چالش های اصلی طرح فروش فوری روزانه محصولات ایران خودرو و سایپا

 

چالش های اصلی طرح فروش فوری روزانه محصولات ایران خودرو و سایپا

 
گروه‌های صنعتی ایران‌خودرو و سایپا با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت برخی از محصولات خود را به ‌صورت اینترنتی و فروش فوری به فروش می رسانند.
خودروسازان کشور در شرایطی با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه فروش فوری خودرو به صورت روزانه را در دستور کار قرار داده‌اند که نحوه اجرای آن با چند ایراد و ابهام اصلی مواجه است. «تحمیل قیمت‌های دستوری به خودروسازان»، «مشخص نبودن تیراژ واقعی خودروها»، «اطلاع‌رسانی ضعیف خودروسازان» و «پایدار نبودن فروش‌های روزانه» از جمله چالش‌های موجود در طرح فروش فوری روزانه ایران‌خودرو و سایپا است که مانع اجرایی شدن درست و اثر گذاری مناسب آن در بازار شده‌اند.
 
با وجود آغاز طرح فروش فوری خودرو هنوز بازار واکنش مثبتی نسبت به این موضوع نداشته و حتی در برخی از خودروها که در این طرح عرضه نشده‌اند شاهد افزایش قیمت هم هستیم. به علاوه باید یادآوری کرد که مقرر شده است با افزایش تولید روزانه تحویل تعهدات قبلی نیز با سرعت بیشتری انجام شود.
در این بین، «تحمیل قیمت‌های دستوری به خودروسازان» از سوی نهادهای بالا سری، بزرگ‌ترین ایرادی است که کارشناسان و فعالان صنعت خودرو به طرح فروش فوری خودرو ها وارد می‌دانند. آن طور که احمد نعمت ‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان پیش تر گفته است، قیمت‌های ارائه شده در فروش فوری‌های روزانه، دستوری و تحمیلی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. به‌ عبارت بهتر، با وجود آنکه وزارت صنعت پیش تر خود مجوز فروش خودروها با قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار را صادر کرده، به خودروسازان اجازه نداده فروش فوری‌های روزانه‌شان را مطابق با همین فرمول انجام دهند.
هر چند در ماه‌های اخیر قیمت خودرو افزایشی چشمگیر را تجربه کرده و با فرمول ابلاغی مبنی بر فروش خودرو به قیمتی معادل ۵ درصد حاشیه بازار از سوی خودروسازان، همچنان قیمت‌ها رو به افزایش است اما در طرح پیش فروش فوری نیز برخی خودروها افزایشی بین ۵ تا ۲۲ میلیون تومان را تجربه کرده‌اند.
 
 
هرچند ظاهرا هدف وزارت صنعت و خودروسازان از فروش فوری‌های روزانه، شکستن قیمت‌ها در بازار خودرو است، با این حال قیمت‌های دستوری و به تبع آن، فاصله بالای نرخ کارخانه و بازار خودروها، عملا اجازه تحقق این هدف را نداده است. طبعا اگر شرایط طوری بود که خودروسازان می‌توانستند با توجه به فرمول حاشیه بازار، محصولات خود را در قالب فروش فوری عرضه کنند، اثرگذاری طرح مورد نظر بر کاهش التهاب بازار قابل ‌لمس بود.
 
اما طرح های فروش فوری خودرو ها با یک ابهام بزرگ نیز مواجه است که به آمار تولید محصولات به خصوص طی چند هفته گذشته مربوط می‌شود. طبق ادعای شرکت‌های خودروساز و البته وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید روزانه آنها طی چند هفته گذشته به بالای 2 هزار دستگاه رسیده است. از آنجا که طبق قانون وزارت صنعت،معدن و تجارت، دو خودروساز بزرگ کشور مجاز به فروش فوری روزانه 20 درصد از میزان تولید خود هستند، حداکثر فروش مجازشان در روز، نمی‌تواند بیش از هزار دستگاه بوده باشد. نکته‌ای که این وسط مغفول مانده، تولیدات ناقص و غیر قابل تجاری شدن خودروسازان است. طی چند ماه گذشته و به دلیل تحریم‌ها و مشکلات داخلی اقتصاد، روند تامین قطعات مختل و تیراژ به شدت افت کرد و بخشی از تولیدات خودروسازان به دلیل کسری قطعات و به صورت ناقص در کف کارخانه ماند.
 
 
 
از آنجا که اختلال در روند تامین قطعات همچنان ادامه دارد، بسیار بعید به نظر می‌رسد مشکل کسری قطعه نیز حل شده باشد، بنابراین نمی‌توان همه تولیدات روزانه خودروسازان را واقعی و قابل ‌تجاری شدن دانست. به ‌عبارت بهتر، خودروسازان روی کاغذ روزی بیش از دو هزار دستگاه تولید دارند، حال آنکه همه این تیراژ قابل عرضه نیست و بخشی از محصولات باید منتظر ارسال قطعات برای تکمیل شدن بمانند. این در حالی است که خودروسازان 20 درصد فروش فوری را با توجه به آمارهای کاغذی لحاظ می‌کنند، حال آنکه قاعدتا باید تیراژ واقعی و تولیدات کامل ملاک عمل باشد.
با اعلام شرایط پیش فروش خودروها اما مشخص است خودروسازان نیز به نوعی آشفته بازار کنونی را پذیرفته‌اند.
 
از این ابهام که بگذریم، مساله دیگر پایدار نبودن فروش روزانه خودروسازان است. اگرچه خودروسازان باید طبق دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت هر روز فروش فوری خودرو ترتیب دهند، با این حال از آغاز این طرح تا به امروز، برخی روزها اصلا فروشی در کار نبوده است. به عنوان مثال، اوایل هفته گذشته، هر دو خودروساز به دلیل آنچه اختلال در سیستم اعلام شد، فروش فوری روزانه را متوقف کردند و در ادامه نیز برخی روزها، ایران خودرو فروش داشته و سایپا نداشته و برخی روزها نیز بالعکس. طبعا این ناپایداری در کنار مسائل دیگر به خصوص قیمت‌های دستوری، اجازه اثرگذاری بالای طرح فروش فوری روزانه را بر بازار و منحنی قیمت نمی‌دهد. در نهایت اما عدم اطلاع رسانی به موقع و درست خودروسازان درباره زمان و قیمت محصولات، دیگر ایرادی به حساب می‌آید که به این طرح وارد است. ماجرا از این قرار است که خودروسازان هر روز صبح (در صورتی که بخواهند فروش فوری بگذارند) برخی از محصولات منتخب خود را در معرض فروش فوری قرار می‌دهند، بی آنکه پیش تر در مورد آن اطلاع ‌رسانی کرده باشند. به عبارت بهتر، مشتریان باید هر روز سایت فروش خودروسازان را بازدید کنند تا شاید محصول مورد نظر آنها در لیست فروش فوری قرار گرفته باشد.
 
این در حالی است که خودروسازان در گذشته بابت فروش‌های خود (چه پیش فروش و چه فروش فوری خودرو) اطلاع رسانی قبلی را انجام می‌دانند تا مشتریان پیش زمینه و اطلاعات لازم را در مورد خودروهای منتخب و قیمت و زمان تحویلشان داشته باشند. حالا اما به هر دلیلی، خودروسازان بدون اطلاع ‌رسانی قبلی اقدام به فروش فوری روزانه می‌کنند و این موضوع چندان خوشایند مشتریان نیست.
در اطلاعیه سایپا تاکید شده است با توجه به اعمال محدودیت کد ملی، در ثبت اطلاعات مشتری دقت لازم صورت پذیرد بدیهی است در صورت بروز هر گونه اشتباه در ثبت نام، ضمن ابطال درخواست خرید، مبلغ دریافتی عودت خواهد گردید.
ایران خودرو نیز با تاکید بر محدودیت‌هایی از این دست، اعلام کرده است پس از انعقاد قرارداد، مشتری به هیچ عنوان حق انصراف ندارد.
 
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , فروش فوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

سجاد
0

از وقتی این طرح شروع شده، هروز صبح سعی می کنم یکی ثبت نام کنم اما نمیشه. هر جور تلاش می کنم نمیشه. شک دارم این طرح اصلا واقعی باشه.
18:40  1397/12/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سامیار : عالی هست 1 میلیارد
سامیار : عالی هست
شاهین جی ۱۷ آذر : از کسایی که دیروز رفتن تجمع خبری نیست اگه رفتید بگید چیشد
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : سلام الان یکی از دوستان تحویل ۳۰مهر تارا اتومات تحویل گرفته.ینی قبل این تاریخ کسی موعد تحویلش نیست تارا اتومات؟
بهنام : سلام من نیسان آبی شرایطی ثبت نام کردم خبری از پلاک نیست چک های ما چی میشه تکلیفش چرا هیچ کس به فکر مردم نیست؟
شاهین gl : بچه ها شاهین ماشین اشغالی هست الان یه ماهه من تحویل گرفتم هیشکی نمیخره واقعا ارزش نداره این همه حرص و جوش بخورین 38 میلیونم سود دیر کرد میده واقعا هیشکی ماشین های سایپارو نمیگیره الان یه ماهه ماشین تو مجتمع هست ارزون میخوان ماشین بی ارزشی هست وسلام دنا پلاس کجا شاهین کجا اشغال
شاهین cvt مهر 1402 اسفند 1403 : سلام کسانی که cvt هستن و تکمیل وجه 18 و 19 و 20 اسفند 1403 هستن. اگر فاکتور شدن اعلام کنن. تاریخ سخا و استان رو هم بگید.
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : برای این که الان ۶ ماهه پول شما دستشه ..... تا ۶ ماه دیگه هم بقیشو پس نمیده
ALI : سلام. منم ۳ شهریورماه تیتانیوم. دستی هنوز فاکتور نشدم
جواد : تارا دستی سی روزه تحویل سه شهریور با بیست روز تا خیر فاکتور شد الانم سه روزه روی صدور اسناد مونده کسی مونده چه موقع میره برای حمل
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : الان سایت سایپا یدک نگاه کردم شماره شاسی رو نشون میده ولی پلاک نشده هنوز من اول مرداد واریز داشتم ، تاریخ پذیرش واسم 26 مرداد زده
وحید ازنا لرستان : سلام دوستان الان واسم پیام اومده خودروشما درشرایط تبدیل قرارگرفته ولی نزده تبدیل به چی...ممنون میشم کسی اگه اطلاع داره راهنمایی کنه..خوبه تبدیل بزنم یانع؟درضمن خودروسنسور اس بی آر ام هست...
دنا مشکی، 19 مرداد تحویل : جریمه تاخیر من روزی 720 تومن هستش، 17 ام که تبدیل زدم 16 میلیون و خورده ایی بود
دنا مشکی، 19 مرداد تحویل : منم تبدیلی هستم فروش فوق العاده، تحویل 19 مرداد هنوز فاکتور نشدم
اصغر عمو : انشاالله
سیامک : دوست عزیز من خودم رفتم دفتر فروش پیش سرپرست فروش چون اونجا دعوام شد و کلی جمع شدن و سر و صدا راه افتاده بود منو بردن پیش مسئول فروش اونجا به من گفت 28 درصد در سال تو قرارداد شما هست به بهتون تعلق میگیره میشه ماهی 10500 من قرداد اولیه رو دارم.اسفند 402 که پول دادیم یه برگه بهم دادن تو اونم نوشته 28 درصد سود تاخیر در تحویل داده میشه
امین فوری شهریور : این کیه با اسم من میاد اینجا دروغ میگه من اصلا فاکتور نشدم
سبحان : الان زنگ زدم سایپا میگه گفتن مشکل حل شده ولی معلوم نیست دقیق کی پلاک میشه ولی سیستمی پلاک میشه احتمال داره 12 شب هم پلاک بشه
سید : 9 اسفند فوق العاده
س : کدوم شانزدهم همچنان تو 15 اسفند گیر کرده این ماه فقط یک روز وفقط واریزی های پانزده اسفند فاکتور شدن روند فاکتور کردن فاجعه شده.در واقع شده ماهی یک روز با این روند تا آخر سال فقط اسفند ماه رو میخوان طولش بدن باید حضوری بریم و معترض بشیم