از کاهش تولید تا افزایش زیان انباشته خودروسازان در سال جاری/خودروسازان از پس تعهدات خود بر می آیند؟

 

از کاهش تولید تا افزایش زیان انباشته خودروسازان در سال جاری/خودروسازان از پس تعهدات خود بر می آیند؟

 
مشکلات اقتصادی خودروسازان در سالی که اوضاع اقتصادی کشور شرایط بی ثباتی را پشت سر می گذارد سبب شد تا خواستار مجوز افزایش قیمت محصولات خود شوند. افزایش قیمت خودرو پس از کش و قوس های فراوان و بعد از آنکه اوضاع قطعه سازان تا مرز وزرشکستگی رفته و خودروسازان نیز تولیدشان بسیار کاهش یافت بالاخره مجوزش صادر شد و هر دو خودروساز بزرگ کشور قیمت محصولات خود را افزایش دادند.

قطعه سازان نیز بعد از این افزایش قیمت ها برای رفع مشکلات خود خواستار تعدیل قیمت های قطعات خودرو شدند و عنوان کردند همچنان منتظرند تا مطالبات معوق شان از سوی خودروسازان پرداخت شود. در این بین بازار خودرو هنوز واکنش مثبتی به این افزایش قیمت ها پیدا نکرده و بعد از دو هفته سعید موتمنی در گفت‌وگو با خبرنگار  درباره قیمت خودرو در بازار بیان کرد که طی هفته جاری قیمت‌های خودرو‌های داخلی تغییر خاصی نداشته است اما از روز چهارشنبه قیمت برخی از خودرو‌ها با نوسان همراه بوده است  و با توجه به بالا بودن قیمت خودرو‌های داخلی خریدار در بازار بسیار کم است و خرید و فروش به ندرت صورت می‌گیرد و بازار خودرو در رکود به سر می‌برد.

او در مورد خودروهای خارجی نیز عنوان کرد که خودرو‌های خارجی نیز نوسان زیادی نداشته، اما به دلیل بالا بودن قیمت‌ها خریداران از آن‌ها استقبال نمی‌کنند. در حال حاضر خریداران ترجیح می‌دهند از خرید خودروی خارجی صفر اجتناب کنند و بیشتر به فکر تعویض خودرو با خودرو‌های کارکرده هستند.

بر اساس گفته های ریس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو مشخص است افزایش قیمت ها تاثیر چندانی بر بازار خودرو نداشته است و از سویی هر روز از نمایندگان مجلس بحث بررسی افزایش قیمت خودرو مطرح و عنوان می کنند نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

در همین رابطه رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از رایزنی این کمیسیون با دولت برای تعیین تکلیف قیمت خودرو و خودروهای پیش‌ فروش شده خبر داده و می گوید تاکنون جلسات متعددی با وزیر صنعت و معدن و تجارت و مسئولان خودروسازی سایپا و ایران خودرو درباره این موضوع داشته‌ایم و امیدواریم در روزهای آینده به جمع‌بندی مناسبی که به نفع مردم باشد برسیم.

خودروسازان نیز برای تکریم مشتریان و برای رسیدگی به مشکلات آن ها چند روزی است که با برگزاری جلسه سعی بر آن دارند تا مشکلات  مشتریان را شناسایی ، بررسی و در جهت رفع آن اقدام های لازم را انجام دهند.

این در حالی است  که کمتر از دوماه از سال باقی مانده است و صورت‌های مالی ارائه شده خودروسازان به بورس  تا پایان پاییز نشان می‌دهد زیان انباشته ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا به مرز ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. 

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار  بیان کرده شرایط گروه خودرویی در هفته گذشته چندان قوی نبود و با توجه به اینکه گزارش‌هایی که از طرف شرکت‌های خودرویی منتشر شد مطلوب نبود و همین امر هم موجب ایجاد صف‌های سنگین فروش برای این گروه در یکی دو روز اول هفته باشیم . او همچنین اضافه می کند که در هفته گذشته اکثر نماد‌های گروه خودرویی تن به اصلاح قیمتی دادند و با افت ارزش سهام روبرو بودند و باید منتظر اخبار جدید درباره تحولات این گروه در هفته‌های پیشرو بود. 

به هر ترتیب اوضاع خوبی برای این دو خودروساز بزرگ کشور پیش بینی نمی شود و باید امیدوار بود با تدبیر دولت و مدیران این دو شرکت شرایط بهتری برای آن ها رقم بخورد تا به ورشکستگی کشیده نشوند.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: Tiran
0

وقتی افراد با تخصص نامربوط میشند هیت مدیره این خودروسازها و مدیران بدون کفایت لازم رو در سمت های مختلف در خودروسازها منصوب میکنند
نتیجه میشه این
بهره وری بسیار پایین
هزینه تولید بالا و نامتناسب با خروجی کارخانه
عدم تصمیم گیری های مناسب
عدم حرکت رو به جلو و فرار از نوآوری
وجود مشتری دایمی و بی زبان
انحصار های دولتی
رانت های فروش
جذب پرسنل مازاد فرمایشی
همین هم که تا حالا دوام آوردن از هزینه هایی هست که از جیب ملت زده شده
صنعت خودرو ما یک صنعت کلنگی هست و قابل ترمیم نیست
باید این صنعت خودرو موجود رو کلا با خاک یکسان کنند و از نو با پایه های محکم و استفاده نکردن از تیم قبلی خودروسازان و استفاده از نخبگان و جوانان سالم و فعال بسازند
تجربیات این سالهای خودروسازی هم به لعنت خدا نمی‌ارزد اگر خوب بود توی این چند دهه حداقل به خودکفایی در تولید یک خودرو می‌رسید

تیم قبلی خودروسازها باید کنار بروند چون تپه سالمی در مملکت نگذاشته اند
17:28  1397/11/13
پاسخ دادن
محمد
8

یعنی الان دارن مقدمه چینی میکنن که بگن ورشکسته شدن و ماشین و پول ملت رو بکشن بالا
22:10  1397/11/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد