درخواست قطعه‌سازان برای افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت قطعات خودرو

 

درخواست قطعه‌سازان برای افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت قطعات خودرو

 
صنعت قطعه‌سازی کشور برای ادامه‌ی حیات خود نیاز به پرداخت دست‌کم ۴۰‌درصد از مطالبات و افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت قطعات خودرو دارد.
 
 
رضا رضایی، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت:
 
درخواست اصلی قطعه‌سازان، افزایش متوسط ۵۰ تا ۷۰درصدی قیمت قطعات تولیدی خودرو و پرداخت دست‌کم ۴۰درصد مطالبات از سوی خودروسازان برای ادامه حیات این صنعت است.
 
رضایی درباره اعلام احتمالی قیمت نهایی خودروها در امروز (پنجشنبه سیزدهم دی‌ماه) افزود:
 
هیچ‌گاه در چنین جلساتی نظر کارشناسی قطعه‌سازان خواسته نشده و نهایت نظرخواهی از این صنف، در شیوه‌ی پرداخت بدهی‌های خودروسازان بوده است. خودروسازی حلقه‌های متعددی دارد و پیچیده‌ترین آن‌ها قطعه‌‌سازی است. اهمیت مسائل نیروی کار، به‌روزرسانی ماشین‌آلات، بهره‌وری، ارتقای دانش و غیره در قطعه‌سازی کمتر از خودروسازی نیست و حتی در مواردی بالاتر از آن‌هاست و حتی در جهان به قطعه‌سازان درجه یک به‌عنوان نقطه ثقل اتکا می‌شود.
 
 
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان به اعلام قیمت برخی خودروهای بالای ۴۵میلیون تومان از سوی ایران خودرو و سایپا در هفته‌های گذشته اشاره کرد و گفت:
 
به‌طور حتم خودروسازان سود منطقی را در این قیمت‌ها در نظر گرفته و سپس نسبت به اعلام قیمت‌های جدید اقدام کرده‌اند. مسئله‌ی اساسی، به‌روزرسانی قیمت‌ها ست؛ درحالی‌که قیمت مواد اولیه مصرفی داخلی در ماه‌های گذشته بین دو تا سه‌برابر شده است، چگونه از قطعه‌سازان ارائه‌ی قطعه به یک‌سوم قیمت روز انتظار می‌رود؟ اگر دولت به فکر مردم و مصرف‌کنندگان است، باید قیمت‌ها را به دوسال پیش بازگرداند (که امکان‌پذیر نیست) یا یارانه و وام بلندمدت به آنان بپردازد.
 
رئیس پیشین انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت:
 
عمده تولید خودروسازان پراید، پژو ۴۰۵ و تیبا است و در این زمینه منتظر اعلام قیمت نهایی این خودروها هستیم. با این حال در صورتی‌که قیمت‌های اعلام‌شده خواسته‌ی قطعه‌سازان را تأمین نکند، جای اعتراض برای ما وجود دارد؛ زیرا در غیر این‌صورت صنعت قطعه‌سازی نابود می‌شود. انتظار ما این است که قیمت‌های جدید خودروها بر پایه‌ی فرمول ۶۰ تا ۶۵ درصد سهم افزایش قیمت مواد اولیه، ۳۰ تا ۳۵درصد سهم هزینه‌های تولید و هشت تا ۱۰درصد سهم سود حداقلی محاسبه شود.
 
 
رضایی همچنین یادآوری کرد:
 
در ۶ماه نخست امسال افزایش هشت تا ۹درصدی قیمت برای خودروسازان اعلام شد اما تولید آن‌ها با زیان همراه بود. از شهریورماه شاهد افزایش قیمت مواد اولیه دولتی تا ۲۵۰درصد بودیم اما امکان خرید اعتباری هم‌چون گذشته برای قطعه‌سازان وجود ندارد که به هزینه‌های موجود افزوده است. با موارد یادشده، افزایش قیمت متوسط ۵۰ تا ۷۰درصدی قطعات خودرو قابل قبول است.
 
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان از کاهش شمارگان تولید (تیراژ) خودروسازان در ماه‌های گذشته به‌عنوان یکی از مشکلات اصلی یاد کرد و گفت:
 
با وجود این هزینه‌ها، هزینه‌های سربار و بدهی‌های قطعه‌سازان تغییر نکرده و این به‌معنای افزایش کلی هزینه‌ها است. دستمزد کارگران از سه‌سال پیش تاکنون تغییری نکرده و قطعه‌سازان به‌روزرسانی ماشین‌آلات و خطوط تولید و ارتقای دانش و مهارت کارکنان و کارگران خود را لازم دارند تا قطعه‌ی کم‌کیفیت تولید نشود. از جمله دیگر مشکلات می‌توان به سخت‌گیری بیشتر سیستم بانکی نسبت به گذشته، دشواری تخصیص ارز به قطعه‌سازان و پیمان‌سپاری ارزی اشاره کرد که باید در تعیین قیمت‌های جدید خودروها و قطعات در نظر گرفته شود.
 
به‌گفته‌ی این مقام صنفی، صنعت قطعه‌سازی ۲۰هزارمیلیارد تومان از خودروسازان طلبکار است و باید دست‌کم ۴۰درصد آن (معادل هشت‌هزارمیلیارد تومان) پرداخت شود تا به‌روزرسانی خطوط، ظرفیت‌سازی و تأمین کارکنان و کارگران این صنعت میسر شود. 
 
 
براساس آخرین آمارها، آذرماه امسال ۳۸هزارو۲۷۵ دستگاه سواری، ۶۱ دستگاه ون، ۲هزارو۹۴۹ دستگاه وانت، ۱۴۸ دستگاه مینی‌بوس و میدل باس، ۱۲ دستگاه اتوبوس و ۷۰۰ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور تولید شد که در مقایسه با آذرماه سال گذشته بیش از ۷۱درصد کاهش داشت.
 
دراین‌میان، یک مقام آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:
 
یک ماه است که درگیر موضوع پیشنهاد قیمت خودرو هستیم و همه‌ی دست‌اندرکاران امر به اجماع رسیده‌اند که تا سیزدهم دی‌ماه سیاست‌های مربوط را اعلام کنند اما هنوز این موارد به امضا نرسیده است.
 
 
این فرد که خواست نام وی ذکر نشود، بیان داشت:
 
اگر در روز مقرر یک یا ۲نفر این سیاست‌ها و پیشنهادها را امضا نکنند، خبری از اطلاع‌رسانی نخواهد بود؛ بنابراین اعلام نهایی قیمت خودرو را به بعد از امضای سیاست‌ها موکول می‌کنیم. در این سیاست‌ها به‌طور جدی به حقوق مصرف‌کننده توجه شده است.
 
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
,شاهین زمستان : خیلی حواله مواله میخری... حقته داداشم
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز : خیر جناب امین ، اینطوری نیست ، مصوبه ای که حضرات بهش استناد میکنن مصوبه 473 تاریخ 1400/05/11 هست که گفته باید سهم تورمی رو برای مبلغ اولیه حساب نکنن ، اینکه سود مشارکت ندن رو استناد به مصوبه 563 تاریخ 1402/02/05 میکنن ، که هیچ وقت هم اجرا نمیشد و هم سود مشارکت میدادن هم سهم تورمی رو حساب میکردن ، بعدها در تاریخ 1402/11/15 مصوبه 647 رو داریم که جواب نامه سایپا به شورای رقابت بوده ، اینجا شورا به قولی آب پاکی رو روی دست سایپا ریخته و گفته باید سهم تورمی رو کم کنی ، سود مشارکت و جریمه تاخیر رو هم مطابق آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو و مطابق قراردادهای حقوقی که با خریدارت داری پرداخت کنی اینها از عدم آگاهی مردم و بی در و پیکر بودن مملکت دارن سواستفاده میکنن وگرنه کارشون کاملا خلاف قانون هست و قطعا از طریق مراجع قضایی قابلیت پیگیری داره ، من خودم صبر میکنم تا فاکتور صادر بشه تحویل بگیرم اونوقت وکیل میگیرم و شکایت به دادگاه میکنم حتما ، سود مشارکت ما الان 100 تومنه جریمه تاخیر هم خدا میدونه چقدر میشه و ارزش پیگیری رو داره
شاهین g پذیرش 12 آذر : روزی ده بار لعنت می‌فرستم به شرکت سایپا و کارکنانش ده روز دیگه میشه 6 ماه که ما 600 ملیون پول واریز کردیم خیر نبینین ایشالا خب می‌گفتین تحویل یک ساله ما اینقدر انتظار نکشیم واسه این ماشین حلبی
تارا اسفند : سلام فاکتور شد ‌موعد تحویل اسفند
منوچهر : سلام من پذیرش ۱۷ آذر بودم همون بهمن ماه تبدیل زدم ده روزه ماشین رو گرفتم خیال خودمو راحت کردم به خدا ارزش این همه استرس رو نداره به جز سانروف شاهین جی ال با جی هم کوچکترین اختلافی نداره
سوم بهمن : سلام آقا محسن محبت میکنید اطلاعات کامل بدید زمان تکمیل وجه و پرداخت ما به التفاوت رو تشکر
محسن اسفند ماه : ماشین من فاکتور شد
ساسان : خدا لعنت کنه دزدهایی که با روان مردم بازی میکنن..ما۱۱آذز تکمیل وجه کردیم...ماشینتون کجاست پس...خاک تو سَرِتون.
مرتضی j4 : سلام . ثبت نامی اسفند ۴۰۳ دوستی هست که مرحله دومش سبز شده باشه
سوم بهمن : سلام ثبت نام 26 مهر 1403 تکمیل وجه 17 بهمن 1403 موعد تحویل 30 اسفند آماده برای صدور فاکتور 6 اردیبهشت 1404 تلفن گویا ایران خودرو میگن احتمالا خرداد یا تیر فاکتور میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مخبرنباش : توحیدد تا صبح نخوابید که هروقت کامنت میزارم مخبریش کنه پاکش کنن😁 خواب شبؤ ازش گرفتم این بیکار الافه کاره ای نیست
کوروش درچه : کسی می دونه ساینا جی ایکس دوگانه تحویل تیر کی تکمیل وجه میشه؟
اطلس مشکی : دوست عزیز برا بقیه هم یه چیزی میزاشتی
افشار : افزایش 30 درصدی محصولات ایرانخودرو از اواخر خرداد تصویب شد
سمند : شما مافیا هستی قطعا چون واقعیت موتور 1800 هستش
نیما : سر تایم بهت میدن با موتور سوپرایز 1800
سید : شایعه نکنید پرسیدیم میگن موتورش شده 1800 و خبر درسته
افشار : عزیز رانا داره تواید میشه سود چی ؟ فقط موتورش شده 1800
رضا : سلام بنده عجله ای برا تحویل ندارم سود 38%تحویل رومیگرم یکسال هم تحویلش طول بکشه چه بهتر ایران خودرو موظف هست سود دیر کرد رو بده اونی که ضررمیکنه ایران خودرو هست ماهی 18تومن سود میده برا دیرکردش
توحید ارومیه : ساینا ارومیه منم 27بهمن دارم.احتمال 2شنبه به بعد فاکتور بشه.در مورد کوییک بگم که اونا هم به تاخیر خوردن احتمالا خیلی زیاد اونم به تاخیر میخوره.کدوم نمایندگی رو انتخاب کردی ارومیه؟؟