بررسی حضور 13 ساله کیا ریو در ایران

 

بررسی حضور 13 ساله کیا ریو در ایران

 

رپورتاژ - اگر در خیابان­های ایران نگاهی گذرا به ماشین‌های در حال تردد بیندازید، قطعاً خودروی «ریو» را خواهید دید. اگر از مصرف‌کنندگان این خودرو در رابطه با آن سؤالی بپرسید، در پاسخ­­های آن­ها رگه­هایی از رضایت را از این محصول کمپانی کیا موتورز مشاهده خواهید کرد.

در این مطلب می‌خواهیم به‌صورت مختصر حضور 13 ساله ریو در ایران را بررسی کنیم. قبل از آن 4 نسل از این خودرو را معرفی می‌کنیم.

کیا ریو را می­توان در چهار نسل مختلف طبقه­‌بندی کرد:

 

 نسل اول

نسل اول این خودرو در سال 2000 با دو مدل استیشن و سدان، خود را به بازار جهانی خودرو معرفی کرد. این نسل از کیا ریو در سال 1384 وارد بازار ایران شد و توسط سایپا مونتاژ و عرضه گشت و اتفاقاً با استقبال نسبتاً خوبی نیز مواجه شد.

این ماشین کره‌ای با داشتن موتوری 4 سیلندر و 1500 سی‌سی می‌توانست قدرتی معادل 96 اسب بخار تولید کند. کیسه­های هوا و ترمزهای ضد قفل معروف به "ABS" از امکاناتی بود که سایپا از کیا ریوهای وارداتی حذف و به مشتریان عرضه نمود. علی‌رغم حذف این امکانات، هنوز مشتریان بازار خودرو در ایران کیا ریو را خودرویی اقتصادی و قابل‌قبول قلمداد می­کردند.

نسل دوم

از سال 2005 نسل دوم این خودرو تولید و با پلتفرم مشترک هیوندای اکسنت و دو مدل سدان و هاچبک معرفی شد. قدرت نسل دوم کیا ریو به 110 اسب بخار افزایش پیدا کرد، اما همچنان این کیا ریو های نسل اول بودند که در بازار خودروی ایران دست‌به‌دست می­شدند. کیا ریو که تا حدودی محبوب خریداران خودرو در ایران به شمار می­رفت تا سال 1390 توسط سایپا به خریداران عرضه شد. تا این­که سازمان استاندارد با الزامی کردن نصب کیسه­های هوا (ایربگ) بر روی همه­ی خودروهای تولید داخل، خط پایانی بر حضور چندین ساله­ این خودرو در ایران کشید. استهلاک پایین و مصرف سوخت کم این خودرو باعث شد تا حضور ریوهای دست‌دوم در ایران همچنان به چشم بخورد. البته ایراداتی هم به این خودرو وارد است. برای مثال تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان این خودرو از خرابی زودهنگام جعبه‌دنده و یا امکانات پایین رفاهی گلایه می­کنند. ازلحاظ ایمنی می­توان کیا ریو را در رده­ متوسط طبقه­بندی کرد. ازلحاظ طراحی، کیا ریو جز خودروهایی محسوب می­شود که با ظاهری بسیار ساده، خودرویی معمولی به شمار می­رود. شاید دلیل این موضوع این باشد که طراحی مربوط به سال 2000 بوده و تنوع بالای خودروهای جدید تولیدشده، رنگ از رخ کیا ریوهای قدیمی ربوده است. از نسل دوم این خودرو در ایران خبری نیست و هرگز این نسل از کیا ریو پا به بازار داخلی ایران نگذاشت.

بررسی حضور 13 ساله کیا ریو در ایران

نسل سوم

نسل سوم این خودرو در سال 2012 به بازارهای جهانی معرفی شد و تولید آن تا سال 2017 ادامه پیدا کرد. این نسل ازلحاظ ایمنی و مصرف سوخت پیشرفت قابل‌توجهی داشت. این نسل با ورود به بازار داخلی ایران توانست تا حدودی رضایت مشتریان را جلب کند. گرچه استقبال مشتریان از این نسل هم چون نسل اول این خودرو نبود.

نسل چهارم

در حال حاضر نسل چهارم کیا ریو نیز معرفی‌شده که البته هنوز به بازار ایران عرضه نشده است.

جمع بندی

به‌طورکلی می­توان حضور اولیه­ کیا ریو در ایران را حضوری موفق ارزیابی کرد، چراکه مصرف سوخت پایین و استهلاک پایین این خودرو در ایران طرفداران زیادی داشت و همین امر سبب استقبال خوب مشتریان از آن شد. از حضور نسل­های اول و سوم کیا ریو در ایران می­توان دریافت که علی‌رغم استقبال خوب از نسل اول این خودرو، نسل سوم کیا ریو نتوانست جایگاه این خودرو را در ایران حفظ کند. نسل آخر این خودرو حتی در خود کشور کره جنوبی خط تولید نداشته و در برخی کشورهای دیگر عرضه می­شود.

خریداران این خودروها در داخل ایران حال با از نبود لوازم یدکی این خودرو در داخل ایران رنج می­برند و همین امر باعث کم‌رنگ‌تر شدن استقبال از کیا ریو در ایران شده است. مدل‌های کارکرده و دست‌دوم کیا ریو در سایت‌های خریدوفروش خودرو موجود می‌باشد. مدل سال 90 این خودرو که تقریباً جزء آخرین مهروموم‌های تولید ریو در ایران نیز به‌حساب می‌آید در سایت دیوار با قیمتی در حدود 40 الی 45 میلیون تومان برای فروش آگهی شده است. با همین بودجه می‌توان یک سمند نسبتاً تمیز مدل 91-93 را خریداری کرد.

در یک نگاه کلی می­توان این­طور ارزیابی کرد که حضور 13 ساله­ کیا ریو در ایران دارای نموداری نزولی ازلحاظ گرایش مشتریان به خرید آن در ایران بوده­ است. کم­تر خانواده­های ایرانی هستند که چشم بر ظاهر قدیمی کیا ریوهای نسل اول موجود در ایران ببندند. یا کم­تر خانواده­هایی هستند که پس از خرابی خودروی خود و پس از مواجهه با عدم وجود لوازم یدکی آن در داخل ایران خاطره­ خوبی از سفر با کیا ریو تجربه کرده باشند.

 

منبع : ویرلن


 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کیا ریو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

سالار
0

ریو عالیه یک عمر ماشینه
22:56  1403/07/08
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد