امنیت اقتصادی کشور نیازمند قراردادهای پایدار/ ترغیب شرکای خارجی به سرمایه گذاری بلند مدت در صنعت خودرو چاره ساز است

 

امنیت اقتصادی کشور نیازمند قراردادهای پایدار/ ترغیب شرکای خارجی به سرمایه گذاری بلند مدت در صنعت خودرو چاره ساز است

 
شرکای تجاری شرکت های خودرویی به راحتی در زمان اعمال تحریم‌های آمریکا بازار ایران را ترک کردند بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر باب مذاکرات بار دیگر در ایران باز شود مدیران خودرویی ما باید با تدبیر بیشتر، قراردادها رابه گونه ای تنظیم کنند تا با عزم سفر کردن شرکای تجاری کمتر دچار مشکل شوند.
 
در پسابرجام بار دیگر شرکت‌های خودروسازی ایرانی به ویژه دو خودروساز بزرگ کشور با زیرمجموعه‌های خود به سراغ شرکای سابقی همچون مرسدس بنز، پژو، رنو و سیتروئن بازگشتند تا بتوانند قرارداد همکاری برای تولید خودرو مشترک در ایران را کلید بزنند، در این مسیر حتی از شرکت‌هایی که قبلاً با ایران همکاری داشتند و در زمان تشدید تحریم‌ها در سال‌های 90 تا 92 ایران را ترک کرده بودند غرامت‌های قابل توجهی دریافت شد اما با اعمال تحریم‌های آمریکا شرکت‌های اروپایی و آسیایی با وجود قرارداد همکاری به روز شده چمدان خود را بستند و از ایران برای بار دیگر رفتند.
 
در شرایط فعلی به نظر می‌رسد کار از کار گذشته و قراردادهای همکاری که شرکت‌های ایرانی به امضا رسانده‌اند هیچ بار حقوقی و اقتصادی برای شریک بین المللی ندارد از این رو باید به فکر آینده بود و اگر روزی شریک تجاری پا به بازار ایران گذاشت باید قراردادهای سفت و محکمی با آن بست و جای سؤال دارد که چگونه قراردادی باید به امضا برسد تا چشم رنگی‌ها بار دیگر چمدان‌های خود را به راحتی نبندند.
 
در این رابطه حسن کریمی سنجری- کارشناس صنعت خودروسازی می‌گوید: «زمانی که پژو و رنو فرانسه به ایران برای بار دیگری وارد شدند بارها اعلام شد که قرارداد جوینت ونچری به معنای انتقال دانش فنی و واردات قطعه برای مونتاژ خودرو به تنهایی کفایت نمی‌کند، اما آن زمان تنها به فکر امضای قرارداد به هر نحوی بودند.»
 
او ادامه می‌دهد: «به طور مثال کشور روسیه پذیرای شرکت‌های بسیاری در زمینه تولید خودرو با مالکیت خط تولید از سوی شرکت مادر است، این کشور در سال 2014 از سوی غرب دچار تحریم شد، این تحریم ارزش پایه پولی را کاهش و تورم شدیدی را ایجاد کرد که در نهایت منجر به کاهش تقاضا در بازار خودرو شد و شرکت‌های بسیاری از این کشور خارج شدند اما با گذشت زمان در سال 2018 که شرایط اقتصادی روسیه تغییر کرد بسیاری از شرکت‌های خودروسازی بازگشتند یا به بازگشت به این کشور فکر کردند و این در حالی است که روسیه همچنان در تحریم غرب قرار دارد.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی تاکید می‌کند: «شرکت‌های خودروسازی به دلیل آنکه سرمایه قابل توجهی در کشور روسیه دارند توجهی به تحریم‌ها ندارند و به فعالیت اقتصادی خود می‌پردازند. از این رو تاکید می‌شود که در قراردادهای همکاری با شرکت‌های بین المللی در تمام حوزه‌ها باید تخصیص مالکیت به شرکت‌ها از سوی ایران ارائه شود، با این اقدام شریک بین المللی مجبور به سرمایه گذاری، انتقال دانش، انتقال ماشین آلات به روز، توجه به قیمت رقابتی و تولید با کیفیت مناسب است.»
 
کریمی سنجری خاطرنشان می‌کند: «ایران با توجه به هزینه ارزان دستمزد، انرژی ارزان، دسترسی به انرژی و شرایط جغرافیایی مناسب دارای مزیت بسیار مناسبی برای کاهش هزینه تمام شده است و بسیاری از شرکت‌های بین المللی به دنبال این مزیت‌ها بوده و محصولات تولیدی در خاک ایران به دیگر کشورها که مزیت رقابتی و تولیدی ندارند صادر خواهد شد.»
 
او بیان می‌کند: «ارزش صادراتی این محصولات برای ایران خواهد بود و بر میزان تولید ناخالص داخلی، درآمد سرانه و مثبت شدن تراز ارز صنعت خودرو تاثیرگذار است.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی کشور یادآور می‌شود: «حال با توجه به این شرایط زمانی که تحریم یا اتفاق خاصی در فضای اقتصادی و سیاسی ایران رخ دهد، شرکای بین المللی نمی‌توانند سرمایه آورده خود را خارج کنند که این موضوع عاملی می‌شود تا به واسطه درگیر بودن سرمایه، ایران را ترک نکنند، از این رو می‌توان گفت که بهترین روش مشارکت ارائه مالکیت و خدمات ارزان قیمت در ایران به شرکای تجاری است.»
 
سنجری می‌گوید: «جوینت ونچر و فعالیت بر پایه قطعات CKD روش‌های آسیب پذیری هستند و این در حالی است که ایران می‌تواند از منظر قراردادهای پایدار در حوزه اقتصاد به امنیت اقتصادی خود کمک کند و دست سیاسیون در مذاکرات بین المللی به شدت پر خواهد بود.»
 
او تاکید می‌کند: «کشورهای دیگر به راحتی از منافع و سرمایه‌های شرکت‌های خصوصی خود نمی‌گذرند و این موضوع در معافیت برخی از کشورها در خرید نفت ایران کاملاً مشهود است.»
 
کریمی بیان می‌کند: «زمانی که مالکیت به شریک بین المللی واگذار شود، مدیریت به وسیله شریک تجاری رهبری خواهد شد که این موضوع سبب آن می‌شود که شرکت‌ها به بهره وری کامل برسند و تولید با بالاترین کیفیت، انجام شود.»
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سامیار : عالی هست 1 میلیارد
سامیار : عالی هست
شاهین جی ۱۷ آذر : از کسایی که دیروز رفتن تجمع خبری نیست اگه رفتید بگید چیشد
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : سلام الان یکی از دوستان تحویل ۳۰مهر تارا اتومات تحویل گرفته.ینی قبل این تاریخ کسی موعد تحویلش نیست تارا اتومات؟
بهنام : سلام من نیسان آبی شرایطی ثبت نام کردم خبری از پلاک نیست چک های ما چی میشه تکلیفش چرا هیچ کس به فکر مردم نیست؟
شاهین gl : بچه ها شاهین ماشین اشغالی هست الان یه ماهه من تحویل گرفتم هیشکی نمیخره واقعا ارزش نداره این همه حرص و جوش بخورین 38 میلیونم سود دیر کرد میده واقعا هیشکی ماشین های سایپارو نمیگیره الان یه ماهه ماشین تو مجتمع هست ارزون میخوان ماشین بی ارزشی هست وسلام دنا پلاس کجا شاهین کجا اشغال
شاهین cvt مهر 1402 اسفند 1403 : سلام کسانی که cvt هستن و تکمیل وجه 18 و 19 و 20 اسفند 1403 هستن. اگر فاکتور شدن اعلام کنن. تاریخ سخا و استان رو هم بگید.
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : برای این که الان ۶ ماهه پول شما دستشه ..... تا ۶ ماه دیگه هم بقیشو پس نمیده
ALI : سلام. منم ۳ شهریورماه تیتانیوم. دستی هنوز فاکتور نشدم
جواد : تارا دستی سی روزه تحویل سه شهریور با بیست روز تا خیر فاکتور شد الانم سه روزه روی صدور اسناد مونده کسی مونده چه موقع میره برای حمل
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا مشکی، 19 مرداد تحویل : منم تبدیلی هستم فروش فوق العاده، تحویل 19 مرداد هنوز فاکتور نشدم
اصغر عمو : انشاالله
سیامک : دوست عزیز من خودم رفتم دفتر فروش پیش سرپرست فروش چون اونجا دعوام شد و کلی جمع شدن و سر و صدا راه افتاده بود منو بردن پیش مسئول فروش اونجا به من گفت 28 درصد در سال تو قرارداد شما هست به بهتون تعلق میگیره میشه ماهی 10500 من قرداد اولیه رو دارم.اسفند 402 که پول دادیم یه برگه بهم دادن تو اونم نوشته 28 درصد سود تاخیر در تحویل داده میشه
امین فوری شهریور : این کیه با اسم من میاد اینجا دروغ میگه من اصلا فاکتور نشدم
سبحان : الان زنگ زدم سایپا میگه گفتن مشکل حل شده ولی معلوم نیست دقیق کی پلاک میشه ولی سیستمی پلاک میشه احتمال داره 12 شب هم پلاک بشه
سید : 9 اسفند فوق العاده
س : کدوم شانزدهم همچنان تو 15 اسفند گیر کرده این ماه فقط یک روز وفقط واریزی های پانزده اسفند فاکتور شدن روند فاکتور کردن فاجعه شده.در واقع شده ماهی یک روز با این روند تا آخر سال فقط اسفند ماه رو میخوان طولش بدن باید حضوری بریم و معترض بشیم
اریا : سلام من هم 619 بودم و ثبت نام مرداد تحویل ابان خیلی سریع فاکتور کردن و یعنی کاهش پیدا کنه پول مارو میدن؟ و من برام تبدیل نیامد ممکن هست خودشون بدون نظر من تبدیل کنند؟ امروزم برام پیامک فعال شدن کارت طلایی امد ولی ماشین نگرفتم هنوز که
دنا بورسی تبدیلی : سلام منم تحویل 2شهریورم هیچ خبری نیست تبدیل هم زدیم بازم هیچ شانس ماست قبلا تبدیل می آوری بود با فاکتور شدن ب ما رسید قش کرد
پیمان : منم پیگیری کردم گفت تا آخر هفته پلاک میکنن