خطر تعدیل نیروی انسانی در صنعت خودرو با افزایش دستمزدها/ زیان انباشته خودروسازان تشدید می شود؟

 

خطر تعدیل نیروی انسانی در صنعت خودرو با افزایش دستمزدها/ زیان انباشته خودروسازان تشدید می شود؟

 
خودروسازان که در سال گذشته به واسطه تحمیل عوامل بیرونی همچون صعود ناگهانی نرخ ارز و تحریم ها و خروج شرکای خارجی با چالش های زیادی دست به گریبان بودند، زیان انباشته بالایی را به ثبت رساندند و هرچند در روزهای پایانی سال با پیش بینی تسهیلاتی، موفق به جبران کاهش تیراژ تولید خود شدند اما به دلیل شرایط نامساعد همچنان وضعیت در این صنعت به حالت عادی بازنگشته است. در این وضعیت، افزایش چشمگیر دستمزدها با هدف کمک به کارگران منجر به پیش بینی شرایط نه چندان مطلوبی در این صنعت و همچنین سایر صنایع شده و در حالی که، احتمال تعدیل نیروی انسانی وجود دارد در عین حال این پرسش مطرح می شود که آیا با این تصمیم شاهد افزایش زیان خودروسازان خواهیم بود یا خیر؟  
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تاثیر منفی افزایش دستمزدها در صنعت خودرو، می گوید:« افزایش دستمزد نیروی انسانی به تصویب رسیده، بیش از توان شرکت ها چه در حوزه خودرو و سایر صنایع است».
 
وی می افزاید: « در چنین شرایطی حداقل اتفاقی که امکان دارد رخ دهد تعدیل درصد زیادی از نیروی انسانی است چرا که افزایش هزینه ها را به دنبال دارد و این امر در شرایط فعلی از توان خودروسازان خارج است و این روند می تواند زیان انباشته آن ها را بیش از پیش کند.
تحمیل هزینه های بیشتر به خودروسازان همزمان با افزایش دستمزدها در حالی از سوی این کارشناس صنعت خودرو مطرح می شود که حمید حاج اسماعیلی، کارشناس حوزه کار نظر دیگری دارد.
 
وی در گفت و گو با خبرنگار با بیان این که صنایع خودروسازی در ایران به عنوان صنعتی استراتژیک به شمار می رود، می گوید:« هزینه فایده در صنعت خودرو مساله ای بسیار جدی است که در دو دهه گذشته نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اما در عین حال باید به این موضوع توجه کرد که صنعت استراتژیکی مانند صنعت خودرو در کنار سایر صنایع بزرگ همچون نفت، پتروشیمی و فولاد از صنایعی هستند که همواره از سوی دولت مورد حمایت قرار می گیرند».
 
حاج اسماعیلی می افزاید: « هرچند تاکید می شود که این صنعت در حال خصوصی شدن است اما در واقع مفاهیم بخش خصوصی در صنعت خودرو چندان مطرح نیست و از آن جا که صنعتی پیشران و استراتژیک به شمار می رود همواره از حمایت های دولت و مجلس برخوردار بوده و طبیعی است همزمان با افزایش قیمت ها  و نرخ تورم ،به دنبال آن هزینه های تولید نیز افزایش یابد».
 
این کارشناس حوزه کار با تاکید بر این که طبیعی است بخش زیادی از قیمت خودرو هزینه های سربار است که در صورت عدم مدیریت صحیح به صنعت آسیب می زند، تصریح می کند: « با توجه به این که در چند سال گذشته شاهد روند تحریمی در صنعت خودرو بوده ایم به همین دلیل تعدیل نیرو به واسطه کار کمتر و کاهش ظرفیت ها طبیعی خواهد بود اما در عمل شاهد این امر نبوده ایم چرا که این صنعت همواره از حمایت های دولتی برخوردار بوده و ضمن آن که مسئولان نیز به دنبال این هستند تا صنعت خودرو تحت هر شرایطی حفظ شود». 
وی ادامه می دهد:« برای این صنعت آینده جدی در نظر گرفته شده و ایران به دنبال حفظ این صنعت است زیرا هم بازار داخلی بزرگی در اختیار است و هم کشورهای همسایه کشورهایی نیستند که صنعت خودرو قوی داشته باشند بنابراین این کشورها می توانند در گام نخست بازارهای قوی برای صنعت خودرو ایران باشند». 
 
حاج اسماعیلی حمایت های دولتی از صنعت خودرو را مانعی برای جلوگیری از افزایش هزینه های تولید به واسطه افزایش دستمزد می داند و اظهار می کند:« بیش از افزایش دستمزدها، تحریم ها در صنعت خودرو تاثیرگذار است چرا که برخی از قطعات و مواد خامی که در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد، وارداتی است و از سوی دیگر فناوری تولید صنعت خودرو هنوز به کشورهای توسعه یافته وابسته است این در حالیست که نوسانات نرخ ارز نیز مشکل دیگری که بیش از سایر عوامل صنعت خودرو را تحت فشار قرار داده است».
 
به گفته این کارشناس حوزه کار، در صورت ثبات نسبی در اقتصاد افزایش دستمزد نیروی کار قابل هضم است و اگر صنعت خودرو شرایط اقتصادی و سیاسی باثباتی داشته باشد می تواند بهتر از گذشته به مسیر خود ادامه دهد. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داریوش : سلام مبارکه خرید شما چی بود شاهین پلاس شاهین جی نوع قرارداد چی بود
صبا : سلام دوستانه مرداد شهریور و مهر ماهی بنظرتون بهتر نیست تجمع داشته باشیم ؟!برا ماه های دیگه باز یکی دو ماه قبل پیام تبدیل رفت ولی دیگه مرداد به بعد رو ول کردن
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : دوستان الکی اعصاب خودتونو بازنگ زدن به نمایندگی خورد نکنید.نمایندگیذها هیچ اطلاعی از زمان فاکتور شدن وتحویل دادن ندارن چون اصلا دسترسی بهش ندارن وهمینجوری به شما یه چیزی میگن.اطلاعاتی که اینجا به دست میارید خیلی دقیق تره.دوستان اگه اطلاعات زمان فاکتور وواریزی هاشونو باهم به اشتراک بزارن خیلی بهتر میتونید زمان تحویل خودروتون رو بدونید.درحال حاضر برای خودرو تارا معمولا بین ۸تا۱۵ روز بعد از زمان تحویل در سایت به مشتری تحویل میدن این اختلافم بخاطر انتخاب رنگه.خودروهای سفید ومشکی رو تقریبا ۵ یا۶روز زودتر تحویل میدن.یاحق
ج ج : در جواب شاهین سی وی تی راست میگم بخدا چرا باید دورغ بگم خودمم دوساله منتظرم تکمیل وجه16 اسفند بودم شاهین سی وی تی اتومات پیش فروش3 مهر1402بودم استان تهران ولی فکر کنم یه هفته دیگه تحویل بدن
شاهین cvt : سلام شاهین cvt امروز چه تغییراتی کرده؟؟؟ تا چه تاریخی فاکتور شده؟؟
مهرسا : سلام من جی مهر هستم هنور دعوتنامه نیومده با ابن همه حجم نفرین من نمیدونم چرا این بی خدا ها به خودشون نمیان والا دیه خسته شدم خیر نبینی بفرس این پیام تبدیل جی ال تا بقیش واریز کتیم کلافمون کردی ذلیل شوده
سعید : والا ماهم اسیر شدیم تبدیل هم بیاد راضی ام
شاهین سی وی تی : امروز سی وی تی یه تکونی خورد
آریا : سلام منم واریزی ۴ دی ماه ۱۴۰۳هستم تحویل هفته چهارم شهریور کسی میدونه کی پیامک تکمیل وجه میاد خودرو ثبت نامی شاهین جی
شاهین سی وی تی : امروز یک نفر 15 هوم و یک نفر 16 هوم فاکتور شدن هر دو هم برا شهرستان . مبارکشون باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
معصومه : خدالعنتتون کنه مسئولین سایپا اینقدر ماشین روندادی که دوباره شیپورجنگ نواخته شده ودوباره خطر بیخ گوش ایران هست وسرمایه مردم بیچاره دردستان شماست چقدرباروح روان مردم بازی میکنید اوندوفعه اگه به سرعت فاکتورشده بودوماشین ها ازاون شرکت کثیف سایپا بیرون اومده بود اون اتفاق نمیفتاد الان هم اینقد لف دادی تاسرمایه مردم روبسوزونی خداریشه کن کنه هرچی ظلم رواز ایران
حمید : سلام شب بخیر ببخشید تو قسمت اسناد تاریخ تحویل و دریافت پلاک تعقیر کرد و به روز شد میشه راهنمایی کنید علت چیه
رضا : من هم مثل شما هستم در تیر 1404 تکمیل وجه کردم گواهی فرسوده هم انجام شده زنگ زدم سایپا میگه هیچی معلوم نیست کی فاکتور بشه
محمد : کی ثبت نام کردی
پاناقالپاق فرسوده 12مرداد : تحویل کی هستین شما؟
محمد : من اردیبهشت 404 فرسوده ثبت نام کردم و واریز اولیه تیر 404 پرداخت دعوتنامه مرداد 404 شارژ گواهی اسقاط خودرو و الان در مرحله تخصیصم به نظرتون کی فاکتور میشه؟ سایپا بعضی مواقع میگه مشتری های در طرح اسقاطی زمان میبره بعضی وقتا میگه اسقاطی ها را زودتر میدن الان فاصله بین تخصیص تا فاکتور شدن چقدره؟
جلال : همونو بگو کی اسفند شروع ب فاکتور میشه
هانیه : سلام برهمگی یه راهنمای ازتون میخوام میشه کمکم کنید من یه ساینا ثپنام کردم میخوام طرح مادران دوباره ثپنام کنم ایا بهم ماشین تعلق میگیره یانه ماشین ساینا آبان تحویل میدن
کوییک : آپشن مانیتور و دوربین عقب موقع پرداخت دوم حذف شده ولی نمایندگی براتون نصب میکنه
دنا 5 دنده فولادی 20 مرداد : سلام برای من اومد 16 شهریور تبدیل زدم هنوز فاکتور نشدم