رپورتاژ - اگر در خیابانهای ایران نگاهی گذرا به ماشینهای در حال تردد بیندازید، قطعاً خودروی «ریو» را خواهید دید. اگر از مصرفکنندگان این خودرو در رابطه با آن سؤالی بپرسید، در پاسخهای آنها رگههایی از رضایت را از این محصول کمپانی کیا موتورز مشاهده خواهید کرد.
در این مطلب میخواهیم بهصورت مختصر حضور 13 ساله ریو در ایران را بررسی کنیم. قبل از آن 4 نسل از این خودرو را معرفی میکنیم.
کیا ریو را میتوان در چهار نسل مختلف طبقهبندی کرد:
نسل اول
نسل اول این خودرو در سال 2000 با دو مدل استیشن و سدان، خود را به بازار جهانی خودرو معرفی کرد. این نسل از کیا ریو در سال 1384 وارد بازار ایران شد و توسط سایپا مونتاژ و عرضه گشت و اتفاقاً با استقبال نسبتاً خوبی نیز مواجه شد.
این ماشین کرهای با داشتن موتوری 4 سیلندر و 1500 سیسی میتوانست قدرتی معادل 96 اسب بخار تولید کند. کیسههای هوا و ترمزهای ضد قفل معروف به "ABS" از امکاناتی بود که سایپا از کیا ریوهای وارداتی حذف و به مشتریان عرضه نمود. علیرغم حذف این امکانات، هنوز مشتریان بازار خودرو در ایران کیا ریو را خودرویی اقتصادی و قابلقبول قلمداد میکردند.
نسل دوم
از سال 2005 نسل دوم این خودرو تولید و با پلتفرم مشترک هیوندای اکسنت و دو مدل سدان و هاچبک معرفی شد. قدرت نسل دوم کیا ریو به 110 اسب بخار افزایش پیدا کرد، اما همچنان این کیا ریو های نسل اول بودند که در بازار خودروی ایران دستبهدست میشدند. کیا ریو که تا حدودی محبوب خریداران خودرو در ایران به شمار میرفت تا سال 1390 توسط سایپا به خریداران عرضه شد. تا اینکه سازمان استاندارد با الزامی کردن نصب کیسههای هوا (ایربگ) بر روی همهی خودروهای تولید داخل، خط پایانی بر حضور چندین ساله این خودرو در ایران کشید. استهلاک پایین و مصرف سوخت کم این خودرو باعث شد تا حضور ریوهای دستدوم در ایران همچنان به چشم بخورد. البته ایراداتی هم به این خودرو وارد است. برای مثال تعداد زیادی از مصرفکنندگان این خودرو از خرابی زودهنگام جعبهدنده و یا امکانات پایین رفاهی گلایه میکنند. ازلحاظ ایمنی میتوان کیا ریو را در رده متوسط طبقهبندی کرد. ازلحاظ طراحی، کیا ریو جز خودروهایی محسوب میشود که با ظاهری بسیار ساده، خودرویی معمولی به شمار میرود. شاید دلیل این موضوع این باشد که طراحی مربوط به سال 2000 بوده و تنوع بالای خودروهای جدید تولیدشده، رنگ از رخ کیا ریوهای قدیمی ربوده است. از نسل دوم این خودرو در ایران خبری نیست و هرگز این نسل از کیا ریو پا به بازار داخلی ایران نگذاشت.
نسل سوم
نسل سوم این خودرو در سال 2012 به بازارهای جهانی معرفی شد و تولید آن تا سال 2017 ادامه پیدا کرد. این نسل ازلحاظ ایمنی و مصرف سوخت پیشرفت قابلتوجهی داشت. این نسل با ورود به بازار داخلی ایران توانست تا حدودی رضایت مشتریان را جلب کند. گرچه استقبال مشتریان از این نسل هم چون نسل اول این خودرو نبود.
نسل چهارم
در حال حاضر نسل چهارم کیا ریو نیز معرفیشده که البته هنوز به بازار ایران عرضه نشده است.
جمع بندی
بهطورکلی میتوان حضور اولیه کیا ریو در ایران را حضوری موفق ارزیابی کرد، چراکه مصرف سوخت پایین و استهلاک پایین این خودرو در ایران طرفداران زیادی داشت و همین امر سبب استقبال خوب مشتریان از آن شد. از حضور نسلهای اول و سوم کیا ریو در ایران میتوان دریافت که علیرغم استقبال خوب از نسل اول این خودرو، نسل سوم کیا ریو نتوانست جایگاه این خودرو را در ایران حفظ کند. نسل آخر این خودرو حتی در خود کشور کره جنوبی خط تولید نداشته و در برخی کشورهای دیگر عرضه میشود.
خریداران این خودروها در داخل ایران حال با از نبود لوازم یدکی این خودرو در داخل ایران رنج میبرند و همین امر باعث کمرنگتر شدن استقبال از کیا ریو در ایران شده است. مدلهای کارکرده و دستدوم کیا ریو در سایتهای خریدوفروش خودرو موجود میباشد. مدل سال 90 این خودرو که تقریباً جزء آخرین مهرومومهای تولید ریو در ایران نیز بهحساب میآید در سایت دیوار با قیمتی در حدود 40 الی 45 میلیون تومان برای فروش آگهی شده است. با همین بودجه میتوان یک سمند نسبتاً تمیز مدل 91-93 را خریداری کرد.
در یک نگاه کلی میتوان اینطور ارزیابی کرد که حضور 13 ساله کیا ریو در ایران دارای نموداری نزولی ازلحاظ گرایش مشتریان به خرید آن در ایران بوده است. کمتر خانوادههای ایرانی هستند که چشم بر ظاهر قدیمی کیا ریوهای نسل اول موجود در ایران ببندند. یا کمتر خانوادههایی هستند که پس از خرابی خودروی خود و پس از مواجهه با عدم وجود لوازم یدکی آن در داخل ایران خاطره خوبی از سفر با کیا ریو تجربه کرده باشند.
منبع : ویرلن