نگاهی به وضعیت بازار شرکای خارجی خودروسازان پس از تحریم‌ها و ترک ایران

 

نگاهی به وضعیت بازار شرکای خارجی خودروسازان پس از تحریم‌ها و ترک ایران

 
بازار خودرو ایران تا پیش از آنکه تحریم های آمریکا بر آن اعمال شود همیشه برای شرکای خارجی ایرانی ها بازاری پر سود بوده است و از دست دادن این بازار پر سود خود یک ضرر به حساب می آید. اما حال که چند ماهی ست از اعمال جدید تحریم ها برای ایران و کاهش و تعلیق فعالیت برخی شرکای خارجی ایران می گذرد این سوال وجود دارد که اکنون بازار آن ها چگونه است؟
 
 ایران همواره  بازار بالقوه ای برای شرکای خارجی خود به حساب می آید  و علت آن توان تولید و وجود نیروهای انسانی کارآمد و با  دانشی  است که توانسته در عرصه تولید ، چه در تولید قطعات خودرویی و چه  صنایع کوچک و چه تولید خودرو موفق عمل کند.
 
همچین بازار ایران نیز به دلیل نزدیکی به کشورهای عربی و ارتباط تجاری ایران با همسایگانش مورد توجه اروپایی ها و آسیای شرقی ها بوده است. به همین جهت، شرکای اروپایی ایران از جمله، ایتالیا و فرانسه که از جمله قدیمی ترین هم پیمایان ایران بر سر قراردادهای صنعتی بوده اند، بازار ایران را به عنوان بازاری با پتانسیل بالا چه در فروش محصولات و چه در تولید  انتخاب کردند.
 
پیش از موفقیت برجام، ایتالیایی ها، فرانسوی ها و آسیای شرقی ها از جمله مهمترین شرکای ایرانی در بخش صنعت به ویژه صنعت خودرو ایران به به شمار می آیند، شرکایی که توانستند نوستالژی های زیادی را برای ایرانیان یاد آوری کنند؛ زیرا خریداران خودروهای فرانسوی در ایران کم نبوده اند و همین امر باعث شد تا ورود خودروهای جدید رنو و پژو به ایران همواره مورد توجه قرار گیرد و بازار خوبی را  برای آن بسازد.
 
اما پس از موفقیت برنامه جامع اقدام مشترک، قراردادهای ایران و شرکای فرانسوی محکم تر از قبل شد؛ به گونه ای که قراردادهای مشترک یکی پس از دیگری با بخش خصوصی و دولتی منعقد شد و مسیر تولید و عرضه خودروهای جوینت ونچری رونق گرفت و پژو 2008 نیز با همکاری ایران خودرویی ها از دل این قرارداد زاییده و به خیابان های کشور روانه شد.
 
پس از آن نیز راه اندازی خط تولید پژو سیتروئن با گروه سایپا کلید خورد  و دیگر فرزند برجامی به خط تولید رسید، اما به دلیل تعلیق فعالیت پژو در ایران، هنوز تولید انبوه و تحویل پیش فروش شده ها بلاتکلیف است.
 
پیش از اجرای تحریم های جدید، سایر قراردادهای خودرویی و قطعه سازی ها روی روال پیگیری می شد، اما رفته رفته با اعلام خروج امریکا از برجام فشارها، موانع و سنگ اندازی ها بر سرادامه همکاری ها بیش از پیش شد و گویی انرژی تازه همکاری های جوینت ونچری گرفته شد. به گونه ای که با به گوش رسیدن زمزمه های خروج آمریکا از برجام و اعمال فشارهای بین المللی امریکا بر کشورهای عضو گروه 1+5، فرانسوی ها هم ساز خروجشان را کوک کردند و خبر از خروجشان از صنعت خودروسازی ایران  را دادند.
 
اگرچه عنوان می شود رنو و پژو به صورت کامل از ایران نرفته اند و تنها قراداد و فعالیت آن ها در ایران تعلیق شده است تا تکلیف روشن شود و در کنار آن ایران در تلاش است تا تحریم ها را دور بزند.
 
تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده در وب سایت best-selling-cars حاکی از آن است که میزان فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۱۸ میلادی با یک رشد ۰.۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷، بر روی عدد ۸۶ میلیون دستگاه خودرو ایستاد و ثبت شد.
 
سال 2018، حدود 86 میلیون خودرو در 54 بازار جهانی فروخته شد. SUV  ها محبوب ترین مدل ها در سراسر جهان بودند و فروش خودرو الکتریکی نیز  75٪ افزایش یافت.
 
در کل شرکت‌های خودروسازی فولکس واگن، تویوتا و رنو- نیسان از جمله موفق‌ترین برندهای خودرو در جهان در سال گذشته میلادی به شمار رفته و توانسته‌اند پرفروش‌ترین گروه‌های فعال در صنعت خودروسازی در جهان شناخته و اعلام شوند.
 
سال 2018 سالی تا حدودی چالش برانگیز برای بازار جهانی خودرو بود، زیرا فروش نخستین بار از سال 2009 افت کرد. با این حال، فروش خودرو در سراسر جهان همچنان نزدیک به سطح رکورد بود.
 
بسیاری از خودروسازان  تاثیر تنش های تجاری بین بزرگان اقتصاد جهان، تغییرات سیاسی در بازارهای کلیدی و تهدیدات جدید برای وضعیت موجود در صنعت را احساس کردند. فیلیپ مینوز، تحلیلگر جهانی JATO، گفت: "سال گذشته می تواند به عنوان یک دوره جدید برای صنعت خودرو در نظر گرفته شود."
 
در این میان  فروش شرکت خودروسازی فرانسوی رنو  نیز در سال ۲۰۱۸ ، ۳.۲ درصد افزایش یافت که نتیجه یک قرارداد مشترک با چین بود. این شرکت خودروسازی پیش بینی کرده است که  در سال جاری میلادی هم رشدی ملایم در بحبوحه افزایش دوباره تقاضا در روسیه و آمریکای لاتین خواهد داشت. فروش رنو در سال گذشته به رکورد ۳.۸۸ میلیون خودرو رسید که شامل ۱۶۶ هزار فروش از طریق همکاری جدید این شرکت با برلیانس چین می شود. صرف نظر از این همکاری، فروش جهانی رنو ۱.۲ درصد کاهش داشته است . کاهش فروش این شرکت به ویژه به دلیل کم شدن فروش در ترکیه، ایران و هند بوده است. 
 
همچنین گزارش نشریه فایننشال تایمز  نیز نشان می‌دهد که مسئولان رنو و نیسان علاوه‌بر مذاکره برای احیای اتحاد، به‌دنبال اضافه کردن فیات کرایسلر به جمع خود هستند.
 
پژو  دیگر برند فرانسوی و یکی دیگر از شرکای ایران نیز با این که فروش خود را در بازار اروپا 5 درصد افزایش داده است و از معدود برندهای خودرویی بوده است که کاملا برای مواجه با قوانین جدید آلودگی اتحادیه اروپا موسوم به WLTP آماده بوده است اما فروش کلی برند 17.9 درصد نسبت به سال گذشته میلادی کاهش پیدا کرده و به رقم کلی  1.7 میلیون دستگاه رسیده است. پژو در سال 2017 به رکورد 2.1 میلیون دستگاه رسیده بود.
 
جین فیلیپه ایمپارتو رئیس شرکت پژو  دلیل اصلی این مسئله را شکسته شدن شرکت جوینت ونچر با ایران می داند. پژو در سال 2017 میلادی بیش از 445.000 دستگاه خودرو تنها در بازار ایران به فروش رسانده است که به دلیل بازگشت تحریم ها توسط کشور آمریکا مجبور به خروج از بازار ایران شده است. همچنین پژو نتوانسته به فروش مورد انتظار خود در بازار چین دست پیدا کند.
 
ایمپارتو همچنین در مورد بازگشت این برند به بازار آمریکای شمالی پس از سال ها صحبت کرده است و آن را جز برنامه های بلند مدت شرکت خوانده است. زیرا این بازگشت یک پروسه 10 ساله و زمان بر خواهد بود.
 
 
از سویی دیگر، سایر شرکای خارجی ایران همچون چینی ها و کره ای ها  اطلاعات دقیقی از میزان درآمد و تغییراتی که پس از آغاز تحریم های ایران به بازار آن ها وارد شده را بیان نکرده اند.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : واقعا نمی‌دونم چی بگم جز این‌که وضعیت تحویل خودروهای جی‌سون از کرمان موتور یک فاجعه تمام‌عیاره!ما که فروردین ماه ثبت نام کردیم، قرار بود حداکثر ۹۰ روزه ماشین‌هامون رو تحویل بگیریم، ولی الان هنوز در مرحله تکمیل وجه هست وتازه دارن ثبت نام بهمن ماه را تحویل میدنوخبری از خودرو نیست! این بی‌توجهی و بی‌احترامی به مشتری‌ها اصلا قابل قبول نیست.چرا کرمان موتور اینقدر بی‌نظم و بی‌مسئولیت عمل می‌کنه؟ چرا کسی پاسخگو نیست؟ ما فقط منتظر بودیم به موقع ماشینمون رو تحویل بگیریم، اما الان شده بازی دادن و سرکار گذاشتن! این رفتارها کاملا غیر حرفه‌ای و ناعادلانه است. همه ما حقوق داریم و انتظار داریم شرکت با مشتری‌هاش با احترام و تعهد رفتار کنه. دوستان، وقتش رسیده که صدای اعتراضمون رو به گوش مسئولین برسونیم. اینجا فقط یه درخواست نیست، بلکه حق ماست!لطفا همه با هم تماس بگیریم، شکایت کنیم و نگذاریم این وضعیت ادامه داشته باشه.
شاهین‌ فاکتور‌ شده‌ : Gl‌ تا‌ ۱۷‌ خرداد‌ G‌ تا‌ ۱۳‌ آذر‌
سیدرضا : سلام منم مثل شماهستم فاکتورنشدم 14 اذر
علی : سلام دوستانی که" دعوتنامه هفته چهارم مرداد g بودن "واسه همه پیامک تبدیل به gl اومد ؟ کسی هست از این دوستان که هیچ پیامکی واسش نیومده باشه؟ هفته چهارم شهریور چی واسه کسی پیامک اومده؟
جعفر کلهری شاهین پلاس اردیبهشت 15 : سلام ان شاء الله واقعا بریدیم
علی : هر روز چند میدن جریمه تاخیر
تارا اتومات موعد تحویل ۳ شهریور : روزی چقدر جریمه تاخیر محاسبه میکنن؟
تارا v4 تیتانیوم 30 روزه موعد تحویل 29 مرداد : الان چک کردم فاکتور شده بود با 2 روز جریمه تاخیر
X5تیر : سلام چرا سایت برا مشاهده وضعیت خودرو امروز باز نمیشه برا شماهم همینطوره دوستان؟!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید ارومیه : اقا مهدی زنگ بزن 096550 وصل شدی کارشناس بهت میگه چه تاریخی سخا برات ثبت کردن.کارشناس های پشتیبانی فقط دوتا چیز بلد هستن که اونم از سیستم نکاه میکنن میگن.یکی تاریخ ثبت سخا.یکی هم چند وقت بعد تحویل خودرو که سود تاخیر محاسبه میشه و توی سیستم ثبت میشه یکی هم اون .در بقیه موارد هر نفری که اینجا هست اطلاعاتش از اونا بیشتر
توحید ارومیه : دوگانه تیر لینک رو نتونستم پیدا کنم.چون مهم نیست نگه نداشتم.من خودم چند بار امتحان کردم تا پیام نیاد نمیتونی وارد بشی.وقتی برات پیام میاد لینک رو هم میفرسته برات که کد ملی و با شماره پذیرش بزنی.امروز بیاد فردا و پس فردا رو میتونی انتخاب کنی.ساعت هم هست مهم نیست.اگه هم روز انتخاب کردی و 3.4 روز دیر رفتی برای تحویل مشکلی نیست.قبلا سود تا روز فاکتور بود.جدیدا تا تحویل شده.برای شما با توجه به واریزی حدودا روزی 330هزار تومن جریمه تاخیر میشه.هزینه حمل تریلی تهران 1تومن هست.مثلا ارومیه 3500هست.هزینه حمل چون دست پیمانکاره حدودا تا یک ماه بعد تحویل خودرو کد میاد که بری از بانک بگیری .زیاد طولش نمیدن.دوشنبه پلاک فیزیک میشی و تا قبل 5شنبه برات پیام میاد که روز رو انتخاب کنی و بری بسلامتی برای تحویل خودرو.کاشان هم نیم ساعت طول نمیکشه تحویل خودرو
سحر : سلام یه پیام اومده در مورد الحاقیه بیمه شخص ثالث کسی اطلاع داره ضروریه؟ لطفا با نام کاربریم پیامای بی- ربط و چر.ت و پر.ت نذارین.اینجا جای مس..خره بازی نیست.
مهدی عابدی : ماشین پژو 504 بدون شک نه تنها در زمان خودش یکی از بهترین ها بود بلکه همین حالا هم بسیار ماشین خوب و راحت یه چون سالها این ماشین و سوار شدم اگه کسی میخواد ماشین قدیمی بخره یا پول آنچنانی ندارد که ماشین روز بخره،ماشین پژو 504 به شرط سالمی و نداشتن پوسیدگی بسیار انتخاب خوبیه کسی که این ماشین پژو 504 سوار شده باشه و عادت کرده باشه به راحتی دیگه نمیتونه سوار هر ماشین دیگه ای بشه چون هندلینگ و راحتی و فرمون نرم و جذابیت دنده کنار فرمون آنقدری هست که شما از سواری و رانندگی هر ماشینی دیگه لذت نمیبری
فربد : کدوم سایت میزنه فاقد صف فاکتور یا اینکه بگه چه قراردادهایی درحال فاکتور شدنه؟
منتظر سورن : 13 تیر واریز وجه باید 16 فروردین باشه چقد جریمه تاخیر بهت دادن؟
مهدی عابدی : قیمت میفرمایید؟؟
رانا تحویل 31مراد : رانا ندارن خب تبدیل بزنن. 207 تحویل شهریور دارن فاکتور می کنن
سینا : خیلی دلت میخاد افزایش راکنن تو..
فروش فوق العاده : سلام دوستان مگه فاکتور بشیم پیام نمیاد