بیژن زنگنه در نشست خبری صبح امروز به مناسب دهه مبارک فجر برگزار شد، به بیان دست آوردهای صنعت نفت پرداخت و گفت: در بخش پتروشیمی در سال ۱۳۵۷ در حدود ۱ میلیون تن بوده که ابن رقم در شرایط فعلی به حدود ۳۰ میلیون تن و به ارزش ۱۷ میلیارد دلار رسیده است که از این رقم ۵.۵ میلیارد ان به بازار داخلی و برای صنایع پایین دستی عرضه شده است.
وی افزود :در بخش پالایش در سال ۱۳۵۷ در حدود ۱.۱ میلیون بشکه بوده که این رقم هم اکنون به رقم ۲.۲ میلیون بشکه افزایش داشته است، همچنین در زمینه تولید بنزین نیز از رقم ۱۴ میلیون لیتر در سال ۱۳۵۷ به رقم ۱۰۵ میلیون لیتر رسیده ایم.
وزیر نفت در پاسخ به خودروکار در خصوص توزیع عادلانه یارانه بنزین گفت: وارد بحث عادلانه نمی شویم، اما به صورت کلی سامان دهی بنزین از دو روش افزایش قیمت و سهمیه بندی صورت میگیرد و راه سومی ندارد، من پیش از این نیز توضیح دادم که این افزایش قیمت تا میزانی باید باشد که مردم سطح آن را تحمل کنند یعنی مردم سطح آن را قبول کنند، تقبل کردن در این میان مهم است زیرا دولت آقای مردم نیست و افزایش قیمت نفت در صورت نپذیرفتن مردم درست نیست زیرا دولت به دنبال ایجاد رفاه است.
وی افزود: برای موضوع بنزین باید از روش های مختلف یا تلفیقی استفاده کنیم که تاکنون ۱۰ سناریو در مجلس شورای اسلامی رای نیاورد و روز گذشته نیز در کمیسیون انرژی طرح دیگری به رای و با ۹۰ درصد مخالفت رد شد. نکته مهم در این است که دولت به دنبال افزایش درآمد نیست بلکه در این میان کاهاش قاچاق و کنترل مصرف مد نظر قرار گرفته است.
زنگه تصریح کرد: با تمهیدات اندیشیده شده واردات بنزین از مهر ماه متوقف شد و در سال آینده نیز وارداتی نخواهیم داشت که ابن خود به معنای برداشته شدن تهدیدی از سوی سایر کشورها از ایران است و به لطف خدا هم اکنون مشکلی در تولید و ذخیره بنزین نداریم.
وزیر نفت اظهار کرد: برای بنزین مشکل را نباید در پالایشگاه ها بلکه در خودروسازی ها و سیستم حمل و نقل پیگیری کرد، باید دید سرانه مصرف بنزین در خودروها و حمل و نقل چقدر است.
وی عنوان کرد: در شرایط فعلی قاچاق گازوئیل بیشتر از بنزین است که اگر یکی از انها را تغییر دهیم باید به قیمت سایر محصولات نیز دست زد زیرا این ها به صورت یک مجموعه بوده و باید با تدبیر نسبت به انها برخورد کنیم به همین خاطر باید نظام یکپارچه نسبت به آن تصمیم گیری کند.
وزیر نفت بیان کرد: موضوع بنزین مشکل مردم نیست بلکه مردم خودروهایی را استفاده می کنند که عرضه می شود، به همین خاطر در موضوع CNG نیز شاهد تولید کمتر خودروهایی با این فناوری هستیم.
وی با تاکید بر روش های غیرقیمتی برای موضوع بنزین،عنوان کرد: روشهای غیر قیمتی برای سامان دهی موصوع بنزین وجود دارد اما نسبت به سایر دیگر روش ها زمان بر بوده و حوصله بیشتری را می طلبد.
زنگنه بیان کرد: موضوع بنزین یک موضوع کاملا اقتصادی است که تغییز بر روی آن بر روی مسائل کلان تاثیر می گذارد که مهمترین شاخص آن شاخص تورم است، همچنین در بحث بنزین باید به تراز تولید و مصرف نیز توجه کنیم به همین خاطر بررسی ها نشان می دهد سالانه ۸ تا ۹ درصد به تولید خودروها اضافه می شود که به همین میزان نیز مصرف بنزین افزایش می یابد که این به معنای این است متوسط مصرف بنزین خودروهای جدید با خوردهای مستهلک برابر است.
وی خاطر نشان کرد:در این خصوص از هر روشی استفاده می کنیم که مردم تحت فشار نباشند و به نظر نمی آید مجلس شورای اسلامی در این خصوص برای سال آینده تصمیم گیری داشته باشد.