درگیری تازه قطعه‎ سازان و خودروسازان بر سر قیمت ها؛ یک گام دیگر به سمت ورشکستگی 

درگیری تازه قطعه‎ سازان و خودروسازان بر سر قیمت ها؛ یک گام دیگر به سمت ورشکستگی

 
صنعت خودرو با مشکلاتی مواجه است و بسیاری از مواد اولیه افزایش قیمت را تجربه کرده اند. خروج کامل دولت از قیمت گذاری و بازار تولیدات بخش خودرو اتفاق مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد.
 
تغییر قیمت شرکتی خودروها در حالی با تاخیر بسیار نسبت به تغییر نرخ ارز و هزینه ‎های تولید توسط خودروسازان اعمال می‎ شود که هنوز هم بسیاری از مسئولان نسبت به آن اظهار بی ‎اطلاعی می ‎کنند.
اعلام قیمت‎ های جدید نیز نه به ‎صورت یک‎ جا بلکه در هر پیش‎ فروش یا فروش فوری از سوی خودروساز برای سه، چهار خودرو اعلام می‎ شود.  این موضوع سبب شده است تا خودروسازان به‎ رغم تغییر قیمت بیشتر محصولات خود، رقم قراردادهای قطعه ‌سازان را تغییر ندهند و این موضوع را به سال آینده موکول کنند. در این میان، برخی قطعه‎ سازان نگران هستند که خودروسازان در سال آینده تفاوت قیمت‌ های سال جاری را محاسبه نکنند و برخی دیگر نیز می‎ گویند حتی در صورت مصمم ‎بودن خودروساز به پرداخت این مابه ‎التفاوت، به تعویق انداختن این موضوع تا سال دیگر باعث از پای درآمدن قطعه‎ سازان کوچک ‎تر و ضرر و زیان منجر به تعدیل گسترده نیرو حتی برای قطعه‎ سازان بزرگ می‎ شود. با توجه به شرایط اقتصادی به وجود آمده طی ماه های گذشته، تعیین تکلیف قیمت خودروها و رسیدن به نرخ منطقی تنها راه حل مدیریتی کوتاه مدت برای  بازار خودروست.
 
 
علی آذری، مدیرعامل شرکت سازه سیم در این باره می‎ گوید: «40 ‌درصد سیم‎ های تولیدی ما از مس تشکیل شده که قیمت آن حدود دو برابر افزایش یافته اما این افزایش را خودروساز هنوز در قیمت خرید خود از ما لحاظ نکرده است.»
وی می ‎افزاید: «تجمیع مطالبات ما از خودروسازان و تولید همراه با ضرر و زیان از یک‎ سو و کاهش تولید خودرو به حدود یک ‎سوم قبل از سوی دیگر، باعث شده است نه‎ تنها طرح توسعه ما و برنامه‎ ای که برای استخدام 400 نیرو داشتیم محقق نشود، بلکه 30‌ درصد از نیروی انسانی خود را نیز از دست داده ‎ایم.»
آذرى ادامه داد:"روکش سیم ‎های تولید در گرید T2 ایرانی است اما برای گریدهای T3 و T4 نیازمند واردات گرانول هستیم که مانع‎ تراشی ‎های داخلی مشکلاتی را این مسیر به 3 ویژه برای گرید T3 ایجاد کرده است.»
ابراهیم حسن‎پور، عضو هیات ‎مدیره این شرکت نیز با بیان این‎ که کاستی و کُندی پرداخت‎ های خودروسازان به قطعه ‎سازان موجب بدهکار شدن ما به شرکت‎ های همکار شده است، اظهار داشت: «این در حالی است که در دوران برجام خطوط تولید ما برای همکاری با کرمان‎ موتور در مونتاژ خودروهای هیوندای کره انتخاب شده بود و قرار بود برای تولید دسته‎ سیم با یک قطعه‎ ساز کره ‎ای جوینت ‎ونچر تشکیل دهیم.»
 
 
شهرام پسندیده، مدیر کارخانه پلیمر سازه ‎پویش نیز قطعه‎ سازان را قربانی سیاسی ‎شدن موضوع قیمت‎ گذاری خودرو می‎ داند و می‎ گوید: «وحشت دولت از اثرات تورمی تغییر قیمت رسمی خودروها در حالی بوده که قیمت مواد اولیه از جمله پتروشیمی سه ‎برابر شده و تعلل در این موضوع موقعیت شغلی حدود 600 هزار نفر نیروی انسانی فعال در این حوزه را به خطر انداخته و موجب بیکاری نزدیک به نیمی از آن ‎ها شده است.»
وی با بیان این‎که فولکس ‎واگن این کارخانه را برای تولید داشبورد محصولات خود در ایران برگزیده بود و رنو نیز توانمندی ما را برای تولید داشبورد خودرو سیمبل تایید کرده بود، گفت: «ما درحال‎حاضر 120 ‌نفر نیرو داریم و داشبورد خودرو رانا و نسل جدید داشبورد پژو پارس را تولید می ‎کنیم که از سال‎ های 92 و 93 به بازار آمده ‎اند و قاب جلوآمپر خودروهای بسیاری همچون پژوهای 405، پارس، 206، 207، تیبا و... نیز محصول ما است.»
وی افزود: «تولید جلو آمپر خودرو دنا را هم در برنامه داریم که قالب آن در حال ترخیص از گمرک است و به حدود 200‌ قالب تزریق و ابزار مخصوصی که قابلیت قرارگیری در ماشین ‎آلات تولیدی ما را دارند، افزوده خواهد شد.»
 
 
پسندیده ادامه داد: «ما حدود 200 ‌قطعه کوچک و بزرگ پلیمری و الکترونیکی را برای کارخانه ‎های زیر مجموعه گروه خود تولید می‎ کنیم، اما در حال ‎حاضر که خودروسازان نمی‌ توانند از همه ظرفیت موجود در قطعه‌ سازی بهره ببرند، تنها 60 درصد ظرفیت تولید ما فعال است.»
به گفته وی، تولید قطعه با هزینه سه ‎برابر قبل و فروش آن به خودروساز با قیمت قبلی، فعالیت قطعه ‎سازان کوچک‎ تر را طی ماه‎ های گذشته متوقف کرده و ادامه این روند برای قطعه‎ سازان بزرگ نیز دیگر ممکن نخواهد بود.
 
هرچند که دولت تلاش فراوانی در راستای جبران کمبود قطعات و رفع مشکلات قطعه سازی انجام داده است اما صنعت خودروسازی کشورمان همچنان با کمبود قطعه روبرو بوده و نبود مواد اولیه و افزایش قیمت ها سبب شده که قطعه سازان برای انجام تعهدات خود دچار مشکل شوند و به عبارت دیگر خطوط تولید خودرو همچنان با کمبود مواجه است.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه‎ سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعیدجی ال : اونای که دعوتنامه براش اومد ایا نمایندگی ازتون مبلغ ۴۸۰تومان گرفت
سعیدجی ال : سلام منم مثل شما بودم ولی دعوتنامه برام اومد
مسعود : کوروش کمپانی جدید
علی : به نظرتون احتمالش هس شاهین gl رو از زمان تکمیل وجه زودتر تحویل بدند؟ الان اینجا دوستانی هستن که اسفند1403 تکمیل وجه کردن تازه الان فاکتور شده. یعنی 6 ماه طول کشیده در صورتی که زمانش رو زده 30 روز کاری
سامان : تاریخ ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ لاماری ثبت نام‌کردن رنگ خاکستری ۸۵۰/۷۰۰ هزارتومان دادم موعد تحویل مرداد الان ۲۰ شهریور هیچ خبری نیست کسیهس جم شیم دست جمعی بریم دم نمایندگی مرکزی و شکایت کنیم
ج ج : دی تمام شده شما برو از نمایندگیت پیگیری کن
هادی cvt : کاش برا ما هم بیاد . من راضیم
شاهین جی ال مهر : سلام اقابهروز ببخشید میشه راهنمایی کنید من پرداخت اولیه ۲۹دی پارسال وپذیرش ۳۰ دی بوده زنگ زدم نمایندگی گفتم که بعضی‌ها اول برج براشون پ تکمیل اومده گفتش که احتمال زیاد اونا یک روز جلوتر واریز کردن ولی من یادم هست همان روز اول که اعلام کردن واریز کردم میشه تاریخ واریزوپذیرش را بگین ممنون از لطفتون یا حق
هادی : مطمینی داداش؟ مابه التفاوت یعنی طلبشون میشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : نه بابا 500میلیون پول نقد با 500م چک گرفتن غلط می کنن بگن تبدیل یا انصراف ان موقع که ما ثبت کردیم طلا نزدیک 7ت بود الان چی
دنا پلاس 6دنده پیش فروش 31 مردادماه : یکم واضح تر توضیح بدید ممنون میشم
دنا پلاس 6دنده پیش فروش 31 مردادماه : بله سوم تیر ،رنگ سفید، رینگ آلومینیومی
رضا : چون شما کلا خطری هستی
رانا تحویل 31مراد : سلام برای کارت سوخت رفتم داخل سامانه سخا وضعیت سند زده چاپ نشده سریال برگه سبز باید از کجا بیارم؟
محمد : خودرو فرسوده بودم تکمیل وجه 8 اردیبهشت ماه ، 17 شهریور 17700 تبدیل زدم هنوز فاکتور نشده
احمد31مرداد : کی تکمیل وجه کردی داداش
مهیاس دناپلاس فولادی 31 تیر : دوستانی که فاکتور شدن وپلاک شدن موقع بارگیری لطفا از نمایندگی بپرسین کدوم بارگیری هستش از گوگل شمارشو پیدا کنید پیگیری کنید چون حالا حالا ماشینتون میمونه اونجا من پیگیری نکردم یازدهم فاکتور شدم هنوز دستم نرسیده امروز زنگ زدم افتادن به جون هم
حمید : سلام من تاریخ تحویل 31 مرداد هستم ولی هنوز فاکتور نشدم طبیعیه؟
حسن : سود تاخیر هم میدن؟