چالش های اصلی طرح فروش فوری روزانه محصولات ایران خودرو و سایپا

 

چالش های اصلی طرح فروش فوری روزانه محصولات ایران خودرو و سایپا

 
گروه‌های صنعتی ایران‌خودرو و سایپا با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت برخی از محصولات خود را به ‌صورت اینترنتی و فروش فوری به فروش می رسانند.
خودروسازان کشور در شرایطی با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه فروش فوری خودرو به صورت روزانه را در دستور کار قرار داده‌اند که نحوه اجرای آن با چند ایراد و ابهام اصلی مواجه است. «تحمیل قیمت‌های دستوری به خودروسازان»، «مشخص نبودن تیراژ واقعی خودروها»، «اطلاع‌رسانی ضعیف خودروسازان» و «پایدار نبودن فروش‌های روزانه» از جمله چالش‌های موجود در طرح فروش فوری روزانه ایران‌خودرو و سایپا است که مانع اجرایی شدن درست و اثر گذاری مناسب آن در بازار شده‌اند.
 
با وجود آغاز طرح فروش فوری خودرو هنوز بازار واکنش مثبتی نسبت به این موضوع نداشته و حتی در برخی از خودروها که در این طرح عرضه نشده‌اند شاهد افزایش قیمت هم هستیم. به علاوه باید یادآوری کرد که مقرر شده است با افزایش تولید روزانه تحویل تعهدات قبلی نیز با سرعت بیشتری انجام شود.
در این بین، «تحمیل قیمت‌های دستوری به خودروسازان» از سوی نهادهای بالا سری، بزرگ‌ترین ایرادی است که کارشناسان و فعالان صنعت خودرو به طرح فروش فوری خودرو ها وارد می‌دانند. آن طور که احمد نعمت ‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان پیش تر گفته است، قیمت‌های ارائه شده در فروش فوری‌های روزانه، دستوری و تحمیلی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. به‌ عبارت بهتر، با وجود آنکه وزارت صنعت پیش تر خود مجوز فروش خودروها با قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار را صادر کرده، به خودروسازان اجازه نداده فروش فوری‌های روزانه‌شان را مطابق با همین فرمول انجام دهند.
هر چند در ماه‌های اخیر قیمت خودرو افزایشی چشمگیر را تجربه کرده و با فرمول ابلاغی مبنی بر فروش خودرو به قیمتی معادل ۵ درصد حاشیه بازار از سوی خودروسازان، همچنان قیمت‌ها رو به افزایش است اما در طرح پیش فروش فوری نیز برخی خودروها افزایشی بین ۵ تا ۲۲ میلیون تومان را تجربه کرده‌اند.
 
 
هرچند ظاهرا هدف وزارت صنعت و خودروسازان از فروش فوری‌های روزانه، شکستن قیمت‌ها در بازار خودرو است، با این حال قیمت‌های دستوری و به تبع آن، فاصله بالای نرخ کارخانه و بازار خودروها، عملا اجازه تحقق این هدف را نداده است. طبعا اگر شرایط طوری بود که خودروسازان می‌توانستند با توجه به فرمول حاشیه بازار، محصولات خود را در قالب فروش فوری عرضه کنند، اثرگذاری طرح مورد نظر بر کاهش التهاب بازار قابل ‌لمس بود.
 
اما طرح های فروش فوری خودرو ها با یک ابهام بزرگ نیز مواجه است که به آمار تولید محصولات به خصوص طی چند هفته گذشته مربوط می‌شود. طبق ادعای شرکت‌های خودروساز و البته وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید روزانه آنها طی چند هفته گذشته به بالای 2 هزار دستگاه رسیده است. از آنجا که طبق قانون وزارت صنعت،معدن و تجارت، دو خودروساز بزرگ کشور مجاز به فروش فوری روزانه 20 درصد از میزان تولید خود هستند، حداکثر فروش مجازشان در روز، نمی‌تواند بیش از هزار دستگاه بوده باشد. نکته‌ای که این وسط مغفول مانده، تولیدات ناقص و غیر قابل تجاری شدن خودروسازان است. طی چند ماه گذشته و به دلیل تحریم‌ها و مشکلات داخلی اقتصاد، روند تامین قطعات مختل و تیراژ به شدت افت کرد و بخشی از تولیدات خودروسازان به دلیل کسری قطعات و به صورت ناقص در کف کارخانه ماند.
 
 
 
از آنجا که اختلال در روند تامین قطعات همچنان ادامه دارد، بسیار بعید به نظر می‌رسد مشکل کسری قطعه نیز حل شده باشد، بنابراین نمی‌توان همه تولیدات روزانه خودروسازان را واقعی و قابل ‌تجاری شدن دانست. به ‌عبارت بهتر، خودروسازان روی کاغذ روزی بیش از دو هزار دستگاه تولید دارند، حال آنکه همه این تیراژ قابل عرضه نیست و بخشی از محصولات باید منتظر ارسال قطعات برای تکمیل شدن بمانند. این در حالی است که خودروسازان 20 درصد فروش فوری را با توجه به آمارهای کاغذی لحاظ می‌کنند، حال آنکه قاعدتا باید تیراژ واقعی و تولیدات کامل ملاک عمل باشد.
با اعلام شرایط پیش فروش خودروها اما مشخص است خودروسازان نیز به نوعی آشفته بازار کنونی را پذیرفته‌اند.
 
از این ابهام که بگذریم، مساله دیگر پایدار نبودن فروش روزانه خودروسازان است. اگرچه خودروسازان باید طبق دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت هر روز فروش فوری خودرو ترتیب دهند، با این حال از آغاز این طرح تا به امروز، برخی روزها اصلا فروشی در کار نبوده است. به عنوان مثال، اوایل هفته گذشته، هر دو خودروساز به دلیل آنچه اختلال در سیستم اعلام شد، فروش فوری روزانه را متوقف کردند و در ادامه نیز برخی روزها، ایران خودرو فروش داشته و سایپا نداشته و برخی روزها نیز بالعکس. طبعا این ناپایداری در کنار مسائل دیگر به خصوص قیمت‌های دستوری، اجازه اثرگذاری بالای طرح فروش فوری روزانه را بر بازار و منحنی قیمت نمی‌دهد. در نهایت اما عدم اطلاع رسانی به موقع و درست خودروسازان درباره زمان و قیمت محصولات، دیگر ایرادی به حساب می‌آید که به این طرح وارد است. ماجرا از این قرار است که خودروسازان هر روز صبح (در صورتی که بخواهند فروش فوری بگذارند) برخی از محصولات منتخب خود را در معرض فروش فوری قرار می‌دهند، بی آنکه پیش تر در مورد آن اطلاع ‌رسانی کرده باشند. به عبارت بهتر، مشتریان باید هر روز سایت فروش خودروسازان را بازدید کنند تا شاید محصول مورد نظر آنها در لیست فروش فوری قرار گرفته باشد.
 
این در حالی است که خودروسازان در گذشته بابت فروش‌های خود (چه پیش فروش و چه فروش فوری خودرو) اطلاع رسانی قبلی را انجام می‌دانند تا مشتریان پیش زمینه و اطلاعات لازم را در مورد خودروهای منتخب و قیمت و زمان تحویلشان داشته باشند. حالا اما به هر دلیلی، خودروسازان بدون اطلاع ‌رسانی قبلی اقدام به فروش فوری روزانه می‌کنند و این موضوع چندان خوشایند مشتریان نیست.
در اطلاعیه سایپا تاکید شده است با توجه به اعمال محدودیت کد ملی، در ثبت اطلاعات مشتری دقت لازم صورت پذیرد بدیهی است در صورت بروز هر گونه اشتباه در ثبت نام، ضمن ابطال درخواست خرید، مبلغ دریافتی عودت خواهد گردید.
ایران خودرو نیز با تاکید بر محدودیت‌هایی از این دست، اعلام کرده است پس از انعقاد قرارداد، مشتری به هیچ عنوان حق انصراف ندارد.
 
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , فروش فوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

سجاد
0

از وقتی این طرح شروع شده، هروز صبح سعی می کنم یکی ثبت نام کنم اما نمیشه. هر جور تلاش می کنم نمیشه. شک دارم این طرح اصلا واقعی باشه.
18:40  1397/12/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
.شاهین.‌ خرداد : دوستان‌کسی‌می‌دونه‌اینا‌شاهین‌Gهای‌سانروف‌دار مدل404داخل‌دیوار‌ و‌ نمایشگاه‌ها‌از‌کجا‌میاد ?
شاهین جی : هر کسی که میخواد صاحب ماشین بشه حتما وقت بزاره بیاد وگرنه دوباره داستان جنگ شروع بشه ماشین دیدیم ندیدیم .سایپا هم دنبال همینه چون دزدتشریف دارن .داستان قطعه و سانروف و.... همه الکیه .مگه میشه دو تا خودروساز تو یه کشور فعالیت بکنن بعد یکی تمام قطعاتشو داشته باشه بعد سایپا بگه من قطعه ندارم حتما پول قطعه سازو مثل پول ما دزدیده اونم قطعه نمیده بهش .
حمزه شاهین جی : هی لعنت ب آدم مغز پوک هرچی بدبختی میکشیم دست اینها هسته ا خدایا مارو دست اینها نجات بده ۱۳ آذر ۶۰۰ میلیون پول دادم کار گر بنا هستم چچی شر ور میکنین
شاهینGl : الانglتا‌چه‌تاریخی‌فاکتور‌شد
شاهین : آقای‌سجاد‌ ۲۷‌ماه‌انتظار‌‌‌‌‌بخاطر‌‌موتور‌‌پراید‌که‌‌ توربوش‌‌ کردن بس‌نیست‌ اگه‌بنز‌Gکلاس‌بود‌تا‌الان‌‌داده‌بودنش‌ شما‌احتمالا‌ ‌کارگر‌سایپا‌هستید
یاسین : سلام. بنده هم دقیقا شرایط شما رو دارم. تبدیل کردم به شاهین gl. درصورتی که درخواستم شاهین g بوده. پسرم 3 سالش بود که بحث خرید ماشین شاهین شروع شد... الان 5 سال و نیم شده و مدام میپرسه پس این ماشین شاهینمون رو کی سوار میشیم؟ خجالت میکشم که بگم فعلا دوره ابتدایی رو بخون... انشالله شاید دوره متوسطه!!!!!!!
تارا : تارا v4 که بهتره چرا دارید عوض میکنید؟
علی واریزی ۲۶اسفند : سلام دوستان دیروز هم روبروی وزارت صنعت و معدن تجمع بوده فیلم هاش تو سایت هست
شاهین جی اردیبهشت : سلام شنبه اگه تعطیل بشه که هیچ. اگه نشد همه باید جمع بشیم واسه اعتراض ‌.البته تو گروه شاهین اتومات ساعت ۹ اعلام کردن واسه تجمع ولی تو گروه شاهین جی ساعت ۱۱ رو اعلام کردن به نظرم ساعتشو باید یکی کنیم تا تعداد معترضین زیاد بشه .
شاهینcvt_mojtaba : امروز یا فردا اگر فاکتور شدید لطفا اطلاع رسانی کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : شماره قراردادتون چنده؟
ساینا دوگانه تکمیل 27 اسفند : سلام شما پیش فروش چه ماهی بودین و کدوم نمایندگی
عمار : کوییییک s شهریور کی فاکتور میشه دعوتنامه 20 تیر پرداخت و سخا
مونا s : من اصن اردبیل نیستم این کیه به جای من چرت و پرت میگه
خان : بیمه طلایی واست زده برو بگو نمی خوام بعد اگه خواستی خودت تو بازار بگیر نصف قیمت
Asir : 207 پانا مرداد امکانش هست توضیح بدی پیش فروش بودی ؟ تبدیل به رینگ المینیوم بودی یا قالپاق ؟ لطفا کامل توضیح بده و شش رقم اول قراردادت هم بگو
کوییک GXL : وضعیت فاکتور کوییکS و RS بهتر از کوییک GXL وGXRL هست
3تیر : سلام داداش نگران نباش چند روز دیگ فاکتور میشی من تحویل 3تیر بودم ردیف قراردادم 1541040بود دیروز فاکتور شد پروندات دیر ارسال شده تا چند روز دیگ فاکتور میشی پرونده من ارسال 18فروردین بوده مال شما 26فرودین
اطلس جی اسفند1403 : بنظرت راه انصراف هست که میگی مردم باز دارن واریز میکنن وقتی پول فاسد شده بی ارزش شده راه دیگه ی هم مانده
انطلس : سلام. تکمیل وجه 11 اسفند 403 سخا هم 11 اسفند 403 رنگ سفید مشکی هنوز فاکتور نشدم سایپا داره به ریخت همه ثبت نام کننده ها میخنده. جالب با این همه تاخیر و بی تفاوتی نسبت به مردم باز هم ملت شریف دارن پول میریزن برای شرکت مفت خور سایپا خلایی هر چه لایق