چالش بزرگ تعیین نرخ بیمه شخص ثالث سال 98 در پی افزایش قیمت شتر

 

چالش بزرگ تعیین نرخ بیمه شخص ثالث سال 98 در پی افزایش قیمت شتر

 
این روزها نرخ بیمه شخص ثالث به دغدغه بسیاری از رانندگان تبدیل شده است، افزایش احتمالی نرخ زمینه در سال 98 به دلیل تورم و افزایش نرخ دیه بدیهی به نظر می رسد و از سوی دیگر، میزان تخفیف ارائه شده از سوی شرکت های بیمه گذار نیز به تدریج حذف شده و همین مسئله فشار اقتصادی به رانندگان را افزایش داده است.
در ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث آمده است: «شرکت های بیمه می‌توانند تا 2.5 درصد کمتر از نرخ های مصوب شورای‌ عالی بیمه را ملاک عمل خود قرار دهند.»
بر این اساس، اعمال تخفیف بیشتر از 2.5 درصد توسط شرکت های بیمه، منوط به کسب مجوز از بیمه مرکزی است و بیمه مرکزی در اعطای این مجوز باید توانگری مالی شرکت و شرایط عمومی بازار و حفظ رقابت‌پذیری شرکتهای بیمه را مدنظر قرار دهد؛ همچنین شرکت های بیمه می‌توانند در صورت ارائه خدمات ویژه به مشتریان، با تایید بیمه مرکزی تا 2.5 درصد بیشتر از قیمت های تعیین شده توسط بیمه مرکزی، از بیمه‌گذار دریافت کنند.
 
با این حال زیان ده شدن رشته شخص ثالث در سال های اخیر و به ویژه امسال که هزینه های ناشی از خسارت تصادفات رانندگی به دلیل نوسان نرخ ارز بیشتر شد، شرکت ها را بر آن داشت تا از همین 2.5 درصد تخفیف هم صرف نظر کنند.
بیمه شخص ثالث را تمامی شرکت‌های بیمه ارائه می‌دهند و شرایط مالی آن‌ها کمابیش یکسان است. تفاوت در کیفیت ارائه خدمات مربوط به این بیمه است که می‌تواند تأثیر بسزایی در میزان رضایت بیمه گزار داشته باشد.
در این پیوند کمیسیون راهبردی سندیکای بیمه گران ایران به عنوان نهاد صنفی صنعت بیمه 24 بهمن ماه مصوب کرد: «همه شرکت های بیمه عضو سندیکا «از اول اسفند ماه 97 اعمال تخفیف 2.5 درصدی بیمه شخص ثالث را متوقف» و نتیجه را به سندیکا گزارش کنند تا در شورای عمومی بررسی شود.
دلیل این تصمیم، محدودیت های عملکردی شرکت های بیمه در رشته شخص ثالث خودرو و بالا بودن غیر متعارف ضریب خسارت آنها» اعلام شده که سبب شده است بیشتر شرکت ها با ضرر و زیان های هنگفتی مواجه شوند.
محمد ابراهیم کاردگر که در زمان تصویب قانون بیمه شخص ثالث به نمایندگی از شرکت های بیمه در جلسات کمیسیون های تخصصی مجلس حضور می یافت، در این باره گفته است: تا پیش از تصویب این قانون، شرکت ها تخفیف های بالایی را برای جذب حق بیمه نامه های بیشتر در رشته های مختلف به بیمه گذاران می دانند که تعیین سقف 2.5 درصدی سبب شد این وضعیت مدیریت شود.
به گفته این مدیر صنعت بیمه، این تبصره از قانون بیمه شخص ثالث سبب شد تا در چند سال اخیر حدود هشت درصد نسبت خسارت در رشته بیمه شخص ثالث بهبود یابد.
 
 
اما «علی اصغر عنایت» رئیس کارگروه بیمه های اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران در این باره توضیح داد: در ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث و تبصره های آن، هیچ الزامی برای اینکه بیمه ها به بیمه گذاران تخفیف بدهند، وجود ندارد بلکه این اختیار را دارند که اگر بخواهند، حداکثر 2.5 درصد تخفیف اعمال کنند.
وی درباره نامه دبیر کل سندیکای بیمه گران درباره اینکه شرکت های بیمه به طور هماهنگ دیگر این تخفیف 2.5 درصدی را اعمال نکنند، اظهار داشت: این تصمیم جمعی صنعت بیمه بوده است و البته هنوز هم اجرای آن به شرکت ها بستگی دارد.
عنایت در عین حال تاکید کرد: واقعیت این است که از تیرماه امسال، نوسان های ارزی هزینه های مالی ناشی از خسارت های خودرو را به شدت افزایش داد که میزان آن برای خودروهای خارجی 5 برابر و برای خودروهای داخلی 3.5 برابر بوده است.
وی افزود: هرچند آمار خسارت های این رشته هنوز نهایی و تکمیل شده اما می توان گفت به دلیل همین افزایش نرخ ها، شرکت های بیمه امسال با زیان بالایی در رشته شخص ثالث مواجه باشند و ضروری است این رشته مدیریت شود.
بیمه شخص ثالث
 
ضریب خسارت به بیش از 100 درصد رسیده است
 
رشته بیمه شخص ثالث با اینکه حدود 37.4 درصد از سبد بیمه کشور را در اختیار دارد و از آن به عنوان «ویترین صنعت بیمه» یاد می شود، در یک دهه اخیر زیان بالای 90 درصد را تجربه کرده در حالی که از نظر بیمه مرکزی ضریب خسارت قابل قبول برای این رشته باید حداکثر 10 درصد باشد.
نگاهی به سالنامه آماری بیمه مرکزی نشان می دهد که در بازه زمانی سال های 87 تا 91 ضریب خسارت در این رشته به ترتیب 94.4 درصد، 91 درصد، 91.9 درصد و 89.8 درصد و 90.1 درصد بوده است.
در سال های 92 تا 95 ضریب خسارت در این رشته به بیش از 100 درصد رسید؛ یعنی به ترتیب خسارت های 103.7 درصدی، 105.9 درصدی، 104.4 درصدی و 105.9 درصدی را تجربه کرد.
با تصویب و اجرای قانون بیمه شخص ثالث در سال 95 ، ضریب خسارت در سال گذشته به 93.1 درصد بهبود یافت اما امسال به دلیل نوسان نرخ ارز، فعالان صنعت بیمه انتظار دارند دوباره ضریب خسارت در این رشته به بالای 100 درصد برسد.
 
از این رو غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی چندی پیش برای حل مشکل زیان ده شدن این رشته در شرکت های بیمه اظهار داشت:
 
با توجه به اینکه ضریب خسارت در رشته شخص ثالث بالای 100 درصد است، باید این این رشته کنترل شود تا شرکت ها در پرداخت خسارت با مشکل مواجه نشوند.
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: برای اصلاح این رشته، نرخ های بیمه شخص ثالث هم باید واقعی شود که این موضوع در شورای عالی بیمه، بررسی خواهد شد، اما این جلسه به بعد از عید سال 98 موکول شده است.
 
این در حالیست که در طول یکسال گذشته، قیمت شتر که مبنایی برای تعیین نرخ دیه افراد تلقی می شود، از حدود 1.2 میلیون تومان به بیش از 7 میلیون تومان افزایش یافته و در صورت پیروی از فرمول موجود، نرخ دیه از حدود 270 میلیون تومان فعلی به بیش از یک میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. از این رو به نظر می رسد که حالا قیمت شتر و تورم شدید ناشی از آن به چالشی برای صنعت بیمه کشور تبدیل شده باشد. چرا که در صورت اجرای چنین ارقامی، شمار زندانیان ناشی از نرخ دیه نیز به شکل چشمگیری در کشور افزایش خواهد یافت.
 
همچنین در طرح دیگری قرار است تا از سال آینده بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده ­تعلق بگیرد. زن یا مرد بودن راننده، جوان یا پیر بودن و پرخطر و کم خطر بودن راننده در این مصوبه لحاظ خواهد شد و راننده‌هایی که رانندگی بهتری دارند هزینه کمتری برای بیمه شخص ثالث پرداخت خواهند کرد.
وی با تاکید بر راننده محور شدن بیمه نامه شخص ثالث گفت: این یکی از روش هایی است که خسارت ها را کم می کند، اما این طرح هنوز به تصویب نهایی نرسیده است و پروسه دقیق اجرایی آن کمی پیچیده و زمان بر به نظر می رسد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , یبمه شخص ثالث






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 9 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهینG : دوستان عزیزشرکت سایپا داره از در پشتی شاهین جی وشاهین پلاس و cvt تو بازار آزاد میفروشه
سجاد : سلام تاریخ و اشتباه زدید فکرکنم
مریم : سلام دوستان من دو ماهه ماشین و تحویل گرفتم جریمه ی دیر کرد و واریز نکردن به نظرتون کی واریز میکنن؟؟ شماره تماسی هست زنگ بزنم پیگیری کنم
جی : آخ آخ آخ نازنین 1 مال من هم همین الان اومد ....چون گفته بودی مال من اومد لازم دونستم بگم که مال من هم اومد
شاهین جی : سلام دوستان.... شرکت سایپا داره تو بازار آزادشاهین جی رو میفروشه 980 شاهین جی ال950 مدل 404 اگه تو بازار آزاد خریدار ی نبود فاکتور میکنن میدن به ملت فقط میخوام بگم ما چقدر ملت بدبختی هستیم اگه باور نمیکنید برید تو برنامه دیوار تهران سرچ کنید .من تماس گرفتم و پرسیدم شاهین سانروف دار که کمبود قطعه هست تولید نمیشه گفت ما خودمون نمایندگی سایپا هستیم سند ماشین آزاد هستش یه زنه حواسش نبود همه چی رو لو داد فقت باید همگی باهم شکایت کنن وزارت صمت تجمع کنن در نمایندگی ها یک کلام وسلام
نازنین۱ : اقای بی ادبی که جای من پیام میدی اسم منم گذاشتی فرق من و شما اینکه ک اسم من نشوته کابری نازنین ۱ و آبی هست کاملا معلومه ک من یکی دیگه هستم بی شخصیت به اسم من بد دهنی میکنی
عباس : دوستان عزیز شهریور و مهرماهی کسی واسش پیامک تکمیل وجه اومده؟چون پرسیدم گفتن دارن دعوتنامه هارو میفرستن
ایگل شیراز : من نام‌نویسی 28 تیر بودم. هنوز هیچ خبری نیست
اهورا : حواله داران شاهین جی. شاهین جی ال. کوییک. شما رو به خدا به جان عزیزانتون قسم میدم هر کدوم از شما بزرگواران که موقعیتش دارین بیاین یکشنبه همراه بقیه حواله داران بریم اعتراض کنیم. به خدا اگه به سایپا باشه سال 1406 شاید به ما ماشینی بده. به خدا همه ما گرفتاریم. و یه جور روی پولمون حساب کردیم.
ایگل تیرماه ۹۰ روزه : ثبت نام ایگل تیرماه ۹۰ روزه خبری از شاسی شدن خودرو ها هست دوستان؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس شهریور : به سلامتی مبارکه انشاالله به خوشی استفاده کنید.
207 : تحویل 3 ماه فوق العاده هستم روزی 580 سود تاخیر واریز میکنن
اطلس : توروخدا دوستان آشنایان خبر بدید کسی ثبت نام نکنه
اکستند : سلام دوستان تو را به قران راست و حسینی جون عزیزتون کسی اکستند پلاک شده یا. نه خواهش میکنم خواهش میکنم حقیقت بگین. منتظرم خدا خیر بهتون بده
کوییک اس : شرکت اینکارو نمیکنه ولی متاسفانه بعضی نمایندگی ها اینکار رو میکنند. میتونی به شرکت زنگ بزنی و اعلام کنی . اگر 24 ساعت یا چهل و هشت ساعت بیشتر نگذشته احتمال داره از یه ماشینی باز کردند و با خودرو شما عوض کردند پیگیری کن
دنا : هنوز تحویل مهر مونده شما ک دی ماهی
وحید : 26خرداد واریز وجه امروز فاکتور شد کوییک gxl, تحویل تیرماه
اطلس بهمن : این همه جمع شدیم ماشینا ندادن باید سیاسی بشه تامسئولین فکر کنند
کوییکrs : کوییک rs از 04/22 به بعد دیگه فاکتور نشده معلوم نیست دارن چیکار می کنن خسته شدیم
معندس : دوستان علت تاخیر در پلاک شدن کوییک اینه که مقر اصلی ساخت وتکمیل وپلاک سایپا در کاشان هست کوییک توسط پارس خودرو یا شرکت فارس تولید میشه ولی در اصل زیر مجموعه سایپا هستن و بعداز تولید چندصد خودرو باید از طرف کارشناسان و افسران در کاشان بررسی و تایید بشه واین پروسه زمانبره حداقل یکماه تا 45روز نگران نباشید هرکی فاککتورشد پر پر آزادی از بند سایپا اندرزگاه 7 مبارکه کیلییییییلیییلیی