بررسی حضور 13 ساله کیا ریو در ایران

 

بررسی حضور 13 ساله کیا ریو در ایران

 

رپورتاژ - اگر در خیابان­های ایران نگاهی گذرا به ماشین‌های در حال تردد بیندازید، قطعاً خودروی «ریو» را خواهید دید. اگر از مصرف‌کنندگان این خودرو در رابطه با آن سؤالی بپرسید، در پاسخ­­های آن­ها رگه­هایی از رضایت را از این محصول کمپانی کیا موتورز مشاهده خواهید کرد.

در این مطلب می‌خواهیم به‌صورت مختصر حضور 13 ساله ریو در ایران را بررسی کنیم. قبل از آن 4 نسل از این خودرو را معرفی می‌کنیم.

کیا ریو را می­توان در چهار نسل مختلف طبقه­‌بندی کرد:

 

 نسل اول

نسل اول این خودرو در سال 2000 با دو مدل استیشن و سدان، خود را به بازار جهانی خودرو معرفی کرد. این نسل از کیا ریو در سال 1384 وارد بازار ایران شد و توسط سایپا مونتاژ و عرضه گشت و اتفاقاً با استقبال نسبتاً خوبی نیز مواجه شد.

این ماشین کره‌ای با داشتن موتوری 4 سیلندر و 1500 سی‌سی می‌توانست قدرتی معادل 96 اسب بخار تولید کند. کیسه­های هوا و ترمزهای ضد قفل معروف به "ABS" از امکاناتی بود که سایپا از کیا ریوهای وارداتی حذف و به مشتریان عرضه نمود. علی‌رغم حذف این امکانات، هنوز مشتریان بازار خودرو در ایران کیا ریو را خودرویی اقتصادی و قابل‌قبول قلمداد می­کردند.

نسل دوم

از سال 2005 نسل دوم این خودرو تولید و با پلتفرم مشترک هیوندای اکسنت و دو مدل سدان و هاچبک معرفی شد. قدرت نسل دوم کیا ریو به 110 اسب بخار افزایش پیدا کرد، اما همچنان این کیا ریو های نسل اول بودند که در بازار خودروی ایران دست‌به‌دست می­شدند. کیا ریو که تا حدودی محبوب خریداران خودرو در ایران به شمار می­رفت تا سال 1390 توسط سایپا به خریداران عرضه شد. تا این­که سازمان استاندارد با الزامی کردن نصب کیسه­های هوا (ایربگ) بر روی همه­ی خودروهای تولید داخل، خط پایانی بر حضور چندین ساله­ این خودرو در ایران کشید. استهلاک پایین و مصرف سوخت کم این خودرو باعث شد تا حضور ریوهای دست‌دوم در ایران همچنان به چشم بخورد. البته ایراداتی هم به این خودرو وارد است. برای مثال تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان این خودرو از خرابی زودهنگام جعبه‌دنده و یا امکانات پایین رفاهی گلایه می­کنند. ازلحاظ ایمنی می­توان کیا ریو را در رده­ متوسط طبقه­بندی کرد. ازلحاظ طراحی، کیا ریو جز خودروهایی محسوب می­شود که با ظاهری بسیار ساده، خودرویی معمولی به شمار می­رود. شاید دلیل این موضوع این باشد که طراحی مربوط به سال 2000 بوده و تنوع بالای خودروهای جدید تولیدشده، رنگ از رخ کیا ریوهای قدیمی ربوده است. از نسل دوم این خودرو در ایران خبری نیست و هرگز این نسل از کیا ریو پا به بازار داخلی ایران نگذاشت.

بررسی حضور 13 ساله کیا ریو در ایران

نسل سوم

نسل سوم این خودرو در سال 2012 به بازارهای جهانی معرفی شد و تولید آن تا سال 2017 ادامه پیدا کرد. این نسل ازلحاظ ایمنی و مصرف سوخت پیشرفت قابل‌توجهی داشت. این نسل با ورود به بازار داخلی ایران توانست تا حدودی رضایت مشتریان را جلب کند. گرچه استقبال مشتریان از این نسل هم چون نسل اول این خودرو نبود.

نسل چهارم

در حال حاضر نسل چهارم کیا ریو نیز معرفی‌شده که البته هنوز به بازار ایران عرضه نشده است.

جمع بندی

به‌طورکلی می­توان حضور اولیه­ کیا ریو در ایران را حضوری موفق ارزیابی کرد، چراکه مصرف سوخت پایین و استهلاک پایین این خودرو در ایران طرفداران زیادی داشت و همین امر سبب استقبال خوب مشتریان از آن شد. از حضور نسل­های اول و سوم کیا ریو در ایران می­توان دریافت که علی‌رغم استقبال خوب از نسل اول این خودرو، نسل سوم کیا ریو نتوانست جایگاه این خودرو را در ایران حفظ کند. نسل آخر این خودرو حتی در خود کشور کره جنوبی خط تولید نداشته و در برخی کشورهای دیگر عرضه می­شود.

خریداران این خودروها در داخل ایران حال با از نبود لوازم یدکی این خودرو در داخل ایران رنج می­برند و همین امر باعث کم‌رنگ‌تر شدن استقبال از کیا ریو در ایران شده است. مدل‌های کارکرده و دست‌دوم کیا ریو در سایت‌های خریدوفروش خودرو موجود می‌باشد. مدل سال 90 این خودرو که تقریباً جزء آخرین مهروموم‌های تولید ریو در ایران نیز به‌حساب می‌آید در سایت دیوار با قیمتی در حدود 40 الی 45 میلیون تومان برای فروش آگهی شده است. با همین بودجه می‌توان یک سمند نسبتاً تمیز مدل 91-93 را خریداری کرد.

در یک نگاه کلی می­توان این­طور ارزیابی کرد که حضور 13 ساله­ کیا ریو در ایران دارای نموداری نزولی ازلحاظ گرایش مشتریان به خرید آن در ایران بوده­ است. کم­تر خانواده­های ایرانی هستند که چشم بر ظاهر قدیمی کیا ریوهای نسل اول موجود در ایران ببندند. یا کم­تر خانواده­هایی هستند که پس از خرابی خودروی خود و پس از مواجهه با عدم وجود لوازم یدکی آن در داخل ایران خاطره­ خوبی از سفر با کیا ریو تجربه کرده باشند.

 

منبع : ویرلن


 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کیا ریو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
M : سلام دوستان من تکمیل وجه 23 اسفند هستم.احیانا اگه پیامک تبدیل به glبرام نیاد. از کجا میشه برم ببینم تبدیل خوردم یا نه؟؟ و؟
Vl : درود به همه دوستان تولید تارا در روز حدود 350 الی 400 دستگاه هست به امید ایزد منان همه دوستان هر چه زودتر فاکتور بشوند
شاهین جی ال : دوستان بابت سود تاخیر کسی خبری نداره؟ من یک ماهه ماشین رو تحویل گرفتم ، ۷ ماه تاخیر داشت ، هیچ سودی محاسبه نشده ، چیکار کنم کسی تاحالا گرفته ؟
شاهین cvt اتومات مهر ۱۴۰۲ : آقا مگه ۱۶ اسفندی ها فاکتور نشدن؟ پس چرا بعضی از ۱۶ اسفتدی های میگن تازه براشون پیامک تبدیل به Gl آمده؟ توی این دیوانه خانه سایپا چه خبره!!!
صالح : سلام، من یک ماه پیش اومدم گفتم سایپا ساعتی 10 تا ماشیم شاهین پلاس به زور تولید میکنه یه سری دوستات اومدن مسخرم کردن، بی شرفها سیاستشونه، برا چی قطعه ندارن؟؟؟ ما که هنوز تحریم جدیدی نشدیم به نظر منم تجمع تنها راهه
پویا : مبارکتون باشه پلاک شدین پیامک اومد یا سایتو چک کردین
ایمان : تارا v1 3شهریور تحویل بوده 16 فاکتور 17 پلاک 20 بارگیری شده 8تومان هم بابت تاخیر
ایمان : تارا v1 3شهریور تحویل بوده 16 فاکتور 17 پلاک 20 بارگیری شده
شاهین cvt : مثل سود تاخیر پرداخت میکنن. حداقل 6 ماه طول میکشه.
X5 : دوستان تحویل 90 روزه چند ماه تاخیر داره به نظر شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا اس بهمن : سلام فاکتور شدن تا تحویل حضوری چندروز زمان میبره؟
ایمان : احتمالا اخر همین ماه صادر میشه
مصطفی : اره والله منم همین رو زده البته امروز نمی دونم چکار کنم دو ماهه کارم شده این بک سره داخل اینترنتم
sahar : 11بهمن واریزیم بوده پذیرش13بهمن
حسن رانا : من هستم 12 فاکتور شدم هنوز پلاک نشدم
دنا پلاس 6 دنده تحویل 31 تیر : ممنون از راهنمایی تون شنبه زنگ می زنم
مهیاس دناپلاس فولادی 31 تیر : سلام زنگ بزنید به نمایندگی اسم باربری که میاره رو بپرسید شماره شو از گوگل پیدا کنید زنگ بزنید بگید خودرو من کجاست؟
پیمان : کسی می دونه اینکه تو قسمت توضیحات شماره گذاری نوشته شماره شاسی از وزارت صمت دریافت نشده(عدم ارسال اطلاعات خودرو ازستاد نوسازی ناوگان) یعنی چی؟؟ هرکی می دونه بگه تا مشکلو حل کنیم خیلی هامون این مشکلو دارن تا این مشکلم حل نشه پلاک شدن طول میکشه
فوق العاده 23بهمن : خانم چند بهمن هستین؟
رضا : داداش آخه من سایتو نگاه میکنم نوشته صدور دعوتنامه در حال انجام