان انباشته خودروسازان تشدید می شود؟

 
خودروسازان که در سال گذشته به واسطه تحمیل عوامل بیرونی همچون صعود ناگهانی نرخ ارز و تحریم ها و خروج شرکای خارجی با چالش های زیادی دست به گریبان بودند، زیان انباشته بالایی را به ثبت رساندند و هرچند در روزهای پایانی سال با پیش بینی تسهیلاتی، موفق به جبران کاهش تیراژ تولید خود شدند اما به دلیل شرایط نامساعد همچنان وضعیت در این صنعت به حالت عادی بازنگشته است. در این وضعیت، افزایش چشمگیر دستمزدها با هدف کمک به کارگران منجر به پیش بینی شرایط نه چندان مطلوبی در این صنعت و همچنین سایر صنایع شده و در حالی که، احتمال تعدیل نیروی انسانی وجود دارد در عین حال این پرسش مطرح می شود که آیا با این تصمیم شاهد افزایش زیان خودروسازان خواهیم بود یا خیر؟  
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تاثیر منفی افزایش دستمزدها در صنعت خودرو، می گوید:« افزایش دستمزد نیروی انسانی به تصویب رسیده، بیش از توان شرکت ها چه در حوزه خودرو و سایر صنایع است».
 
وی می افزاید: « در چنین شرایطی حداقل اتفاقی که امکان دارد رخ دهد تعدیل درصد زیادی از نیروی انسانی است چرا که افزایش هزینه ها را به دنبال دارد و این امر در شرایط فعلی از توان خودروسازان خارج است و این روند می تواند زیان انباشته آن ها را بیش از پیش کند.
تحمیل هزینه های بیشتر به خودروسازان همزمان با افزایش دستمزدها در حالی از سوی این کارشناس صنعت خودرو مطرح می شود که حمید حاج اسماعیلی، کارشناس حوزه کار نظر دیگری دارد.
 
وی در گفت و گو با خبرنگار با بیان این که صنایع خودروسازی در ایران به عنوان صنعتی استراتژیک به شمار می رود، می گوید:« هزینه فایده در صنعت خودرو مساله ای بسیار جدی است که در دو دهه گذشته نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اما در عین حال باید به این موضوع توجه کرد که صنعت استراتژیکی مانند صنعت خودرو در کنار سایر صنایع بزرگ همچون نفت، پتروشیمی و فولاد از صنایعی هستند که همواره از سوی دولت مورد حمایت قرار می گیرند».
 
حاج اسماعیلی می افزاید: « هرچند تاکید می شود که این صنعت در حال خصوصی شدن است اما در واقع مفاهیم بخش خصوصی در صنعت خودرو چندان مطرح نیست و از آن جا که صنعتی پیشران و استراتژیک به شمار می رود همواره از حمایت های دولت و مجلس برخوردار بوده و طبیعی است همزمان با افزایش قیمت ها  و نرخ تورم ،به دنبال آن هزینه های تولید نیز افزایش یابد».
 
این کارشناس حوزه کار با تاکید بر این که طبیعی است بخش زیادی از قیمت خودرو هزینه های سربار است که در صورت عدم مدیریت صحیح به صنعت آسیب می زند، تصریح می کند: « با توجه به این که در چند سال گذشته شاهد روند تحریمی در صنعت خودرو بوده ایم به همین دلیل تعدیل نیرو به واسطه کار کمتر و کاهش ظرفیت ها طبیعی خواهد بود اما در عمل شاهد این امر نبوده ایم چرا که این صنعت همواره از حمایت های دولتی برخوردار بوده و ضمن آن که مسئولان نیز به دنبال این هستند تا صنعت خودرو تحت هر شرایطی حفظ شود». 
وی ادامه می دهد:« برای این صنعت آینده جدی در نظر گرفته شده و ایران به دنبال حفظ این صنعت است زیرا هم بازار داخلی بزرگی در اختیار است و هم کشورهای همسایه کشورهایی نیستند که صنعت خودرو قوی داشته باشند بنابراین این کشورها می توانند در گام نخست بازارهای قوی برای صنعت خودرو ایران باشند». 
 
حاج اسماعیلی حمایت های دولتی از صنعت خودرو را مانعی برای جلوگیری از افزایش هزینه های تولید به واسطه افزایش دستمزد می داند و اظهار می کند:« بیش از افزایش دستمزدها، تحریم ها در صنعت خودرو تاثیرگذار است چرا که برخی از قطعات و مواد خامی که در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد، وارداتی است و از سوی دیگر فناوری تولید صنعت خودرو هنوز به کشورهای توسعه یافته وابسته است این در حالیست که نوسانات نرخ ارز نیز مشکل دیگری که بیش از سایر عوامل صنعت خودرو را تحت فشار قرار داده است».
 
به گفته این کارشناس حوزه کار، در صورت ثبات نسبی در اقتصاد افزایش دستمزد نیروی کار قابل هضم است و اگر صنعت خودرو شرایط اقتصادی و سیاسی باثباتی داشته باشد می تواند بهتر از گذشته به مسیر خود ادامه دهد. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا x5 شهریور : سلام آقا خودروی من رنگ مشکی، هست، تحویل با شاسی انجام می‌دهند. تحویلی به این صورت هست ما که قبلا پلاک شدیم رفتیم ته انبار،هر چه بعد از تولید و پلاک شده مثلا ثبت نامی های آبان و دیماه،میاد داخل انبار جلو ما قرار میگیره،پس اونایی که جلوتر هستند زودتر بارگیری میشن،البته باید ۸ خودرو سواری کش مال هر شهری تکمیل باشه،روز تعطیل اداره تحویل تعطیل هست ولی بارگیری انجام میشه
فرشاد : سلام برا منم همه مداركا اومده ،ولي خود ماشين نيومده،ثبت نامي 5 اذر هستم
رضا : سلام نرگس خانم شما وبقیه دوستان که اول خرداد فاکتور شدید هنوز حمل به نمایندگی نشدید چون خیلی طول کشیده. ممنوننم جواب میدین
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز : دوست عزیز اینکه فاکتور نمیشه هیچ ربطی به تجمع نداره ، شما یه سر به صفحه ی شاهین پلاس بزنی ، دیروز کلی شاهین پلاس فاکتور شده
معید : روز بخیر، دوست عزیز کارت سوخت رو بعد از دریافت مدارک اقدام کردید؟ و اینکه از چه طریقی؟
علیرضا x5 شهریور : سلام اگر پلاک جدید هستید،میتونید برید کافی نت فقط هم برگ سبز میخواد با تلفنی که بنام خودتون باشه کارت سوخت هم 4 الی 5 روزه میرسه دستت،من کافی نت انجام دادم
,شاهین زمستان : ماهایی ۱۴۰۲ بعد قرعه کشی زمستان ۱۴۰۳ به اسممون در اومد باید زمستان تحویل میدادن. الان‌که تاخیر خورده باید به قیمت همون موقع بدند و اگه قرار داد جدیدی اومد و ما قبول کردیم با ۵ ۶ ماه تاخیر پیش فروشو ، حق افزایش قیمت و قیمت جدید و این چرت و پرتا رو ندارن. یه تجمع هماهنگ کنید بریم ..
ایمان_18 اسفند : سلام دوستان مبارکتون باشه من تکمیل 18 اسفند هستم فعلا خبری نیست ممنون از اطلاع رسانیتون دوستان این خبر که میگن 250 میلیون قیمت کارخانه شاهین پلاس قراره گرون بشه رو شنیدید شما من از چنتا کارشناس و بنگاه دار شنیدم در صورت تصویب مطمئنا قیمت بازارش بیشتر میشه دوستانی که قصد فروش خودروشون رو دارن حواسشون باشه بعد این همه انتظار گرفتن ماشین عجله ای در فروش نداشته باشن ومفت بدن بره. البته هرکی اختیار مال خودش رو داره فقط منباب اطلاع رسانی باتشکر
ایمان_18 اسفند : سلام دوستان مبارکتون باشه من تکمیل 18 اسفند هستم فعلا خبری نیست ممنون از اطلاع رسانیتون دوستان این خبر که میگن 250 میلیون قیمت کارخانه شاهین پلاس قراره گرون بشه رو شنیدید شما من از چنتا کارشناس و بنگاه دار شنیدم در صورت تصویب مطمئنا قیمت بازارش بیشتر میشه دوستانی که قصد فروش خودروشون رو دارن حواسشون باشه بعد این همه انتظار گرفتن ماشین عجله ای در فروش نداشته باشن ومفت بدن بره. البته هرکی اختیار مال خودش رو داره فقط منباب اطلاع رسانی باتشکر
معید : روز بخیر، دوست عزیز کارت سوخت رو بعد از دریافت مدارک اقدام کردید؟ و اینکه از چه طریقی؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن : سلام آقاتوحیدجان کاشان به جز سایناتولیدی دیگه هم دارد
توحید ارومیه : داداش عزیز بعد از پیش اسفند که اگر پیش بره فاکتور کنن وهمیشه گفتم تعداد اسفند نسبت به طرح های قبل کمه 25خرداد به بعد بر میگرده از 6بهمن فروش فوق العاده فاکتور میشه فوق العاده بعدهاش
توحید ارومیه : در این حالت در حال محاسبه اختلاف بیمه و مالیات هستن بعداز کسر بر میگرده آماده تخصیص نهایتن روز بعد فاکتور متاسفانه شد این تعطیلات حالا ببینی کار میکنن و سیستم اتو ماتیک بره فاکتور ولی پلاک هاتون ازشنبه انجام بشه
اطلس اسفند : نظر من تیر ماه تجمع بشه نه الان چون مسیر همگی دوره باید ی روز وقت بشه چون همه باید بااتوبوس بیان این نیست که ماشین دارن و میرن بهترین موقعیت تیر هست باید تعداد بالا باشه همه همت کنن با 5 نفر چیزی حل نمیشه
توحید ارومیه : سلام تریلی برای نمایندگی اون شهرت ماشینش کمه منتظرن تکمیل شه و بارگیری شه
کوییک : سلام دوستان من دیروز چراغ تحویل روشن شود یعنی بارگیری شده بیا نمایندگی ممنون هستم اگرجواب من بگین
حسین : داداش نگفتن کی صادر میشه؟؟؟
امین fx شیراز : عزیز کدوم نمایندگی هستین؟ منم 24 فروردین تاریخ سیستمی و 5 ام مجوز خورده ولی تا دیروز گفتن هنوز بارگیری نشده
ساینا29بهمن : سلام داداش توحید خوش اومدی .ی سوال من دیروز پلاک آنلاین شدم کی پیام تحویل حضوری میاد از کاشان..شماره شماره از پارکینگ تحویل حضوری کاشان داری بدین ممنون
چراغ تحویل : دوستان دیروز چراغ تحویل روشن شد یعنی ماشین بارگیری شده و در حال ارسال به مقصد هست یا فقط تحویل پیمانکار حمل داده شده و معلوم نیست کی بارگیری و حرکت کنه؟؟؟