کلاس درسی برای فرمول 1

کلاس درسی برای فرمول 1

در این هیچ بحثی نیست که نسکار و فرمول 1 بزرگ ترین رقابت های اتومبیلرانی در سطح جهان هستند. مشخصه ها و ویژگی های این مسابقات، موجب خاص شدن و پرهیجان بودن هر یک از آن ها به نوبه خود شده است. هر یک از این سری رقابت های اتومبیلرانی طرفداران خاص خود را دارد، البته برخی هم از تماشای هر دو ورزش لذت می برند. این نکته نیز لازم به ذکر است که فرمول 1 و نسکار در عین حال که در بالاترین سطح رقابت های اتومبیلرانی قرار دارند، هر یک دارای ضعف ها و برخی کمبودها نیز هستند. پیش از این در 1car و در کلاس درسی برای نسکار به نکات مثبت فرمول 1 پرداختیم. اما نوبتی هم که باشد، نوبت کلاس درسی است برای فرمول 1.

 

درس اول: پوشش تلویزیونی

کلاس درسی برای فرمول 1

پوشش تلویزیونی یکی از مواردی است که نسکار در آن یک سر و گردن بالاتر از فرمول 1 است. مسابقات نسکار در کانال های تلویزیونی متعددی مانند ESPN، FOX، ABC و TNT به صورت زنده پخش می شود، در حالی که مسابقات فرمول 1 در طول فصل تنها از تعداد معدودی شبکه  تیویزیونی پخش می شود و هر از چند گاهی نیز برخی از گرندپری ها از شبکه FOX به صورت زنده و رایگان برای علاقمندان این ورزش به تصویر در می آید.

کلاس درسی برای فرمول 1

پخش زنده مسابقات نسکار شامل پوشش قبل و بعد از هر یک از رقابت های فصل می شود. گزارشگران نسکار از بهترین های حرفه خود هستند و در طول برگزاری هر کدام از مسابقات فصل نیز با تحلیل های تخصصی  خود در رابطه با اتفاقات مسابقه اطلاعات مفیدی را به بینندگان تلویزیونی می دهند. فرمول 1 نیز از تمامی این ویژگی ها برخوردار است اما از نظر کیفی نسبت به نسکار در سطح بسیار پایین تری قرار دارد. اگر مسئولان فرمول 1 در فکر افزایش محبوبیت این ورزش هستند، بهتر است که از شیوه پوشش مسابقاتی چون نسکار و لیگ برتر فوتبال انگلستان الگو برداری کند و شرایط حق پخش تلویزیونی مناسب تری را برای شبکه های تلویزیونی در نظر بگیرد.

 

درس دوم: قیمت بلیط

کلاس درسی برای فرمول 1

در شبکه های تلویزیونی بارها اخبار تحلیلی پیرامون افزایش قیمت بازی های فصل بیسبال و فوتبال آمریکایی پخش شده است. اما به نظر می رسد که این تحلیل گران تا به حال نگاهی به قیمت بلیط های فرمول 1 نیانداخته اند؛ چراکه احتمالاً هزینه سفر به ماه ارزان تر از شرکت در یک گرندپری است. برای مثال اگر قیمت بلیط های نسکار بین 30 تا 40 دلار باشد که قیمتی معقول به شمار می رود، قیمت بلیط های فرمول 1 بین 300 تا 400 دلار ناقابل خواهد بود!

کلاس درسی برای فرمول 1

قیمت بلیط فرمول 1، چند برابر بیش تر از نسکار است، اما آیا این ورزش به همین نسبت نیز از کیفیت بالاتری در مقایسه با نسکار برخوردار است؟ چند نفر توانایی مالی خرید بلیط های این رقابت را دارند؟ مسئولان نسکار کاملاً این مسئله را در نظر گرفته اند که بیش تر افراد ترجیح می دهند با خانواده خود به محل برگزاری مسابقات بروند و از نزدیک شاهد این رقابت هیجان انگیز باشند و حتی در این بین نیز به خرید نوشیدنی و خوراکی هم مشغول باشند. پس با این اوصاف قیمت پایین بلیط ها در جهت ترویج این ورزش برای همه سنین نیز بسیار موثر خواهد بود. بد نیست "برنی الستون" (Bernie Ecclestone) که بالاترین رده مدیریتی را در فرمول 1 عهده دار است، کمی به طرفداران فرمول 1 تخفیف دهد و پای همه قشرهای جامعه جهانی را به پای پیست های برگزاری گرندپری ها باز کند.

 

درس سوم: جذب استعداد

کلاس درسی برای فرمول 1

بیش تر رانندگانی که خارج از فرمول 1 و در رقابت های مختلف اتومبیلرانی فعالیت دارند همیشه در این فکر هستند که راه خود را به این رقابت جهانی باز کنند، اما این اتفاق تقریباً برای درصد بسیار کمی از آن ها اتفاق می افتد. از طرفی نسکار با قوانینی که دارد هیچ گونه منعی برای حضور رانندگان مختلف در مسابقات هر فصل نمی بیند و کاملاً از حضور رانندگان رقابت ها و کلاس های مختلف اتومبیلرانی استقبال می کند. ستارگانی چون "خوان پابلو مونتویا" (Juan Pablo Montoya)، "مارکوس آمبروس" (Marcos Ambrose) و "تراویس پاسترانا" (Travis Pastrana) به ترتیب با زمینه فعالیت در رقابت های فرمول 1، سوپر ماشین ها هشت سیلندر و موتورکراس به قهرمانی در نسکار رسیدند.

کلاس درسی برای فرمول 1

برای مثال بر هیچ کس پوشیده نیست که اگر رانندگان نسکار فرصت نشستن پشت فرمان خودروهای فرمول 1 را داشته باشند، توانایی به چالش کشیدن رانندگان این رقابت جهانی را دارند. تیم هایی چون تورو روسو، ویلیامز و کاترهام باید از این فرصت استفاده کنند و راه را برای رانندگان مستعددی که منتظر فرصتی هستند که خودی نشان دهند، هموارتر کنند.

 

درس چهارم: آزادی عمل در هنگام رانندگی

کلاس درسی برای فرمول 1

نسکار فصل گذشته رویکرد جدیدی نسبت به برخورد خودروها با یکدیگر در حین برگزاری یک مسابقه داشت؛ رویکرد جدید در این جمله خلاصه می شد "بچه ها راحت باشید"! مسئولان نسکار به این نتیجه رسیدند که به رانندگان اجازه دهند تا با تمام وجود و احساس به مسابقه بپردازند؛ موضوعی که زمانی برای راننده ها مشکل ساز می شد. فرمول 1 نیز باید این رویه را پیش بگیرد و به رانندگان آزادی عمل بیش تری دهد. بارها در فرمول 1 اتفاق افتاده است که راننده ای تصادفاً با راننده دیگری در پیست برخورد کند و در نهایت به خاطر این اتفاق غیرعمد جریمه شده باشد.

کلاس درسی برای فرمول 1

در یکی از گرندپری های برگزار شده در پیست سنگاپور "لوئیس همیلتون" و "مارک وبر" یک برخورد جزئی با یکدیگر داشتند. البته این تصادف باعث وارد شدن صدمه شدید به خودروی همیلتون شد و در نهایت او از دور مسابقه حذف شد. پس از این تصادف، بسیاری از اهالی فرمول 1 بر این باور بودند که باید مارک وبر جریمه شود؛ این در حالی است که در نظر دیگران او تنها در حال انجام وظیفه اش بوده است. اگر این رویکرد در فرمول 1 ادامه داشته باشد، بدون شک در ادامه از جذابیت این ورزش کاسته می شود. مسئولان و داوران گرندپری باید چشم خود را به روی برخی از این برخوردهای غیرعمد ببندند و کمی دست رانندگان را برای ریسک کردن باز بگذارند.

 

درس پنجم: ثبات قوانین

کلاس درسی برای فرمول 1

به نظر می رسد که با آغاز هر فصل جدید فرمول 1 باید منتظر بحث و جدل مسئولان این رقابت، اتحادیه تیم ها و فدراسیون جهانی بر سر قوانین باشیم. فصل های قبلی در مواردی که قانون جدیدی وضع می شد، برخی تیم ها مخالفت خود را نشان می دادند و حتی فدراسیون جهانی را به تشکیل یک کلاس جدید اتومبیلرانی تهدید می کردند. تصور این که روزی چنین اتفاقی برای فرمول 1 بیافتد، برای تمام طرفداران این رقابت سخت است.

کلاس درسی برای فرمول 1

اما قوانین و روابط بین تیم ها و مسئولان نسکار در مقایسه با فرمول 1 از پایداری و ثبات بسیار مناسبی برخوردار است و به همین دلیل نیز طی 63 سال گذشت زمان از برگزاری اولین مسابقه نسکار تا به حال تمامی رقابت ها در هر سال به صورت منظم برگزار شده است. بدنه اداره کننده فرمول 1 باید ثبات بیش تری در مدریت خود داشته باشند و بهتر است که فدراسیون جهانی نیز دست از سر قوانین فرمول 1 بردارد و حداقل چند سالی یک رویه را پیش بگیرد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

کلاس درسی برای فرمول 1


منبع

BleacherReport

برچسب : نسکار , فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مصطفی : سلام آخه من 17اذر تبدیل زدم هنوز فاکتور نشده
مصطفی : سلام مگه شاهین جی راه افتاده تحویلش میگفتن سانروف نداریم که؟
رها : سلام خدمت دوستان یلدا همگی مبارک🍉🍉🌹🌹 انشاءالله به کوری چشم عوامل تاخیر در سایپا همگی سلامت و تندرست باشین و خدا خودش از در غیب واسه همگیمون برکت و سر سلامتی بفرسته ک جای هزاران شاهین پر کنه تو زندگیامون .🙏🙏
T8 : ثبت‌نام های شهریور t8کسی شاسی شده؟ چند شهریور ثبت‌نام کرده ؟ چه رنگی بوده؟
X5 03/03 . مشهد : با سلام و احترام ؛ دوستانی که ثبت نام x5 دو مرحله ای سوم خردادماه هستند ، در صورت دریافت پیامک شاسی و صدور فاکتور ، حتما داخل گروه اطلاع رسانی کنند جهت اطلاع و پیگیری . سپاس فراوان
محمد : داداش برا تحویل های تابستون هم هنوز پیامک تکمیل وجه نرفته دیگه شما که زمستونی . از الان بفکر پول نباش شاید بعد عید پیامک اومد که قیمتشم معلوم نیست
علیرام : بله منم شنیدم امسال دیگه پیامک تکمیل وجهی ارسال نمیشه حتی برای اونایی که مثلا تحویل مرداد 1404 بودن ... امسال اگه شاهکار کنه شاهین های تکمیل وجه شده رو تحویل میده ... پیامک تکمیل وجه از سال 1405
شاهین تحویل زمستان : سلام ،چند روز پیش ازوزارت صمت تماس گرفتن برای نظر سنجی درباره خودرو تحویلی ،ازشون پرسیدم چرا جریمه تاخیر ومابتفاوت رو نمیدن گفت که حدود6 ماه تا 12 ماه زمان میبره ،متاسفانه شرکت سایپا فعلا تو این شرایط قرار داره
جهان : بمنsr3ثبت نام کردم الانزده درحال پلاک تحویل چقدرطول میکشه
امیرمهدی : دوستان ما طرح بازنشستگی بودیم و ۲۸ اسفند پارسال تکمیل وجه کرده بودیم و بالاخره امروز فاکتور شدیم،انشالله زودتر همه ی دوستان هم ماشینشون رو تحویل بگیرن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک جی : کوییک جی ایکس ال تا کی فاکتور شده کسی امروز فاکتور شد تحویل مردادماه منظورمه
ایمان : دعوت نامه آذرماه تکمیل وجه تو آبان اومد
حسن : من امروز رفتم نمایندگی گفتن آخرین فاکتور ساینا اس پیش فروش 6 شهریور بوده
علوی : ساینا دوگانه شد 900 نیسان 950 خنده. داره
مازیار : کسی از تو نظر نخاست گفتم کسی که میدونه داستانش چطوره بگه ن تو که فقط پیامهای مردم میخونی گفتم بعد تحویل فرسوده داستانش چطوره
مرتضی : سلام دوستان کسی می دونه در طرح تبدیل ساندرو اتوماتیک، چند تا کوییک و به چه قیمتی می‌دهند؟ ممنون
کوییک اس : منم همه آپشن ها رو زدم و فعلا فاکتور نشدم
خوزستان : سلام ساینا تک تا کی فاکتور شد؟ خبر موثق کسی داره ؟
احسان : یوخ نگین خانم
اطلس اذر : 19 اسفند تکمیل وجه کسی مونده فاکتور نشده باشه