ضربه فنی قطعه سازان با بازپرداخت تسهیلات ارزی با قیمت روز

 

ضربه فنی قطعه سازان با بازپرداخت تسهیلات ارزی با قیمت روز

 
پیش بینی تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو و قطعه در زمستان سال گذشته در حالی به تصویب رسید و فاز نخست آن که پرداخت 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات بود، اجرایی شد که روند پرداخت باقی مانده این تسهیلات همچنان در ابهام است.
 
فعالان صنعت قطعه خواستار روندی بدون دردسر برای دریافت این تسهیلات هستند اما سیستم بانک ها به این راحتی چنین امری را نمی پذیرند به اعتقاد آن ها بازپرداخت این تسهیلات نه به قیمت زمان دریافت بلکه باید به قیمت ارز زمان پرداخت انجام شود. این روند در حالیست که هرگونه تاخیر در مشخص شدن چگونگی پرداخت این تسهیلات صنعت خودرو و قطعه را به نابودی خواهد کشاند.
 
سعید صبوری، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی  با تاکید بر این که در حال حاضر شرایط بازپرداخت تسهیلات پیش بینی شده برای قطعه سازان هنوز مشخص نیست، گفت: علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد اما هنوز دستورالعملی در این باره به تنطیم نرسیده و ادامه روند فعلی بدون شک منجر به تعطیلی خطوط تولید صنعت خودرو خواهد شد. 
وی با تاکید بر این ما در صنعت خودرو همچنان وابسته هستیم و خودکفایی هنوز به طور کامل در این صنعت محقق نشده است، افزود: بانک مرکزی، وزارذت صنعت، قطعه ساز و خودروساز نظرات متفاوتی دارند و هنوز به هیچ جمع بندی در این باره نرسیده اند و کشتن زمان باعث تولید بیشتر خودروهای ناقص در کف کارخانه می شود. 
 
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه داد: با ادامه این روند خودروساز با چالشی جدی مواجه شد و در ادامه نیز قطعه ساز با مشکلات متعددی دست به گریبان خواهد شد و همه امور به هم گره خواهد خورد و ادامه این روند منجر به ایجاد شرایطی می شود که مورد پسند دشمنان ایران است.
 
صبوری با بیان این که خواسته قطعه ساز بازپرداخت تسهیلات ارزی با نرخ زمان دریافت است، تصریح کرد: اما در این شرایط خواسته بانک مرکزی بازپرداخت تسهیلات به نرخ روز است که این روند برای فعالان صنعت خودرو و قطعه به صرفه نخواهد بود و به نظر می رسد در چنین شرایطی بانک ها به فکر کاسبی هستند و به این موضوع توجه نمی کنند که درصورت تعطیلی صنعت خودرو و قطعه، وزارت کار باید ملزم به پرداخت بیمه بیکاری سنگینی شود. 
 
وی گفت: بانک مرکزی به هیچ عنوان به اثرات منفی این تصمیم خود توجه نمی کند این در حالیست که پیش از این نیز با اخذ تصمیمی مبنی بر پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز دولتی و نیمایی، منجر به دپو بیش از 13 هزار کانتینر در گمرکات شده است.
 
این فعال صنعت قطعه با بیان این که سازمان های متولی باید اجازه دهند در شرایط فعلی گردش چرخ صنعت ادامه داشته باشد، افزود: هم اکنون دستور پرداخت این تسهیلات صادر شده و تنها در انتظار برای اعلام بانک مرکزی است تا این تسهیلات در اختیار قطعه سازان قرار گیرد اما چگونگی دریافت و بازپرداخت آن همچنان نامشخص است که این روند کمک به دشمنان ایران است. 
 
صبوری ادامه داد: هرگونه تاخیر در پرداخت به صنعت خودرو صدمه می زند و از سوی دیگر خریداران خودرو ناراضی خواهند بود و در عین حال تمام تقصیرها به قطعه ساز منتهی می شود در حالی که می توان با اخذ تصمیمی این داستان را به پایان رساند و نرخ تسهیلات در زمان بازپرداخت ها را با قیمت زمان دریافت تسهیلات محاسبه کرد. 
 
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی بهره های سنگین بانکی را چالش اصلی صنعت اعلام و تصریح کرد: هم اکنون نرخ بهره در حدود 18 درصد اعلام می شود اما در عمل اینگونه نیست و نرخ بهره بسیار بالاتر تمام می شود در حالی که می توان این روند را با گفت و گو حل کرد اما تا بحرانی شدن شرایط این روند ادامه می یابد به طوری که تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی در واپسین لحظه های سال گذشته که قطعه سازان در حال نابودی بودند، پرداخت شد. از سوی دیگر سیکل ثبت سفارش قطعات به اندازه ای کشنده و زمان بر شده که دست و پای صنعت را بسته است.
 
وی یادآور شد: این روند به دلیل تحریم ها نیست بلکه تحریم های داخلی است که صنعت را به مرز نابودی کشانده است.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
cvt : سلام آیا کسی هست که تکمیل وجه 20 اسفند و 21 اسفند 1403 باشه و هنوز فاکتور نشده باشه؟؟؟؟؟ خواهش میکنم اطلاع رسانی کنید و تاریخ سخا رو هم بگید. همه چشم انتظارن.
cvt : واريز اوليه 4 مهر 1402 تكميل وجه 22 اسفند 1403
شاهین ۲ اردیبهشت : سلام ۳۰ مهر فاکتور شدم هنوز بعد از دو هفته پلاک نشدم
M : سلام پرداخت وجه اولیه شما برای چه زمانی بوده ؟
امیر،اردیبهشت : دوستان کسی فاکتور نشده جدیدا،از ۳ و ۴ اردیبهشت کسی هست فاکتور شده باشه
شاهین پلاس : سلام دوستان تکمیل وجه 3 اردیبهشت سخا ششم امروز بعد ظهر فاکتور شدم
شاهین : فاکتور 5 ابان بودم هنوز پلاک نشدم..کسی هست مثل من باشه؟
جی اتومات تکمیل 25 اسفند : بیشتر 20 اسفندی ها فاکتور شدن 21 و 22 میره برا یکی دوماه دیگه منم که 25 اسفندم سه چهار ماه دیگه باید برای فاکتور صبر کنم
حمید محسنی : سلام دیروز سند ماشین اومد امروزم از طریق ی آشنایی فهمیدم ماشینم بارگیری شده رفتم نمایندگی دیدم بسته نگهبانشو پیدا کردم شمارمو دادم بهش گفتم اومد زنگ بزن بهم الان زنگ زد گفت ماشین اومده شنبه بیا تحویل بگیر
مرتضی : سلام دوستان، در مرحله تحویل خودرو هستم، چطور می تونم ماشین رو تهران تحویل بگیرم. هنوز برام پیامک نیومده که ماشین رو از پارکینگ تهران تحویل بگیرم. خودم اهواز هستم. میخام تهران ماشینم رو معاوضه کنم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تک : نمیدانیم اطلاعی نداریم
جواد : داداش هنوز پیامک بیمه واسم نیامده .ولی پیام تحویل حضوری اومده
نیسان تکسوز : ما پلاگ شدیم هنوز نگرفتیم 13 روز شده ندادن تهران هم هستیم شما ک اکستند نوشتید اخر ماه دگ پلاگ شید تا بگیرید شده بهمن دقیقا
یاسر بلوچستان : پرینت بیمه خودت بگیر مشکل نداره ماشین صفر هست
حسن : توقرارداد36زده امااپراتورزنگ میزنی میگه 12درصد یعنی ماهی 4ملیون
حسن : مااذرماهی هااندازه مهربیشتر طول کشید نمیدانم سود تاخییر رومحاسبه میکنن یانه
سید حسن : سلام 207 پانرما دستی تحویل دی ماه 3آبان تکمیل وجه کردم امروز15 آبان تاریخ همه شده15 طرح عادی
محمد : داداش دعوتنامه واست بیاد برات پیامک میشه، اینجا هم اعلام میکنن نیازی نیست انقدر خودتو اذیت کنی هر روز بپرسی
سجادgxrl : منم شکایت کرده بودم امروز زنگ زدن ک فاکتورشده و..
محمد : الهی به حق همین وققت عزیز خوار و خفیف شدنتونو ببینیم که اینجوری ماهارو اذیت کردید